شعار سال:آخرین نتایج آزمون "پیزا" حکایت از راندمان دانشآموزان در برابر "زمان صرف شده برای آموزش" در بسیاری از کشورهای جهان دارد.
فنلاند کاربردیترین سیستم آموزشی جهان را دارد و دانشآموزانش با کمترین ساعات آموزشی و تکالیف خانگی بهترین نتایج سال 2018 در سطح جهان را به دست آوردند.
به نقل از وبسایت خبری "کوارتز"، دانشآموزان برخی از کشورها مانند هنگکنگ و سنگاپور در سال گذشته زمان زیادی را صرف آموزش در داخل و خارج از مدرسه کردند. تلاشی که منجر به کسب نتایج ارزنده در آزمون بینالمللی "پیزا" (PISA) شد. دانشآموزان آمریکایی نیز در سال 2018 زمان زیادی صرف آموزش کرده و نتایج متوسطی را در این آزمون کسب کردند. با این وجود به نظر میرسد تکالیف و درسهای بیپایان در این زمینه چندان موثر نیستند.
"پیزا" برنامه جهانی "سازمان همکاری و توسعه اقتصادی" (OECD) برای ارزیابی و موفقیت تحصیلی دانشآموزان 15 ساله در سراسر جهان است.
در کشورهایی مانند فنلاند که سن تحصیلی از 7 سالگی آغاز میشود، تکلیف خانگی زیادی وجود ندارد. محصلان با آزمونهای سنگین دست و پنجه نرم نمیکنند و نیازی به تدریس خصوصی و گران قیمت احساس نمیشود.
"آندریاس شلایچر" مدیر واحد آموزش سازمان "همکاری و توسعه اقتصادی" این روند آموزشی در فنلاند را "بهرهوری آموزشی" مینامد.
آخرین نتایج آزمون "پیزا" حکایت از راندمان دانشآموزان در برابر "زمان صرف شده برای آموزش" در بسیاری از کشورهای جهان دارد.
با توجه به میزان "آموزش در هر ساعت" دانشآموزان فنلاندی در صدر امتیازات "پیزا" در سال 2018 قرار گرفتند.
"شلایچر" در این باره گفت: دانشآموزان آلمان و سوئد نیز در جایگاههای بعدی این ردهبندی قرار دارند. در این رتبهها دانشآموزان "موضوعات زیادی را در زمانی کم" میآموزند.
در این شاخص کانادا، ژاپن و بریتانیا نیز در جایگاهی بالاتر از شاخصهای سازمان OECD قرار دارند. در مقابل دانشآموزان کشورهای چین، سنگاپور و آمریکا در جایگاهی پائینتر از میانگین شاخص این سازمان قرار میگیرند.
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی عصر ایران،تاریخ انتشار:16آذر1398،کد خبر:702142،www.asriran.com
نظام فنلاند محصل رو برای محیط کار آماده نمیکنه تنها هدفش افزایش تعداد تحصیلات عالیه برای رفع کمبود نیروی کار هست.
این تغییرات در ایران ممکنه صدمات جبران ناپذیری رو به کشور بزنه. چون مزیت علمی کشور ما یکی ریاضیات پیشرفته و دیگری دروس پیش نیاز دانشگاه بود و تقریبا محال هست کسی که پایش ضعیف هست بتونه عقب ماندگیشو جبران کنه.
بهتر بود مسئولان به جای تقلید از فنلاند حداقل آموزش رو متنوع می کردن تا چند نظام آموزشی مختلف داشته باشیم و یک دفعه آینده ی مملکت رو با شوک علمی و مهارتی روبرو نکنیم.