پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۹۱۲۱
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به تشخیص کرونا با هوش مصنوعی در یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور، گفت: سامانه تشخیص پونومی کووید ۱۹ ماحصل سرمایه گذاری کشور در حوزه بهداشتی و شرکت های دانش بنیان است.

شعار سال: سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم رونمایی از سامانه هوشمند تشخیص پاندمی کووید ۱۹ که با حضور فرمانده ستاد مبارزه با کرونا که در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، گفت: شرکت های دانش بنیان به عنوان خط مقدم این مبارزه هستند.اکوسیستم دانش بنیان در این سال ها توسعه خوبی داشته و به کمک کشور آمده است.

به گفته وی در اکوسیستم نوآوری شرکت‌های فعال مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌های مختلفی فعال هستند و در حوزه بیوتک فعالیت می‌کنند، این فعالیت‌ها اکنون منجر به تولید کیت‌های تشخیص کرونا شده است.

* نیاز به واردات کیت‌های تشخیص نداریم

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری یادآور شد: در زمینه کیت های تشخیصی اتفاقات خوبی افتاده و در حال حاضر دو شرکت دانش بنیان در حوزه تشخیص کرونا فعالیت دارند و ۲۵۰هزار کیت تحویل داده اند به طوری که این شرکت ها ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار کیت در هفته را دارند‌. همچنین شرکت دیگری در حال اخذ تاییدیه در راستای تولید کیت تشخیص کروناست و برهمین اساس دیگر نیاز به واردات کیت‌های تشخیص نداریم.

ستاری خاطر نشان کرد: در حال حاضر کشورها برای تولید ماسک های مورد نیاز کشور مشکلات خاصی دارند. حجم زیادی از شرکت های دانش بنیان توانستند در حوزه دارویی که مورد استفاده قرار  می گیرند فعالیت های خوبی داشته باشند و کمیته های علمی در این حوزه درگیر هستند و صدها کارآزمایی بالینی انجام می دهند و اتفاقات خوبی در این زمینه افتاده است و در حال حاضر اکوسیستم به کمک کشور آمده و تمام تجهیزات در داخل تولید می شود.

وی اظهار داشت: برخی از شرکت ها در حال ساخت ده‌ها خط تولید ماسک هستند و طی چند روز آینده تعدادی از خطوط به صنعت و بخش خصوصی ارائه می شود و تولید ماسک بیش از۴ برابر شده و باید این عدد به دهها برابر برسد.

ستاری با بیان اینکه دو شرکت به تولید ونتیلاتور ورود کرده‌اند و توانسته‌اند آنها را تولید و نیاز بیمارستان‌های کشور را برطرف کنند، گفت: این دستگاه می‌تواند یک تخت معمولی را به یک تخت آی سی یو تبدیل کند. در حال حاضر مشکل بسیاری از شرکت‌ها تولید این ونتیلاتورهاست که می‌بینیم با ورود شرکت‌های دانش بنیان به این مرحله نیاز برطرف شده و با قیمت پایین به بازار عرضه می‌شود.

*  یکی از شرکت های دانش بنیان به صورت ۳ شیفته در حال تولید دستگاه  ونتیلاتور است

وی خاطرنشان کرد: یکی از این شرکت‌های دانش بنیان قبل از شیوع کرونا موفق به صادرات دستگاه‌های خود به کشورهای اروپایی شده بود اما تلاش‌های سه شیفته این شرکت در راستای تامین نیاز کشور قابل تقدیر است.

ستاری با اشاره به تولید ماسک‌های مورد نیاز کشور توسط شرکت‌های دانش بنیان گفت: در ابتدای شیوع این ویروس تولید ماسک با مشکل مواجه بود که این شرکت‌های دانش بنیان تولیدکننده تجهیزات ساخت ماسک به عرصه تولید ماسک ورود پیدا کردند تا بتوانند نیاز کشور را از این منظر برطرف کنند. هنگام شیوع کرونا، تولید ماسک بیش از ۴ برابر شد که البته باید ده‌ها برابر افزایش یابد تا علاوه بر نیاز کشور نیاز منطقه نیز برطرف شود. 

* نیازی به واردات دارویی برای مبارزه با کرونا نداریم

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به ورود شرکت‌های دانش بنیان به تحقیقات در زمینه پروتکل‌های دارویی برای درمان کرونا، خاطرنشان کرد: در حال حاضر کارآزمایی های بالینی توسط محققان کشور در این شرکت‌ها در حال انجام است. اتفاقات خوبی که در این حوزه رخ داده این است که دیگر نیازی به واردات برای مبارزه با کرونا نداریم و به واسطه شرکت‌های دانش بنیان کمبودها مرتفع شده است.

وی با تاکید بر اینکه کمتر کشوری در دنیا توانسته به واسطه هماهنگی‌ها در راستای مبارزه با کرونا فعالیت کند، خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش بنیان خط مقدم مبارزه با ویروس ناشناخته کرونا هستند و امیدواریم بتوانیم به مرحله‌ای برسیم که کسی پشت در بیمارستان‌ها نماند.

* تشخیص کرونا با دقت بالا با استفاده از هوش مصنوعی

به گفته ستاری تاکنون شرکت‌های دانش بنیان در حوزه تولید کیت‌های تشخیص ورود پیدا کرده‌اند اما چندین شرکت توانستند با استفاده از هوش مصنوعی و با ارائه تکنولوژی‌های جدید در این زمینه روشی جدید را برای تشخیص کرونا ارائه دهند.این نگاه جدیدی برای تشخیص با دقت ویروس کرونا با استفاده از سی تی اسکن به شمار می‌رود

معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با بیان اینکه اکنون شرکت‌های دانش بنیان توانسته‌اند با دقت بالایی سامانه‌ای را ترتیب دهد که به واسطه آن ویروس کرونا با استفاده از یک سی تی اسکن قابل تشخیص باشد، گفت: این سامانه در بسیاری از بیمارستان‌ها می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس،تاریخ انتشار:16فروردین1399،کد خبر:13990116000451،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین