پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۹۵۲۵
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۳
آبگرفتگی معابر قصه پر تکرار معابر شهر زاهدان است که مردم این شهر حتی پس از بارندگی های اندک هم بامشکلات آن مواجه می شوند و در این میان جای خالی شهرداری زاهدان به وضوح مشاهده می شود.

شعارسال:  بارش باران هوا را تلطیف می‌کند و همواره خوشحالی مردمان شهر زاهدان را رقم می‌زند اما سیلابی شدن خیابان‌ها و معابر پس از بارش باران این شیرینی را در کام مردم این دیار تلخ می‌کند.

 

مردم زاهدان در حالی آخرین روزهای ماه دوم زمستان را پشت سر می‌گذارند که بارش باران‌های پاییزی و زمستانی و به تبع آن آبگرفتگی معابر روال عادی زندگی شأن را مختل کرده است. سال‌ها است مردمان این دیار با این مشکل روبرو هستند اما ظاهراً قرار نیست چاره‌ای از سوی مسئولان شهر زاهدان برای آن اندیشیده شود.

 

یکی از شهروندان زاهدانی در گفت و گو با خبرنگار ، اظهار داشت: چند روز قبل که برای رفتن به محل کارم راهی خیابان شدم با خیابانی آبگرفته مواجه شدم، در روزهای بارانی تقریباً سرتاسر خیابان «شهید مرادقلی» را آب می‌گیرد و هیچ عابر پیاده ای به جز خودروها نمی‌توانند از آن عبور کنند.

 

وی با اشاره به اینکه آب موجود در خیابان حتی برخی قسمت‌های پیاده رو را هم اشغال می‌کند، افزود: باوجود اینکه باران نم نم باران می‌بارید به راه خود ادامه دادم تا به خیابان بعدی که خیابان «شهید مصطفی خمینی بود» رسیدم. در این خیابان کنده کاری‌های خطوط گاز انجام شده بود و خاک‌های ناشی از کنده کاری در باران تبدیل به گل شده بود و آب باران در کنار تپه‌های های خاک ایستاده بود.

کنده کاری‌های شرکت گاز بر مشکلات مردم زاهدان در حین بارندگی افزوده است

 

فائزه گلدوی یکی دیگر از شهروندان زاهدانی هم ، اظهار داشت: خیابان‌های زاهدان آسفالت نامناسبی دارند و گاهی چاله‌ها و ناهمواری‌هایی در مسیر وجود دارد که وقتی باران می بارد چاله‌های سطح شهر پر از آب می‌شود و فرو رفتگی‌ها محو می‌شود به همین دلیل شهروندان و خودروهای آنها حین عبور و مرور در آنها گرفتار می‌شوند.

 

پاکسازی جوهای آب و هدایت آب باران توسط آنها نیز به نحو صحیحی انجام نمی‌شود و آب باران معمولاً در یکجا ساکن می‌ماند و عبور و مرور را مختل می‌کند

 

وی با تاکید بر اینکه نظافت جوی‌های آب از وظایف شهرداری زاهدان است، افزود: از سوی دیگر پاکسازی جوهای آب و هدایت آب باران توسط آنها نیز به نحو صحیحی انجام نمی‌شود و آب باران معمولاً در یکجا ساکن می‌ماند و عبور و مرور را مختل می‌کند.

 

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه آبگرفتگی معابر رفت و آمد را با مشکل مواجه می‌کند در بسیاری از روزهای بارانی مدارس شهر زاهدان تعطیل می‌شوند زیرا بچه‌ها نمی‌توانند از خیابان‌های گل آلود و آب کرفته بدون خطر عبور کنند.

 

وی با اشاره به اینکه افتادن در جوی‌های آب و زخمی شدن از جمله مشکلات دانش آموزان و سالمندان زاهدانی در روزهای بارانی است، بیان کرد: در روزهای اخیر کنده کاری‌های شرکت گاز بر مشکلات مردم زاهدان در حین بارندگی‌ها افزوده است.

 

مهری سیاسر یکی دیگر از شهروندان زاهدانی هم ، اظهار داشت: من معمولاً در روزهای بارانی از خانه خارج نمی‌شوم زیرا راه رفتن در معابر باران گرفته برای خانم‌ها بسیار دشوار است.

 

وی با تاکید بر اینکه وضعیت پیاده روهای زاهدان در روزهای غیر بارانی هم مطلوب نیست، افزود: با عبور خودروها در خیابان‌ها آب باران با لاستیک خودرو به اطراف پخش می‌شود و عابران پیاده با لباس‌هایی گلی به مقصد می رسند.

 

این شهروند زاهدانی تصریح کرد: متأسفانه این روزها معابر هم به دلیل خاک برداری برای لوله کشی کاز گل آلود هستند و شهروندان زاهدانی با رد شدن از آنها در گل فرو می‌روند.

 

وی اظهار داشت: البته رانندگی و عبور با خودرو هم در روزهای بارانی در زاهدان بسیار دشوار است چون جوی‌های آب و پیاده روها به دلیل بارش باران لبریز هستند و همچنین چاله‌هایی در مسیر خودروها گاهاً حتی در وسط برخی خیابان‌ها وجود دارد از همین رو تعدادی از خودورها در چاله‌ها و جوی‌های آب گرفتار می‌شوند.

 

شهر زاهدان در مسائل زیر ساختی دچار مشکل است

 

یکی دیگر از شهروندان زاهدانی که دارای مدرک کارشناسی عمران است، اظهار داشت: شیب‌بندی مناسب طولی و عرضی معابر باید هنگام روکش آسفالت کنترل، پیش‌بینی و اصلاح شود تا شاهد چنین اوضاعی در روزهای بارانی نباشیم.

 

حامد ریگی افزود: وقتی مصالح و آسفالت به کار رفته در یک خیابان هماهنگ و مشابه نباشد سلامت شهروندان به مخاطره می‌افتد.

 

وی ادامه داد: وقتی حفاری در خیابان‌ها انجام می‌شود متأسفانه ترمیم اصولی و هم سطح با آسفالت انجام نمی‌شود و همین موضوع سبب برآمدگی و ناهمواری‌هایی در سطح خیابان‌ها می‌شود و بارش باران هم این شرایط را سخت و دشوار می‌کند.

 

شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی در برخی از خیابان‌های شهر زاهدان اصلاً وجود ندارد و انباشته شدن نخاله‌های ساختمانی در معابر هم بر مخاطرات آب گرفتگی در این شهر افزوده است

 

این مهندس عمران گفت: شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی در برخی از خیابان‌های شهر زاهدان اصلاً وجود ندارد و انباشته شدن نخاله‌های ساختمانی در معابر هم بر مخاطرات آب گرفتگی در این شهر افزوده است.

 

وی با اشاره به اینکه با گذشت سال‌ها از تأسیس شهر زاهدان اما همچنان این شهر در زیرساخت‌ها با مشکل مواجه است، تصریح کرد: از شهرداری انتظار داریم تا به زیر ساخت‌های شهری توجه کند.

 

این شهروند زاهدانی گفت: علاوه بر ایجاد زیرساخت‌های مناسب انهار و جوی‌ها باید همواره لایروبی شوند و حوادث طبیعی را پیش بینی کنند تا با اندک بارانی معابر و خیابان‌ها سیلابی نشود.

 

اما نکته جالب توجه اینجا است که با وجود این همه مشکلات شهرداری زاهدان پیش از وقوع بارندگی‌های دی ماه با صدور اطلاعیه‌ای از مردم درخواست کرد تا در زمان بارش باران از تردد غیر ضروری در سطح شهر و حضور در مجاورت مسیل‌ها و کانال‌ها خودداری کنند.

ستاد هماهنگی و مدیریت بحران شهرداری زاهدان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: طبق بررسی آخرین نقشه‌های پیش بینی هواشناسی مبنی بر نفوذ یک جبهه کم فشار باران‌زا بسیار فعال جنوبی به همراه هوای سرد و مرطوب از اواخر امروز؛ احتمال سیلابی شدن معابر و بروز روان آب در سطح شهر وجود دارد. بر همین اساس از شهروندان تقاضا داریم نسبت به رعایت موارد ذیل اقدام نمایند:

 

۱- برای رعایت ایمنی و جلوگیری از هر گونه خسارت احتمالی در زمان بارش باران، از تردد غیر ضروری در سطح شهر و حضور در مجاورت مسیل‌ها و کانال‌ها و نوارهای حفاری ، نقاط آبگیر و محل‌های پرخطر مانند پناهگاه‌های غیرایمن و دیوارهای فرسوده جداً خودداری کنند.

 

۲- تیم‌های عملیاتی و نیروهای خدماتی شهرداری زاهدان از صبح روز جمعه در نقاط مخلتف سطح شهر در حالت آماده باش حضور دارند، شهروندان در صورت بروز هر گونه پیشامد یا اتفاق ناخواسته با شماره‌های ۱۳۷ (سامانه ارتباط مردمی شهرداری زاهدان) و ۱۲۵ (سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی) تماس بگیرند.

 

چندین پروژه جمع آوری آب‌های سطحی در زاهدان در حال اجرا است

 

مدیر خدمات شهری زاهدان ، اظهار داشت: هم اکنون در شهر زاهدان چندین پروژه جمع آوری آب‌های سطحی در حال اجرا است و در این راستا یک پروژه در خیابان هفتم تیر در حال اجرا است که ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا دوماه دیگر به پایان می‌رسد.

 

احمد هاشمزهی با اشاره به اینکه در بارندگی‌های دی ماه برخی معابر و خیابان‌های شهر زاهدان دچار آبگرفتگی شد، افزود: پروژه دیگر از خیابان امام خمینی (ره) به سمت شیر آباد به طول ۱۵۰۰ متر است که ۱۱۰۰ متر از این پروژه انجام شده و تنها ۴۰۰ متر باقی مانده است

 

وی ادامه داد: پروژه جمع آوری و هدایت آب‌های سطحی در خیابان شهید باقری از کشاورز به سمت شمال، مسیل آذرخشی، جام جم و کریم آباد، خیابان شهید میرحسینی و شهید طباطبایی هم در حال اجرا است که تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده به اتمام می‌رسد و در سال آینده نیز چندین پروژه جدید در شهر زاهدان اجرایی می‌شود.

 

مدیر خدمات شهری زاهدان تصریح کرد: این آب‌های سطحی پس از هدایت و جمع آوری از شهر خارج می‌شود، همچنین در تلاشیم تا از این آب‌ها برای آبیاری فضای سبز و سایر موارد استفاده شود.

 

وی گفت: سامانه ۱۳۷ شهرداری پاسخگوی مشکلات شهری مردم است و در روزهای اخیر شهروندان با تماس با این شماره خواسته‌های خود را مطرح کردند.

 

هاشمزهی افزود: رسیدگی به آبگرفتگی، عدم گنجایش کافی جوی آب، خطر ریزش دیوار و نشست آسفالت از مهمترین خواسته‌های مردم در چند روز اخیر بود.

 

وی با اشاره به اینکه بیشترین تماس‌ها از منطقه شیرآباد و بلوار رسالت زاهدان بوده است، بیان کرد: در مجموع ۸۱ تماس با شماره ۱۳۷ برقرار شده که ۴۴ درصد آنها مربوط به رفع آبگرفتگی معابر بود و کمترین آنها نشست آسفالت معابر بود.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 16بهمن1398 ، کدخبر: 4822959: www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین