پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۵۲۵۰
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲
محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از پرداخت 3 هزار میلیارد تومان سرمایه برای پرداخت بیمه‌های بیکاری و ارائه تسهیلات به دستفروشان خبر داد.

شعار سال:وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از پرداخت 3 هزار میلیارد تومان سرمایه برای پرداخت بیمه‌های بیکاری و ارائه تسهیلات به دستفروشان خبر داد.


محمد شریعتمداری درباره افرادی که دارای قرارداد رسمی کار نیستند مثل دستفروشان گفته است: ما برای این موضوع جلسات متعددی را با مسئولین امر و پژوهشگران داشتیم و در نهایت مقرر شد حدود 3 هزار میلیارد تومان سرمایه به منظور پرداخت بیمه‌های بیکاری و ارائه تسهیلات به این افراد تخصیص یابد.
وی به شرایط کارگران هم اشاره و تأکید کرده است: براساس نص صریح قانون کار کارگرانی که مخالف میل و اراده خود بیکار شده و همه کسانی که براثر بیماری کرونا از کار بیکار شوند با تشخیص سازمان‌های مربوطه‌شان ظرفیت استفاده از قانون بیمه بیکاری را دارند لذا این افراد مشمول بهره‌مندی از ظرفیت‌های حمایتی سازمان تأمین اجتماعی و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی هستند.

 درحال حاضر با وجود آنکه مسئولان از مردم می‌خواهند تا در خانه مانده و جز در موارد ضروری از منازل خارج نشــوند، اما برخی بساط‌گستران بی‌توجه به این موضوع با پهن کردن بساط در مناطق پر ترددی همچون میدان صادقیه، میدان هفت تیر، نارمک و تهرانپارس، مردم را تشویق به خرید می‌کنند. شهرداری تهران در اولین گام 42 بازار روز را که در 42 نقطه پایتخت قرار داشتند، حدود 10 روز پیش تعطیل کرد. 10 هزار دستفروش در این بازار روزها به صورت رسمی مشغول فعالیت بودند، اما جز دستفروشان منطقه 19 و 5 هیچ کدام دارای شناسنامه رسمی نیستند. شهرداری اما برای این تعداد که شناسنامه دارند، تسهیلات ویژه‌ای قائل شده است. اول اینکه اجاره یا شارژی که در ابتدای ماه به حساب شهرداری ریخته بودند، برایشان محفوظ مانده یا برگردانده می‌شود و دوم اینکه در سال آینده اولویت با افرادی است که حالا اجازه فعالیت ندارند. با این‌همه معلوم نیست که آیا این افراد خارج از مناطق معین دستفروشی می‌کنند یا خیر؟! علاوه بر این دو بازار بزرگ پرندگان در شرق و غرب تهران و چهار مرکز خرید و فروش خودرو که روزانه بیش از 5 هزار ورودی خودرو داشتند هم فعلاً تعطیل شده‌اند. اگرچه تعطیلی این مراکز از بار نگرانی‌های مردم کاسته است، اما برای هزاران نفری که روزانه از آنها درآمد کسب کرده و بهترین ماه درآمدزایی خود را از دست داده‌اند، اوضاع فرق می‌کند. با وجود ممنوعیت‌ها، آنها همچنان اصرار دارند که در مناطق دیگر بساط پهن کنند. غلامحسین محمدی، مشاور شهردار تهران و رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در توییتی این موضوع را تأیید کرده است: «با وجود تعطیلی ۴۲بازارچه همچنان دستفروشی در سطح شهر جدی است و باید با همکاری شهروندان کنترل شود.»


«روح الله» یکی از دستفروشانی است که به زحمت چندین قاب موبایل را روی زمین چیده، 45 ساله است و برای همین جنس‌ها 25 میلیون تومان چک کشیده است. به قدری عصبی و کلافه به نظر می‌رسد که به زور جواب مشتری‌هایش را می‌دهد. خودش می‌گوید هر از گاهی یک نفر از دور اجناسش را دید می‌زند، اما هستند افرادی هم که بدون دستکش و ماسک، خرید می‌کنند. با صدای بلند تأکید می‌کند نه ترس ازکرونا دارد و نه اینکه کسی را به آن مبتلا می‌کند. اصلاً اگر قرار است بدبخت شود، کرونا بگیرد راحت‌تر است. تا الآن فقط 40 هزار تومان فروش داشته و هر روز هم محل بساطش را تغییر می‌دهد. کمی آنطرف‌تر از او، «صفرعلی»، کرفس‌های تازه می‌فروشد، اجاره خانه‌اش را با هر بسته کرفس 10 هزار تومانی درمی‌آورد که حالا شانس بیاورد، روزی 30 هزار تومان به جیبش می‌رود. دستکش پوشیده و ماسک کهنه‌اش را هم با همان دستش جا به جا می‌کند و بعد با همان دست، کرفس‌ها را داخل کیسه مشتری می‌اندازد. می‌گوید شهرداری می‌خواهد خرج زندگی‌ام را بدهد؟ نه بیمه‌ای دارم و نه کار دیگری، دلمان به همین روزها خوش بود. هرکاری هم بکنند ما بازهم مشغول می‌شویم، وقتی فکری برای ما نکرده‌اند که نمی‌توانند اجبار کنند! در ورودی یکی از پاساژهای قدیمی، معصومـه، میوه و آلوهای خشک می‌فروشد، تبلیغش خانگی بودن اجناس است. کاملاً بهداشتی و ضدکرونا! می‌گویم چطور ضدعفونی شده؟ می‌گوید همه را زیر داغی آفتاب انداخته بعد هم رویشان را کیسه سفید کشیده که هیچ میکروبی داخلش نرود! نرخ‌ها را نه پائین آورده و نه تخفیف می‌دهد. می‌گوید مردم شب عید، هرچه باشد می‌خرنـد. حالا ناز می‌کنند، اما یک هفته دیگر همین کرونا هم یادشان می‌رود! سرپرست خانوار است و ناراحتی قلبی دارد: «خرج زندگی که نباشد، جانم چه ارزشی دارد!» بچه‌هایش در خانه قرنطینه‌اند. خودش هم به خاطر جذب مشتری‌ها هر از 5 دقیقه، دستانش را با مایعی به رنگ آب که ظاهراً خانگی است، شست و شو می‌دهد! در آن سو، اما عابرانی که از جلوی بساط‌ها رد می‌شوند، دل و دماغی برای خرید ندارند. شاید نیم نگاهی بیندازند، اما سریع رد می‌شوند، برخی‌هایشان هم زیر لب، غرغرمی کنند. از هر 10 عابر شاید یک نفراز سر دلسوزی یا شاید هم بی‌توجهی خرید کند. اوضاع البته در مناطق پرتردد، بساط دستفروش‌ها را گرم‌تر کرده است. با این‌همه آنطور که برخی منابع آگاه می‌گویند تعداد دستفروشان در سطح شهر تهران تا 40 درصد کاهش یافته است. تا این لحظه هیچ خبری از ابتلای دستفروشان به کرونا مخابره نشده، اما مأموران سد معبر همچنان مثل گذشته از بساط گستری در مناطق مختلف جلوگیری می‌کنند. اینبار البته دستور ستاد مقابله با کرونا هم ضمیمه شده تا جدی‌تر جلوی تجمعات نگران کننده گرفته شود.


بــا این حـــال بیــــش از 40 درصد دستفروشان، جزو قشر نیازمند محسوب می‌شوند، افرادی که روز مزد هستند. برای همین شهرداری تهران تلاش دارد تا با دستگاه‌های خدمات‌رسان مثل کمیته امداد و بهزیستی برای کمک به این افراد توافق کند. این خبر را حمید رضا تحصیلی، مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران» داده است: «اگر با این دستگاه‌های خدمات رسان به توافق برسیم، این افراد را برای دریافت بسته‌های کمک معیشتی به آنها معرفی خواهیم کرد.» اغلب دستفروشان بیمه نیستند. البته تعدادی از آنها خود را بیمه خود اختیاری کرده‌اند. اما خبری از هیچ قرارداد رسمی نیست. چراکه دستفروشان حتی یک صنف هم محسوب نمی‌شوند. تنها در دو منطقه تهران حدود 2 هزار دستفروش تشکیل پرونده داده و اطلاعاتی از خود برجای گذاشته‌اند. بعید است که در سایر شهرهای کشور هم اطلاعات مشخصی از دستفروشان باشد. بنابراین سؤال این است دولت چگونه می‌خواهد به این افراد کمک کند؟ کرونا البته فقط دستفروشان را هدف قرار نداده است. اغلب مشاغل دچار ضررو زیان‌های سنگین مالی شده‌اند. این قشر باید بدانند که جانشان در خطر ابتلا به کروناست.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران،تاریخ انتشار:21اسفند1398،کد خبر:538477،www.iran-newspaper.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین