پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۱۱۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۵:۵۹
معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو گفت: در حال حاضر وضعیت منابع آبی در ۱۰ استان مثبت و در هشت استان منفی است، اما با این وجود پیش‌بینی می‌کنیم که در فصل تابستان بتوانیم شرایط آبی نرمالی را داشته باشیم.

شعار سال: قاسم تقی‌زاده خامسی امروز در نشستی خبری در پاسخ به این سوال مبنی بر این‌که با توجه به بارش برف در زمستان امسال آیا باز هم در فصل تابستان با بحران آب روبه‌رو خواهیم بود، اظهار کرد: امیدواری ما این است که با این حجم برف وضعیت نرمال باشد، اما باید گفت قبل از این‌که برف‌های اخیر نیز ببارد، در ۲۰ استان کشور بین پنج تا ۵۰ درصد کسری آب نسبت به سال قبل داشته‌ایم.

وی ادامه داد: میزان بارندگی‌ها بین پنج تا ۵۰ درصد منفی بود و این بارندگی در برخی نقاط همچون آذربایجان غربی به منفی ۴۲ درصد نیز رسیده بود که بارندگی‌های اخیر توانست شرایط را بهبود بخشد، اما با این وجود همچنان در برخی نقاط با بحران مواجه هستیم.

معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو با اشاره به وضعیت سدهای کشور اظهار کرد: بارندگی‌های اخیر به صورت برف بوده و تا این بارندگی‌ها تبدیل به سیلاب شود، زمان بیشتری نسبت به باران خواهد برد و به همین دلیل کنترل برف راحت‌تر از باران است و برای فصل تابستان نیز به دلیل ماندگاری بیشتر برف و توزیع تدریجی آن به مخازن، وضعیت منابع آبی در زمان پیک بهبود می‌یابد.

۵۴ درصد سدهای کشور پر هستند

تقی‌زاده خامسی با تاکید بر این‌که حدود ۵۴ درصد از سدهای کشور پر هستند، گفت: به منظور مدیریت سیلاب مابقی حجم سدها را خالی نگه داشته‌ایم تا در زمان وقوع باران بتوانیم مدیریت سیلاب داشته باشیم.

معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو با اشاره به پیش‌بینی سازمان هواشناسی درباره باران‌های سیل‌آسا، تصریح کرد: پیش‌بینی‌هایی که در ۴۸ ساعت اخیر و نهایتا سه روز انجام می‌شود، قابل اطمینان است، چرا که پیش‌بینی‌هایی که برای بهمن‌ماه و اسفندماه صورت گرفت چندان مطابق نبود و استان گیلان را تحت تاثیر قرار داد.

حداکثر تا فردا آب تمام روستاهای استان گیلان وصل می‌شود

وی با بیان این‌که حداکثر تا فردا تمام روستاهای استان گیلان که راه‌های آن باز است، به آب شرب دسترسی پیدا می‌کنند، گفت: برای این مساله اقدامات متعددی صورت گرفته و روستاهایی که راه آنها دچار مشکل شده درصد کمی است که اگر مشکل راه آنها برطرف شود، می‌توانیم در سریع‌ترین زمان ممکن آب را به این روستاها برسانیم.

ایجاد تورهای آبی و گردشگری

تقی‌زاده خامسی در خصوص اقدامات صورت گرفته برای توسعه گردشگری در حوزه آب اظهار کرد: با چند آژانس گردشگری برای ایجاد تورهای آبی مذاکره کرده‌ایم و به نظر می‌رسد که مردم تمایل زیادی برای آشنایی با نحوه‌ی تامین آب آشامیدنی داشته باشند.

معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو با بیان این‌که در کشور ۱۸۲ سد ملی و بزرگ وجود دارد، ادامه داد: منظور از سد ملی سدهای بزرگی است و تعداد سدهای موجود در کشور بسیار بیشتر از این تعداد می‌شود که غالبا این سدها ظرفیت استفاده گردشگری را دارند.

وی با تاکید بر این مساله که تاکنون استفاده بهینه از فضا و مخازن سدها برای گردشگری صورت نگرفته است، تصریح کرد: اخیرا که رییس جمهور به این مساله تاکید داشتند استفاده از ظرفیت گردشگری سدها را مورد توجه قرار داده‌ایم و این در شرایطی است که برای احداث یک سد بیش از چند هزار میلیارد تومان هزینه باید صرف شود که می‌توان با انجام دادن چنین اقداماتی سرمایه موجود را تامین کرد.

به گفته تقی‌زاده خامسی ایران به لحاظ آب و هوا و اقلیم در شرایطی قرار دارد که در تمام فصول می‌توان از سدهای آن استفاده کرد و در تمام  استان‌های سدهایی وجود دارد که قابلیت گردشگری را دارند.

معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو با تاکید بر این مساله که اکنون مطالعه روی سدها را آغاز کرده‌ایم و امیدواریم نهایتا تا پایان سال چند سد را در اختیار بخش خصوصی برای توسعه گردشگری قرار دهیم، تصریح کرد: سد سردشت اولین سدی است که در این حوزه تمام کار آن انجام شده و نهایتا تا پایان سال در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد و تاکنون نیز ۲۵ شرکت از این طرح استقبال کرده‌اند که به زودی کارهای مناقصه آن انجام خواهد شد.

به گفته تقی‌زاده خامسی تنها درخصوص سدهایی که آب شرب از آنها تامین می‌شود، سخت‌گیری خواهیم داشت، اما برای مابقی سدها وزارت نیرو به جز لزوم توجه به مسائل زیست محیطی سخت‌گیری چندانی به بخش خصوصی نمی‌کند.

وی با بیان این‌که دریاچه سد کرخه دو برابر سد ارومیه است، اظهار کرد: این مساله نشان می‌دهد که حتی می‌توانیم در جذب گردشگر خارجی نیز فعال باشیم. آن چیزی که ما به دنبال آن هستیم این است که از این فضاها و ظرفیت‌ها استفاده شود و مردم شناخت بیشتری نسبت به نحوه‌ی تامین آب پیدا کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ 25 بهمن 98، کد مطلب: 98112518260: www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
0
0
من هم در مورد اینکه این اب های بدمزه با کلی مواد که ته لیوان ته نشین میشه چطوری تولید میشند کنجکاوم و حتما در این تورها شرکت خواهم کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین