پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۶۱۱۰
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱
با مرگ پنج جوان طی 48 ساعت در مشهد ، آمار قربانیان «الکل های سمی» در حالی روند صعودی به خود گرفته است که سودجویان کرونایی با تهیه و توزیع الکل های تقلبی در بازار آشفته، آدم کشی وحشتناکی به راه انداخته اند.

شعار سال:هشدار مقام قضایی و مدیر کل پزشکی قانونی: موج افزایش قربانیان الکل های سمی به خراسان رضوی رسید.

 با مرگ پنج جوان طی 48 ساعت در مشهد ، آمار قربانیان «الکل های سمی» در حالی روند صعودی به خود گرفته است که سودجویان کرونایی با تهیه و توزیع الکل های تقلبی در بازار آشفته، آدم کشی وحشتناکی به راه انداخته اند.
قاضی ویژه قتل عمد مشهد روز گذشته با تایید مرگ پنج نفر طی 48 ساعت بر اثر مسمومیت با الکل های تقلبی به خراسان گفت: اکنون با توجه به پراکندگی جغرافیایی یا پنهان کاری نزدیکان قربانیان با الکل های سمی به خاطر حفظ آبروی خانوادگی، آمار دقیقی از مرگ و میرهای این حوادث تلخ و تاسف آور در دست نیست اما روند صعودی قربانیان الکل های سمی و تقلبی در مشهد ادامه دارد به طوری که روز یک شنبه گذشته برای سه نفر و روز دوشنبه نیز برای دو نفر، اقدامات قانونی و قضایی صدور جواز دفن در شعبه ویژه قتل عمد انجام شد که تعدادی از قربانیان «زن» بودند.
قاضی علی اکبر احمدی نژاد که سابقه چندین ساله در رسیدگی به پرونده های ویژه جنایی دارد، با اشاره به این که برخی سودجویان از شیوع ویروس کرونا در مشهد سوء استفاده می کنند و با تهیه و توزیع الکل های تقلبی در بازار جان مردم را به خطر انداخته اند، افزود: در پیگیری پرونده های «مرگ بر اثر مصرف الکل های تقلبی» عاملان تهیه و تولید این گونه الکل ها، به اتهام ارتکاب قتل عمد تحت پیگردهای قانونی و قضایی قرار می گیرند و در صورتی که با علم و آگاهی اقدام به تولید و توزیع کرده باشند به قصاص نفس محکوم خواهند شد.
قاضی ویژه پرونده های جنایی تاکید کرد: اثبات علمی و قانونی این جرایم نیز در دادگاه های کیفری به راحتی امکان پذیر است چرا که هرکسی از سمی و خطرناک بودن مایعاتی مانند «وایتکس» اطلاع دارد این درحالی است که سودجویان با استفاده از آشفته بازار کرونا، با این ماده صنعتی خطرناک، الکل تقلبی تهیه و وارد بازار می کنند.

سوء استفاده از شرایط کرونایی با الکل های تقلبی
قاضی احمدی نژاد به مجرمانی که آگاهانه دست به آدم کشی با این مواد خطرناک می زنند، هشدار داد: یقین بدانند دستگاه قضایی این گونه پرونده ها را که ریشه آن جنایی باشد با قدرت و قاطعیت پیگیری می کند و عاملان آن را به اشد مجازات می رساند بنابراین اگر کسانی تاکنون از کشنده بودن الکل های سمی و تقلبی اطلاعی نداشتند امروز بدانند که با مجازات های سنگینی مانند «قصاص نفس» روبه رو خواهند شد.
در همین حال مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی نیز روز گذشته به خراسان گفت: طی 10 روز گذشته آزمایش مسمومیت الکلی هشت تن از اجسادی که در پزشکی قانونی مورد معاینات و آزمایش های دقیق قرار گرفته اند، مثبت بود که میانگین سنی 30 سال را دارند و کوچک ترین آن ها 15 سال داشت. دکتر آریا حجازی تصریح کرد: هنوز نتیجه آزمایش های اجساد قربانیان زن که بر اثر مسمومیت با الکل های تقلبی و سمی جان خود را از دست داده اند در حال ارزیابی است و گاهی نیز به دلیل بستری شدن افراد در مرکز درمانی نتیجه آزمایش منفی گزارش می شود بنابراین آمار دقیق قربانیان الکل های تقلبی، در دسترس نیست اما همزمان با شیوع کرونا در مشهد، قربانیان الکل های سمی و تقلبی نیز افزایش قابل توجهی دارد.
این پزشک با تجربه که سال هاست با افتخار ردای ریاست پزشکی قانونی خراسان رضوی را بر تن دارد، خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز برخی از سودجویانی که برای درآمدهای میلیاردی با جان مردم معامله می کنند، از نگرانی و ترس شهروندان به خاطر بیماری کرونا سوءاستفاده و الکل های تقلبی خطرناکی را وارد بازار «تجارت مرگبار» کرده‌اند.
دکتر حجازی که نظریه های تخصصی او در امور پزشکی قانونی بارها گره کور پرونده های جنایی را گشوده است، این بار از ماجرای تاسف بار مرگ شهروندان بر اثر مسمومیت با الکل های تقلبی پرده برداشت و اضافه کرد: همان طور که رئیس قوه قضاییه و رئیس کل دادگستری خراسان رضوی تاکید کردند، نباید به کاسبان کرونایی رحم کرد که جان مردم را به خطر می اندازند واین صحنه های تلخ و تاسف آور را به وجود می آورند. مقام ارشد پزشکی قانونی خراسان رضوی همچنین درباره چگونگی سوءاستفاده کاسبان کرونایی برای تولید الکل های تقلبی گفت: به دنبال شیوع ویروس کرونا، برخی افراد ناآگاه یا سودجویان بازار، تبلیغاتی به راه انداختند که مشروبات الکلی در پیشگیری از ابتلا به این ویروس ناشناخته تاثیر دارد و بدین ترتیب تعداد اندکی از شهروندان نیز به دلیل ناآگاهی فریب خوردند و طعمه سودجویانی شدند که درآمدهای میلیاردی خود را در ایجاد نگرانی و ترس مردم از ویروس کرونا جست وجو می کردند.
مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی ادامه داد: در این میان متقلبانی که با نان حرام امرار معاش می کنند با ریختن مقداری وایتکس یا سایر سفید کننده ها درون الکل متانول، رنگ این ماده صنعتی را از کهربایی (زرد مایل به نارنجی) به سفید تغییر دادند و به جای الکل طبی (اتانول) به فروش رساندند که این ماده جدید بسیار سمی و خطرناک است و حتی از طریق پوست نیز جذب و موجب مسمومیت حاد می شود. دکتر آریا حجازی اضافه کرد: در صورتی که این ماده سمی با هر نوع مواد خوراکی دیگر وارد معده شود، بلافاصله به بروز سردرد می انجامد و با نفوذ به خون موجب تاری دید و کوری می شود که در نهایت نیز مرگ دلخراش فرد را رقم می زند.

سوء استفاده از شرایط کرونایی با الکل های تقلبی
این پزشک حاذق با اشاره به خطرات وحشتناک ماده سمی متانول (الکل چوب) در مشروبات الکلی دست ساز تاکید کرد: متاسفانه بسیاری از فروشندگان وتهیه کنندگان زیرزمینی و غیربهداشتی الکل های دست ساز، چوب انتهای دانه های کشمش (دم کشمش) را پاک نمی‌کنند یا گاهی با هسته‌های چوبی درون کشمش که بافت سلولزی دارد، به تولید مشروبات دست ساز می پردازند که در واقع ماده خطرناک و سمی «متانول» را تولید می کنند و در صورتی که این ماده به صورت خوراکی مصرف شود دیگر گریزی از نابینایی و مرگ نیست.
مقام مسئول پزشکی قانونی خراسان رضوی یادآور شد:این تصور غلط که مصرف الکل‌های دارای اتانول (الکل سفید) دستگاه گوارش را ضدعفونی می کند، موجب می شود برخی افراد ناآگاه دست به چنین اقدام خطرناکی بزنند که در بیشتر اوقات نیز با مایعات تقلبی مخلوط وایتکس یا متانول روبه رو می شوند و جان خود را از دست می دهند.
دکتر حجازی ادامه داد: «اتانول» نه تنها تاثیر اثبات شده ای برای پیشگیری از کرونا یا ضدعفونی دستگاه گوارش ندارد بلکه به این دلیل که سپر ایمنی بدن را تضعیف می کند موجب تسهیل در ابتلا به انواع ویروس ها و به ویژه ویروس کرونا می شود چرا که این ماده فقط در ضدعفونی سطوح کاربرد دارد و در شرایط موجود برای گندزدایی در دسترس عموم قرار می گیرد.
دکتر آریا حجازی به شهروندان توصیه کرد: با توجه به مرگ و میرهای روبه افزایش بر اثر مسمومیت ناشی از الکل های سمی، مراقب باشند و فریب تبلیغات سوء و اثبات نشده در فضاهای مجازی را نخورند و حتما با پزشکان متخصص مشورت کنند.


در حالی که مسمومیت الکلی طی روز‌های اخیر در حال قربانی گرفتن است و بر اساس آخرین آمار حدود 126 نفر کشته و بیش از هزار نفر هم به این دلیل بستری شده اند، رئیس مرکز فوریت های پزشکی استان البرز نیز روز گذشته اعلام کرد که طی چند روز گذشته بر اثر مصرف الکل در این استان ۱۵ نفر جان خود را از دست دادند و ۵۵ نفر مسموم شدند. طی روزهای اخیر تلفات انسانی متعددی در برخی از استان‌های کشور براثر مسمومیت الکلی اعلام‌شده است که منشأ آن، تلاش برای جلوگیری از ابتلا به کرونا بوده است.دکتر مهرداد بابایی راه های ورود ویروس کرونا به بدن را مخاط های تنفسی ( بینی، نای و سلول های ریه ) دهان و چشم ها دانست و گفت: مصرف مشروبات الکلی و ورود آن به معده برای از بین بردن ویروس کرونا هیچ تأثیری نخواهد داشت. همزمان فرمانده انتظامی استان اردبیل هم از دستگیری ۱۱ مجرم که اقدام به تهیه و توزیع الکل‌های تقلبی می‌کردند، در عملیات ماموران پلیس امنیت اخلاقی اردبیل خبر داد. پیشتر تعداد جان باختگان مصرف الکل صنعتی در استان اردبیل ۱۹ نفر اعلام شده بود . همچنین از تعداد 200 نفری که از اول اسفند به دلیل مسمومیت الکلی به بیمارستان ها مراجعه کرده بودند، ۵۲ نفر هنوز در بخش‌های مختلف به ویژه بخش دیالیز بستری هستند ضمن این که تعدادی نیز نابینا یا دچار ضایعه مغزی شده‌اند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از موسسه فرهنگی هنری خراسان،تاریخ انتشار:27اسفند1398،کد خبر:692495،www.khorasannews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین