پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۳۳۲۲
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۴
گشایش مرکز رشد و نوآوری حوزه‌های علمیه قم ظرفیت تازه‌ای برای توسعه ایده‌های نوآورانه طلاب و اساتید حوزوی ایجاد کرد.
شعار سال: معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری امروز به استان قم سفر کرد تا زیست بوم فناوری و نوآوری این استان رونق یابد. با افتتاح مرکز رشد و نوآوری حوزه‌های علمیه با حمایت معاونت علمی و فناوری، بستری برای بروز صنایع خلاق، نرم و فرهنگی در حوزه علوم دینی و حوزوی با نقش‌آفرینی طلاب و اساتید حوزوی فراهم شد.

در بخشی از این مرکز نوآوری استودیو انیمیشن بچه‌های بهشت با بهره گیری از ۲۵ نیروی انسانی خلاق و جوان که عمدتا طلبه هستند ایده‌های نوآورانه در حوزه رسانه و انیمیشن را پیاده سازی می‌کنند تا شاهد توسعه این حوزه نرم و خلاق باشیم.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در آیین افتتاح این مرکز نوآوری با بیان این‌که میان گنجینه دانش حوزوی و ایده‌های فناورانه پیوندی مستحکم ایجاد شده است، گفت: گنجینه‌ای ارزنده از دانش در حوزه علوم انسانی و فرهنگی در حوزه‌های علمیه نهفته است و این دانش نهفته با تبدیل شدن به صنایع خلاق و فرهنگی علوم‌انسانی، زمینه ساخت فرهنگ و ایجاد تحول در جامعه را فراهم می‌کند.

ستاری با تاکید بر این‌که باید زیست‌بومی برای خلق خدمت نوآورانه از ظرفیت دانشی و ایده‌های حوزوی فراهم شود، افزود: بخش قابل توجهی از بودجه کشور در آموزش صرف می‌شود و این موضوع نشان می‌دهد نیاز داریم این دانش به خدمت یا محصولی برای تامین نیاز‌های جامعه برسد؛ بنابراین از ایجاد زیست‌بومی که ایده‌های نو و دانش نهفته به ویژه در حوزه دانش‌آموختگان حوزوی و طلاب را به خلق محصول یا خدمتی نوآورانه بدل کند، حمایت می‌کنیم.
 


معاون علمی و فناوری رئیس جمهوی با بیان این‌که مدل‌های بومی برای خلق ارزش از دانش توسعه پیدا کرده است که بتواند به جامعه خدمت رسانی کند، ادامه داد: ایده‌های بسیار خوبی در این مرکز نوآوری پیاده شده است که البته جای کار بسیار دارد که همچون گذشته، آمادگی داریم از این مسیر حمایت کنیم؛ اما باید ظرفیت برای حضور بخش خصوصی فراهم باشد تا پروژه نوآورانه بتواند به کارآمدی و تاثیرگذاری لازم در جامعه برسد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان ابراز امیدواری کرد با حمایت‌های زیرساختی و تلاش کسانی که در حوزه علمیه فعالیت می‌کنند، زیست بوم فناوری و نوآوری و نیز حوزه‌های دانشی و فناورانه را به خوری می‌شناسند حمایت کنیم.

با افتتاح مرکز رشد و نوآوری حوزه‌های علمیه قم، حجره‌های نوآوری این مرکز بستر تبدیل ایده‌های حوزویان به محصولات و خدمات فناورانه و نوآورانه دینی و فرهنگی خواهد شد.

حمایت از طلاب ایده پرداز و خلاق از طریق حمایت از نظریات و ایده‌های نوآورانه بخشی از اهداف مرکز رشد و نوآوری حوزه‌های علمیه است.

رونمایی از پلتفرم مدرسه فقاهت

در حال حاضر ۶۰ درس فقهی در طول ۳ ماه، از استادان حوزه‌های علمیه به صورت زنده در دسترس قرار گرفته که ۶۸ درس را پوشش می‌دهد. این روند با افتتاح دومین فاز از پلتفرم مدرسه فقاهت با حضور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و رئیس حوزه‌های علمیه، راه را برای توسعه علوم دینی و حفظ آن به کمک فناوری‌های نو هموار کرد.

تلاش معاونت علمی و فناوری برای حمایت از ایده‌های نو تحسین برانگیز است

همچنین آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه قم در آیین افتتاح این مرکز نوآوری با قدرانی از تلاش معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری برای توجه به کاربردی سازی و توسعه علوم دینی و اسلامی گفت: اکنون به جایگاه درخور توجه و رفیعی در علوم و فناوری‌ها رسیده‌ایم از جمله این‌که در نانوفناوری جایگاه چهارم جهانی را داریم، جای افتخار دارد و امیدواریم این حرکت با سرعت ادامه یابد.

وی با بیان این که علوم حوزوی و دینی، گنجینه عظیمی از دانش و معرفت است، ادامه داد: این ظرفیت ارزشمند زمانی می‌تواند نمایان شود که با اقدامات و سازوکار‌های تبدیلی به سوی خدمات نوآورانه اجتماعی برود.

آیت الله اعرافی با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های دینی و حوزوی در حل مشکلات جامعه گفت: خیل کثیری از جوانان خلاق و خوش فکر حوزوی که می‌توانند هم خدمات را ارائه کنند و تحصیلات دوگانه دارند و می‌توانند تحولات جدید را در تبدیل دانش حوزوی به خدمات اجتماعی بردارند.

رئیس حوزه‌های علمیه با تاکید بر این که دانش حوزوی گره گشای جامعه باشد، بیان کرد: امیدواریم این تحول در همکاری با معاونت علمی و فناوری شکل بگیرد. آمادگی داریم ایده‌های جوانان را به خدماتی تبدیل کنیم به طوری‌که پاسخ گوی نیاز‌های جامعه باشد.

تلاش معاونت علمی و فناوری اثربخش بوده است

در ادامه این سفر معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار کرد.

آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری با تاکید براین‌که دانش و فناوری نشانه اقتدار کشور است، ادامه داد: مقام معظم رهبری بر موضوع توآیه العلم سلطان تاکید داشته‌اند. یکی از راه‌های ارزیابی و امتیازدهی کشور‌ها برد علمی آن‌ها است.

وی افزود: این توانمندی در حوزه دفاعی کشورمان که امروز زبانزد شده و در شرکت‌های دانش‌بنیان تجلی یافته ناشی از قدرت خودجوش داخلی کشور با تکیه بر استعداد‌های خلاق و توانمند در عرصه‌های گوناگون بوده است.

آیت الله حسینی بوشهری، با اشاره به حرکت اثربخش معاونت علمی در توسعه بخش‌های فناورانه و نوآورانه کشور گفت: آنچه که ارزشمند است تلاش جدی و بدون حاشیه شخص معاون محترم علمی و فناوری رئیس جمهوری برای پیشبرد حرکت دانش‌بنیان در کشور و مطرح شدن در عرصه‌های بین‌المللی است.

وی با اشاره به اهمیت تسهیل فرآیند ارزیابی ایده‌های نوآورانه در اقصی نقاط کشور گفت: گاهی ذوق و توانمندی می‌تواند از دوردست‌ترین نقاط کشور ظهور و بروز کند و افراد نوآور با همت بالا و جدیت، می‌تواند زمینه‌ساز تحول باشد. اما لازم است بستری برای تسهیل ارزیابی این ایده‌ها فراهم شود.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که علم باید برای کشور ثروت آفرین شود تا به غایت خود برسد ادامه داد: در انتظار روزی هستیم که جامعه جهانی برای محصولات دانشی و پیشرفته کشور صف ببندد.

آیت الله حسینی بوشهری ضمن یدردانی از تلاش‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: شهید منصور ستاری خدمات ارزنده‌ای را در طول دوران دفاع مقدس و پس از آن به کشور ارائه کردند و حقا از چنان پدری چنین فرزندی شایسته است.

در تلاش برای ایجاد زیست‌بوم توسعه صنایع خلاق از علوم انسانی هستیم

همچنین معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در دیدار آیت الله حسینی بوشهری رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یکی از حوزه‌های اقتدارآفرین را صنایع فرهنگی و خلاق دانست و گفت: صنایع خلاق، نرم و فرهنگی، دانش علوم‌انسانی را به فناوری و حل مشکلات جامعه پیوند می‌دهد.

وی افزود: علوم حوزوی، دینی و انسانی، ظرفیت بسیار خوبی است که اگر بتواند به جامعه و زندگی مردم راه بیابد، ضمن آن‌که توسعه دهنده اقتصاد است، برای کشور اقتدارآفرین خواهد بود.

ستاری با بیان این که فعالان دینی و حوزوی در توسعه حوزه خلاق و فرهنگی که زمینه ساز اقتدار و فرهنگ‌سازی در کشور است نقشی اثربخش ایفا می‌کنند ادامه داد: امیدواریم بتوانیم این ظرفیت نهفته را با حمایت از صنای خلاق به ویژه در حوزه علوم حوزوی شکوفا کنیم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، فرآیند شناسایی و هدایت جوان در مسیر خلق کسب و کار از ایده نوآورانه را رسالت شتابدهنده‌های کسب و کار دانست و افزود: این یک فرآیند پر فراز و نشیب است و بستگی دارد به جوان صاحب ایده کا تا چه اندازا حاضر باشد برای این ایده تلاش کند و از پا نایستد.

معاون علمی و فناوری رئیس جهوری ادامه داد: پارک‌های علم و فناوری استانی در حرکت موفق در این مسیر نقشی مهم و کلیدی ایفا می‌کنند و لازم است بخش‌های استانی از توسعه زیست‌بوم سخت افزاری و نرم افزاری این پارک‌ها حمایت کنند.

ستاری همچنین بیان کرد: بسیاری از مراکز در حوزه علوم اسلامی و دینی صرفا در حوزه تولید کتاب توقف کرده اند، اما این که دانش تولید شده چگونه وارد زندگی مردم شود و باری از روی دوش جامعه بردارد، نیازمند سازوکاری است که با توسعه صنایع خلاق و فرهنگی به دنبال پیاده ساری آن هستیم و در این راه نیازمند همراهی و یاری عزیزانی در زیست بوم حوزه علمیه و جامعه مدرسین و فعالان حوزه علوم اسلامی و انسانی هستیم تا این روند را توسعه دهند.

افتتاح مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در ادامه سفر یک روزه به استان قم، در راستای توسعه زیست بوم صنایع خلاق و فرهنگی این استان، مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق را افتتاح می‌کند.

همچنین با حضور وی در پارک علم و فناوری قم ضمن بازدید از واحد‌های فناور، فعالان خلاق و فرهنگی، مرکز نوآوری این پارک افتتاح خواهد شد.

بازدید از واحد‌های فناور مستقر در دانشگاه قم، بازدید از شرکت فناور خانه ماهد و حضور در جمع فعالان فناور استان از دیگر برنامه‌های سفر یک روزه معاون علمی و فناوری به استان قم است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از کیوسک خبر، تاریخ انتشار ۳۰ دی ۱۳۹۹، کد خبر: ۲۴۷۸۱، kioskekhabar.com.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین