پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۱۶۸۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲
هر سال ۳۵۰ هزار نفر از جمعیت کشور فوت می‌کنند. غیر از دلایل معمول مرگ و میر در ایران که بیماری‌های واگیر و غیرواگیر، حوادث، تصادفات، خودکشی و قتل را شامل می‌شود، مسمومیت با گاز مونوکسید کربن یکی از دلایل شایع مرگ در نیمه دوم سال تا پایان فروردین و اردیبهشت سال بعد و در مناطقی است که با برودت و کاهش محسوس دمای هوا مواجهند.
شعار سال: هر سال ۳۵۰ هزار نفر از جمعیت کشور فوت می‌کنند. غیر از دلایل معمول مرگ و میر در ایران که بیماری‌های واگیر و غیرواگیر، حوادث، تصادفات، خودکشی و قتل را شامل می‌شود، مسمومیت با گاز مونوکسید کربن یکی از دلایل شایع مرگ در نیمه دوم سال تا پایان فروردین و اردیبهشت سال بعد و در مناطقی است که با برودت و کاهش محسوس دمای هوا مواجهند.
 
نصب غیراستاندارد وسایل گرمایشی و گازسوز در منازل، اقامتگاه‌های عمومی و حتی کارگاه‌ها، عامل اصلی مسمومیت شهروندان با گاز مونوکسید کربن است و با وجود هشدار‌های هر ساله مسوولان آتش‌نشانی، سازمان اورژانس کشور و حتی مسوولان شرکت گاز درباره لزوم نصب ایمن وسایل گرمایشی و گازسوز و کمک گرفتن از کارشناسان آتش‌نشانی یا شرکت گاز برای نصب این وسایل، باز هم بی‌توجهی شهروندان به این هشدار‌ها عزادار شدن یک یا چند خانواده را رقم می‌زند. در حالی که مرگ بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن، به مرگ خاموش موسوم شده و به دلیل خاص بودن آمار در ایام سرد سال، نوعی مرگ فصلی هم محسوب می‌شود، آمار مرگ بر اثر مسمومیت ناشی از استنشاق مونوکسید کربن، چندان رقم بالایی نیست، اما حتی یک فوت بر اثر استنشاق این گاز بی‌رنگ و بی‌بو که به سرعت با گلبول‌های قرمز همراه شده و جای خالی دریافت اکسیژن را در بافت‌های قلب و مغز پر می‌کند، نشان از بالا بودن میان سهل‌انگاری ایرانی‌ها حتی نسبت به سلامت خود و خانواده‌شان دارد.
 
با آغاز فصل پاییز، حداقل هفته‌ای یک‌بار کارشناسان اورژانس کشور خبر از کشف اجساد یک یا چند فرد دچار مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن می‌دهند و علت اصلی مرگ این افراد را ایمن نبودن وسیله گازسوز و گرمایشی مستقر در محل اقامت ایشان ذکر می‌کنند آن هم در حالی که یک تماس تلفنی با کارشناسان آتش‌نشانی برای کنترل کیفیت عملکرد وسیله گازسوز یا گرمایشی و حضور رایگان این کارشناسان برای تایید ایمنی وسیله مورد نظر، می‌تواند سلامت و بقای یک نفر یا یک خانواده را تضمین کند.

هشدار سازمان آتش‌نشانی تهران

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران از تمام شهروندان درخواست کرد برای آموزش نصب ایمن وسایل گرمایشی و گازسوز - به جای استفاده از تجارب شخصی که می‌تواند خطرآفرین و مرگبار باشد- با سازمان آتش‌نشانی تماس بگیرند. سیدجلال ملکی گفت: «با توجه به سرد شدن هوا، هموطنان با روشن کردن بخاری و وسائل گرمایشی اقدام به گرم کردن منازل خود می‌کنند که یک بی‌احتیاطی می‌تواند منجر به حادثه‌ای بسیار خطرناک ناشی از گازگرفتگی با گاز کشنده منوکسید کربن شود.
 
مرکزی در سازمان آتش‌نشانی شهر تهران شکل گرفته و تعدادی از کارشناسان از ساعت ۹ صبح تا ۱۰ شب آماده پاسخگویی به سوالات هموطنان درخصوص راه‌اندازی وسایل گرمایشی هستند. شهروندان هم اگر در نصب بخاری و وسایل گرمایشی گازسوز دچار مشکل شدند می‌توانند برای دریافت اطلاعات می‌توانند با شماره تلفن ۶۴۳۲۳۲۳۲ تماس بگیرند و سوالات خود را بپرسند.»
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه اعتماد، تاریخ انتشار: 3 دی 1398، کدخبر: 139559 ، www.etemadnewspaper.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
0
0
وقتی که هر سال این اتفاق داره کلی مرگ و میر میذاره رو دستمون و خیلی ها به همین دلیل دارن جونشون رو از دست میدن پیر و جون بزرگ و کوچیک زن و مرد چرا یه راهکار ایمن و مطمئن برایی این موضوع پیدا نمیشه؟ چرا انقد اطلاع رسانی و فرهنگ سازی غلط صورت میگیره تا ما این همه تلفات بدیم و چرا حتی خود مردم همکاری نمیکنن تا بلکه این آمار کاهش پیدا کنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین