پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۴۷۴۴
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵
پارلمان محلی پایتخت از سال گذشته اصلاح ساختار شهرداری تهران را در دستور کار خود قرار داده است. اعضای شورای شهر بنا دارند از طریق «تجمیع معاونت‌های ۹گانه شهرداری» سبک‌سازی ساختار فربه شهرداری را عملیاتی کنند. کارشناسان شهری معتقدند این اقدام مزایای مهمی برای الگوی اداره شهر دارد که از مهم‌ترین آنها کاهش تصمیم‌گیری‌های جزیره‌ای و پایان موازی‌کاری است.

شعار سال: بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال‌حاضر ساختار فربه و ناکارآمد شهرداری تهران به لحاظ گستردگی تعداد معاونت‌ها، پست‌های سازمانی و... سبب شده تا بخش زیادی از تصمیمات مدیریتی به‌صورت جزیره‌ای و همراه با موازی‌کاری‌هایی انجام شود که نتیجه‌ای جز توزیع نادرست منابع محدود به سمت پروژه‌های غیرضرور و غیراولویت‌‌دار نداشته است. در قالب تکلیفی که براساس این محور بر عهده شهرداری گذاشته شد، این مجموعه موظف بود لایحه اصلاح ساختار سازمانی را به گونه‌ای به شورای شهر ارائه کند که برمبنای آن رقم دقیق معاونت‌ها و اینکه چه معاونت‌هایی بر مبنای این طرح قرار است با یکدیگر ادغام شوند یا باقی بمانند اعلام شود اما آنطور که متن این لایحه ارسالی به شورای شهر نشان می‌دهد در این لایحه هنوز نحوه کاهش معاونت‌ها عنوان نشده است. «حذف پست قائم‌مقام، جانشین و مشاور»، «کاهش تعداد شهرداری‌های مناطق» و نهایتا کاهش تعداد واحدها و سازمان‌های تابعه از دیگر مواد اصلی مورد درخواست اعضای شورای شهر تهران از شهرداری برای تدوین لایحه و انجام اقدامات اصلاحی در مجموعه شهرداری تهران است که به‌نظر می‌رسد شهرداری در قالب لایحه اولیه هنوز به این بخش ورود جدی نداشته است.

 

در عین حال دغدغه دیگر برخی از اعضای شورای شهر در مورد اولویت‌دار بودن یا نبودن قرارگیری این لایحه در دستور کار شهرداری تهران است. احمد مسجدجامعی از جمله اعضای شورای شهر تهران است که معتقد است در حال‌حاضر تغییر تعداد معاونت‌ها نمی‌تواند از جمله اقدامات اولویت‌دار برای اداره شهر باشد. او در این‌باره می‌گوید: اصلاح ساختار در شهرداری درست و اصولی است اما اولویت امروز شهر تهران نیست و تنها از هم پاشیدگی آن برای این دوره از مدیریت شهری باقی می‌ماند. به گفته او تغییر ساختار یک موضوع جدی و درست در شهرداری تهران است. حدود ۱۰ سال پیش بررسی‌های مفصلی درخصوص اصلاح ساختار در شهرداری انجام شد و بیش از ۳۰ جلد کتاب نتیجه این بررسی‌ها بود. در مدت زمانی که تا پایان عمر این مدیریت شهری باقی مانده، به نظر نمی‌آید اصلاح ساختار و تغییر تشکیلات شهرداری اولویت شهر باشد. او در عین حال می‌گوید: قطعا اصلاح تشکیلات به این دوره نمی‌رسد و تنها ازهم‌پاشیدگی و تزلزل آن برای ما باقی می‌ماند؛ در زمانی که ما بیشتر از همیشه نیاز داریم فعالیت کرده و تصمیماتی که در این مدت گرفته‌ایم را عمل کنیم. مسجدجامعی تاکید می‌کند: در این مدت شورا بیش از آنکه به شورا توجه کند به مسائل شهرداری توجه کرده و بیش از آنکه برای شهر وقت بگذارد، برای شهرداری وقت می‌گذارد. ما نباید درگیر مسائلی شویم که زمان فعالیت برای شهر را از دست بدهیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت شهرخبر، تاریخ 19 دی 98، کد مطلب: 15785692801490: www.shahrekhabar.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین