پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۲۶۴۱۳۴
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۱
در ایران 15 تا 22 اسفندماه به‌عنوان هفته منابع طبیعی نام‌گذاری شده که نخستین روز این هفته، یعنی 15 اسفند «روز ‌درختکاری» است.

شعار سال: درختکاری در ایران دارای پشتوانه‌‌ای از علایق ملی و سنت تاریخی است. تاریخ نشان می‌‌دهد که ایرانیان باستان، جشن‌های خاصی داشتند و در این جشن‌ها به درختکاری می‌پرداختند و به خاک و زراعت احترام می‌‌گذاشتند.

در کشور ما در روز درختکاری مردم با حضور در پارک‌ها، جنگل‌ها و اقصی نقاط شهر به کاشت نهال‌های جوان اقدام می‌کنند. ایرانی‌ها هر سال با کاشت درخت به استقبال سال نو رفته و در واقع با این کار نمادین در آستانه بهار، زندگی را به زمین باز می‌گردانند. در این روز در مقابل بیش‌تر پارک‌ها و فضاهای سبز و دیگر نقاط شهر نهال‌هایی به‌صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرید. امسال نیز مسئولان برای برگزاری آیین روز درختکاری برنامه‌هایی را تدارک دیده‌اند. در این زمینه مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران اعلام کرد: ۵۶۰ هزار اصله از انواع درختان مقاوم و سازگار با شرایط آب و هوایی شهر تهران در هفته درختکاری و به مناسبت استقبال از سال نو کاشته می‌شود.

علی‌محمد مختاری با تأکید بر این نکته که هدف از اجرای درختکاری ارتقای کمی و کیفی فضای سبز به‌منظور استفاده بهینه شهروندان از امکانات موجود بوستان‌ها و سایر قطعات فضای سبز است، به ایرنا گفت: براساس پیش‌بینی و برنامه‌ریزی انجام شده، درباره اجرای طرح  درختکاری و همچنین طرح استقبال از نوروز فعالیت‌های اجرایی فراوانی ازجمله افزایش سرانه فضای سبز به‌ویژه در مناطق کم‌برخوردار، کاهش سرانه مصرف آب و جایگزینی سطوح چمن‌کاری با کاشت گونه‌های مناسب و مقاوم درخت و درختچه‌ای و ترویج فرهنگ درختکاری در دست اقدام است.

وی ادامه داد: کاشت ۵۶۰ هزار اصله از انواع درختان مقاوم و سازگار با شرایط آب و هوایی شهر تهران در تمامی معابر، حاشیه بزرگراه‌ها، گذرگاه‌ها، بوستان‌ها در شهر تهران که تا پایان سال به اتمام خواهد رسید، ازجمله دیگر اقدامات انجام شده است.

 

اجرای طرح کاشت نهال در باغچه منازل شهروندان

مختاری از اجرای طرح کاشت نهال در باغچه منازل شهروندان از پانزدهم دی‌ماه امسال با همکاری سامانه مدیریت شهری خبر داد و گفت: سامانه ۱۳۷به‌منظور ثبت در خواست شهروندان از مورخ دهم دی‌ماه امسال با حضور اکیپ‌های مجهز و کارشناس جهت آموزش نحوه اصولی کاشت و نگهداری درخت به تعداد  ۵۵ هزار اصله درخت اقدام کرده است.

 

توزیع بیش از ۲۵۵ هزار  اصله درخت در هفته منابع طبیعی

به گفته مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران، توزیع بیش از ۲۵۵ هزار  اصله درخت از انواع مختلف مثمر و غیرمثمر در هفته منابع طبیعی در ۱۲۰ بوستان در سطح شهر تهران جهت تحویل رایگان و ارائه آموزش‌های لازم به شهروندان ازجمله اقدامات انجام شده، در این راستاست.

مختاری با اشاره به اجرای طرح جنگل‌کاری به مساحت یک‌هزار و ۲۹۰ هکتار از اراضی کمربند سبز پیرامون شهر تهران اضافه کرد: این طرح با کاشت بیش از ۶۰۰ هزار اصله از انواع درختان پهن برگ و سایر گونه‌های گیاهی مقاوم و سازگار با شرایط آب و هوایی شهر تهران، هم‌زمان با هفته منابع طبیعی در پانزدهم اسفندماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

احیاء و ساماندهی درختان خیابان ولی‌عصر

مدیر عامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران با اشاره به ادامه اجرای طرح احیاء و ساماندهی درختان خیابان ولی‌عصر(عج) توضیح داد: این طرح توسط سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در زمستان سال ۱۳۹۶ در محدوده مناطق سه، شش و ۱۱ آغاز و تا ۹ فروردین ۱۳۹۷ تعداد ۷۴۰  اصله درخت چنار سالم با سن تقریبی هشت تا ۱۲ سال در این محدوده کاشته شد.

وی اضافه کرد: در سال گذشته و در فاز دوم عملیات احیاء و ساماندهی درختان خیابان ولی‌عصر(عج) تعداد یک‌هزار و یک‌صد اصله درخت ۱۰ تا ۱۲ ساله به شیوه روت‌بال در ضلع غربی این خیابان حدفاصل بزرگراه آیت‌الله‌ هاشمی‌رفسنجانی تا چهار راه امامخمینی(ره) غرس شد.

مختاری با اشاره به جزئیات اجرای این طرح در فاز سوم عنوان کرد: در فاز سوم که هم‌اکنون در دست اقدام است، تعداد یک‌هزار اصله درخت چنار با بن حداقل ۵۰ سانتی‌متر به بالا و سن تقریبی ۱۰ تا ۱۲ سال به شیوه روت‌بال در محدوده مناطق سه و شش در ضلع شرقی خیابان ولی‌عصر(عج) حدفاصل خیابان شهیدبهشتی تا چهار راه شهیدچمران کاشته می‌شود. در همین راستا گودال‌هایی در محل‌های در نظر گرفته شده، که این گودال‌ها حفر می‌شود و غرس درختان تا پایان اسفندماه به اتمام خواهد رسید.

 

ایجاد فرش گل در بوستان‌ها و میادین شهر تهران

وی با اشاره به کاشت گل فصلی و ایجاد فرش گل در تعدادی از بوستان‌ها و میادین شهر تهران و اجرای جشنواره باغ گل لاله توضیح داد: گل در فرهنگ ایرانی همواره نماد عشق و محبت و یکی از زیباترین خلقت‌های آفریدگار بوده است، لذا شهرداری تهران با هدف زیباسازی فضای شهری، بهبود کیفیت زیست‌محیطی، تأثیرگذاری مثبت در آلودگی هوا و ایجاد چشم‌انداز مناسب سعی می‌کند تا جلوه‌ای کوچک از هنرمندی آفریدگار را در بوستان‌ها و معابر شهری، حاشیه بزرگراه‌ها و رمپ و لوپ‌ها به نمایش گذارد که همراه با عطر دل‌انگیز خود شهروندان را به سوی خود جذب کند و فضایی مفرح و نشاط‌انگیزی را برای شهروندان و مسافرین نوروزی مهیا سازد.

مختاری تأکید کرد: در این طرح حداقل در ۵٣٠ نقطه در حاشیه بزرگراه‌های شهر تهران با توزیع مناسب فرش‌های گل با طرح‌ها و نشان‌های زیبا ایجاد خواهد شد. در طراحی فرش گل از انواع گونه‌های گل و گیاه‌های متنوع، مقاوم و متناسب با شرایط اقلیمی استفاده می‌شود.

مدیر عامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران با بیان این‌که در همین رابطه به‌صورت ویژه در یکی از بوستان‌های واقع در محدوده منطقه ۳ کاشت ۱۷ واریته گل لاله به یاد شهدا انجام گرفته است، اضافه کرد: این اقدام در سال‌های اخیر موجب رضایت و استقبال فراوان شهروندان شده است و در طول اجرای آن گروه‌های مختلف مردمی از تمامی مناطق شهر تهران جهت بازدید و همچنین ثبت خاطره و عکس‌برداری به این بوستان مراجعه می‌کنند.

مختاری افزود: بازپیرایی و ترمیم فضای سبز حاشیه و رفیوژ بزرگراه شهید مدرس حدفاصل تقاطع خیابان ولی‌عصر(عج) تا میدان هفت‌تیر با استفاده از گونه‌های یکنواخت گیاهی مقاوم به شرایط آب و هوایی تهران و ترمیم زهکشی، ساماندهی دیواره‌ها با استفاده از گیاهان آویز و پوششی، استفاده از گیاهان برای پوشش نرده‌های آهنی، حذف درختان خشک و آفت‌زده و نصب حدود دو هزار گل‌جای و کاشت انواع گل‌های متنوع در چهار راه‌ها و تقاطع‌های مهم در شهر تهران ازجمله دیگر اقدامات انجام شده است.

وی با اشاره به اسکان مسافرین نوروزی در بوستان‌های بزرگ ورودی شهر تهران اضافه کرد: به‌منظور اسکان موقت مسافران نوروزی و تأمین رفاه حال آن‌ها که در ایام نوروز به‌صورت موقت (دو تا سه ساعت) در شهر تهران اقامت دارند، در ورودی‌های شهر تهران بوستان‌هایی پیش‌بینی شده که دارای امکانات رفاهی مناسب جهت اتراق این عزیزان بوده و همچنین پذیرایی مختصری نیز از آن‌ها انجام می‌‌شود.

 

هفته منابع طبیعی فرصتی برای حفظ، احیاء و توسعه منابع طبیعی

همچنین مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران با اشاره به هفته منابع طبیعی و روز درختکاری اظهار داشت: در هفته منابع طبیعی و آبخیزداری سال جاری که از ۱۵ اسفندماه آغاز و تا ۲۱ اسفندماه ادامه دارد، ۳۰۰ هزار اصله نهال مثمر و غیرمثمر در استان تهران توزیع و کاشته می‌شود.

احمد طاهری گفت: رویداد بزرگ نهال‌کاری از ۱۴ آذرماه سال جاری و با کاشت یک‌صد هزار اصله نهال در استان تهران آغاز شده است و تا هفته منابع طبیعی ادامه خواهد داشت. وی هفته منابع طبیعی را فرصت مناسبی برای فرهنگ‌سازی در مقوله مهم منابع طبیعی دانست و اظهار داشت: آموزش و فرهنگ‌سازی به‌ویژه استفاده از ظرفیت رسانه‌ها می‌تواند نقش مؤثری در تغییر نگرش عموم مردم برای حفظ، احیاء و توسعه منابع طبیعی داشته باشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار -، شماره: 82015

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین