پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۷۹۲۴
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۷
رئیس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی با بیان اینکه هشت برنامه راهبردی را در چارچوب زیست بوم نوآوری کشور تدوین کرده ایم، گفت: این برنامه ها در راستای تحقق «جهش تولید» اجرا می شوند.

شعار سال: اسماعیل قادری فر در خصوص شعار امسال و برنامه‌های معاونت علمی و فناوری برای «جهش تولید» گفت: معاونت علمی با رویکرد تحقق اقتصاد دانش بنیان برای جامه عمل پوشاندن به منویات مقام معظم رهبری در خصوص شعار سال برنامه‌های ویژه ای را تدارک دیده است.

رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری افزود: خوشبختانه این موضوعات در سومین جلسه ستاد برنامه ریزی و راهبری جهش تولید در سازمان برنامه و بودجه مطرح شد و کلیات آن به تصویب ستاد هم رسیده است.

۸ برنامه ملی معاون علمی برای «جهش تولید»

وی با تاکید بر اینکه معاونت علمی بر اساس این برنامه راهبردی در سه حوزه، ۸ برنامه ملی را هدف‌گذاری کرده است، خاطر نشان کرد: امیدوار هستیم بر اساس این سه راهبرد، هشت برنامه ملی توسط معاونت علمی و فناوری در سال جهش تولید را اجرایی کنیم.

افزایش معنادار زیست بوم فناوری

قادری فر با اشاره به سه راهبرد اصلی گفت: توسعه کمی و کیفی زیست بوم نوآوری در کشور اولین راهبرد اصلی است؛ با توجه به اینکه ۵ هزار شرکت دانش بنیان و بیش از ۶ هزار استارت آپ در زیست بوم نوآوری کشور فعالیت می‌کنند انتظار داریم بر اساس این راهبرد این میزان افزایش معنادار کمّی پیدا کند.

ایجاد ارتباط هدفمند بین دانش بنیان‌ها و بنگاههای بزرگ اقتصادی

رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی با اشاره به راهبرد دوم گفت: وارد کردن تعداد بیشتری از شرکتهای دانش بنیان در یک منظومه و ارتباط گیری هدفمند و نظام مند آنها با بنگاه‌های بزرگ اقتصادی کشور دومین راهبرد اصلی ما در معاونت علمی به شمار می‌رود.

قادری فرد عنوان کرد: ما درصدد هستیم بتوانیم بنگاه‌ها و دستگاه‌های اقتصادی بزرگ کشور را بیش از پیش وارد این زیست بوم کنیم و با منطق نوآوری باز، بتوانیم ان شاء الله شاهد توسعه کسب و کار شرکت‌های دانش بنیان در این بخش و افزایش تولیدات راهبردی اقتصادی کشور باشیم.

حل چالش‌های مهم ملی کشور

وی با بیان اینکه راهبرد سوم در واقع حل چالش‌های مهم ملی کشور است که جزء اصلی ترین راهبردها در این برنامه‌های معاونت علمی محسوب می‌شود، عنوان کرد: امیدوار هستیم بر اساس این سه راهبرد برنامه‌های عملیاتی و اجرایی را شاهد باشیم.

توسعه صنعت ماشین سازی کشور

رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی با اشاره به ۸ برنامه‌ای که در این سه راهبرد مد نظر قرار گرفته بیان کرد: یکی از این برنامه‌ها، توسعه صنعت ماشین سازی در کشور است؛ ما زمانی می‌توانیم موضوع جهش تولید را در کشور شاهد باشیم که از کارخانه داری به سمت ماشین سازی برویم.

برطرف کردن نیاز داخل با دانش بنیان‌ها

وی گفت: دومین برنامه «ارتقای تاب آوری ملی و جهش تولید در خوشه‌های صنعتی اولویت دار» است. این تاب آوری را می‌توان در موضوع کشاورزی مثال زد؛ مثلاً می‌بینیم که در زنجیره ارزش کشاورزی، نهال و بذر از خارج به کشور وارد می‌شود؛ به واسطه این برنامه می‌توانیم نیاز را توسط شرکت‌های دانش بنیان برطرف کنیم.

وی با اشاره به برنامه سوم معاونت علمی در راستای تحقق شعار سال بیان کرد: «ارتقاء فناوری‌های کلیدی در حوزه امنیت و سلامت غذایی» یکی از همین برنامه هاست که بنا داریم در راستای اجرای این هدف، از توانایی شرکتهای دانش بنیان بهره ببریم.

به گفته قادری فر، برنامه دیگر ما «رفع نیاز گلوگاهی شرکت‌های بزرگ» است؛ این برنامه ذیل راهبرد دوم که با هدف ارتباط شرکتهای دانش بنیان و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی است اجرایی خواهد شد.

توسعه فناوری‌های دیجیتالی و هوشمندسازی

رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری افزود: برنامه پنجم ما «توسعه فناوری‌های راهبردی در حوزه دیجیتال و هوشمندسازی» است؛ اکنون می‌بینیم که در بخش‌هایی مثل اینترنت اشیا، بلاکچین ها و… ظرفیت بالقوه ای در کشور وجود دارد که باید آنها را در راستای «جهش تولید» فعال کنیم.

ارتقای صادرات فناوری

وی با اشاره به برنامه ششم معاونت علمی و فناوری گفت: «ارتقای صادرات محصولات دانش بنیان» برنامه بعدی معاونت علمی برای تحقق شعار امسال است که باید صادرات دانش بنیان را در این زمینه بیش از گذشته پیگیری کنیم.

رفع موانع کسب و کارهای دانشی

قادری فر با بیان اینکه «رفع موانع کسب و کار شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ ها» از دیگر برنامه‌های معاونت علمی برای تحقق منویات رهبری در راستای جهش تولید است، گفت: این امر به خودی خود در جهش تولیدات فناورانه اثر گذار خواهد بود.

توسعه کارخانه‌های نوآوری

به گفته رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری، برنامه دیگری که در سال گذشته داشتیم و باید امسال آن را به سرانجام برسانیم این است که توسعه کارخانه‌های نوآوری است. این موضوع برنامه هشتم معاونت علمی ذیل ۳ راهبرد ملی محسوب می‌شود.

وی در خصوص این کارخانه‌های نوآوری گفت: در سال گذشته مقدمات افتتاح دو کارخانه نوآوری انجام گرفت و کارخانه نواوری آزادی توسط رئیس جمهور افتتاح شد؛ کارخانه شیراز نیز در سال گذشته کار خود را آغاز کرد و به دلیل شیوع کرونا افتتاح رسمی آن در اسفند ۹۸ به تعویق افتاد. علاوه بر این کارخانه‌ها ۶ کارخانه دیگر امسال افتتاح می‌شوند و به چرخه تولیدات فناورانه و تزریق نوآوری به کشور اضافه می‌شوند.

جهش تولید در چارچوب زیست بوم نوآوری

رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی گفت: در کل معاونت علمی و فناوری با رویکرد تدوین برنامه‌های راهبردی و جهش تولید در چارچوب زیست بوم نوآوری کشور این هشت برنامه را ذیل سه راهبرد ملی برنامه ریزی کرده است.

منابع خوبی برای توسعه فعالیت‌های دانش بنیان در نظر گرفته شده است

وی در خصوص تامین منابع مالی برای اجرای این برنامه‌ها گفت: خوشبختانه با کمک دولت، مجلس و عنایت رهبر انقلاب منابع خوبی برای توسعه فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان و توسعه کسب و کار آنها در نظر گرفته شده که امیدوار هستیم با تخصیص‌های به موقع بتوانیم از این منابع استفاده بهینه کنیم و شاهد جهش تولید در کشور باشیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 8 فروردین 99، کد مطلب: 4886812: www.mehrnews.com

 

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین