شعارسال:تقریبا دو سال است که از جمعبندی منشور حقوق دانشآموزی میگذرد، منشوری که در واقع یک نسخه غیررسمی است که تعداد اندکی از دانشآموزان از آن مطلعند.این نسخه منشور حقوق دانشآموزی توسط اعضای مجلس شورای دانشآموزی و کارشناسان تدوین شده است. اگر میخواهیم دانشآموزان بتوانند از حق خود دفاع کنند، باید احقاق حق را از ابتدا و از دوران مدرسه به آنها بیاموزیم. دانشآموزان باید بدانند منشور حقوق دانشآموزی چیست و چه نکاتی در آن ذکر شده است. منشور حقوق دانشآموزی بندهایی دارد که علاوه بر دانش آموزان لازم است، اولیا نیز از آن مطلع باشند. به عنوان مثال طبق ماده ۳۵- دانش آموزان حق دارند در محیطی با تراکم فضایی متناسب با سن و مرحلۀ رشد خود، تحصیل کنند، اما چند درصد از مدارس ما در کشور فضای متناسب با رشد و حتی فضای مناسب ورزش کردن دارند؟ یا در زمینه بهداشت و سلامت باید دید چند درصد از مدارس ما سرویس بهداشتی مناسب و آبخوری به اندازه ظرفیت دانشآموزان دارد؟
رییس مجلس شورای دانشآموزی:
منشور حقوق دانشآموزی راهی برای مطالبهگری
«زهرا پناهیروا» رییس مجلس شورای دانشآموزی، درباره جزییات منشور حقوق دانشآموزی و همچنین میزان آگاهی دانش آموزان نسبت به حق و حقوق خود گفت: سند یا منشور حقوق دانشآموزی در دوره قبلی مجلس شورای دانشآموزی تدوین شد و همچنان بعد از دو سال در شورای عالی آموزش و پرورش در حال بازنگری است، اما قرار است بعد از اینکه در این شورا مصوب شد، طی یک جلسه با حضور رییسجمهور مرحله نهایی را بگذراند.
وی ادامه داد: به ما اعلام شده، کارهای این منشور رو به اتمام است و اگر نهایی شود به همه مدارس ابلاغ خواهد شد. این منشور نسبت به آنچه که دو سال قبل منتشر شد، منسجمتر و کاملتر است.امیدواریم که در آینده نزدیک مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش را بگیریم و بعد آن را به تمام دانشآموزان سراسر کشور ابلاغ کنیم.
رییس مجلس شورای دانشآموزی اظهار داشت: قصد آموزش و پرورش این است آنچه که دانش آموزان در مجلس دانشآموزی انجام دادهاند، قطعیت پیدا کند. بندهای این منشور از پیش توسط نمایندگان مجلس دانشآموزی با هماهنگی کارشناسان شورای عالی آموزش و پرورش جمعآوری شده که در حال بازنگری و تکمیل شدن است. بعد از اینکه منشور نهایی و قطعی شد، اطلاعرسانی درباره آن وظیفه آموزش و پرورش، مدیرکلها و زیرمجموعهها است.
وظیفه دستگاههای اجرایی این است که به سمت استانداردسازی بروند و این تنها به واسطه منشور حقوق دانش آموزی محقق نخواهد شد.
دبیرشورای عالی آموزش و پرورش:
برخی از حقوق دانشآموزان جزو قوانین است
«عفت بلوسی» دبیر کمیسیون برنامههای درسی و تربیتی شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص روند پیگیری منشور حقوق دانشآموزی گفت: منشور باید تبدیل به یک مصوبه شود، البته بندهایی که در حال حاضر نیز در دسترس هستند به صورت یک منشور غیررسمی است. منشور رسمی که کاملتر بوده در حال بررسی است و بعد از بررسی به کمیسیون برنامه درسی به شورای عالی آموزش و پرورش خواهد رفت. در نهایت وظیفه آگاهی رسانی درباره منشور حقوق دانشآموزی هم به عهده دانشآموز، نظام آموزشی و حتی جامعه است. البته بستگی دارد که منشور چه حقی را مطرح کند و هر چه که مطرح کند به همان نهاد بر میگردد.
وی در پاسخ به این سوال که بندهای در نظر گرفته شده در منشور حقوق شهروندی چقدر متناسب با زیرساختهای آموزش و پرورش، مدارس و نیازهای دانشآموزان است؟ گفت: در هر صورت وظیفه دستگاههای اجرایی این است که به سمت استانداردسازی بروند و این تنها به واسطه منشور حقوق دانشآموزی محقق نخواهد شد.منشور بیشتر قالب اطلاعرسانی و آگاهیسازی دارد.
مدیر کمیسیون برنامههای درسی شورای عالی آموزش و پرورش افزود: برخی از حقوق دانشآموزان جزو قوانین است؛ به طور مثال حق کودک در دسترسی به آموزش یک قانون بوده یا به عنوان مثال اگر دانشآموزی بزهکار باشد، قانونا نباید از آموزش ساقط شود، این دسته از دانشآموزان شاید به هر طریقی از رفتن به مدرسه محروم شده باشد، اما از آموزش نباید محروم شوند، اینها قانون است که اگر در منشور هم ذکر نشود به هر طریقی اطلاعرسانی خواهد شد.
بلوسی بیان کرد: ما در منشور حقوق دانشآموزی هیچ قانون تاسیسی نداریم و بندهای ذکر شده بر اساس قوانین موجود هستند. تعریف اصلی از منشور اطلاعرسانی و جمعآوری اطلاعات در زمینه حق افراد بوده و به گونهای مطالبهگری را برای شخص ایجاد میکند.
دبیر کمیسیون برنامه درسی و تربیتی شورای عالی آموزش و پروش در پاسخ به این سوال که نسخه رسمی منشور حقوق دانشآموزی چه زمانی نهایی و منتشر خواهد شد؟ گفت: هر زمان که در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش قرار بگیرد و در آنجا مصوب شود، آن موقع ارزش مصوبهای پیدا میکند و ابلاغ میشود.
رتبه یک کنکور ریاضی:
درباره منشور حقوق دانشآموزی اطلاعرسانی نشده است
در مدارس نمونه دولتی، تیزهوشان و غیردولتی بیشتر دانش آموزان حق اعتراض، دخالت و اظهار نظر دارند، اما در مدارس دولتی از دانش آموزان نظرخواهی چندانی به عمل نمیآید.
«علیرضا سخایی راد» رتبه یک کنکور ریاضی فیزیک در آزمون سراسری سال ۹۸ درباره میزان آگاهی دانشآموزان در مدارس از منشور حقوق دانشآموزی و حفظ کرامت و شان دانشآموزان گفت: در دبیرستان ما منشور حقوق دانشآموزی به صورت دو طرفه هم از سوی معلمان و مدیران و هم از سوی دانشآموزان رعایت میشد، ولی طبق مشاهدات شاید این منشور در همه جا رعایت نشود.
وی ادامه داد: مدرسهای که من در آن تحصیل کردم مدرسه سمپاد شهید بهشتی اهواز بود که رویه و اتوماسیون آن با دیگر دبیرستانها بسیار تفاوت داشت. از نظر من لازم است که درباره منشور حقوق شهروندی جهت آگاهی دانشآموزان اطلاعرسانی بهتری صورت بگیرد.
سخایی راد در پاسخ به سوالی درباره نقش مدرسه در آگاهیبخشی به دانشآموزان گفت: به نظرم این مساله به حمایت و انگیزه مدارس بر میگردد. اگر مدرسه احساس حمایت کند و انگیزه داشته باشد، برای کار کردن امیدوار میشود، بنابراین نتیجه کار خود را میبیند. در ادامه این امید نیز منجر به تلاش بیشتر در دانشآموزان میشود، البته رعایت حق و حقوق دانشآموزان نیز در زمره تلاش و انگیزه قرار دارد.
رتبه یک رشته ریاضی و فیزیک در کنکور سراسری سال ۹۸ اظهار داشت: به نظر من باید از مدارس حمایت بیشتری شود تا هم معلمان و هم مسئولان آموزشی با انگیزه بیشتری کار کنند و آینده دانشآموزان برایشان مهم باشد. منشور حقوق دانشآموزی در وروی دبیرستان ما نصب شده بود و دانشآموزان از آن اطلاع و آگاهی داشتند، اما در همه مدارس اینطور نیست.
رتبه دو رشته علوم تجربی:
ضرورت بازنگری در حقوق دانشآموزان
«محسن راستکار» رتبه دو رشته علوم تجربی در کنکور سراسری سال ۹۸ درباره اهمیت منشور حقوق دانشآموزی گفت: یکی از مشکلاتی که ما در کشور داریم وجود تبعیض در بین مدارس است. در برخی از مدارس حقوق دانشآموزان رعایت شده، ولی در یکسری از مدارس رعایت نمیشود. بیشتر دانشآموزان از منشور حقوق دانشآموزی آگاهی ندارند، زیرا بیشتر تلاششان در کنکور خلاصه شده است.
وی ادامه داد: طبقهبندی کردن مدارس باعث شده که طیف خاصی از مدارس، مدرسان خوب و فرصتهای قابل توجه به سمت خود جلب کنند و از این رو مدارس دیگر خالی از این فرصتها میشوند. بنابراین باید یک روشنگری درباره حقوق دانشآموزان و اینکه فرصتهای تحصیلی عادلانه باشد، انجام شود.
راستکار افزود: به عنوان مثال هر چهل نفر رتبههای برتر کنکور در مدارس تیزهوشان و غیردولتی درس خواندند و این تبعیض مایه ننگ نظام آموزشی است. بیشترین تعداد دانش آموزان در مدارس دولتی متمرکز شدهاند، اما سهمی از فرصتها ندارند، به همین دلیل باید یک بازنگری نسبت به حقوق دانشآموزان انجام شود.
رتبه دو رشته علوم تجربی در کنکور سراسری سال ۹۸ بیان کرد: در برخی مدارس دولتی، دانشآموزان از حداقل حقوق برخوردار نیستند، به طور مثال اخبار متعددی از تنبیه بدنی میشنویم و این نشان میدهد حداقل حقوق هم رعایت نمیشود. همچنین شیوه صحیح تدریس نیز از حق دانشآموزان است که باید در مدرسه رعایت شود. در مدارس نمونه دولتی، تیزهوشان و غیردولتی بیشتر به دانشآموزان حق اعتراض، دخالت و اظهارنظر میدهند، اما در مدارس دولتی از دانشآموزان نظرخواهی چندانی به عمل نمیآید. خیلی بهتر است که همین حقوق را مدرسه به دانشآموزان آموزش بدهند.
رتبه سوم رشته ریاضی:
باید به دانشآموز فرصت اظهارنظر داده شود
«دانا افاضلی» رتبه سوم رشته ریاضی فیزیک کنکور سراسری سال ۹۸ درباره توجه مدرسه به شان و کرامت دانش آموزی گفت: این مساله بستگی به مدرسه دارد، زیرا مدارس طبیعتا با هم تفاوت دارد. مدرسهای که من در آن تحصیل کردم، حداقل در دوره دوم دبیرستان برای دانشآموزش ارزش و احترام قائل بودند. من در مدرسه سلام ایران زمین درس خواندم و در مدرسه ما دانشآموزان بسیار تلاشگر بوده و شان خودشان را حفظ میکردند.
افاضلی عنوان کرد: فکر نمیکنم مدارس و دانشآموزان ما آگاهی خوبی نسبت به منشور حقوق دانشآموزی داشته باشند، دلیل آن هم بیشتر به خاطر عدم نظارت مسئولان مدرسه است. البته مدرسه نیز در مقابل این عدم آگاهی نقش دارد. باید به دانشآموز این فرصت را بدهند که جلو بیایند و حرفشان را بزنند.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 25 دی 1398، کد خبر:https://www.ilna.news،858951