پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۶۴۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۰
در پی حادثه تیراندازی ۱۹ خرداد در محدوده چهارراه ولیعصر، شرکت شهربان با مصوبه شورای تأمین استان طرح ممنوعیت بساط‌گستری را در بخش وسیعی از خیابان ولیعصر اجرا کرده است و به هیچ دستفروشی اجازه فعالیت نمی‌­دهند.

شعارسال:  در پی حادثه تیراندازی ۱۹ خرداد در محدوده چهارراه ولیعصر، شرکت شهربان با مصوبه شورای تأمین استان طرح ممنوعیت بساط‌گستری را در بخش وسیعی از خیابان ولیعصر اجرا کرده است و به هیچ دستفروشی اجازه فعالیت نمی‌­دهند.

این درحالی است که خبرگزاری‌‌های رسمی این مسئله را با عنوان «کوچ دستفروشان تئاتر شهر» روایت می‌‌کنند اما این کوچ بیشتر به طرح­‌های ضربتی مدیریت شهری مبنی بر حذف دستفروشی شبیه است تا هر چیز دیگری.

در پی این اقدام، جمعی از دستفروشان چهارراه و خیابان ولیعصر نامه‌ای با ۱۷۰ امضا به شورای شهر و شهرداری تقدیم و مطالبه خود مبنی بر ضرورت رسمیت‌بخشی به شغل دستفروشی را مطرح کردند.

متن نامه بدین شرح است:

هو الرزاق

شهردار محترم تهران و اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران

با سلام و احترام

ما جمعی از دستفروشان محدوده چهارراه و خیابان ولیعصر تهران ضمن تقدیر از نگاه مثبتی که در دوره اخیر شورا و مدیریت شهری تهران به موضوع دستفروشی در شهر در چارچوب حمایت و رسمیت‌بخشی به دستفروشی با توجه به اصول و مواد قانونی متعدد از جمله بند ۴ اصل ۴۳ قانون اساسی (آزادی انتخاب شغل)، ماده ۳ قانون نظام صنفی (رسمیت‌بخشی واحد‌های صنفی سیار)، تفسیر مرکز پژوهش‌‌های مجلس شورای اسلامی از تبصره یک بند ۲ ماده ۵۵ قانون شهرداری (عدم اطلاق و شمولیت سد معبر به شغل دستفروشی) و با تعامل با دستفروشان، سازمان‌‌های مردم‌نهاد مرتبط و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که به مصوبه مترقی «ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون» انجامید، نسبت به مخاطرات موجود در روند رسمیت‌بخشی و ساماندهی عادلانه و مورد توافق دستفروشی که هدف مشترک شورا، شهرداری و دستفروشان است، نگرانی خویش را ابراز می‌‌داریم.

همانگونه که مستحضر هستید در پی حادثه تیراندازی ۱۹ خرداد در محوطه تئاتر شهر، برخی حساسیت­‌ها و شائبه­‌ها درخصوص دستفروشان چهارراه ولیعصر مطرح شد. این در حالی است که نظیر این حوادث تلخ را با مرور اخبار حوادث در مکان و فضا­‌های مختلف و بین اقشار گوناگون می‌­توان شاهد بود و نمی‌­توان ارتباط خاصی بین آن با دستفروشی یافت. در پی این اتفاق و برخلاف روند مثبت پیشین، بنا به اعلام شرکت شهربان شهرداری، با مصوبه شورای تأمین استان، طرح جمع‌آوری و ممنوعیت بساط‌گستری و دستفروشی تحت عنوان طرح انضباط شهری در این محدوده آغاز شده است.

دستفروشان در این محدوده که آن را می‌­توان قلب فرهنگی شهر نامید به تأمین نیاز­‌های شهروندان، ایجاد نشاط اجتماعی، تقویت امنیت شهری و زیست شبانه یاری می‌­رسانند. جمعیت بین دو تا سه هزار دستفروش محدوده که برای تأمین معیشت در شرایط رکود اقتصادی، بیکاری گسترده، تورم افسار گسیخته و تحریم‌های ظالمانه، کمر همت بسته‌اند و به تلاش خود متکی هستند. بدیهی است در شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی موجود، اجرای طرح­‌های ضربتی و قهرآمیز که موجب به لطمه به معیشت جامعه و برهم خوردن نظم مردمی شهر می‌شود، نه تنها به تأمین امنیت کمک نمی‌­کند که برای امنیت کشور نیز خطرناک است.

لذا خواهشمندیم با تأکید و تداوم بر رویکرد عدالت-انسان محور «رسمیت‌بخشی و حمایت از دستفروشی» نسبت به اجرای طرح انضباط شهری بازنگری شود و روند ساماندهی با تعامل با دستفروشان، سازمان‌‌های مردم‌نهاد، دستگاه­‌های دولتی مربوطه، اصناف و مدیریت شهری و منطبق بر قانون و مقتضیات جامعه هرچه سریع‌تر پیگیری ‌‌شود.

مردم فهیم و نجیب تهران از جمله دستفروشان زحمت‌کش چهارراه ولیعصر طی سال­‌های متمادی نشان داده‌اند که در برابر ناملایمات و برای حفظ مصالح اجتماعی، صبوری پیشه کرده‌اند، قدردان صبر و نجابت این مردم شریف و زحمت‌کش باشیم و به مطالبات بر حق آن‌ها توجه نماییم.



شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری اسکان نیوز ، تاریخ انتشار: 4 تیر 1398 ، کدخبر: 20799،www.eskannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
0
0
کاش بجای برخورد با دستفروشان بهشون یه کمکی بشه فضایی مناسب در اختیارشون قرار گرفته بشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین