پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۴۸۵۰
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۸
روح‌الله متفکرآزاد گفت: اگر طرح یا لایحه‌ای به صورت کامل در مجلس شورای اسلامی تصویب شده باشد، به شورای نگهبان ارجاع شده و مجلس بعدی به بررسی ایرادات شورای نگهبان و هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌پردازد.اگر طرح‌ یا لایحه‌ای در دستور مجلس قرار داشت و مجلس فرصت بررسی آن را پیدا نکرد، عملا دیگر این موارد در دستور کار مجلس دوازدهم قرار نمی‌گیرد؛ مگر اینکه نمایندگان مجلس دوازدهم درخواست آن را داشته باشند در این صورت هم باید مجددا روند بررسی طی شود. این وضعیت شامل طرح‌ها و لوایحی نیز می‌شود که بررسی آن‌ها در مجلس نیمه تمام باقی مانده است. در خصوص گزارش‌های تحقیق و تفحص‌ باید گفت که الزاما باید در مجلس قرائت شود تا بتوان آن را به نهادهای مربوطه ارسال کرد. همچنین در صورت تصویب مجلس برای بررسی تخلفات به قوه قضاییه ارجاع می‌شود لذا اگر چنین پروسه‌ای در مجلس طی نشده باشد عملا این گزارش‌ها در مجلس یازدهم ناتمام باقی می‌ماند.

شعار سال:براساس ماده ۱۳۷ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی «در ابتدای هر دوره قانونگذاری، هیأت رئیسه صورتی از طرح‌ها و لوایحی را که معوق مانده به وسیله معاونت قوانین تهیه می‏‌کند و در اختیار نمایندگان می‌‏گذارد و صورتی نیز برای دولت ارسال می‌‏دارد. هر یک از طرح‌ها و لوایح معوقه که لزوم رسیدگی به آن به وسیله ۲۵ نفر از نمایندگان یا از طرف دولت تقاضا شود، طبق آیین‌‏نامه به کمیسیون‏های مربوطه ارجاع می‏‌شود و کمیسیون‏ها رسیدگی را به‌ترتیب مندرج در این آئین‌‏نامه انجام می ‏دهند. هر گاه شور اول آن طرح‌ها یا لوایح قبلاً خاتمه یافته باشد رسیدگی به طرح یا لایحه با پیشنهاد کمیسیون و تصویب مجلس یک شوری انجام خواهد شد. درصورت تغییر دولت، چنانچه دولت جدید رسما استرداد لوایحی را اعلام کرده باشد، آن لوایح از جریان خارج خواهد شد.»

روح‌الله متفکرآزاد در مورد سرنوشت طرح‌ها، لوایح و گزارش‌های نظارتی مجلس همچون تحقیق و تفحص باقی‌مانده مجلس یازدهم در مجلس دوازدهم گفت: اگر طرح یا لایحه‌ای به صورت کامل در مجلس شورای اسلامی تصویب شده باشد، به شورای نگهبان ارجاع شده و مجلس بعدی به بررسی ایرادات شورای نگهبان و هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌پردازد. در این حالت دو شرایط برقرار است؛ یا این‌که مجلس دوازدهم ایرادات شورای نگهبان و مجمع تشخیص را اصلاح کرده و یا این‌که بر مصوبه مجلس یازدهم اصرار می‌کند. اصلاح هم بدان معناست که ایراد را قبول داشته و آن را رفع می‌کند یا این‌که اساسا آن مصوبه مورد ایراد را حذف می‌کند.طبیعتا مجلس دوازدهم تنها به بررسی ایرادات شورای نگهبان درباره مصوبات مجلس یازدهم می‌پردازد و مواردی که شورای نگهبان به آن ایراد نگرفته را نمی‌تواند ورود کند.

طرح‌ها ،لوایح و تحقیق و تفحص باقی‌مانده مجلس یازدهم ؟

اگر طرح یا لایحه‌ای در دستور مجلس قرار داشت و مجلس فرصت بررسی آن را پیدا نکرد، عملا دیگر این موارد در دستور کار مجلس دوازدهم قرار نمی‌گیرد؛ مگر اینکه نمایندگان مجلس دوازدهم درخواست آن را داشته باشند در این صورت هم باید مجددا روند بررسی طی شود. این وضعیت شامل طرح‌ها و لوایحی نیز می‌شود که بررسی آن‌ها در مجلس نیمه تمام باقی مانده است.

گزارش‌های تحقیق و تفحص باید در مجلس قرائت شود تا بتوان آن را به نهاد‌های مربوطه ارسال کرد. همچنین در صورت تصویب مجلس برای بررسی تخلفات به قوه قضاییه ارجاع می‌شود لذا اگر چنین پروسه‌ای در مجلس طی نشده باشد عملا این گزارش‌ها در مجلس یازدهم ناتمام باقی می‌ماند.


آمار لوایح تسلیمی دولت به مجلس یازدهم تا اواسط بهمن ماه ۱۴۰۲

تا اواسط بهمن ماه ۱۴۰۲ از ۲۵۸ لایحه‌ تسلیمی به مجلس یازدهم، شامل ۱۲۸ لایحه معوقه و ۱۳۰ لایحه جدید، با تعامل و همگرایی سازنده ای که با اهتمام دولت، بین دو قوه ایجاد شده است ۵۲ مورد یعنی ۲۰ در صد لوایح تصویب و به قانون تبدیل شده و بقیه در نوبت رسیدگی است. این در حالی است که از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۲۹۰ طرح نمایندگان از سوی هیات رئیسه مجلس اعلام وصول شده اما از این تعداد فقط ۱۹ مورد یعنی حدود ۶/۶ درصد از کل طرح ها نهایی شده است که در قیاس با ۵۲ لایحه قانون شده، نشان دهنده تحقق لایحه محوری در این مجلس است.

بررسی طرح‌ها و لوایح باقی مانده توسط نمایندگان مجلس یازدهم در روز‌های یکشنبه و سه شنبه هفته آینده و برگزاری مراسم اختتامیه مجلس در روز چهاشنبه هفتم خردادماه ۱۴۰۳ :
نمایندگان هفته آینده گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص برنامه هفتم توسعه که اعاده شده از شورای نگهبان است، گزارش کمیسیون امنتیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص طرح تاسیس سازمان حفاظت و اطلاعات قوه فضائیه، گزارش کمیسیون سیاست داخلی کشور و شورا‌ها در خصوص طرح تفکیک استان سیستان و بلوچستان به چهار استان و گزارش کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار را در دستور کار خود دارند.

همچنین گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص سیاست‌های ارزی بانک مرکزی، گزارش کمیسیون کشاورزی در خصوص نقص و استنکاف در اجرای قانون خرید محصولات کشاورزی و گزارش کمیسیون فضائی و حقوقی در خصوص طرح فهرست احکام نامعتبر در حوزه تجارت از دیگر دستورات کاری مجلس در هفته آینده است.

از طرف دیگر باید بیان داشت که، یک جمع‌بندی از کارهای باقی مانده در هر حوزه توسط مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر شده که بهترین کار این است که کمیسیون‌های مجلس دوازدهم این جمع‌بندی را مبنا و محور قرار دهند و به اولویت‌ها بپردازند. به‌عنوان مثال ساماندهی کارکنان دولت، استفساریه ماده 48 درباره ایثارگران، اصلاح ماده 100 قانون شهرداری‌ها، اصلاح قانون سازمان نظام مهندسی و اصلاح لایحه مشارکت عمومی و خصوصی در نوبت صحن است که به مجلس یازدهم نمی‌رسد و باید در دستور کار مجلس دوازدهم قرار گیرد. حمایت از خانواده و فرزندآوری، ادامه تنقیح مقررات مربوط به بازار مسکن و ناترازی بانک‌ها از دیگر موضوعات حائز اهمیت است که مجلس دوازدهم باید در این مسیر قدم بردارد.

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
برچسب ها: طرح‌ها و لوایح باقی‌مانده مجلس یازدهم ، روح‌الله متفکرآزاد ، وضعیت طرح ها و لوایح مجلس قبل ، وضعیت طرح ها و لوایح مجلس یازدهم ، طرح ها و لوایح باقیمانده از مجلس قبل ، تحقیق و تفحص های ناتمام مجلس یازدهم ، آمار طرح ها و لوایح بررسی شده در مجلس یازدهم ، تعداد طرح ها و لوایح بررسی شده ، اسامی طرح ها و لوایح باقیمانده ، اولویت کاری مجلس دوازدهم ، طرح های باقیمانده از مجلس قبل ، لوایح باقیمانده از مجلس قبل ، تحقیق و تفحص باقیمانده از مجلس قبل ، ماده ۱۳۷ آیین‌نامه داخلی مجلس ، طرح ها و لوایح معوق مانده ، بررسی طرح ها و لوایح نیمه تمام ، آمار لوایح تسلیمی دولت به مجلس یازدهم ، لایحه معوقه ، لوایح معوقه ، لوایح جدید ، تحقق لایحه محوری ، لایحه محوری در مجلس ، طرح ها و لوایح باقیمانده ، مراسم اختتامیه مجلس یازدهم ، طرح تاسیس سازمان حفاظت و اطلاعات قوه فضائیه ، تفکیک استان سیستان و بلوچستان به چهار استان ، اصلاح قانون سازمان نظام مهندسی ، طرح های جنجالی مجلس ، لوایح جنجالی مجلس ، اسامی طرح ها و لوایح مصوب مجلس یازدهم
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین