پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۳۷۱
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹
برای فساد ستیزی نیازمندی به حضور توامان شفافیت و افشاگری بعنوان یک الزام است. این دو واژه با وجود شباهت هایی چند، دارای تفاوت های زیادی هم بوده و تاثیرات و نتایج گوناگون و مختلفی را بر جامعه می گذارند.عموما در فضاهای باز سیاسی، تاکید روی شفافیت قرار گرفته و در شرایط اضطرار و شرایط بسته ، تاکید روی افشاگری خواهد بود. شفافیت به اطلاع رسانی و آزاد سازی اطلاعات بگونه ای گفته می شود که در زمان مناسب،‌با کیفیت مناسب و با مخاطب مشخص شده داده شود و به دنبال جلوگیری از فساد،‌ افزایش مشارکت مردم و یا بهبود ساختارهای حاکمیتی است.ولی در افشاگری معمولا افشا کننده هدف تخریب دارد و عموما داده ها و اطلاعات با استانداردها و کیفیت های مشخصی ارائه نمی شود.در مبارزه با فساد دو مولفه شفافیت و حمایت از افشاگر نقش برجسته‌ای دارد و تجربه نشان داده با توجه دادن به این دو مورد می‌توان از گسترش فساد جلوگیری کرد.

شعارسال: در مبارزه با فساد دو مولفه شفافیت و حمایت از افشاگر نقش برجسته‌ای دارد و تجربه نشان داده با توجه دادن به این دو مورد می‌توان از گسترش فساد جلوگیری کرد.

شفافیت و افشاگری + تفاوت ها و الزامات اجرایی

ایجاد شفافیت تنها از طریق رقابت امکان پذیر است و زمانی که انحصاری در اقتصاد وجود نداشته باشد داده‌ها شفاف در اختیار مردم قرار گرفته و فساد باز تولید نخواهد شد. در روز‌های گذشته خبری منتشر شد که شورای نگهبان با قانونی در ارتباط با حمایت از افشا‌کنندگان فساد موافقت کرده است. در این مورد باید گفت قبل از هر چیزی باید اعتمادسازی ایجاد کرد. اکنون ذهنیت مردم آماده پذیرش این مورد نیست که قرار است از افشا کننده فساد حمایت شود. این درحالی است که باید ذهنیت مردم به گونه‌ای باشد که در آن‌ها احساس مشارکت در مبارزه با فساد ایجاد کند. چون آثار این همراهی کمتر دیده شده از این رو مردم تمایل چندانی ندارند در این زمینه همراهی کنند. این در حالی است که بهترین چشم‌ها و گوش‌ها که می‌تواند در مبارزه با فساد به دولت کمک کند، اذهان و افکار عمومی است. البته زمانی که مردم مشاهده کنند به صورت علمی و تخصصی تصمیم گرفته شده که با مفاسد اقتصادی برخورد شود به کمک خواهند آمد.

شفافیت و افشاگری + تفاوت ها و الزامات اجرایی

اینکه دولت بخواهد بر اساس قانون از افشا کنندگان فساد حمایت کند باید مورد تکریم قرار بگیرد چرا که پذیرفته‌اند که فسادی وجود دارد و باید با آن مبارزه کرد. واقعیت هم آن است که باید تلاش کرد که فسادی ایجاد نشود، اما اگر فساد ایجاد شد بهترین یاور برای مبارزه با فساد مردم هستند که می‌توانند فساد‌ها را افشا کنند. افشاگری‌های اخیر نیز توسط مردم صورت گرفته که البته در دستگاه‌های مختلف به وظایف قانونی خود عمل کرده‌اند. اینکه مردم پای کار بیایند و اگر از فسادی اطلاع پیدا کردند قوه قضائیه را در جریان قرار دهند؛ نیاز به بستر سازی و اعتمادسازی دارد. در گذشته این مورد وجود داشته که افرادی وجود داشته‌اند و فساد‌ها را افشا کرده‌اند، اما در نهایت آن فردی که باید متخلف شناخته شود، مورد مواخذه قرار نگرفته و با افشاگر برخورد شده است. اگر واقعا قصد دارند این قانون اجرا شود لازم است که افشا کنند در معنای واقعی مورد تکریم قرار گیرد و بلافاصله با افشاگر برخورد نشود و اطلاع دهنده را مورد تفتیش قرار ندهند تا مردم تمایل کنند که وارد میدان شوند. بعد از ابلاغ این قانون باید تمام افرادی که به خاطر اطلاع‌رسانی با مشکلاتی روبه‌رو شدند؛ از چالش‌ها رها شده و مورد تکریم قرار گیرند در این صورت است که شاهد آن خواهیم بود که مردم نیز در اجرای این قانون به دولت کمک کنند.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت آرمان ملی، تاریخ انتشار: 12دی1402، کدخبر: 1087675، www.armanmeli.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین