پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۱۵۱۷
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۱
«علی اکبر صالحی»، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پیش از این گفته بود، به زودی دو پروژه مهم در راکتور آب سنگین اراک شامل بخش ثانویه و ماشین سوخت راه اندازی خواهند شد. حالا خبرنگاران قرار است، امروز شاهد نصب درپوش رآکتور تحقیقاتی آب سنگین مدرن شده خُنداب اراک که تماما با بهره گیری از توانمندی‌های داخلی به سرانجام رسیده، باشند...

شعار سال:«علی اکبر صالحی»، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پیش از این گفته بود، به زودی دو پروژه مهم در راکتور آب سنگین اراک شامل بخش ثانویه و ماشین سوخت راه اندازی خواهند شد. حالا خبرنگاران قرار است، امروز شاهد نصب درپوش رآکتور تحقیقاتی آب سنگین مدرن شده خُنداب اراک که تماما با بهره گیری از توانمندی‌های داخلی به سرانجام رسیده، باشند...

جمهوری اسلامی ایران علیرغم تمام محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه آمریکا، توانسته است درپوش اصلی راکتور آب سنگین اراک به نام «Reactor Pit Cover» را ـ که بیش از ۱۰۰ تن وزن دارد ـ در محل خود در چاله راکتور نصب کند.

همانطور که چندی پیش یک منبع آگاه خبر داده بود، از قرار معلوم کار ساخت ماشین سوخت گذاری راکتور نیز پایان یافته و آماده آزمایش با سوخت مجازی است؛ ضمن اینکه بخشی از اتاق کنترل راکتور اراک نیز در حال تکمیل است. کار طراحی راکتور جدید و مدرن اراک در مرحله پایانی بوده و قرارداد‌های خرید تجهیزات اصلی برای شروع به ساخت منعقد شده است.

لازم به یادآوری است که قلب راکتور اراک که در چاله راکتور قرار دارد، شامل سه بخش اصلی از جمله بخش کالندریاست ـ که طبق برجام باید نوسازی و مدرن شود و حالا یک قسمت مهم به نام درپوش راکتور نیز که توسط متخصصان داخلی ساخته شده ـ در قسمت فوقانی قرار گرفته است.

«علی اکبر صالحی»، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پیش از این گفته بود به زودی دو پروژه مهم در راکتور آب سنگین اراک شامل بخش ثانویه و ماشین سوخت راه اندازی خواهند شد.

حالا قرار است خبرنگاران امروز شاهد نصب درپوش رآکتور تحقیقاتی آب سنگین مدرن شده خُنداب اراک ـ که تماما با بهره گیری از توانمندی‌های داخلی به سرانجام رسیده ـ باشند و پس از آن در نشست خبری علی اکبر صالحی شرکت کرده و سوالات خود را پیرامون دستیابی به این مهم و همچنین راه اندازی مدار ثانویه راکتور اراک بپرسند. به نظر می‌رسد علاوه بر بخش ثانویه، کشورمان توانسته در بخش اولیه و هسته‌ای راکتور نیز اقدامات مهمی را به سرانجام برساند.

تعداد بازدید : 4

فیلم حاضر مربوط به نصب قطعات راکتور خنداب است که در آبان ماه انجام شده است

رآکتور تحقیقاتی آب سنگین مدرن شده خُنداب اراک با هدف کسب تجربه و دانش فنی در طراحی و ساخت رآکتور‌های اتمی، تربیت نیروی انسانی متخصص، ایجاد امکانات تحقیق و توسعه در زمینه‌های فیزیک نوترون، ترموهیدرولیک و درمان و تولید رادیو ایزوتوپ در جهت مصارف پزشکی، صنعتی و کشاورزی در حال تکمیل طراحی و ساخت است.

بازطراحی این رآکتور با گردآوری گروهی از کارشناسان و متخصصین داخلی در زمینه‌های گوناگون برای اجرای یکی از پیچیده ترین طراحی ‌های صنعت هسته ای با بالاترین سطح استاندارد‌های جهانی در دستور کار قرار گرفت. این رآکتور دارای دو مدار است؛ مدار اول که وظیفۀ آن برداشت حرارت از قلب رآکتور بوده و مدار ثانویه که وظیفۀ آن انتقال حرارت مدار اول به برج‌های خنک کننده و نهایتاً به محیط است.

مدار ثانویه شامل مبدل ‌های حرارتی ـ استخر میانی ـ پمپ ‌های انتقال (آب گرم – برج ­های خنک کننده و پمپ ‌های برگشت آب سرد) است. راهبری این مدار از طریق اتاق کنترل اصلی رآکتور صورت می پذیرد. جهت راه اندازی مدار اول رآکتور، ابتدا باید مدار ثانویه و سیستم های جانبی مرتبط با آن راه اندازی می شد تا بعد از آن تکمیل مدار اول و راه اندازی غیر اکتیو رآکتور تحقیقاتی خُنداب اراک آغاز شود.

راه اندازی مدار ثانویه رآکتور تحقیقاتی آب سنگین مدرن شده خُنداب اراک و سیستم‌های جانبی مرتبط با آن امروز دوشنبه و با حضور علی اکبر صالحی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی صورت خواهد گرفت و پس از آن، وی در یک نشست خبری، پاسخگوی سوالات خبرنگاران رسانه‌های گروهی خواهد بود.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران در هشتم می ۲۰۱۹، یعنی یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و پس از اثبات ناکارآمدی راه کار‌های پیشنهادی اروپا برای جبران تبعات اقتصادی خروج آمریکا از برجام، اعلام کرد بخشی از تعهدات برجامی خود را بر اساس مفاد این توافق معلق می‌کند.

کاهش تعهدات برجامی ایران تاکنون در چهار گام، شامل بالا بردن درصد غنی‌سازی اورانیوم از ۳.۶۷ درصد، افزایش ذخیره اورانیوم غنی شده، توقف تمامی تعهداتش در حوزه تحقیق و توسعه و آغاز غنی سازی و تولید دوباره اورانیوم در تأسیسات هسته‌ای فردو بوده است و تا حداکثر دو هفته و چند روز دیگر موعد کاهش بخشی دیگر از تعهدات برجامی ایران که از آن تحت عنوان گام پنجم کاهش تعهدات هسته‌ای یاد می‌شود، فرا خواهد رسید.

«علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی روز گذشته در همین خصوص به صراحت تاکید کرد: «در صورت عدم انجام تعهدات اروپا در قبال حفظ برجام، گام پنجم کاهش تعهدات را برخواهیم داشت.»

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی تابناک،تاریخ انتشار:2دی1398،کد خبر:945938،www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین