پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۵۹۳
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۶
تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان اینکه آمارهای رئیس‌جمهور اغراق‌آمیز است، نسبت به اینکه اقتصاد ایران پدر ندارد و خط مشی سیاستگذاران اقتصادی و هیات دولت دارای بافت متجانس نیست، انتقاد کرد.

شعار سال: ابوالقاسم حکیمی‌پور در پاسخ به این سوال که نرخ رشد اقتصادی کشور در پایان سال ۹۴ بر اساس آمارهای اعلامی مرکز آمار ایران ۰.۹ درصد بود اما این نرخ بر اساس اعلام رئیس‌جمهور در پایان سه ماهه ابتدای سال جاری به ۴.۴ درصد رسیده است، چه اتفاقی در اقتصاد ایران افتاده است که این نرخ به یکباره ۳.۵ درصد افزایش یافت، گفت: نرخ رشد اقتصادی بر اساس آمارهای مرکز آمار در پایان سال گذشته ۰.۹ درصد بود که با احتساب صادرات نفت و میعانات گازی به یک درصد بالغ شده است.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه با انتقاد نسبت به اینکه مرکز آمار، نهادی وابسته به دولت و سازمان برنامه و بودجه کشور است، افزود: در سایر کشورها مراکز تولید و انتشار آمار وابستگی به دولت ندارند و جزو تشکل های غیردولتی محسوب می‌شوند، اما در ایران به دلیل این وابستگی، آمارهای تلخ به اطلاع عموم نمی‌رسد.

*نرخ رشد اقتصادی به تائید بانک مرکزی نرسیده است

وی با ذکر این مطلب که هنوز آمارهای اعلامی توسط مرکز آمار ایران به تایید بانک مرکزی نرسیده است، گفت: بر اساس اعلام رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه نرخ رشد اقتصادی سه ماهه ابتدای امسال به ۴.۴ درصد رسیده است، باید گفت که این نرخ نسبت به نرخ اعلامی مرکز آمار در پایان سال گذشته ۵۰۰ درصد افزایش داشته، این در حالی است که بر اساس گزارش‌های مستند بسیاری از کارخانجات و شهرک‌های صنعتی به علت نداشتن نقدینگی، مشکلات فقر و تکنولوژی به تعطیلی کشیده شده‌اند.

حکیمی‌پور اضافه کرد: همچنین بنا بر آمارهای موثق دیگر ۶۰ درصد کارخانجات زیر ۵۰ درصد ظرفیت اسمی تولید دارند به انضمام اینکه بیکاری به شدت گسترش یافته است. آنچه که رئیس‌جمهور به صورت آمار مطرح می‌کند بازی با اعداد و ارقام است که ناشی از افزایش تولید نقدی است، اما رئیس‌جمهور اعلام نکرد که تحت تاثیر این نرخ رشد اقتصادی ، رفاه عمومی جامعه چقدر افزایش یافته است.

*مردم به آمار اغراق آمیز می خندند

وی خاطرنشان کرد: مردم از اعلام آمارهای این چنینی توسط دولت و رئیس‌جمهور خسته شده‌اند. فقر و بیکاری گسترده‌تر شده است. بیش از سه سال از عمر دولت یازدهم گذشته است، اما همچنان آمار اغراق‌آمیز منتشر می‌شود، مردم به این آمار می خندند.

این کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه گفت: سال گذشته رئیس‌جمهور در سخنرانی در مشهد اعلام کرد که از رکود اقتصادی خارج شدیم، اما هر آدمی که تا حدودی سواد اقتصادی داشته باشد می‌داند که این حرف رئیس‌جمهور ملاک و معیار درستی نیست. معتقدم که اینگونه آمار به هیچ وجه مورد تایید اقتصاددانان حرفه‌ای قرار نمی‌گیرد و یک نوع تبلیغات برای انتخابات ریاست جمهوری آینده است.

وی با بیان اینکه معیار خبرنگاران نباید اعداد و ارقام این چنینی باشد، تصریح کرد: اقتصاد ایران پدر ندارد و خط مشی سیاستگذاران اقتصادی و هیات دولت دارای بافت یک‌جور و متجانس نیست و تا زمانی که از بافت یکسان و متجانسی برخوردار نباشد، هر یک از افراد دولت اقتصاد را به راهی می‌برند.

به گفته حکیمی‌پور، آنچه به عنوان هدف اقتصادی در کشورهای در حال توسعه مطرح است، بالا بردن رفاه عمومی جامعه است، نه رشد اقتصادی. اینکه تکیه دولت بر روی رشد اقتصادی است مربوط به ۵۰-۴۰ سال پیش بود. دولت قبلی نیز چنین رشدهای اقتصادی را اعلام می‌کرد، اما اگر هدف اقتصادی بالا بردن رفاه باشد، به رشد اقتصادی می‌رسیم، اما عکس قضیه صادق نیست.

وی با بیان اینکه آمار اعلامی رئیس‌جمهور اغراق‌آمیز است، تصریح کرد: دولت فعلی در همه برنامه‌های اقتصادی چنین آماری را اعلام می‌کند. رئیس‌جمهور اعلام کرده بود که در ۱۰۰ روز رفاه عمومی جامعه را بالا می‌برد اما دولت با اختصاص سبد کالای ضروری باعث ایجاد صف‌های طویل در شهرستان‌ها شد و جان‌کری وزیر خارجه آمریکا گفت که ما پول به دولت ایران داده‌ایم که بین فقرا تقسیم کند و این باعث آبروریزی برای جامعه ایرانی شد.

*مسئولان دولتی در اتاق‌های دربسته تصمیم می‌گیرند

این تحلیلگر مسائل اقتصادی با ذکر این مطلب که تمام برنامه‌های دولت عملا با شکست مواجه شده است، گفت: بهتر است که حسن روحانی مشاوران اقتصادی خود را عوض کند. بدترین حالت برای یک مدیر این است که مشاوران ناکارآمد داشته باشد. دولت فعلی مشاوران ناکارآمد دارد. از سوی دیگر حسن روحانی مخالفان خود را بی سواد و بُزدل خطاب می‌کند و بین خود و اقتصاددانان حرفه‌ای، اساتید دانشگاه و نخبگان جامعه فاصله ایجاد کرده و گسست بین دولت و اندیشمندان رشته‌های مختلف دیده می‌شود و آشتی بین آنها وجود ندارد.

وی با انتقاد نسبت به اینکه مسئولان دولتی در اتاق‌های دربسته تصمیم می‌گیرند و افراد ناشناخته که رزومه آنها نامشخص است به عنوان مشاور به کار گرفته می‌شوند، به انتصابی که اخیرا پس از برکناری سید صفدر حسینی در صندوق توسعه ملی اتفاق افتاد اشاره کرد و افزود: رئیس جدید صندوق توسعه ملی تحصیلات اقتصادی ندارد. کسی که رئیس صندوق توسعه ملی می‌شود باید برنامه‌های خود را اعلام کند تا مورد نقد کارشناسان اقتصادی قرار گیرد، اما به هیچ وجه چنین چیزی را نمی‌بینیم.

*تولید هم در کشورمان سیاسی شده است

این تحلیلگر اقتصادی در پاسخ به این سوال که رشد اقتصادی ۴.۴ درصد با عدم خروج اقتصاد از رکود چطور قابل توجیه است، گفت: متاسفم که این را می‌گویم، اما تولید هم در کشورمان سیاسی شده، این در حالی است که در هیچ کشوری نمی‌بینید که تولید سیاسی باشد. گرچه تولید ملی در کشور داریم، اما از طرف دیگر با قاچاق ۲۵ میلیارد دلاری هم مواجهیم.

وی گفت: دولت فعلی می‌خواهد مناطق آزاد تجاری را افزایش دهد، ولی این مناطق به مراکز عمده قاچاق در کشور تبدیل شده‌اند. این مناطق با هدف اولیه و اصلی خود فاصله گرفته‌اند. این مناطق برای گسترش تولید ملی و صادرات کالا و خدمات ملی ایجاد شده‌اند، اما عکس قضیه صادق است. باید دقت کنیم که آیا توسعه این مناطق طبق وعده‌هایی است که برای ایجاد مناطق آزاد داده شده است، از سوی دیگر ایجاد هزار منطقه آزاد تجاری تا پایان برنامه ششم توسعه در دستور کار است.

حکیمی‌پور تصریح کرد: ۷۰ درصد پارچه موجود در ایران به صورت قاچاق وارد کشور شده است. کارخانه نساجی قائم‌شهر که از زمان رضاشاه البته با تکنولوژی قدیمی فعال بود، از بین رفت و خوابید و زمین آن در حال فروش است. ایران دارای جمعیت ۸۱.۵ میلیون نفری است. این جمعیت نه تنها نیاز به خدمات دارد بلکه نیاز به تولید هم دارد، اما از سوی دیگر بیکاری افزایش یافته، ۵۵ درصد جمعیت کشور ما بین ۲۵ و ۳۳ سالگی قرار دارند. نرخ بیکاری خانم‌های تحصیلکرده بیش از ۲۵ درصد است. وقتی که قشر تحصیلکرده بیکار می‌شوند، یأس و ناامیدی بر جامعه مستولی می‌شود.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: بر اساس آمارهای اعلامی از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در حال حاضر ۸ هزار پزشک بیکار داریم که این یک فاجعه است. ۲۱ وزیر دولت فعلی در تصمیم‌گیری‌ها از بافت یک‌جور برخوردار نیستند. در دانشگاه کمبریج انگلستان تا سال ۲۰۱۵ دانشجوی پزشکی پذیرش نمی‌شود زیرا می‌دانند که اگر دانشجوی پزشکی بگیرند در زمان فارغ‌التحصیلی با بیکاری مواجه خواهند شد. وزارتخانه‌های آنها در تصمیم‌گیری‌هایشان با یکدیگر هماهنگ هستند، اما این اتفاق در کشور ما نمی‌افتد. دانشگاه‌های ما مرتبا دانشجو می‌گیرند و از طرف دیگر فارغ‌التحصیل بیرون می‌دهند، اما فکری به حال اشتغال نمی‌کنند.

*نتیجه آمدن ۱۵۰ هیات خارجی به ایران چیست؟

وی در پاسخ به این مطلب که رئیس کل بانک مرکزی و معاون اول رئیس‌جمهور پیش از این مطرح کرده بودند که نرخ رشد اقتصادی تا پایان امسال به حدود ۵ درصد خواهد رسید، اما رئیس‌جمهور این نرخ را برای سه ماهه امسال ۴.۴ درصد اعلام کرد، گفت: وقتی رئیس کل بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی برای پایان سال را حدود ۵ درصد پیش‌بینی می‌کند از نظر علمی درست است. نرخ رشد را به صورت سالیانه و نه فصلی اعلام می‌کنند. بر اساس اقتصادهای کلان و در کتاب‌های علمی برآوردهای کوتاه‌مدت و مقطعی برای نرخ رشد اقتصادی اعلام نمی‌شود، اما به هر حال همان طور که گفتم افزایش نرخ رشد اقتصادی مربوط به صادرات نفتی و میعانات گازی بوده است.

حکیمی‌پور همچنین به سخنان چند روز پیش رئیس‌جمهور در یاسوج مبنی بر اینکه ۱۵۰ هیات خارجی به ایران آمده‌اند اشاره کرد و گفت: باید پرسید که نتیجه آمدن این هیات‌های خارجی به ایران چه بوده است و منتج به انعقاد چه قراردادهایی شده است، در پاسخ باید گفت که عملا نتایج صفر بوده؛ این در حالی است که باید بپرسیم چرا هیات‌های خارجی می‌خواهند به ایران بیایند، آیا هدف آنها سرمایه‌گذاری است، یا پیدا کردن یک بازار مصرفی برای فروش کالاهایشان؟

وی تصریح کرد: آنها کشورمان را به مثابه بازار مصرفی قلمداد می‌کنند. مردم یاسوج که نمی‌آیند این گفته‌ها را کالبدشکافی کنند. این اقتصاددان‌ها هستند که باید مسائل را بررسی و کالبدشکافی نمایند و بپرسند که نتیجه آمدن این ۱۵۰ هیات خارجی به ایران منجر به انعقاد چه تفاهم‌نامه‌ها یا قراردادهایی شده است. البته قراردادهای نفتی IPC که البته با جنجال‌هایی همراه بوده نیز جای تأمل دارد و می‌توان گفت که در این قراردادها به دوران هفتاد سال قبل بازگشته‌ایم.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري مهر، تاریخ انتشار: 26 مرداد 1395، کد مطلب: 3742719:www. mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین