پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۴۴۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴
مدیریت شهری تهران به‌دنبال اصلاح ساختار شهرداری تهران است. علت این مساله هم بزرگی سازمان شهرداری و فربه بودن آن اعلام شده است. این لایحه که گفته می‌شود در ۴‌صفحه به شورای شهر تهران رسیده است باید حدود ۶‌ماه قبل به شورای شهر می‌رسید. براساس لایحه جدید تعداد معاونت‌ها از ۹‌به ۷‌رسیده است. به عبارت دیگر معاونت امور مناطق به یک دبیرخانه تبدیل شده و دو معاونت دیگر در هم ادغام شده‌اند.
شعارسال: آقای سید‌حسن رسولی، عضو شورای شهر تهران یکی از اعضای پیگیر برای اصلاح ساختار شهرداری تهران است. وی با بیان اینکه شهرداری بنا به سلایقی که دارد دنبال چابک‌سازی ساختار است، به فارس گفته: البته شورای شهر در این زمینه تصمیم‌گیر است. ولی بنده با حذف معاونت امور مناطق مخالف هستم. وی همچنین تاکید کرده است: آقای شهردار با تأخیر لایحه اصلاح ساختار را به شورای شهر ارائه کرده است آنچه لایحه آقای شهردار است توسط رییس و هیأت رییسه شورای شهر به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع می‌شود، در کمیسیون‌های تخصصی موضوع بررسی و طی لایحه‌ای به صحن شورا می‌آید البته در کمیسیون‌های تخصصی سایر کمیسیون‌ها و همچنین مرکز مطالعات شهرداری هم نظر می‌دهند.
وی با بیان اینکه بعد از طی این مراحل موضوع در صحن مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: اصلاح ساختار شامل دو بخش می‌شود؛ یکی ساختار کلان شهرداری است که چارچوب کلی نظام توزیع مأموریت‌ها و مسوولیت‌ها را مشخص می‌کند و بخش دوم ساختار تفصیلی است و ورود به جزئیات و سطوح سازمانی رده‌های عملیاتی پیدا می‌کند و در رسیدگی به ساختار تفصیلی است براساس مأموریت‌های ذاتی شهرداری موضوعات بررسی می‌شود. آنطور که رسولی گفته است «چیزی که آقای شهردار ارائه کرده‌اند لایحه اصلاح ساختار
کلان شهرداری است و ساختار تفصیلی مفصل است و در قالب تبصره‌ها مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.» این عضو شورای شهر تهران در خصوص جزئیات اصلاح ساختار گفت: کوچک‌سازی در دستور کار است و تا پایان سال اصلاح ساختار اجرایی می‌شود.

سازمانی جدی برای پایتخت
براساس نمودار سازمانی پیشنهادی شهرداری که به شورای شهر تهران ارائه شده، زیرمجموعه شهردار تهران شامل اداره کل حوزه شهردار، مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل، دفتر بازرسی ویژه، هیات رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان، شرکت همشهری، حراست کل شهرداری، سازمان فرهنگی هنری شهرداری، مشاور شهردار در امور ایثارگران، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، دبیرخانه شورای شهرداران (مناطق۲۲‌گانه) ستاد یگان حفاظت شهرداری و موسسه علمی-‌کاربردی خواهد بود و ۷‌معاونت باقی‌مانده شامل معاونت مالی و اقتصاد شهری، معاونت شهرسازی و معماری، معاونت توسعه و مدیریت برنامه‌ریزی، معاونت حمل‌و‌نقل ترافیک، معاونت فنی و عمران، معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی (امور شهروندی) است.
در لایحه پیشنهادی شهرداری تهران معاونت امور مناطق حذف و معاونت برنامه‌ریزی توسعه شهری و امور شورا و توسعه منابع انسانی با هم ادغام شدند. البته معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی از ماه‌ها پیش با یک معاون اداره می‌شد و تنها تغییر حذف معاونت امور مناطق بود. اما براساس شواهد موجود، شهرداری تهران ۲۲‌منطقه دارد که در لایحه جدید معاونت آن حذف و در حد یک دبیرخانه تنزل پیدا کرده است. در واقع با انحلال معاونت امور مناطق ۲۲‌شهرداری منطقه که تقریباً ۹۰‌درصد کار‌های اجرایی شهرداری را بر عهده دارند قرار است از این پس اقدامات مناطق تحت‌نظر یک دبیرخانه اداره شوند.
براساس گزارشی که فارس منتشر کرده است، یکی از مدیران شهری در این‌باره گفته: تمام امور خدمات شهری، بیش از ۹۰‌درصد از فعالیت‌های عمرانی، اقدامات ترافیکی و فعالیت‌های اجتماعی در مناطق ۲۲ گانه انجام می‌شود. وی با بیان اینکه مناطق در مقام اجرا قرار دارند، گفت: ستاد بیشتر به‌عنوان سیاستگذاراست و با عنوان ناظر عمل می‌کند چطور می‌شود که معاونت امور مناطق را منحل کرد این در حالی است که در مناطق ۲۲ گانه که بیش از ۵۰‌درصد از نیرو‌های شهرداری در آن حضور دارند. وی با بیان اینکه در امور اجتماعی در شهرداری موازی‌کاری‌هایی صورت می‌گیرد، گفت: مثلاً معاونت اجتماعی، سازمان فرهنگی، هنری و سازمان زیباسازی تقریباً برنامه‌های یکسانی دارند و بهتر بود که در این بخش‌ها اتفاقات بهتری رخ دهد. این مقام مسوول گفت: حذف معاونت امور مناطق مشکلاتی ایجاد می‌کند و از این پس شهرداران مناطق باید با دبیرخانه هماهنگ شوند و این سؤال پیش می‌آید که آیا دبیرخانه می‌تواند مشکلات ۲۲‌منطقه شهر تهران را برطرف کند؟

در حد یک پیشنهاد
اگرچه اعضای شورای فعلی شهر و مدیران شهرداری تهران در دوسال گذشته چابک‌سازی شهرداری را بار‌ها مطرح کرده‌اند. این در حالی است که برخی اعتقاد دارند پیشنهاد ساختاری که از سوی شهرداری ارائه شده است بیشتر نشان‌دهنده یک تفکر مطالعاتی است تا یک تفکر اجرایی. بر این اساس احتمال وارد شدن آسیب به ساختار شهرداری که یک سازمان اجرایی است بیشتر خواهد بود.
آقای محمد علیخانی، رییس شورای شهر تهران گفت: فعلاً شهرداری لایحه ارائه کرده است و این بدان معنا نیست که هرچه در لایحه پیشنهاد شده تصویب شود البته شورا موضوعات را بررسی و تصمیم‌گیری می‌کند. وی در خصوص ادغام دو معاونت حمل‌ونقل ترافیک و فنی عمران گفت: البته این یک پیشنهاد است و نظر اعضای شورای شهر در این زمینه مهم است و باید ببینیم که شورا چه تصمیمی می‌گیرد. برخی اعضای شورای شهر مخالف حذف امور مناطق هستند و اعلام کردند که فعالیت‌های این معاونت گسترده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از روزنامه صبح نو ، تاریخ انتشار:  ۱۸ دی 1398 ، شماره:  ۸۶۰ ، www.sobhe-no.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
0
0
سازمان جدید یعنی کلی بوروکراسی و هزار جور داستان دیگه این طرح ها به درد نمیخوره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین