پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۷۵۷۷
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۹
درحالی مجموعه مدیریت شهری همدان طی ۲ سال اخیر اجرای ۶۳۰ پروژه و ریزپروژه را وعده داده که شهروندان همدانی نمود بیرونی از این وعده ها دریافت نمی کنند و همچنان منتظر تحقق آن‌ها هستند.

شعار سال :درحالی مجموعه مدیریت شهری همدان طی ۲ سال اخیر اجرای ۶۳۰ پروژه و ریزپروژه را وعده داده که شهروندان همدانی نمود بیرونی از این وعده ها دریافت نمی کنند و همچنان منتظر تحقق آن‌ها هستند.

 ساماندهی مناطق حاشیه شهر همدان، ایجاد فضای سبز در تمام نقاط شهر، بازآفرینی حوزه‌های هویت‌مندی شهری، بهبود ترافیک، گسترش شبکه حمل‌ونقل عمومی، انسان‌محور بودن توسعه و پروژه‌های عمرانی، ارتقای سطح کیفی زیست‌محیطی، مدیریت بحران، مدیریت پسماند، رشد و مشارکت نهادهای عمومی و خصوصی در پروژه‌ها، تحقق عدالت اجتماعی و جلب مشارکت مردم و نیز ارتقای جایگاه همدان و توسعه گردشگری از جمله وعده هایی است که بارها مجموعه مدیریت شهری همدان از آنها سخن به میان آورده است.

این وعده ها بارها و بارها در جلسات مختلف با حضور اعضای شورای شهر، در نشست های مطبوعاتی، دیدار و نشست اعضای شورای شهر با مدیران ارشد استان و مواردی از این قبیل تیتر رسانه های استان همدان شده اما چندان خبری از تحقق آنها نیست به طوری که از وعده های عمل نشده خردادماه سال گذشته مدیریت شهری همدان مبنی بر اجرای ۲۰۰ پروژه عمرانی در همدان و برداشت و لکه‌گیری و روکش آسفالت به میزان ۳۰۰ هزار تن در سطح معابر شهر که بگذریم و به وعده های بهار امسال می رسیم.

۱۸ فروردین ماه سال جاری صحن شورای شهر از تعریف ۴۳۰ ریزپروژه برای سال ۹۸ سخن به میان امد به طوری که عنوان شد این پروژه ها علاوه بر تکمیل پروژه‌هایی است که سال گذشته آغازشده است!.

تعریف ۴۳۰ ریزپروژه برای سال ۹۸

شهردار همدان در پاسخ به این سئوال که شاخص‌ترین پروژه‌های تعریف شده برای سال ۹۸ کدامند اتمام تقاطع غیر همسطح شهید همدانی، تکمیل پل غدیر، توسعه فضای سبز در قالب آغاز عملیات اجرایی پارک‌های مصوبه سال گذشته همچون اتمام پارک آئین روشن، پارک گل‌ها و پارک ۶ هکتاری در بلوار امام خمینی (ره) در ابتدای کوی علاقبندیان را از جمله آنها برشمرد و گفت: ساماندهی ورودی‌های شهر، پروژه‌های بزرگ در عرصه کنترل آب‌های سطحی، ورود و اضافه شدن اتوبوس‌های خریداری شده به ناوگان اتوبوسرانی از دیگر پروژه‌ها است.

عباس صوفی با اشاره به اینکه سالجاری کار مطالعه قطار شهری همدان آغاز خواهد شد، اظهارکرد: لاین شمالی پروژه بلوار ارم نیز تا پایان اردیبهشت‌ماه به اتمام خواهد رسید و بعد از اتمام عملیات اجرایی لاین جنوبی را نیز تا تیرماه تحویل می‌دهیم.

صوفی راه‌اندازی نرم‌افزار جامع شهرسازی برای تسهیل کار مردم نیز را از دیگر مباحث اصلی سالجاری برشمرد.

در میان مجموع ۶۳۰ پروژه وعده شده از سوی مدیریت شهری همدان طی ۲ سال اخیر تنها به چند پروژه شاخص اشاره می کنیم تا روند اجرای این پروژه ها مشخص شود.

پروژه تقاطع غیرهمسطح سردار شهید همدانی، پیاده راه بلوار ارم، پارکینگ آقاجانی بیگ، تکمیل پل غدیر، خریداری اتوبوس های جدید برای ناوگان اتوبوسرانی، میدان بار جدید میوه و تره بار، موزه میدان امام (ره) و راه اندازی نرم افزار جامع شهرسازی ۸ پروژه از ۶۳۰ پروژه ای است که طی ۲ سال اخیر بارها بر روی اجرای آنها مانور داده شده اما همچنان خبری از افتتاح و تکمیل نیست.

۶۳۰ پروژه‌ای که نمود بیرونی ندارد

تقاطع غیرهمسطح سردار شهید همدانی با پیش‌بینی ۳۶ ماه زمان ساخت اواخر آبان سال ۹۴ و با در نظرگرفتن ۴۳ میلیارد تومان اعتبار ابتدایی آغاز شد و اکنون در حالی وارد پنجمین سال آغاز عملیات اجرایی شده که وعده ساخت آن تا شهریورماه امسال بارها رسانه ای شد و حتی از شبکه ملی صدا و سیما نیز قول تحویل آن تا شهریورماه به مردم همدان از سوی شهردار داده شد ولی شهریورماه و مهر ماه و آبان ماه هم گذشت و خبری از تکمیل آن نیست.

تعجب آنجا بیشتر می شود که درحالی شهردار همدان پس از ۳ وعده بی ثمر؛ زمان بهره برداری از پروژه تقاطع سردار همدانی را شهریورماه امسال عنوان کرده بود که بازهم این وعده محقق نشد و این بار خردادماه ۹۹ وعده داده شد.

بلوار ارم همدان ۲ هزار و ۳۰ متر طول دارد که اجرای طرح ساماندهی آن در سه مرحله شامل بهینه سازی پیاده راه کنونی این بلوار، استفاده مناسب از کاربری مجاور مسیر پیاده راه و بهینه سازی راه سواره در مطالعه این طرح مدنظر قرار گرفته است.

طبق گفته رئیس شورای شهر همدان طرح آرام‌سازی بلوار تفریحی و گردشگری ارم به بخش خصوصی واگذار شده و بخشی از فاز دوم طرح نیز از جمله ساخت سینما و بالن باید آغاز شود

در حالی کامران گردان تکمیل شدن فاز اول پیاده‌راه سازی بلوار ارم را شهریورماه امسال عنوان کرده بود که خبری از این رویداد هم نیست و وعده سرانجام یافتن آن محقق نشده است.

عملیات اجرایی پارکینگی که ۵ ساله شد

پروژه پارکینگ طبقاتی آقاجانی بیگ نیز که خود حدیثی مفصل است؛ عملیات اجرایی این پروژه ۱۸ بهمن‌ماه سال ۹۳ و با حضور استانداروقت، فرماندار، نمایندگان مردم همدان درمجلس، اعضای شورای شهر و مسئولان شهرستان همدان آغاز و کلنگ اجرای آن به زمین زده شد.

۶۳۰ پروژه‌ای که نمود بیرونی ندارد

این پروژه عمرانی که دریکی از محله‌های قدیمی همدان و در رینگ اول شهر قرارگرفته ۲۴ هزار و ۵۰۰ مترمربع مساحت را به خود اختصاص داده و درحالی‌که مقرر بود طی دو سال و تا پایان سال ۹۵ تکمیل و به بهره‌برداری برسد همچنان کج دار و مریز پیش می رود و خبری از تکمیل آن نیست.

پارکینگ طبقاتی آقاجانی بیگ طبق آنچه مدیران شهری بارها اعلام کرده‌اند با ظرفیت ۵۳۰ خودرو احداث خواهد شد و ۴۴ واحد تجاری و ۱۵ واحد اداری برای آن در نظر گرفته‌شده است.

زمان پایان عملیات اجرایی پارکینگ آقاجانی بیگ انتهای سال ۹۷ اعلام شده بود اما سال ۹۸ هم از نیمه گذشته و خبری از تکمیل این پروژه نیست
رضا ابرار خرم مدیر وقت منطقه ۲ شهرداری همدان زمان پایان عملیات اجرایی پارکینگ آقاجانی بیگ را انتهای سال ۹۷ اعلام کرده بود اما سال ۹۸ هم از نیمه گذشته و خبری از تکمیل این پروژه نیست.

در زمینه تکمیل پل غدیر همدان نیز همین بس که ماه های عملیات عمرانی در همدان رو به پایان است و خبری از اجرای این طرح جز برپا کردن کارگاه عمرانی نیست چه برسد به تکمیل پل که خود جای حرف دارد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان در خصوص این پروژه ها در خصوص خریداری اتوبوس‌های پیش بینی شده با بیان اینکه از سال گذشته مقرر بود ۱۷ دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی همدان اضافه شود، گفت: فروردین ماه امسال ۴ دستگاه اتوبوس و حدود دو ماه پیش نیز ۴ دستگاه اتوبوس دیگر به ناوگان اتوبوسرانی همدان اضافه شد و ۹ دستگاه هنوز باقی مانده است.

علی فتحی با بیان اینکه قراردادی که برای خریداری اتوبوس ها منعقد شده ۳ طرفه است و پولی که تهیه شده بود به حساب شرکت مورد معامله واریز شده است، اظهار داشت: با افزایش قیمت دلار تامین این خودروها به مشکل خورد.

فتحی با بیان اینکه در زمان عقد قرارداد به ازای هر اتوبوس ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان قرارداد بسته شد اما با افزایش قیمت‌ها هر اتوبوس به یک و نیم میلیارد تومان رسید و تقریباً قیمت ها سه برابر شد، گفت: تحریم ها باعث شده یک سری قطعات برای راه‌اندازی اتوبوس ها وارد کشور نشود.

۶۳۰ پروژه‌ای که نمود بیرونی ندارد

وی با بیان اینکه اگر قرارداد را فسخ کنیم به ضرر خودمان خواهد بود، اظهار داشت: در حال حاضر کج‌دار و مریز پیش می رویم تا بتوانیم تا پایان دوره شورای پنجم شورای شهر این اتوبوس ها را تحویل بگیریم.

نباید دچار خودسانسوری شویم

وی با بیان اینکه کلیت کار را که حساب می کنیم کارها طبق روال قبل به بهترین شکل انجام شده ولی نوآوری و موضوع جدیدی نداشتیم که به آن بپردازیم، گفت: ما نباید دچار خودسانسوری شویم.

فتحی با بیان اینکه سازمان ترافیک زیرمجموعه کمیسیون خدمات شهری است اما طی دو سالی که فعالیت‌ها انجام شده هنوز نتوانستیم یک پل عابر پیاده به پل های عابر پیاده شهر همدان اضافه کنیم، گفت: همین موضوع نشان می‌دهد که در حوزه ترافیک ضعیف عمل کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در زمینه طرح های ترافیکی نیز اقدام قابل توجهی نداریم، گفت: بخش پسماند را که نگاه می‌کنیم عملکرد خوب است که آن هم نتیجه مدیریت آقای سیبی و اعتماد شهردار به وی است.

وی با بیان اینکه در فضای سبز حجم کار زیاد شده اما در برخی قسمت ها ضعف داشتیم و سیاست کلی این است که با توجه به کمبود آب چمن را حذف کنند، گفت: به عنوان رئیس کمیسیون خدمات شهری از این وضع موجود راضی نیستم هرچند دچار عقب گرد نشدیم ولی باید بیش از این پیشرفت می‌کردیم.

در زمینه طرح های بزرگ مانند اجرای پل سردار همدانی پیشرفت نداشتیم و تعارفی هم در این زمینه نداریم
فتحی با بیان اینکه عملکرد شهردار همدان در زمینه پیاده روسازی صورت گرفته طی دو سال اخیر در همدان شاید با سابقه شهرداری در ۸۰ سال اخیر برابری کند، گفت: با این وجود در زمینه طرح های بزرگ مانند اجرای پل سردار همدانی پیشرفت نداشتیم و تعارفی هم در این زمینه نداریم.

وی با بیان اینکه در روند ساخت پارکینگ آقاجانی نیز پیشرفت نداریم، گفت: در زمینه پیاده روسازی های عمده از جمله میدان امام، خیابان اکباتان و بلوار ارم خوب بودیم اما در اجرای طرح های عمرانی ضعف داریم و متاسفانه از پیش‌بینی‌ها عقب هستیم.

فتحی با بیان اینکه در برخی زمینه ها نمره شهرداری از ۲۰ بیشتر بوده و در برخی موارد حتی نمره ۱۰ نیز کسب نکرده است، گفت: به طور کلی شهرداری فراز و نشیب زیاد دارد اما در برخی موارد از جمله اجرای طرح‌های بزرگ نمی‌توانیم نمره خوبی به شهردار همدان بدهیم.

۶۳۰ پروژه‌ای که نمود بیرونی ندارد

وی با بیان اینکه شهردار همدان در پرداخت حقوق پرسنل خوب عمل کرده اما در ایجاد درآمدهای پایدار ضعیف بوده است، گفت: مردم برای ما مهم هستند و باید به این موضوع توجه شود.

ما نیز به آغاز عملیات اجرایی فاز دوم پل غدیر معترض بودیم چرا که هنوز پل سردار همدانی نهایی نشده و درگیری و گرفتاری این تصمیمات برای مردم است و حق هم دارند
وی با بیان اینکه در اجرای طرح ها چند اشتباه وجود دارد و در حالیکه باید اولویت بندی می شد اما متاسفانه شهردار همدان این کار را انجام نداده است، گفت: ما نیز به آغاز عملیات اجرایی فاز دوم پل غدیر معترض بودیم چرا که هنوز پل سردار همدانی نهایی نشده و درگیری و گرفتاری این تصمیمات برای مردم است و حق هم دارند.

وی با بیان اینکه بعضی وقت ها باید نقاط ضعف را گفت، اظهار داشت: نباید اجرای فاز دوم پل غدیر را شروع می‌کردیم و کار اشتباهی بود.

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان نیز با بیان اینکه سرمایه گذاری پروژه ای پیچیده است و چیزی نیست که خیلی زود به بار بنشیند، گفت: در کمیسیون سرمایه گذاری شورای شهر کارها خیلی ضعیف شروع شد و طی سال اول شورا و شهرداری برای سرمایه گذاری کاری نکردند و به نظر می رسید هیچ همتی به دنبال موضوع نیست تا اتفاق مبارکی رخ دهد.

وی گفت: یک سال و چند ماه اخیر به سرانجام رساندن چند پروژه نیمه کار سرمایه گذاری در اولویت قرار گرفت چرا که اعتقاد داشتیم اول باید پروژه های نیمه کاره تعیین تکلیف شوند و بعد دنبال سرمایه‌گذاری جدید باشیم.

وی با بیان اینکه پروژه میدان جدید میوه و تره بار همدان یکی از پروژه‌های نیمه تمام بود که از شورای دوره چهارم استارت خورد، گفت: برای تعیین تکلیف این پروژه جلساتی برگزار و طرح به سرانجام رسید و خواسته های سرمایه گذار لحاظ و ساخت سایت آغاز شد اما روند اجرا کند است.

وی گفت: در هفته قبل نیز طی بازدید انجام شده پیگیر وضعیت بودیم اما مشاهده شد مشکلاتی وجود دارد.

وی با بیان اینکه عزم جدی دنبال کار نبود و همین موضوع باعث متوقف شدن اجرای پروژه میدان میوه و تره بار همدان شد، گفت: در حال حاضر به دنبال پیگیری و رفع مشکلات هستیم.

۶۳۰ پروژه‌ای که نمود بیرونی ندارد

وی با بیان اینکه پروژه بوستان ۱۰۰ هکتاری ولایت در منطقه حیدره مدنظر قرار گرفت و به دنبال آن بودیم که کار مطالعاتی خوبی انجام شود، گفت: سال اول شهرداری بدون مطالعه به این موضوع ورود پیدا کرد و نتیجه آن آسیب زدن به محیط زیست و اقدامات ناشایست در زمینه ایجاد جاده دسترسی بود که همین مباحث پیش آمده منجر به آن شد تا کار مطالعه صورت گیرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه به جای اینکه کار مطالعه را به مرکز مطالعات شورای شهر و یا مرکز مطالعات معاونت شهرسازی شهرداری بسپارند خدمات شهری عهده دار این اقدام شد، گفت: متاسفانه از آنجا که این مقوله مربوط به خدمات شهری نمی‌شد تنها وقت و فرصت را گرفت و حدود ۸ ماه؛ کاری از پیش نرفت و در نهایت معاونت شهرسازی کار مطالعات را انجام داد و در حال حاضر طرحهای اولیه آماده شده است.

قراباغی با بیان اینکه اگر این کار مطالعاتی اولیه روی طرح صورت می گرفت با از دست دادن فرصت ۸ ماهه روبرو نمی شدیم، گفت: پروژه‌هایی همچون پل سردار همدانی در شهر همدان دارای موقعیت ویژه است و چشم همه مردم به دنبال آن است ولی متاسفانه قول و تعهدی که شهرداری ایجاد کرده بود عملی نشد.

پارکینگ آقاجانی بیگ همدان در دوره چهارم شورای شهر استارت خورد و به دوره پنجم آمد ولی در دوره پنجم روند کندتری در اجرای آن شاهد بودیم
وی با بیان اینکه شهردار همدان اعلام کرده بود بهره برداری از این پروژه شهریور ماه اتفاق خواهد افتاد اما این اقدام صورت نگرفت، گفت: پروژه پارکینگ آقاجانی بیگ همدان نیز در دوره چهارم شورای شهر استارت خورد و به دوره پنجم آمد ولی در دوره پنجم روند کندتری در اجرای آن شاهد بودیم هرچند اخیراً شنیده می‌شود کار سرعت گرفته است.

وی به وضعیت موزه میدان امام همدان نیز اشاره کرد و با بیان اینکه عملیات اجرایی این پروژه متوقف شده است، گفت: با توجه به قول و قراری که گذاشته شده بود کار انجام نمی‌شود و تقریبا متوقف است و قرار شده موضوع را در جلسه تخصصی بررسی و مشکلات آن را به شور بگذاریم.

قراباغی در خصوص هتل ندیمی نیز با بیان اینکه طبق پیگیری‌های کمیسیون سرمایه‌گذاری و آخرین اخبار چنین مقرر شده که به مصوبات سال ۹۰ و تصمیمات کمیسیون ماده ۵ پرداخته شود، گفت: مقرر شده بر اساس آخرین اطلاعات آن موقع کار انجام شود ولی متاسفانه برای شروع کار نقشه هایی که مصوب شده بود گم شده است و به دنبال نقشه ها هستند.

۶۳۰ پروژه‌ای که نمود بیرونی ندارد

وی با تایید این موضوع که طی دو سال اخیر شهرداری همدان هیچ پروژه شاخصی برای ارائه نداشته است، گفت: طی دو سال اخیر حرفی برای گفتن نداشتیم و در این زمینه گله از اعضای شورای شهر هم وجود دارد چرا که اگر بخواهیم بی‌توجهی و کوتاهی داشته باشیم و برای اجرای طرح ها ایراد بنی اسرائیلی بگیریم دو سال باقی مانده از عمر شورای شهر هم تمام می‌شود و هیچ کار شاخصی در همدان انجام نخواهد شد.

وی با بیان اینکه اعتقاد دارم تا کنون کار شاخص صورت نگرفته و بیشتر بحث نگهداری شهر بوده است، گفت: طرح شاخصی که حرفی برای گفتن داشته باشد نداریم.

شهرداری از ریخت و پاش های خود کم کند

رئیس شورای شهر همدان نیز گفت: شهرداری باید از ریخت و پاش های خود کاسته و با صرفه جویی در هزینه ها منابع پروژه تقاطع غیرهمسطح شهید سردار همدانی را تامین کرده و آن را به اتمام برساند.

کامران گردان با انتقاد از کندی روند اجرای پروژه تقاطع غیرهمسطح شهید سردار همدانی افزود: شهرداری باید به عملیات اجرای پل سرعت دهد و هرچه سریعتر آن را به بهره برداری برساند چراکه این موضوع از مطالبات مردم بوده و ما باید پاسخگو باشیم.

با این تفاسیر می توان چنین عنوان کرد که مدیران در صورتی نزد مردم چهره ای موفق خواهند داشت که به وعده های خود جامه عمل بپوشاند کمااینکه این موضوع در خصوص مدیریت شهری حساسیت بیشتری دارد و مردم عملکرد مدیران را در سطح شهر مشاهده می کنند.

از سوی دیگر در برهه ای از زمان قرار داریم که بیش از نیمی از عمر شورای شهر در دوره پنجم نیز سپری شده و اذهان عمومی نمود کارهای دوسال اخیر را جستجو می کنند و این درحالی است که خبری از حتی یک پروژه شاخص انجام شده هم نیست و جای این سئوال که چگونه با این وضعیت اعضای شورای شهر در نشست با مدیران کل استان تبدیل همدان به کارگاه بزرگ عمرانی را راس حرف های خود قرار می دهند همچنان باقی است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر،تاریخ انتشار:10آذر1398،کد خبر:4768001،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین