پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۸۱۵۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۵
به تازگی خبرهایی مبنی بر ورود ماده مخدر جدیدی موسوم به «شیشه افغانی» از طریق مرزهای شرقی کشور به استان‌خراسان‌رضوی، رسانه‌ای شد. مخدری که به مراتب ارزان‌تر از شیشه‌های معمولِ موجود در بازار است اما طبق اظهارات کارشناسان، تاثیرات مخرب آن می‌تواند چندین برابر شیشه‌های معمول باشد.

شعار سال:نویسنده : محمد بهبودی نیا

به تازگی خبرهایی مبنی بر ورود ماده مخدر جدیدی موسوم به «شیشه افغانی» از طریق مرزهای شرقی کشور به استان‌خراسان‌رضوی، رسانه‌ای شد. مخدری که به مراتب ارزان‌تر از شیشه‌های معمولِ موجود در بازار است اما طبق اظهارات کارشناسان، تاثیرات مخرب آن می‌تواند چندین برابر شیشه‌های معمول باشد. مت‌آمفتامین که در بازار با نام شیشه یا کریستال شناخته می‌شود، یک محرک قویِ سیستم عصبی مرکزی با قدرت اعتیادآوری است که مصرفش می‌تواند عوارض خطرناکی مانند تشنج، خونریزی مغزی و روان‌پریشی ایجاد کند و عواقب منفی جسمی، روانی و اجتماعی غیرقابل جبرانی برای مصرف‌کننده در پی داشته باشد. منتها به تازگی گونه جدیدی از مت‌آمفتامین وارد بازار شده که قدرت تخریبش، چندین برابرِ شیشه معمولی است و از آن جــا که به‌واسطه ناخالصی بسیار، با قیمتِ بسیار پایین عرضه می‌شود، می‌تواند معتادان زیادی را به مصرف، وسوسه کنـد. تعدادی از مخاطبان صفحه حرف‌مردم روزنامه خراسان‌رضوی هم طی تماس تلفنی، با توجه به شایعه‌هایی که جسته گریخــته به گوش‌شان رسیده بود، خواستار ارائه توضیحات تکمیلی از سوی مسئولان مربوط درباره مشخصات این مخدر، ترکیبات، تاثیرات و طرح‌های اداره مبارزه با موادمخـدر کشور برای مدیریت ماجرا شدند. یکی از مخاطبان می‌گویــد: «من پدر یک دختر و پسر نوجوانم و این روزها، در جمع‌های فامیلی و دوستانه، از این ماده مخدر جدید، حرف زیاد است. مهم است مسئولان و رسانه‌های مسلط بر جزئیات موضوع، با ارائه اطلاعات شفاف در این باره، آگاهی بخشی کنند تا ما والدین بدانیم با چه تهدیدی روبه‌روییم و برای حفظ فرزندان خودمان و جوانان جامعه، تلاش کنیـم.» مخاطب دیگری اظهار می‌کند: «لطفا درباره این ماده مخدر جدید و خطرات آن به مردم اطلاع رسانی کنید. شنیده‌ام این ماده مخدر به شدت خطرناک است و ارزانی‌اش، باعث شده تعداد زیادی از افراددرگیر اعتیاد، به سمت آن کشیده شوند و از تبعات مخربش در امان نباشند. این یعنی درگیر شدن تعداد زیادی از افراد جامعه. لطفا در این‌باره روشن‌گری کنیــد، شاید با آگاه سازی از طریق رسانه، تعداد کمتری به سمت مصرف این مخدر بروند.» همه‌ این‌ها و ضرورت بررسی موضوع، انگیزه‌ای شد تا از «محمدحسین صالحی» دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان‌رضوی، درباره جزئیات این پدیده پرسش‌گری کنیم. صالحی، طی گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه خراسان‌رضوی، درباره این مخدر توضیحاتی می‌دهد که باهم می‌خوانیم.

سابقه تولید و توزیـع
این ماده، مخدر به نسبت جدیدی است که از سال 2014 در کشور افغانستان در حال تولید است و به تدریج از مرز افغانستان و پاکستان به ایران وارد شده. طی دوسال اخیر ورود این مخدر به کشور ما افزایش داشته است.

میزان کشفیات در کشور و استان
از ابتدای سال تا امروز، بیش از 500 کیلوگرم شیشه در مرزهای شرقی توسط پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا و مرزبانی کشف شده که بخشی از آن، این روان‌گردان جدید است.

شبیه شیشه اما سرشار از ناخالصی
این مخدر از نظر ظاهری شبیه شیشه معمولی است و هیچ تفاوتی از نظر رنگ، بـو و ظاهر با دیگر شیشه‌ها ندارد؛ در اصل این مخدر، همان شیشه معمولی ولی با ناخالصی‌های بیشتر است که تاثیرات سوء بهداشتی بسیاری، نسبت به دیگر مخدرها بر مصرف کنندگان می‌گذارد.

مخرب‌تر از دیگر مخدرها
جدا از تمام بیماری‌هایی که هر ماده مخدری برای مصرف کننده به همراه دارد، مصرف این نوع مخدر، تاثیر مستقیم بر ریـه، سیستم تنفسی و سیستم گوارشی مصرف کننده دارد و به دلیل نوع ترکیباتی که در آن وجود دارد، آثاری به مراتب مخرب‌تر از دیگر مخدرها بر بدن فرد مصرف کننده به جا می‌گذارد.

مخدری که شیشه را ارزان کرد
قیمت این روان‌گردان به‌نسبت شیشه‌های معمولِ موجود در بازار، به شدت پایین‌تر است و همین موضوع سبب شده تا قیمت شیشه در کشورمان، کاهش یابد و این احتمال وجود دارد که قیمت پایین این روان‌گردان، باعث گرایش معتادان زیادی از اعتیاد به مواد سنتی به سمت اعتیاد به مواد صنعتی شود.

هشــدار!
غیر از این ماده مخدر مهلک، هم اکنون خوشبختانه مخدر جدیدی وارد استان نشده است. ولی هر از گاهی شاهد ورود و توزیع مخدر یا روان‌گردان‌هایی با ترکیب و شکل و نام جدید هستیم. «گل» که همان حشیش و گراس است یا «پان‌پراگ» که همان ناس است، دو نمونه از این موارد هستند که مقابله با آن‌ها، هوشیاریِ شهروندان را می‌طلبد تا گرفتار نشوند و در کنار این، نیروی انتظامی، مرزبانی و ستاد مبارزه با موادمخدر، نهایت تلاش خود را برای جلوگیری از ورود و شیوع انواع مخدرها در کشور و جامعه، به‌کار خواهند بست.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از موسسه فرهنگی هنری خراسان،تاریخ انتشار:13آذر1398،کد خبر:679754،khorasannews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
0
1
به خدا جوونای ایران همینطوری مشکلات بزرگ دارن با این چیزا اسیرترشون نکنید کاش جلوی این قاچاق گرفته بشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین