پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۲۰۵۰
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۶
پوسترهای رنگارنگ نامزدهای انتخاباتی در شهر اهواز از روز اول تبلیغات قانونی یازدهمین دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی بر تمام فضاهای عمومی نشسته‌اند و بسیاری از المان‌ها و نماهای شهری زیر این تصاویر و پوسترها گم شده‌اند.

شعار سال:پوسترهای رنگارنگ نامزدهای انتخاباتی در شهر اهواز از روز اول تبلیغات قانونی یازدهمین دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی بر تمام فضاهای عمومی نشسته‌اند و بسیاری از المان‌ها و نماهای شهری زیر این تصاویر و پوسترها گم شده‌اند.

طبق ماده ۲۶ آیین نامه اجرائی قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری ، چسباندن اعلامیه ، پوستر و هرگونه آگهی تبلیغاتی روی علائم راهنمایی ، تابلوی بیمارستان‌ها و تابلوی مدارس و سایر مؤسسات آموزشی و سازمان‌های عمومی و ادارات دولتی و سازمانهای وابسته به دولت و اتومبیل‌های دولتی و اتوبوس‌های شرکت واحد اتوبوسرانی در سراسر کشور ممنوع بوده و مأموران انتظامی مکلفند نسبت به برداشتن و از بین بردن چنین پوسترهای تبلیغاتی اقدام نمایند ودر صورت مشاهده متخلفان ، آنان را جلب و به منظور تعقیب قانونی به مقامات قضایی تحویل دهند.

با این حال دیوارها، المان‌های شهری، جدول‌های کنار جاده، تابلوهای راهنمایی و رانندگی و حتی درختان از پوسترهای تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی در امان نمانده‌اند و چهره شهر با چسباندن پوسترهای تبلیغاتی در مکان‌های مختلف نازیبا شده است.

شهروندان می گویند این نامزدهای انتخاباتی که قرار است نماینده مردم در راستای آبادانی و توسعه منطقه شوند باید خود قبل از بقیه مردم قوانین را رعایت کنند ، حفظ و نگهداری از شهر برای آن‌ها باید اهمیت داشته باشد و قوانین تبلیغاتی را رعایت کنند.

آنان می گویند : توجه به زیبا نگه داشتن شهر و اهمیت دادن به حقوق شهروندان باید در اولویت برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی قرار داشته باشد.

در هر دوره انتخابات اصول تبلیغات قانونی و تخلفهای تبلیغاتی در شهر با تشکیل کمپین های مختلف و اعلام سازمان های مختلف بیان می‌شود با این وجود بسیاری از نامزدها به اصول درست تبلیغاتی پایبند نیستند و باعث لطمه زدن به چهره شهر و تحمیل هزینه های گزاف برای پاکسازی تبلیغات در برهه پس از انتخابات میشوند.

طبق اعلام فرمانداری‌ها نصب آثار تبلیغاتی در مکان‌های تعیین شده از سوی فرمانداری، بخشداری، شهرداری و یا دهیاری مجاز است.

زحمت مضاعف پاکبانان برای پاکسازی عکسهای نامزدهای انتخاباتی

حاتم سواری یکی از پاکبانان شهرداری اهواز است که از نحوه تبلیغات نامزدها بسیار گله‌مند است، وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: من ۲۰ سال است که پاکبان هستم و در هر دوره انتخاباتی نگران آثار تبلیغات نامزدها در سطح شهر و اثری که بر چهره شهر باقی می‌گذارند هستم، من و همکارانم بعد از پایان انتخابات ناگزیر باید حجم وسیعی از پوسترها و عکسها را از دیوارها و فضاهای عمومی سطح شهر پاک کنیم.

وی گفت: چسباندن پوسترهای تبلیغاتی در مکان ها و فضاهای عمومی نه تنها به روحیه مردم صدمه می‌زند پاکبانان را نیز برای تمیز کردن این آثار به زحمت می‌اندازد.

این پاکبان بیان کرد: در هر دوره من و همکارانم چندین شبانه روز با زحمت فراوان مجبور به تمیز کردن شهر از آثار تبلیغاتی هستیم که علاوه بر سختی کار در مواردی به خاطر نزدیک شدن به عید ، فشار کار باعث بیمار شدن همکارانم نیز شده است.

مسعود سلیمی پاکبان دیگری است که در خصوص پاکسازی شهر بعد از پایان دوره تبلیغات نامزدها به ایرنا گفت: از نامزدهای تبلیغاتی خواهش می کنم در زمان تبلیغ، رعایت قانون را کرده و همه چهره شهر را با چسباندن پوستر و کاغذهای تبلیغاتی نپوشانند.

سلیمی افزود: یک ماه بیشتر تا فرا رسیدن عید نوروز باقی نمانده و باید شهر را برای حضور مهمانان و فرا رسیدن این ایام تمیز و زیبا کرد.

این پاکبان ادامه داد: فشار کار در یک ماه پایانی سال برای پاکبانان بسیار زیاد است و با باقی ماندن آثار تبلیغاتی نامزدها در شهر سختی و فشار کار چند برابر خواهد شد.

وی افزود: در هر دوره انتخاباتی از نامزدها خواسته می شود که هنگام تبلیغ به نظافت شهر نیز اهمیت دهند اما متاسفانه افراد زیادی به این موضوع مهم اهمیت نمی دهند.

چهره شهر اهواز زیر پوسترهای تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی گم شد

نارضایتی برخی شهروندان از نحوه تبلیغات نامزدهای انتخاباتی

سارا احمدی یکی از شهروندان اهوازی بیان کرد: چسباندن پوسترها و کاغذهای تبلیغاتی بر دیوارها و درختان بر زیبایی شهر و در نهایت روحیه مردم تاثیر منفی دارد.

احمدی افزود: مردم از تبلیغات نامزدها که صرفا بر چاپ عکس و پوستر و چسباندن آنها بدون رعایت حقوق شهروندان متمرکز شده ،ناراضی هستند.

محمد سلامی از دیگر شهروندان اهوازی است که بیان کرد: هر دوره انتخاباتی با مشکل برهم خوردن چهره شهر به دلیل تبلیغات نامتعارف و غیرقانونی نامزدها مواجه هستیم.

وی گفت: دیگر تشکیل کمپین‌ها و اعتراضات مردمی برای مقابله با اینگونه تبلیغات تاثیری بر نامزدهای انتخاباتی ندارد، در کنار تغییر چهره شهر با چسباندن کاغذهای تبلیغاتی ، ایجاد آلودگی صوتی و مزاحمت برای مردم توسط برخی کاندیداها نیز و کارناوالهای تبلیغاتی آنها مشاهده می‌شود.

این شهروند اهوازی ادامه داد: نیاز بود که شهرداری مکانی برای نصب پوسترهای تبلیغاتی نامزدها در سطح شهر فراهم می‌کرد تا کمتر شاهد چسباندن کاغذ بر در و دیوار شهر باشیم.

وی گفت: رعایت نکردن نظافت و حقوق شهروندان از سوی نامزدهای انتخاباتی قطعا تاثیر منفی بر دیدگاه مردم و رای دادن مردم به آن نامزد خواهد داشت.

نامزدهای تبلیغاتی با انجام فعالیت اجتماعی برای خود تبلیغ کنند

یک فعال محیط زیست خوزستان و مدیر عامل انجمن دیده بان جلگه سبز در خصوص نحوه تبلیغات نامزدهای انتخاباتی بیان کرد: فعالان محیط زیست استان به کاندیداهای استان پیشنهاد دادند به جای استفاده از پوسترهای کاغذی برای تبلیغ ،نامزدها به صورت گروهی با انجام یک فعالیت اجتماعی در شهر خود را به مردمی معرفی کنند، مثل مشارکت در ساخت مدرسه و یا کمک در زیباسازی شهر.

شبنم قنواتی زاده ادامه داد: اگر نامزدها هر کدام بخشی از شهر را برای آبادانی و یا زیباسازی در نظر می گرفتند هزینه تبلیغات خود را در این بخش صرف می کردند بهتر می توانستند خود را به مردم معرفی کنند و در شهر و زندگی مردم موثر باشند.

وی ادامه داد: کمپین " نه به پوستر تبلیغاتی" در این دوره از انتخابات توسط فعالان محیط زیست استان تشکیل شد، اما متاسفانه اغلب نامزدها به پیام‌ها و هشدارهای فعالان محیط زیست اهمیت ندادند و با نصب پوسترهای کاغذی در جای جای شهر باعث آلودگی شهر شده اند.

این فعال محیط زیست خوزستان بیان کرد: نامزدهای انتخاباتی در نشستی که با فعالان محیط زیست داشتند قول دادند که تبلیغات پوستری نداشته باشند و به نظافت شهر اهمیت بدهند اما متاسفانه به وعده های خود عمل نکردند.

قنواتی زاده اظهار داشت: در این دوره انتخاباتی نامزدها بر روی تابلوهای علائم راهنمایی و رانندگی پوستری های تبلغاتی نصب کردند و باعث اختلال در ارائه خدمات شهری به شهروندان شده اند، پلیس راهنمایی و رانندگی باید به این موضوع ورود کند و مدعی این فعالیت غیرقانونی نامزدها شود.

وی گفت: با فرماندار اهواز مکاتباتی در خصوص رعایت قوانین تبلیغاتی از سوی نامزدها در سطح شهر داشتیم و نظارت فرمانداری بر نحوه تبلیغات را خواستار شدیم.

این فعال محیط زیست خوزستان ادامه داد: شهرداری اهواز هیچ جایگاهی را در سطح شهر برای نصب پوسترهای تبلیغاتی مشخص نکرده اما در برخی از شهرستانهای استان شهرداریها این کار را انجام داده اند.

قنواتی زاده بیان کرد: این کار می توانست تاثیر زیادی در کاهش آلودگی شهر داشته باشد.

وی گفت: مردم نسبت به گذشته بسیار آگاه‌تر هستند و آلوده کردن شهر توسط نامزدهای انتخاباتی قطعا در رای دادن مردم به آن‌ها تاثیرگذار است.

نامه فعالان محیط زیست خوزستان به فرمانداری اهواز در خصوص تبلیغات نامزدهای انتخاباتی

این فعال محیط زیست بیان کرد: درتاریخ بیستم بهمن ماه چهار روز قبل از آغاز زمان قانونی تبلیغات کاندیدای انتخاباتی فعالان محیط زیست خوزستان نامه ای را به فرماندار اهواز در خصوص نحوه تبلیغات نامزدها ارسال کرد.

قنواتی زاده بیان کرد: از جمله مواردی که در این نامه عنوان شد، بحث تبلیغات کاغذی و پلاستیکی نامزدها بود که نه تنها هزینه های زیادی برای اینگونه تبلیغات صرف می شود بلکه کاغذ و پلاستیک به عنوان یکی از بزرگترین معضلات محیط زیست باعث آلوده شدن شهر می شوند.

مدیر عامل انجمن دیده بان جلگه سبز ادامه داد: همچنین در این نامه یادآور شدیم که بر خلاف تذکر مقام معظم رهبری در خصوص تحقق اقتصاد مقاومتی اینگونه تبلیغات خسارت های زیادی به چهره شهر و اموال عمومی وارد می کند و هزینه زیادی باید صرف پاکسازی این تبلیغات شود.

وی افزود: از فرماندار اهواز درخواست کردیم به نامزدها دستور دهند تا از ابزار مخرب برای تبلیغات خود استفاده نکنند و از راه های دیگر همچون فضای مجازی، رسانه ها و یا فعالیت های اجتماعی برای انجام تبلیغات خود استفاده کنند.

این فعال محیط زیست خوزستان افزود: فرماندار اهواز با پیشنهادات و پیام نامه فعالان محیط زیست موافقت کرد و قول همکاری داد اما همچنان شاهد تبلیغات مخرب محیط زیست از سوی نامزدها بودیم.

تذکر نماینده ولی فقیه در خوزستان

نماینده ولی فقیه در خوزستان در گفت و گو با صدا و سیمای مرکز خوزستان در خصوص نحوه تبلیغات نامزدهای انتخاباتی بیان کرد: تبلیغات کاندیدا نباید به گونه ای باشد که فضای شهر و دیوارها با تبلیغات کاغذی آلوده شود.

حجت الاسلام محمد نبی موسوی فرد گفت: برخی از نامزدها بر روی پایه های برق پشت سر هم تبلیغات را انجام داده و چهره شهر را بسیار نازیبا کرده اند.

وی افزود: برخی از کاندیداها با نصب بنرهای بیش از ۱۰ متری تبلیغات انجام می دهند و هزینه های زیادی را صرف این تبلیغات می کنند، آیا چنین افرادی در آینده در مجلس می توانند دلسوز مردم و جوانان باشند؟

با وجود تماسهای مکرر با مسوولان شهرداری اهواز برای ارایه توضیحات درباره تعیین مکان هایی در سطح شهر برای تبلیغات نامزدها، مسوولان شهرداری پاسخگو نبودند.

چهره شهر اهواز زیر پوسترهای تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی گم شد

زمان قانونی تبلیغات نامزدها از روز ۲۴ بهمن ماه آغاز شد و تا ساعت هشت صبح یکم اسفند ماه ادامه دارد.

تعداد نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در خوزستان به ۳۶۲ نفر است که شامل ۱۰۷ نفر در حوزه انتخابیه اهواز، کارون، باوی و حمیدیه؛ ۲۳ نفر در حوزه آبادان؛ ۲۳ نفر در حوزه اندیمشک؛ ۳۷ نفر در حوزه ایذه و باغملک؛ ۱۵ نفر در حوزه بندر ماهشهر، امیدیه، هندیجان و جولکی؛ ۲۱ نفر در حوزه بهبهان و آغاجاری؛ ۱۷ نفر در حوزه خرمشهر؛ ۲۸ نفر در حوزه دزفول؛ ۲۱ نفر در حوزه دشت آزادگان و هویزه؛ ۲۱ نفر در رامهرمز و رامشیر؛ ۱۲ نفر در حوزه شادگان؛ ۱۰ نفر در حوزه شوش؛ ۱۱ نفر در حوزه شوشتر و گتوند و ۱۶ نفر در حوزه مسجدسلیمان، اندیکا، لالی و هفتکل رسیده است.

خوزستان ۱۸ نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد. این استان دارای ۱۴ حوزه انتخابیه اصلی، ۱۳ حوزه انتخابیه فرعی و ۴۰ بخشداری مستقل است.

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات میان دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، دوم اسفند امسال در سراسر کشور برگزار می‌شود.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار:30بهمن،کد خبر:83679530،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین