پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۱۹۸
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸
مسؤولیت‌ انتخاب‌ و اعزام‌ قضات‌ شرع‌ دادگاه‌‏های انقلاب‌ در کشور با حُکم امام خمینی، عضویت در دوره‌های مختلف مجلس خبرگان رهبری با رای مردم استان‌های سمنان و قم از جمله مسؤولیت‌هایی است که پس از انقلاب شکوهمند اسلامی بر عهده آیت‌الله مومن قرار داده شده است.

شعارسال: سخن از آیت‌الله محمد مومن قمی و سالروز تولد این مدرّس برجسته حوزه علمیه قم و نماینده مردم قم در مجلس خبرگان رهبری است.

وی در قم و در خانواده‌ای کشاورز زاده به دنیا آمد. او تحصیلات مقدماتی را در همین شهر و ابتدا در مکتبخانه و سپس در مدرسه جامع تعلیمات اسلامی قم با موفقیت گذراند و همزمان به تحصیل در حوزه علاقه‌مند شد. حضور در درس استادان و فقهای مشهوری مانند حضرات آیات امام خمینی، شاه آبادی، بروجردی، محقق داماد، خوانساری، ستوده، واعظ زاده، طباطبایی، سلطانی، مجاهدی تبریزی، مشکینی و فاضل هرندی در مقاطع زمانی مختلف و همچنین پشتکار و ممارست شخصی و یاری جستن از خدای متعال، موجب شد تا خیلی زود به آموختن بسیاری از علوم و از جمله، فقه و اصول، تفسیر و فلسفه موفق شود و به دریافت درجه اجتهاد نائل آید. پس از آن بود که آیت‌الله محمد مومن قمی، تدریس در سطح عالی حوزه‌های علمیه را آغاز کرد؛ امری که تا کنون ادامه دارد و شاگردانی مانند حجج اسلام حسن روحانی و محمدحسن اختری، مفتخرند که استادی مانند آیت الله مومن قمی داشته‌اند.

این عالم عامل همچنین در مبارزات نهضت انقلابی مردم ایران هم حضوری پررنگ داشت و حتی برای سال‌هایی از سوی رژیم پهلوی، تبعید شد.

آیت‌الله مومن همچنین از بدو تاسیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سال‌های پیش از انقلاب، عضو این جامعه بود و به تربیت طلاب همت می‌گماشت؛ به بیان دیگر حضور آیت‌الله مومن در جلسات این جامعه و در مقطع پیش از انقلابِ اسلامی و همچنین پیگیری مصوبات و بیانیه ‌های آن و از جمله اعلام مرجعیت امام برای ایجاد مصونیت برای معظم‌له و ایجاد مستمسک قانونی در عدم تعرض ساواک به امام، از فعالیت‌‌های درخشان ایشان است که سرانجام به دستگیری و تبعید ایشان در سال 1352 هجری شمسی و به همراه 25 نفر دیگر از علمای آن روزگار منجر شد.

پس از آن است که آیت‌الله مومن به سه سال اقامت اجباری در شهداد کرمان محکوم شد که پس از گذراندن 7 یا 8 ماه اقامت در شهداد، باقی مانده تبعید را در تویسرکان گذراند؛ اما تبعید، به افشاگری‌ها و مبارزات سیاسی وی پایان نداد بلکه در آنجا نیز با بیان احکام و معارف اسلامی و در کنار آن، مسائل مهم انقلاب، ماهیت رژیم شاه را برای مردم آشکار می‌کرد و آنها را به تقلید و پیروی از مرجعیت شیعه، به ویژه امام خمینی که در آن زمان پرچمدار مبارزه بود، دعوت می‌‌کرد.

مسؤولیت‌ انتخاب‌ و اعزام‌ قضات‌ شرع‌ دادگاه‌‏های انقلاب‌ در سراسر کشور با حُکم امام خمینی، عضویت در دوره‌های مختلف مجلس خبرگان رهبری با رای مردم استان‌های سمنان و قم، عضویت در شورای عالی قضایی، عضویت در شورای عالی سیاستگذاری و ریاست عالی حوزه علمیه قم، عضویت به عنوان فقیه منصوب در شورای نگهبان از ابتدای تشکیل این شورا تا کنون، ریاست مجمع فقه اهل بیت (ع)، عضویت در هیأت امنای دانشگاه قم و ریاست دادگاه عالی قم از جمله مسؤولیت‌هایی است که پس از انقلاب شکوهمند اسلامی بر عهده آیت‌الله مومن قرار داده شده و ایشان نیز با سعه صدر از آنها استقبال کرده است، امری که خود نشان‌دهنده تابع بودن ایشان از احکام حضرت امام و حضرت آقاست و حضور مداوم ایشان را در صحنه انقلاب نشان می‌دهد.

ایشان همچنین در زمینه تالیف نیز فعالیت‌های ارزشمندی را به انجام رسانده است که نوشتن تقریرات درس‌های مختلف حضرت امام از آن جمله است. در عین حال یک دوره کامل اصول فقه استدلالی با عنوان «تسدید الاصول»، 10 رساله فقهی در موضوعات و مسائل مستحدثه با عنوان «کلمات سدیده» و همچنین دو کتاب «ولایت امام و پیامبر بر امر قانونگذاری کلی» و «ولایت امام و پیامبر بر جامعه اسلامی»، از دیگر آثار فاخری است که به همت قلم آیت‌الله مومن نگارش شده است.

دهم ماه ذیقعده الحرام، هشتاد و یکمین سالروز تولد آیت‌الله محمد مومن در قم است و این نوشتار، بهانه‌ای است برای بزرگداشت خدمات ارزشمند و فراموش نشدنی آیت‌الله محمد مومن به مردم، انقلاب اسلامی، امام و رهبری؛ خدماتی که ان‌شاءالله با سلامت و طول عمر آن فقیه اخلاقی تداوم داشته باشد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 23مرداد1395، کدخبر: 13950523001040: www.farsnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین