پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۵۳۵۶
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۴
شنبه هفتم تیر ماه ۱۳۹۹ سایت شتاب‌دهنده صنایع غذایی و دارویی اکتوتک در فضایی ۵۴۰ متر مربعی با حضور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در مرکز شتاب‌دهنده دانشگاه شریف افتتاح شد.

شعار سال: اکتوتک یک شتاب‌دهنده دارویی و غذایی است که با هدف ایجاد همبستگی بیشتر بین دانشگاه و صنعت راه‌اندازی شده است.

پروژه‌های شکر سبک شیرین‌کننده‌ای کم‌کالری جایگزین شیرین‌کننده‌های مصنوعی، کیت تشخیصی سریع آنتی‌بادی COVID-19، کیت اندازه‌گیری هموگلوبین گلیکاته و بذور ارقام هیبرید از جمله پروژه‌های در دست اجرای این مجموعه هستند.

عباس نجاری نماینده وزارت بهداشت در معاونت علمی ریاست‌جمهوری در این مراسم گفت: با توجه به شرایط جوی و محیطی کشور مزیت نسبی برای تولید بذور مقاوم به شوری آب و دما در کشور وجود دارد که برای تحقق این امر و تولید این محصولات در داخل کشور باید زیرساخت‌ها و فعالیت‌های علمی انجام شود و امروز می‌توانیم بگوییم که ما فعالیت‌های اولیه را انجام داده‌ایم.

وی افزود: در شان کشور ما نیست که برای تولید محصولی مانند گوجه و سایر صیفی‌جات به واردات به سایر کشورها وابسته باشیم.

علی نصر نراقی مدیرعامل شرکت آماده لذیذ نیز در این مراسم گفت: با افتتاح این سایت به ‌دنبال حمایت از نوآوری‌های بخش کشاورزی صنایع غذایی و حوزه دارو هستیم. براین اساس ارتباط فعالیت‌های علمی بخش صنایع غذایی و کشاورزی با  حوزه دانشگاه و صنعت برقرار می‌شود.

همچنین علیرضا ابراهیمی از مدیران ارشد شرکت آماده لذیذ در این مراسم با اشاره به اینکه دو دهه فعالیت شرکت آماده لذیذ به عنوان بنیانگذار تکنولوژی غذاهای آماده و عصاره‌ها در کشور باعث شد تا این شرکت از حدود سه سال پیش وارد حوزه تولید غذاهای سالم و ترکیبات تخصصی غذایی نیز شود، گفت: براساس فعالیت این سایت طرح‌های دانشجویی در حوزه صنایع غذایی و دارویی به عرصه وارد می‌شود که در شروع فعالیت دو پروژه مهم بخش کشاورزی و صنایع غذایی به مرحله اجرایی می‌رسد. یکی از این طرح‌های بزرگ تولید شکر سبک در کشور است که موضوع علمی روز در دنیا و در دست بررسی است که در ایران به مرحله اجرا رسیده است. براساس فعالیت‌های علمی و  آزمایشگاهی انجام شده در دو ماه آینده فعالیت پایلوت تولید شکر سبک در کشور انجام می‌شود که براین اساس می‌توان محصولی به بازار عرضه کرد که شیرینی چندبرابری در مقایسه با شکرهای معمولی دارد. این امر بدون تغییر در ماده اولیه شکر و تنها با تغییر در شکل مولکولی انجام می‌شود و منجر به شیرینی چندبرابری و کاهش 30 درصدی مصرف شکر در کشور می‌شود، بدون اینکه ماده غیرطبیعی به شکر اضافه شود.

ابراهیمی با بیان اینکه برای تامین امنیت غذایی کشور بسیار حائز اهمیت است که بذور محصولات گلخانه‌ای از جمله سبزی و صیفی در داخل کشور تولید شوند، گفت: براساس بررسی‌ها و اقدامات انجام‌ شده همچنین تولید بذر هیبرید نیز در دست بررسی و اقدام برای تولید است. سالانه 400 میلیون یورو از منابع مالی کشور صرف واردات بذور هیبرید می‌شود و ما در بخش واردات بذور محصولات  گلخانه‌ای وابستگی 95 درصدی داریم. تولید بذور هیبرید در این پروژه‌ با حمایت از استارت‌آپ‌ها و همراهی وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌ها در دست اقدام است.

محمد پیرورام مدیر امور اجرایی شرکت اکتوور نیز در این مراسم با اشاره به اینکه شتاب‌دهنده‌ها حلقه گمشده صنعت و دانشگاه هستند، گفت: تا پیش از این بسیاری از پروژه‌های تحقیقاتی هیچ‌وقت تجاری‌سازی نمی‌شدند و این پروژه‌ها با واقعیات صنعت متفاوت بودند و در عین حال صنعت هم نیازهایی داشت که از طریق دانشگاه تامین نمی‌شد و بطورکلی این ارتباط بین دو بخش برقرار نبود. در همین راستا گروه اکتوور در دارو و غذایی بطور جدی وارد این عرصه شد و تلاش کرده پروژه‌های خود را در این حوزه تعریف کند.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر داروهای شیمیایی و بایوتک، اکتوور در حوزه پزشکی شخصی‌سازی شده نیز ورود کرده و به زودی اخبار خوبی را در این زمینه اعلام خواهیم کرد، افزود: ورود به حوزه تولید کیت‌های تشخیص کرونا و همچنین سایر کیت‌های تشخیص سایر بیماری‌ها نیز از دیگر اقدامات اکتوور بوده است.













 

 

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از پایگاه خبری دارو و سلامت فانا، تاریخ انتشار 9 تیر    99، کد خبر:   29235، www.phana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین