پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۶۴۱۶
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹
دبیر قرارگاه مبارزه با کرونا در استان خراسان شمالی گفت: سوال من اینجاست چرا استان هایی که از منابع سرشار اتانول بهره مند هستند مانع رسیدن این مواد به سایر مراکز می شوند در حالی که این یک مسئله و بحران کشوری است.

شعار سال: صادق شاکری، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگوی اینستاگرامی که به صورت پخش زنده صورت گرفت، در خصوص عملکرد گروه‌هایی جهادی استان خراسان شمالی در مبارزه و مهار کرونا گفت: این استان مدت کمی است که با کرونا درگیر شده و می‌توان گفت جزو آخرین استان‌هایی است که به این بیماری دچار شد. با این حال سیر صعودی مبتلایان به کرونا ویروس در چند روز گذشته بسیار نگران کننده است. به طوری که روز به روز آمار بیماران دو برابر می‌شود. در مجمع ۱۰۰ نفر از مردم این استان به کرونا مبتلا شدند که از این میان ۷ نفر درگذشتند. ۳ بیمارستان در سطح استان به بیماران کرونایی تخصص پیدا کرده و یک بیمارستان صحرایی ۱۰۰ تخته نیز برای شرایط اضطرار آماده شده است.

شاکری در مورد شکل گیری قرارگاه دانشجویی در این استان به منظور مبارزه با کرونا خاطرنشان کرد: در همان روز‌های ابتدایی شیوع ویروس کرونا در کشور، تیمی برای تولید محتوا تشکیل دادیم. حدود یک هفته برنامه ریزی کرده و در نهایت وارد فاز عملیاتی شدیم. در نظر داشتیم که با یکپارچه سازی تمامی دانشجویان جهادی استان این قرارگاه را پایه ریزی کنیم. در شروع کار دانشجویان دانشگاه آزاد و سراسری استان زیر نظر قرارگاه مبارزه با کرونا و با همکاری معاونت بهداشتی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی به کمک سامان ۴۰۳۰ رفتند.

این فعال دانشجویی افزود: حدود ۵۰ نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد و سراسری استان خراسان شمالی که آموزش کافی را جهت فعالیت‌های میدانی دیده بودند به مراکز اصلی شهر رفته و به صورت مستقیم و چهره به چهره به آگاه سازی افراد می‌پرداختند. بعد از مدتی به دلیل جلوگیری از شیوع این بیماری این روند را کنار گذاشتیم.

وی گفت: با همکاری تمامی دانشجویان سطح استان به تولید و توزیع ماسک، شیلد و اقلام بهداشتی پرداختیم. ۷ کارگاه تولید ماسک که ظرفیت تولید روزانه ۵۰۰۰ عدد ماسک را دارد راه انداختیم. قسمتی از این ماسک‌های تولیدی در اختیار کادر درمان بیمارستان‌های درگیر کرونا قرار می‌گیرد و مابقی به ادارات یا در حاشیه و مرکز شهر توزیع می‌شود. همچنین مواد ضدعفونی کننده نیز تا کنون حدود ۸۰۰ لیتر تولید شده که خیلی کمتر از ظرفیت تولیدی ماست چرا که اتانول که به وسیله آن می‌توان مایع ضدعفونی را تولید کرد در دسترس نیست؛ اگر منبع کافی اتانول را داشته باشیم به جرات می‌گویم که تا روزی ۱۰۰۰ لیتر هم می‌توانیم که تولید کنیم.

شاکری در ادامه تاکید کرد: با کمک سپاه توانستیم که مقدار خیلی کمی از اتانول را کسب کنیم که کافی نبود. برای انبوه سازی نیاز به همکاری معاونت غذا و دارو داریم. اتفاقا در این راستا به تمامی مراکز ذی ربط درخواست کمک داده ایم که بی جواب مانده و اتفاقی نیفتاده است. نگرانی ما از بابت مردم است. چرا مواد تولید شده به دست آن‌ها نمی‌رسد؟

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در خصوص اینکه چه نهادی در استان وظیفه توزیع مواد تولید شده را دارد گفت: وظیفه توزیع به عهده استانداری است. اما ما به طرق مختلف محصولات را به دست مردم می‌رسانیم. تا آنجایی که اطلاع داریم استانداری ماسک و مواد ضدعفونی کننده تولید شده توسط گروه‌های جهادی را در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌دهد. نمی‌دانیم که مافیای داستان کجا ایستاده است.

وی درباره تولید مواد ضدعفونی کننده و ماسک توسط دانشجویان قرارگاه مبارزه با کرونای این استان تصریح کرد: دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی به تولید مواد ضدعفونی کننده مشغول هستند و دانشجویان دانشگاه آزاد و سراسری توزیع آن را تقبل کرده اند. بسته بندی ماسک نیز در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی انجام می‌گیرد. با این وجود کمبود ماسک در بیمارستان‌ها بسیار مشهود است. طبق آمار تولید گروه‌های جهادی بسیار بالاست. معلوم نیست که چرا توزیع انقدر ضعیف است و کف میدان و دستان مردم همچنان خالیست.

صادق شاکری در مورد راهکار و پیشنهاد خود برای خلاصی از این وضعیت و احتکار ماسک و مواد ضدعفونی کننده گفت: پیشنهاد من این است که نهاد بزرگی مثل سپاه یا معاونت غذا و دارو تمام کارگروه‌های تولیدی را زیر نظر خود گرفته و به هیچ کدام از تولیدی‌های صنعتی و دستی اجازه توزیع خودسرانه را ندهد. مشکل اصلی احتکار است که اگر بتوانیم تمام جهادگران را یکپارچه سازماندهی بکنیم مشکل احتکار حل خواهد شد.

فعال دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در خصوص تاثیر اعمال محدودیت تردد در کنترل شیوع کرونا گفت: محدودیت تردد بسیار کارساز است. در این استان بازار‌ها صرفا صبح‌ها باز هستند و این خود از تجمع افراد جلوگیری می‌کند. با این حال می‌بینیم که بخشی از مردم اصلا رعایت نمی‌کنند و آزادانه در مراکز خرید در رفت و آمدند. به نظر می‌رسد که هنوز دغدغه شان مبارزه و مهار کرونا نشده باشد.



وی درباره این مسئله که آگاه سازی تاثیر بیشتری به کنترل زنجیره شیوع دارد یا برخورد نظامی، خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما در جمهوری اسلامی رشد و اغنای فرهنگی مردم بوده است. باید اجازه بدهیم که مردم خودشان به این درک برسند که نباید زمینه ساز شیوع بیشتر این بیماری بشوند. اگر بخواهیم به صورت خشک و نظامی با آن‌ها برخورد کنیم طبیعتا بازخورد خوبی را مشاهده نخواهیم کرد.

شاکری در پایان گفت: متاسفانه مواد اولیه در بازار موجود نیست. تمام تلاش ما در کارگاه تولید محلول ضدعفونی کننده این است که بتوانیم به فعالیت ادامه بدهیم. از مقامات خواهش می‌کنم که دسترسی به منبع اتانول را باز کنند. کم و کاستی اتانول به شدت زیاد است. سوال من اینجاست چرا استان‌هایی که از منابع سرشار اتانول بهره‌مند هستند مانع رسیدن این مواد به سایر مراکز می‌شوند در حالی که این مشکل یک مسئله و بحران کشوری است. مسئله دلخراش دیگری که می‌خواهم مطرح کنم عدم حضور نمایندگان مجلس در میدان است. نمایندگی که در بین مردم رشد کردند و الان پشت به آن‌ها ایستاده و ناظر ماجرایند. در آخر باید بگویم تمام نگرانی ما احولات روحی مردم بعد از فروکش کردن کرونا است. در تلاشیم که برای بهبود حال روحی آن‌ها و تزریق امید درمیانشان تدابیری را بیندیشیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ 27 اسفند 98، کد مطلب: 835709: www.snn.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین