پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۳۳۲۹
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۲
شوراى شهر پنجم در حال بررسى كليات بودجه ٩٩شهردارى تهران است و مهم ترين تغييرى كه شايد از ديدگاه شهري در بودجه امسال حائز اهميت است اختصاص بخش زيادي از بودجه عمراني براى پروژه هاي محله‌ای است. موضوعى كه در طول مديریت شهري گذشته ناديده گرفته شده و هيچ زمانى در اين سطح به آن پرداخته نشده بود و امسال اولين شهردار شهرساز پايتخت به آن توجه ويژه كرده است.

شعار سال:شوراى شهر پنجم در حال بررسى كليات بودجه ٩٩شهردارى تهران است و مهم ترين تغييرى كه شايد از ديدگاه شهري در بودجه امسال حائز اهميت است اختصاص بخش زيادي از بودجه عمراني براى پروژه هاي محله‌ای است. موضوعى كه در طول مديرت شهري گذشته ناديده گرفته شده و هيچ زمانى در اين سطح به آن پرداخته نشده بود و امسال اولين شهردار شهرساز پايتخت به آن توجه ويژه كرده است.

موضوع از آن قرار است كه جايگزين مگاپروژه ها در تهران٩٩، ١٠٩ پروژه محله محور باشد، با اعتباري ١٤هزار ميليارد توماني كه ٤٧٪؜بودجه شهردارى است.

اين اتفاق در حوزه شهرسازي از چند جهت اتفاق مباركى است، نخست از اين منظر كه ثابت مي‌كند مديرت شهرى بر خلاف ساليان گذشته به دنبال عوام فريبى و اجراى پروژه‌هاى حجيم كه همگي از جنس پل و اتوبان بودند و بسيارى از آنها بدون هيچ توجيه كارشناسي فقط اهدافي خاصى را دنبال مي‌كردند، نيست و قرار است ديدگاه هاى صاحبنظران اين حوزه بيش از گذشته مورد توجه قرار گيرد و ديگر اين كه اكنون اولويت مديرت شهری، اجراى پروژه‌هاى خرد مقياس و پايدار است كه با هويت شهر و محلات آن و همچنين روح و روان مردمان آن ارتباط دارد و اين موضوع ميتواند به مرور زمان برخى از مشكلات حوزه شهرى را مشخصا در محلات مختلف تهران تا حدودى رفع كند.

اما رعايت نكاتى در اجراى اين پروژه ها مهم به نظر مى رسد كه به آن اشاره مي شود:

اول اين كه شوراي محترم شهر بايد در ضمن تصويب كليات تمهيداتي را در جهت پيشبرد درست پروژه هاى فوق اتخاذ كند كه استفاده از تجارب گذشته و آسيب شناسي چرايي عدم تحقق برخي پروژه هاى خرد فضاى شهرى در گذشته مي‌تواند به اين موضوع كمك كند.

دومين موضوع اين كه رويكردي كه براى اجراى اين پروژه ها در نظر گرفته ميشود بر مبناى مشاركت هاى اجتماعي و مردمي شكل گيري پيدا كند، چرا كه هم نيازهاى محلات به واسطه حضور ساكنان بهتر شناخته ميشود و هم اين كه مشاركت‌دهي شهروندان جزء مهارتهايي است كه تقويت آن بر مبناى شاخصه هاى مهارتى مطرح شده در سال ٢٠٢٠ قطعا نياز آنان است.

سومين نكته، موضوع مكان‌يابي پروژه هاي محله اي است كه با توجه به اين كه بخش زيادي از اين پروژه ها قرار است در بافت فرسوده شهرى اجرا شود، توجه به فضاهاى بي دفاع شهرى در اين زمينه نكته بسيار مهمى است چرا كه آن چيزى كه باعث فرسودگي مضاعف بافت‌هاى فرسوده گشته است، فضاهاي بي دفاع است و به دليل آسيب هاى بي شمار اين فضاها در بدنه محلات بهتر است دستورالعملى تهيه شود و اولويت تخصيص بودجه، اختصاص آن براى اجراى پروژه هاى خرد مقياس با رويكرد بازآفرينى فضاهاى بى دفاع شهرى باشد.

محمدرضا ميرنعمتی، معمار و شهرساز

منبع ؛فضای مجازی

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین