پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۵۵۱۴
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷
استاد سرشناس محیط زیست با اشاره به عبور از خشکسالی به ترسالی گفت: باید برای ایران جشن ترسالی بگیریم.

شعار سال: اسماعیل کهرم، استاد سرشناس محیط زیست، در رابطه با سیلاب اخیر سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان اصولا سیل ندارد ولی سیل امسال مژده است؛ با سیلابی که در فروردین و اردیبهشت راه افتاد برای برخی متخصصین هواشناسی و علاقمندان محیط زیست این فکر پیش آمد که ممکن است سیستم آب و هوایی ما از سیستم خلیج فارس به اقیانوس اطلس منتقل می‌شود که خبر خوبی است.

او افزود: سیستم آب و هوایی خلیج فارس و دریای عمان سیستم خشک با حداقل بارندگی است که 12 سال خشکسالی داشتیم و اگر این سیستم به اقیانوس اطلس منتقل شود از خشکسالی در می آئیم و به ترسالی فرو می‌رویم اما لازمه آن است که از فروردین گذشته تا یک سال یعنی فروردین 99  بارش‌های بالاتر از حد معدل داشته باشیم.

کهرم خاطرنشان کرد: بارش معدل در ایران 240 میلی متر در سال است. ما فکر می‌کردیم اگر از فروردین گذشته تا فروردین 99 مقداربارندگی ما این حد باشد حتما به سیستم آب و هوایی اطلس منتقل شدیم یعنی از خشکسالی در می‌آئیم و ترسالی را شروع می‌کنیم.

این استاد سرشناس محیط زیست با اشاره به اینکه چنین به نظر می‌رسد که تا به حال چنین انتقالی صورت پذیرفته است، گفت: در تهران هم بارش‌های خوبی داشتیم. در خراسان،  غرب کشور اعم از همدان و کرمانشاه هم اینگونه بوده است. با بارش‌های اخیر در سیستان و بلوچستان چنین به نظر می‌رسد از بغل سیستم آب و هوایی خلیج فارس در آمدیم و به آغوش اقیانوس اطلس رسیدیم یعنی آب بیشتری به مملکت ما خواهد رسید.

کهرم در پاسخ به این سوال که منطقه سیستان حاصلخیز خواهد شد، بیان کرد: سیستان و بلوچستان حاصلخیزتر خواهد شد. 8 استان خشک داریم اعم از اصفهان، فارس،یزد، بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان و ... در سال‌هایی که چنین تغییرات سیستم آب و هوایی داشتیم، در این سال‌ها خشک‌ترین دشت‌های ما بازدهی بیشتر علوفه داشت و حیات وحش ما چند قلو می‌زائیدند.

او ادامه داد: قوچ و میش و آهو و... سه قلو می زائیدند چراکه غذا بیشتر بود و روی درصد زاد و ولد موفقیت داشتیم. یعنی در سیستان و بلوچستان اگر بارش باران‌ها هم افزایش پیدا کند روی گیاهان و نیز جانوران وحشی حتما تاثیر دارد.

کهرم در پاسخ به این سوال که چه زمانی می‌توانیم قاطع بگوئیم وارد ترسالی شدیم؟ گفت: می‌دانیم از نظر آماری باید یک سال صبر کنیم ولی بنده می‌توانم این قول را بدهم که وارد ترسالی شده‌ایم.

این استاد سرشناس محیط زیست تصریح کرد: سال آبی و بارانی از مهر تا مهر است منتهی چون از فروردین بارش‌های طوفان‌زا داشتیم لذا باید ما تا اسفند صبر کنیم تا به طور قطع این امر مسجل می‌شود.

او تاکید کرد: برای منِ خوشبین که تا حالا بارش‌های خوب و بالاتر از متوسط داشتیم نشانه خوبی است و به آغوش ترسالی رسیدیم.

کهرم در پایان گفت: ترسالی حداقل 10 یا 11 سال است. این‌گونه نیست که در سیستم اقیانوس اطلس باشیم و سال آینده دوباره تغییر پیدا کند و دچار خشکسالی شویم کما اینکه 12 سال خشکسالی داشتیم و ترسالی ما هم حداقل دوره 10 ساله زمان خواهد برد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: 24 دی 1398، کدخبر: 949394، www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین