پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۴۳۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۹
الهیار ملکشاهی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، گفت: ترور سردار سلیمانی از نظر حقوق بین‌الملل قابلیت شکایت دارد و آماده تهیه و تدوین 2 متن شکایت به دیوان بین‌المللی کیفری و دبیر کل سازمان ملل متحد هستم. طبق بند 2 ماده 5 اصلاحی اساسنامه دیوان بین‌المللی کیفری، برای رسیدگی به وضعیت شخصیت‌های رده‌بالایی که ترور می‌شوند قوانینی وجود دارد.

شعار سال:الهیار ملکشاهی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، گفت: ترور سردار سلیمانی از نظر حقوق بین‌الملل قابلیت شکایت دارد و آماده تهیه و تدوین 2 متن شکایت به دیوان بین‌المللی کیفری و دبیر کل سازمان ملل متحد هستم. طبق بند 2 ماده 5 اصلاحی اساسنامه دیوان بین‌المللی کیفری، برای رسیدگی به وضعیت شخصیت‌های رده‌بالایی که ترور می‌شوند قوانینی وجود دارد.

 الهیار ملکشاهی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، در پاسخ اینکه آیا ترور سردار سلیمانی با مسئولیت مستقیم ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا قابلیت شکایت در مجامع بین‌المللی را دارد گفت: این اقدام ترامپ قطعاً تروریستی بوده است و هیچ شبهه‌ای در این باره وجود ندارد. بنابراین قابلیت شکایت به مجامع بین‌المللی دارد.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ادامه داد: من به‌شخصه به عنوان رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، در حال تهیه و تدوین 2 متن شکایت درباره ترور شهید سردار سلیماتی برای مجامع بین‌المللی هستم.

ملکشاهی تاکید کرد: طبق بند 2 ماده 5 اصلاحی اساسنامه دیوان بین المللی کیفری، برای رسیدگی به وضعیت رؤسای جمهوری و شخصیت‌هایی که ترور می‌شوند و مورد خشونت قرار می‌گیرند قوانینی وجود دارد. تاکنون پرونده چندین نفر از رؤسای جمهوری و شخصیت‌های نظامی رده‌بالای جهان رسیدگی شده و حکم هم صادر شده است. بنابراین اقدام اخیر آمریکا طبق قوانین بین‌المللی، عنوان جنایت، ترور و تجاوز دارد.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس توضیح داد: عنوان تجاوز از این بابت است که آمریکا از پایگاه کشور خودش برای این اقدام استفاده نکرده، بلکه از پایگاه یک کشور ثالث مرتکب ترور یک شخصیت خارجی شده که به دعوت رسمی کشور عراق به خاک این کشور وارد شده است. بنابراین عنوان تجاوز صدق می‌کند.

این نماینده حقوقی مجلس عنوان کرد: به عنوان رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس 2 متن شکایت را در دست تدوین و تهیه دارم. یک متن شکایت برای دیوان بین‌المللی است که اساسنامه‌اش اجازه شکایت داده و این اقدامات را جرم تلقی کرده است. شکایت دیگر هم برای دبیرکل سازمان ملل متحد است تا چنین رفتاری از سوی آمریکا را خلاف عرف و قانون بین‌المللی اعلام کند.


متن این 2 شکایت بین‌المللی ظرف 2 روز آینده آماده می‌شود

او خبر داد: متن این 2 شکایت ظرف 2 روز آینده آماده می‌شود. ضمن اینکه چندی پیش طرحی را با عنوان «الزام دولت برای حمایت از اتباع ایرانی که در خارج از کشور مورد تهدید قرار می‌گیرند» آماده کرده بودم که با این اتفاق اخیر آن را در دستور کار کمیسیون حقوقی و قضایی قرار دادم.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی اعتمادآنلاین،تاریخ انتشار:16دی1398،کد خبر:375290،etemadonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Latvia
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
0
0
کی میخاد رسیدگی کنه به این شکایت ؟!
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین