پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۲۷۰۱۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴
بعد از پایان تعطیلات نوروزی و البته اعلام ادامه‌دار شدن روند تعطیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا،‌ دانشجویان و فعالین صنفی درخواست‌ها و مطالباتی را در خصوص سیاست‌های آموزشی ترم تحصیلی جاری عنوان کردند که طی چند روز گذشته اغلب این مطالبات از سوی دانشگاه‌ها پاسخ داده شد.

شعار سال: درهفته‌های نخست شیوع ویروس کرونا و در راستای جلوگیری از شیوع بیماری کووید 19، بسیاری از دانشگاه‌ها، آموزش را متوقف نکرده و به شیوه مجازی آموزش دانشجویان را ادامه می‌دهند. اگر چه ارائه آموزش های مجازی قبل از تعطیلات نوروز از سوی دانشگاه‌ها و به صورت اختیاری از سوی اساتید ارائه شد و دانشجویان نیز ملزم به شرکت در این کلاس ها نبودند، اما ادامه روند تعطیلی‌های ناشی از شیوع کرونا بعد از تعطیلات نوروز نیز موجب شد بسیاری از دانشگاه ها با بهره گیری از اختیار و استقلال در تصمیم گیری‌ها، برنامه های مشخصی برای ادامه روند آموزشی خود داشته باشند و این آموزش‌ها را با جدیدت بیشتری دنبال کنند.

در همین راستا دبیران شوراهای صنفی دانشگاه‌های کشور ضمن موافقت و همراهی با عدم توقف پروسه آموزش دانشگاه‌ها، درخواست‌ها و مطالباتی را از دانشگاه‌ها در خصوص برنامه آموزش ترم تحصیلی جاری مطرح کردند. 

ایجاد شرایط لازم برای تمدید ترم جاری به دلیل جبران کاستی های فراوان آموزش مجازی در دروس نظری و خصوصا دروس عملی برگزاری حضوری دروس عملی، فراهم آوردن امکانات بهداشتی، مراقبتی و سرمایشی برای تمام خوابگاه های دانشگاه در صورت بازگشایی دانشگاه در شرایط پسا بحران، ایجاد امکان حذف ترم اختیاری، بدون احتساب در سنوات یا پرداخت هرگونه شهریه برای دانشجویانی که به هر نحو قادر به اتمام ترم جاری نیستند، عودت هزینه شهریه دانشجویان سنواتی، شبانه و پردیس یا جایگزینی آن برای ترم بعد، اضافه شدن یک ترم به سنوات مجاز تمام دانشجویان، تعویق زمان دفاع پایان نامه رشته های کارشناسی که برای فراغت از تحصیل، واحد پایان نامه را باید بگذرانند، لغو هرگونه حضور و غیاب الزامی در برگزاری کلاس های مجازی که تاکنون صورت پذیرفته است، ایجاد شرایط برای حذف اضطراری دروس، بدون محدودیت تعداد و لزوم تایید استاد،‌ لغو قانون حداقل واحد اخذ شده در این ترم و رفع مشکلات احتمالی برای آن دسته از دانشجویانی که شرایط ورود مستقیم به مقطع کارشناسی ارشد را دارا بوده و به جهت مشکلات آموزش مجازی ممکن است این امکان از بین برود، از مهم ترین مطالبات دانشجویان در شرایط فعلی برای ترم تحصیلی جاری عنوان شده است.

در همین زمینه نیز معاونت آموزشی وزارت علوم با ابلاغ بخشنامه‌ای به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی وضعیت آموزش این مراکز در نیم سال دوم تحصیلی 98-99 را تعیین تکلیف کرده است.

طبق این بخشنامه هر گونه سیاست کلان در مورد تعیین زمان و ادامه تعطیلی یا آغاز آموزش حضوری در موسسات آموزشی و دانشگاه‌ها با ستاد ملی مبارزه با کرونا است و دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم تابع آن سیاست خواهند بود.

در هر صورت نیم سال دوم تحصیلی 98- 99 جزو دوره تحصیلی فعال دانشگاه‌ها محسوب می‌شود و به دلیل لزوم تسلسل ورود دانشجویان جدید در مهر 99 و نیز لزوم دانش آموختگی برخی از دانشجویان شاغل به تحصیل در آخرین نیم سال تحصیلی خود (در نیم سال جاری) الزام اتمام نیمسال دوم 98-99 امری محرز و قطعی است.

وزارت علوم همچنین اعلام کرد که با توجه به تنوع زیر نظام‌های آموزشی و وجود تفاوت در سطوح مختلف دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از نظر زیر ساخت‌های فناوری ارتباطات و اطلاعات سابقه در آموزش و آموزش‌های غیر حضوری، حضور اعضای هیات علمی مجرب و آماده برای ورود به عرصه‌های نوین آموزش غیر حضوری، موقعیت مکانی دانشگاه از نظر همه گیری بیماری، تعداد وتنوع جمعیت دانشجویی، امکانات خوابگاهی و رفاهی ، ارائه راه حل واحد برای همه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ناممکن و غیر ضروری است و به همین جهت دانشگاه‌ها می‌تواند در چارچوب سیاست کلان ملی راهکارهای خود را برای حل مشکل و برون رفت از بحران در چارچوب مقررات آموزشی و با توجه به مطالب و راهکارهای ارائه شده در این سند را طراحی و اجرا کنند. در واقع هدف اصلی به حداقل رساندن مشکلات فعلی و آتی آسیب‌های ناشی از آموزش حضوری در نیم سال تحصیلی است.

ضرورت تداوم آموزش الکترونیکی دانشگاه‌ها در نیم سال جاری

برسی‌های انجام شده نشان می‌دهد در دانشگاه‌های پیشرو دنیا آموزش الکترونیکی محوریت اصلی را در برنامه آموزشی غیر حضوری داشته و با توجه به زیرساخت‌های مناسب و دانش فنی موجود در زمینه آموزش الکترونیکی در  بسیاری از دانشگاه‌ها این شیوه جایگزین آموزش باید رویه غالب دانشگاه‌ها در تصمیم گیری برای تداوم و اتمام نیم سال جاری باشد.

همچنین در صورت برخورد فعال وزارت علوم و دانشگاه‌ها، تهدید کرونا ویروس می‌تواند تبدیل به فرصت بی نظیر  برای تحول در آموزش کشور و تقویت زیر ساخت‌ها برای ارائه آموزش‌های متنوع غیر حضوری و بالا بردن سطح تاب آوری نظام آموزش عالی کشور در مواجهه با شرایط مشابه احتمالی در آینده شود.  

دانشگاه‌ها در مقررات آموزشی نیم‌سال جاری منعطف باشند

طبق تاکید وزارت علوم با توجه به احتمال تداوم وضعیت فوق العاده ناشی از همه گیری ویروس کرونا در کشور و با توجه به اصول فوق به منظور کمک به تسهیل آموزش و تداوم آن لازم است تا انعطاف مورد نیاز در مقررات تحصیلی که برای شرایط متعارف وضع شده، در نظر گرفته شود و این موارد به شکل استثنایی ویژه نیم سال دوم تحصیلی 98-99 باشد و تسری آن به نیم سال‌های بعدی مطلقا مجاز نیست.

دانشگاه‌ها نیم‌سال جاری را ادامه دهند

وزارت علوم همچنی تاکید دارد که دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی مبنای به پایان بردن نیم‌سال جاری اتکای حداکثری بر آموزش‌های الکترونیکی قرار دهند و آموزش‌های الکترونیکی در نیم سال جاری برای همه دروس شامل کلیه دروس عمومی و اختصاصی در همه مقاطع تحصیلی بدون محدودیت و با مدیریت دانشگاه مجاز است.

همچنین به منظور ارائه سرفصل‌ها برگزاری همه جلسات دروس نظری به صورت غیر حضوری مجاز است با تشخیص معاون آموزشی دانشگاه‌ها ترکیبی از جلسات حضوری و غیر حضوری مجاز باشد و در صورت ضرورت برگزاری کلاس‌ها به صورت فشرده به شرط حفظ 16 جلسه کلاس برگزار شده در شورای آموزش هر دانشگاه قابل بررسی است.

امکان انتقال یک یا چند واحد درسی به نیم سال تحصیلی بعد محقق شد

وازرت علوم تاکید کرد در مواردی که به هر دلیلی برگزاری جلسات و اتمام یک یا چند درس در نیم سال جاری امکان پذیر نباشد برگزاری کلاس‌ها تا تکمیل طرح درس به تشخیص استاد درس و تایید گروه آموزشی اضافه بر سقف واحدهای هر نیم سال به نیم سال بعدی قابل انتقال است. ضمن این که دانشگاه‌ها باید ملاحظه مشکلاتی  که در این صورت در تنظیمات نیم سال بعد ایجاد خواهد شد را در نظر داشته باشند.

حذف ترم دانشجویان مجاز شد

همچنین در این بخشنامه تاکید شده است حذف یک درس یا چند درس بی توجه به لزوم رعایت حداقل واحدهای انتخابی در هر نیم  سال و یا حذف کامل واحدهای درسی نیم سال در صورت تقاضای دانشجو مجاز است و نیم سال حذف شده جزو سنوات تحصیل دانشجو محسوب نمی‌شود.

وضعیت آموزش دانشگاه در تابستان

بر اساس بخشنامه وزارت علوم و به دلیل محدودیت متصور در پوشش کامل امکانات آموزشی ، دانشجویی و فرهنگی همه دانشگاه‌ها در صورت انبساط زمانی نیم سال جاری تا فصل تابستان و نیز ضرورت برگزاری بازه تابستان مستقل از نیم سال جاری، دانشگاه‌ها باید زمان بندی نیم سال جاری با لحاظ دروس عملی و کارورزی به نحوی مدیریت کنند که اولا بازه تابستانی آموزش  به ویژه برای دانشجویانی که با احتساب آن بازه فارغ التحصیل می شوند لطمه نبیند و ثانیا با تداخل برنامه نیم سال با بازه تابستان کیفیت آموزش دانشجویان در دروس نیم سال جاری با آسیب یا اختلال مواجه نشود.

برگزاری کلاس‌های تابستانی برای دروس حذف شده یا ناتمام

همچنین تاکید شده است که برگزاری بازه تابستانی برای ارائه دروس کارگاهی و آزمایشگاهی، دروس ناتمام و یا حذف شده نیم سال جاری مجاز است. در واقع انبساط زمانی نیم سال جاری باید با لحاظ عوامل اثرگذاری چون آزمون‌های سراسری و تحصیلات تکمیلی و مشکلات پدید آمده در نتیجه گرمای هوا لحاظ شود.

سقف سنوات دانشجویان افزایش یافت

وزارت علوم به معاونین آموزشی دانشگاه‌ها اجازه داد در صورت لزوم سقف سنوات دانشجویانی که به دلیل حذف واحدهای درسی یا عدم امکان برخوداری از کلاس‌های حضوری یا غیر حضوری و برگزار نشدن  جلسه دفاع از پایان نامه و رساله با کمبود سنوات مواجه شدند یک نیم سال افزایش پیدا کند.

غیبت دانشجویان در کلاس حضوری مانع شرکت در آزمون پایانی نشود

در این بخشنامه در خصوص تعداد غیبت دانشجویان در کلاس‌های مجازی یا حضوری نیز تاکید شد. در این خصوص شورای آموزشی دانشگاه تصمیم گیری کند تا غیبت بیش از حد مجاز کنونی در مقررات تحصیلی برای جلسات حضوری یا الکترونیکی موجب حذف درس و جلوگیری از شرکت دانشجو در  جلسه امتحان پایان دوره نشود.

وضعیت دروس عملی در نیم سال جاری

براساس تصمیم وزارت علوم با تشخیص معاون آموزشی دانشگاه‌ها جلسات دروس عملی می‌تواند به صورت فشرده برگزار شود همچنین برای دروس عملی دانشگاه می‌تواند با اختیار خود کلاس‌ها را در تابستان یا نیم سال اول تحصیلی  1399-1400 برگزار کند و نمره به نیم سال جاری انتقال یابد.

دانشجویان می‌توانند امتحانات پایان ترم خود را در دانشگاه محل زندگی خود بدهند

همچنین در صورت استمرار وضعیت ویژه در کشور یا برخی مناطق کلیه کلاس‌ها به روش الکترونیکی برگزار و امتحان پایانی به شکل حضوری انجام شود در این صورت دانشجو می‌تواند با نظر موافق دانشگاه مبدا  مشروط به موافقت  دانشگاه محل زندگی خود یا دانشگاه مقصد به شکل حضوری امتحان خود را در دانشگاه مقصد بدهد و نمره برای ثبت درکارنامه توسط دانشگاه مقصد به دانشگاه مبدا ارسال شود.

بعد از ابلاغ این بخش نامه از سوی وزارت علوم، بسیاری از دانشگاه‌ها نیز به مراتب سیاست‌های آموزشی ترم جاری را به نوعی در راستای پاسخ به مطالبات دانشجویان بازنگری و مجدد ابلاغ کردند.

مصوبات جدید آموزشی دانشگاه تهران

در همین راستا دکتر حسین حسینی معاون آموزشی دانشگاه تهران  به آخرین تصمیمات دانشگاه تهران در خصوص آموزش دانشجویان در نیم سال جاری تحصیلی اشاره کرد و با تاکید بر این‌که به هیچ عنوان در نیم سال جاری تحصیلی حذف ترم نداریم، اظهار کرد: حذف ترم معمولا به دو شکل انجام می‌گیرد که دانشجویان باید دلایل خود را برای حذف ترم به دانشگاه اعلام کنند که طبق آیین‌نامه آموزشی دانشگاه تهران دانشجویان می‌توانند با احتساب سنوات اقدام به حذف ترم کنند، اما حذف ترم بدون احتساب سنوات باید در صورت وجود مشکل یا موارد خاص صورت بگیرد. آنچه که دانشجویان می‌خواهند این است که ما در نیم سال جاری حذف ترم بدون احتساب سنوات داشته باشیم.

وی همچنین تاکید کرد: حذف ترم بدون احتساب سنوات در نیم سال جاری صرفا برای دانشجویانی که مشکل خاص دارند و مشکل آنها به تایید کمیسیون موارد خاص دانشگاه برسد، انجام می‌گیرد. مثال بیماری، تصادف، از دست دادن اطرافیان و برخی موارد این چنینی از جمله می‌تواند در کمیسیون مورد قبول واقع شود اما آنچه که مهم است باید مستندات قوی از سوی دانشجو برای حذف ترم ارائه شود.  

دکتر حسینی از تمدید فرصت دفاع پایان‌نامه دانشجویان تا پایان شهریورماه سال جاری خبر داد و گفت: همه دانشجویان اعم از دانشجویان نیم سال ششم کارشناسی ارشد که قرار بود تا پایان تیرماه دفاع خود را انجام دهند فرصت دفاع برای آنها تا پایان شهریورماه تمدید شد.

معاون آموزشی دانشگاه تهران همچنین از مجاز بودن حذف واحد برای دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد در نیمسال جاری خبر داد و گفت: براساس این تصمیم تعداد واحدهای دانشجویان می‌توانند از حداقل‌های موجود نیز کمتر باشد مثلا حداقل تعداد واحدها برای دانشجویان 14 واحد در نظر گرفته شده است که با تصمیم جدید این واحدها می‌تواند به 12 کاهش یابد.

وی تاکید کرد: البته هنوز در خصوص تعداد واحدهای مجاز حذف شده از سوی دانشجویان تصمیمی گرفته نشده است که متعاقبا این تصمیم از طریق معاونت آموزشی اعلام می‌شود.

دکتر حسینی همچنین از امکان انتقال برخی واحدهای درسی ترم جاری به ترم آینده خبر داد و گفت:‌ ما از گذشته در دانشگاه تهران دروس معرفی به استاد را داشتیم که براساس آیین‌نامه دانشجویان می‌توانستند یک درس را در ترم بعدی به اتمام برسانند اما جزو واحدهای دروس ترم بعد محسوب نمی‌شد، اما براساس تصمیم جدید دانشجویان کارشناسی می‌تواند بنا به تشخیص استاد برخی دروس عملی و نظری خود را به عنوان دروس ناتمام به ترم بعد موکول کند، اما این باید به تشخیص استاد باشد.

شرایط حذف ترم دانشجویان علامه

دکتر شجاع احمدوند معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی نیز  گفت: با توجه به شرایط جدی آموزشی بر اساس شیوع ویروس کرونا، شرایط حذف ترم و یا حذف یک یا چند درس در نیم سال دوم سال تحصیلی ۹۹-۹۸ را کماکان تابع مقررات، قوانین و آیین نامه‌های آموزشی مرتبط به مقطع تحصیلی با توجه به سال ورود دانشجو است و حذف ترم و مرخصی برای نیم سال جاری امکانپذیر نخواهد بود.

وی در ادامه افزود: بر این مبنا و با توجه به شیوع ویروس کرونا به شرط احراز یکی از شرایط مصوب و ارائه مدارک و مستندات لازم دانشجویان حداکثر تا ۲۵ اردیبهشت ماه سال جاری و در صورت تایید و تصویب آن در شوراها و کمیسیون‌های مرتبط، امکان حذف درس یا دروس و یا حذف ترم در همه مقاطع را خواهند داشت و این درخواست‌ها مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

احمدوند با اشاره به شرایط مصوب برای استفاده از امکان حذف ترم دانشجویان نیز خاطر نشان کرد: دانشجویانی که در مناطق محروم استقرار داشته و امکان دسترسی به اینترنت و زیرساخت‌های اینترنتی در محل سکونت خود برای حضور آنلاین در کلاس‌های مجازی اساتید را ندارند. دانشجویانی که خود و یا اعضای درجه اول خانواده آن‌ها (پدر، مادر، همسر، فرزند، برادر و خواهر) درگیر بیماری کرونا و یا سایر بیماری‌های صعب العلاج شده‌اند و در نهایت دانشجویانی که در نیم سال جاری دروس عملی اخذ کرده‌اند و امکان ارائه این دروس به صورت مجازی از سوی استاد مربوطه امکان پذیر نباشد همچنین دانشجویانی ،‌شرایط اولیه برای استفاده از حذف ترم و یا حذف یک یا چند درس را دارند که باید با تایید نظر استاد درس مربوطه همراه باشد می توانند نسبت به حذف ترم خود اقدام کنند.

معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی از رفع مشکل ذخیره‌سازی فایل‌های آموزش مجازی هفته آینده خبر داد و گفت: در حال حاضر ۲۰۰۰ فایل آموزش مجازی داریم که هنوز بارگذاری نشده است که این فایل‌ها یک یا دو هفته آینده در فضای مجازی بارگذاری خواهند شد.

تصمیمی برای برگزاری کلاس‌های تابستانی نداریم

در ادامه دکتر اشرف زاده معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نیز اعلام کرد: احتمال تشکیل کلاس‌ها به صورت حضوری در ادامه نیمسال جاری بسیار کم است. اغلب دانشگاه‌ها(در ایران و جهان) خود را برای ادامه نیمسال با اسفاده از بسترهای آموزش غیرحضوری آماده کرده‌اند. در زمینه تشکیل مجدد کلاس‌های حضوری، تابع تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا خواهیم بود.

بنا بر اعلام دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، تاکید فعلی بر استفاده از روش‌های آموزش غیرحضوری، به خصوص آموزش برخط(آنلاین)، برای برگزاری کلاس‌های نظری است. تلاش دانشگاه بر این است که همه کلاس‌های نظری که تاکنون تشکیل شده‌اند صرف نظر از تعداد دانشجویان کلاس، در نیمسال جاری ادامه یافته و در زمان مقرر خاتمه یابند. هرگونه استثنا در این زمینه، از طریق آموزش دانشکده به اطلاع دانشجویان خواهد رسید.

دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی همچنین اعلام کرده این دانشگاه فعلا تصمیمی در خصوص برگزاری ترم تابستان نگرفته است و ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﻣﺴﺎﻋﺪت ﺑﺎ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻻزم اﺳﺖ ﺗﺎ ﭘﺎﯾﺎن ﺷﻬﺮﯾﻮرﻣﺎه ﻓﺎرغ اﻟﺘﺤﺼﯿﻞ ﺷﻮﻧﺪ، ﺑﻪ دانشکده ها اجازه داده شده که تا حداکثر چهار درس یک دانشجوی کارشناسی را به صورت معرفی به استاد قبول کنند. تشخیص و تصمیم گیری در این خصوص با توجه به شرایط دانشجو و نیز محدودیت هایی که ابلاغ شده است، در اختیار شورای دانشکده خواهد بود.

وضعیت کلاسهای عملی خواجه نصیر

این دانشگاه همچنین اعلام کرده تا اطلاع ثانوی برگزاری کلاس‌های عملی مجاز نیست و تلاش خواهد شد تا کلاس‌های عملی نیمسال جاری به صورت فشرده تا قبل از پایان شهریور ماه ارائه شوند. نمره دروس عملی در صورت لزوم و تا تعیین تکلیف نهایی به صورت " ناتمام" در کارنامه درج خواهد شد.

در ﻣﻮرد دروس ﻧﻈﺮی-ﻋﻤﻠﯽ ﻧﯿﺰ ﺗﻼش ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ ﺗﺎ ﺑﺨﺶ ﻋﻤﻠﯽ و ﯾﺎ ﮐﻠﯿﻪ ﺟﻠﺴﺎت اﯾﻦ ﮐﻼسﻫﺎ به صورت ﻓﺸﺮده ﺗﺎ ﻗﺒﻞ از ﭘﺎﯾﺎن ﺷﻬﺮﯾﻮر ﻣﺎه اراﺋﻪ ﺷﻮﻧﺪ. ﻧﻤﺮه اﯾﻦ دروس ﻧﯿﺰ در ﺻﻮرت ﻟﺰوم و ﺗﺎ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺗﮑﻠﯿﻒ ﻧﻬﺎﯾﯽ ﺑﺼﻮرت "ﻧﺎﺗﻤﺎم" در ﮐﺎرﻧﺎﻣﻪ درج ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ. دروس ﮐﺎرآﻣﻮزی و ﮐﺎرورزی داﻧﺸﺠﻮﯾﺎﻧﯽ ﮐﻪ در ﻧﯿﻢ ﺳﺎل ﺟﺎری ﺛﺒﺖ ﻧﺎم کرده اند، در ﺻﻮرتی که ﺗﺎ ﭘﺎﯾﺎن اﻣﺘﺤﺎﻧﺎت اﯾﻦ ﻧﯿﻤﺴﺎل ﺑﻪ اﺗﻤﺎم ﻧﺮﺳﺪ، ﺑﺼﻮرت ﻧﺎﺗﻤﺎم در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه و اﺟﺎزه ﺧﻮاﻫﻨﺪ داﺷﺖ ﮐﻪ ﭘﺲ از ﻋﺎدی  ﺷﺪن ﺷﺮاﯾﻂ ﺑﻪ اﻧﺠﺎم رﺳﺎﻧﻨﺪ. اراﺋﻪ ﺷﻔﺎﻫﯽ ﺳﻤﯿﻨﺎرﻫﺎی ﮐارﺷﻨﺎﺳﯽ ارﺷﺪ ﮐﻪ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺑﺼﻮرت ﺣﻀﻮری و در اﻧﺘﻬﺎی ﻧﯿﻢ ﺳﺎل ﺻﻮرت ﻣﯽﮔﺮﻓﺖ، در اوﻟﯿﻦ ﻓﺮﺻﺖ ﻣﻤﮑﻦ ﺗﺎ ﻗﺒﻞ از ﭘﺎﯾﺎن شهریور ماه برگزار خواهد شد.

روند مرخصی ترم جاری

ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻓﺮاﻫﻢ ﺑﻮدن زﯾﺮﺳﺎﺧﺖ‌ﻫﺎی آﻣﻮزش ﻏﯿﺮﺣﻀﻮری و ﺗﺴﻬﯿﻼت آﻣﻮزﺷﯽ ﭘﯿﺶ‌ﺑﯿﻨﯽ ﺷﺪه در ﻧﯿﻢﺳﺎل ﺟﺎری در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﺮﺧﺼﯽ ﺑﺪون اﺣﺘﺴﺎب ﻃﺒﻖ روال ﻗﺒﻞ ﻣﻨﻮط ﺑﻪ اراﺋﻪ دﻻﯾﻞ و ﻣﺪارک ﻣﻮﺟﻪ و اﻗﺪام از ﻃﺮﯾﻖ ﮐﻤﯿﺴﯿﻮن ﻣﻮارد ﺧﺎص اﺳﺖ. ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت دﯾﮕﺮ، ﺷﯿﻮع وﯾﺮوس و ﺷﺮاﯾﻂ ﻓﻌﻠﯽ ﮐﺸﻮر ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﯾﯽ دﻟﯿﻞ ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮﻟﯽ ﺑﺮای اﻋﻄﺎی ﻣﺮﺧﺼﯽ ﺑﺪون اﺣﺘﺴﺎب ﻧﺨﻮاﻫﺪ ﺑﻮد، ﻫﺮﭼﻨﺪ ﮐﻪ درﺧﻮاﺳﺖ‌ﻫﺎی داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﺳﺎﮐﻦ در ﻧﻘﺎط ﻣﺤﺮوم ﯾﺎ ﺑﻪ ﺷﺪت آﻟﻮده و داﻧﺸﺠﻮﯾﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺧﻮد ﯾﺎ ﺧﺎﻧﻮاده‌ﻫﺎی آﻧﺎن درﮔﯿﺮ ﺑﯿﻤﺎری ﺷﺪه‌اﻧﺪ، ﺑﺎ اﻧﻌﻄﺎف و ﺗﻮجه ﺑﯿﺸﺘﺮی رﺳﯿﺪﮔﯽ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.

سیاست آموزشی دانشگاه شهید بهشتی

همچنین براساس اعلام مسولان دانشگاه شهید بهشتی، دانشجویانی که در این نیم سال قصد دفاع از پایان‌نامه یا رساله خود را دارند، می‌توانند تا ۳۱ شهریور با رعایت مقررات و ملاحظات بهداشتی به صورت حضوری دفاع کنند. اما برای دانشجویانی که با محدویت زمانی مواجه هستند، به پیشنهاد استاد راهنما و تایید شورای دانشکده یا پژوهشکده امکان برگزاری جلسه دفاع از رساله یا پایان‌نامه به صورت غیرحضوری نیز وجود دارد.

همچنین اگر به پیشنهاد استاد درس و تایید دانشکده، تکمیل درس به هیچ روشی در نیمسال جاری میسر نباشد، درس مربوط از کارنامه دانشجو و نیز برنامه استاد حذف خواهد شد.

 حذف اضطراری دو درس در دانشگاه علم و صنعت

براساس اعلام معاونت آموزشیدانشگاه شهید بهشتی، اگر امکان برگزاری کلاس‌های فشرده عملی تا پایان ترم برای دانشجویان مهیا نشود، این دروس برای دانشجویان حذف خواهد شد. از طرفی دانشگاه امکان حذف ترم را برای دانشجویان به صورت مشروط مجاز اعلام کرده است. به طوری که اگر دانشجویی دارای شرایط خاص باشد، به طور مثال خود و یا اقوام درجه یک او مبتلا به بیماری خاصی باشد دانشگاه نسبت به درخواست او برای حذف ترم مساعدت خواهد کرد.

امکان حذف اضطراری دو درس برای دانشجویان است؛ همچنین به دانشجویان اجازه داده شده، برای فارغ‌التحصیلی تا ۴ درس بتوانند معرفی به استاد بگیرند. در حالت عادی دانشجویان می‌توانند تنها دو درس معرفی به استاد بگیرند.

همچنین که اگر دانشجویی در نیم‌سال جاری مشروط شود، این مشروطی محاسبه نخواهد شد و در روند تحصیل دانشجو لحاظ نخواهد شد. این دانشگاه علاوه بر اینکه برای دانشجویانی که شرایط اضطراری دارند، برگزاری جلسات دفاع را به صورت مجازی فراهم کرده، اعلام کرده است اگر دانشجویی تمایل داشته باشند به صورت حضوری از پایان‌نامه خود دفاع کند، در صورت آمادگی استاد راهنما و هیات داوری، این امکان وجود دارد.

"حذف ترم" در خوارزمی نداریم

در این بین دانشگاه خوارزمی برخلاف دانشگاه‌های بزرگ دیگر، اعلام کرد امکان حذف ترم یا طولانی تر شدن ترم تحصیلی جاری را ندارد و در این زمینه معاونت آموزشی دانشگاه با ابلاغ مصوبه ای اعلام کرد؛ تا اعلام مصوبه رسمی دولت مبنی بر بازگشایی دانشگاه ها و امکان برگزاری کلاس های حضوری، تمام درس های نظری همه مقاطع و همه اساتید دانشگاه خوارزمی (تمام وقت و مدعو) به صورت مجازی از طریق سامانه مدیریت آموزش دانشگاه (سماد)   برگزارشود و استفاده از شیوه های دیگر از تاریخ یکم اردیبهشت ۹۹ قابل قبول نیست.

در این مصوبه آمده است: در خصوص کلاس های عملی (آزمایشگاه و کارگاه) و امتحانات در صورت تداوم وضعیت موجود، متناسب شرایط تصمیم گیری و اعلام خواهد شد، با این حال توصیه می شود که حداقل مباحث نظری و بخش هایی که در سامانه مجازی دانشگاه قابلیت اجرا دارد با استفاده از این سامانه تدریس شود.

همچنین کلاس هایی که تا به حال به شیوه هایی دیگر غیر از سماد (سامانه مجازی دانشگاه)برگزار شده است در صورت تایید گروه و دانشکده مورد پذیرش است.

حذف ترم و یا طولانی تر کردن ترم به علت مشکلات پشتیبانی کلاس ها و نبود امکانات ضروری رفاهی دانشجویان امکانپذیر نیست.

طبق مصوبه دانشگاه خوارزمی، هر دو شیوه برخط و برون خط قابل قبول است. در شیوه برون خط باید حداقل از یک پاورپوینتی که صداگذاری شده باشد استفاده شود و بصورت منظم دانشجو ارزیابی شود. لازم است حداقل یک پنجم جلسات برای رفع اشکال به شیوه برخط باشد.

بنا بر اظهارات مسئولان دانشگاه های کشور، آموزش مجازی همچنان به عنوان روشی ترمیمی برای ادامه روند آموزش ترم جاری و جبران عقب افتادگی های ناشی از تعطیلات دنبال خواهد شد.

اگر چه در برخی موارد، ضعف در زیرساخت‌ها و عدم دسترسی مناسب به اینترنت نگرانی هایی را برای دانشجویان به وجود آورده است اما با توجه به اینکه براساس سیاست ستاد ملی مبارزه با کرونا، تعطیلی مراکز آموزشی کشور ادامه دارد است، به نظر میرسد مسئولان این مراکز ضمن تعامل و همراهی با دانشجویان از وضعیت فعلی به منظور تقویت زیرساخت‌های آموزش های الکترونیکی بهره ببرند تا سیستم آموزشی  بتواند تهدید فعلی رو در جهت شکوفا شدن آموزش های مجازی به فرصت تبدیل کند و دانشجویان نیز با سعه صدر با برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌ها در ترم جاری همراهی لازم را داشته باشند تا خللی در برنامه‌ ریزی تحصیلی و آتی آنها ایجاد نشود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ 23 فروردین 99، کد مطلب: 99012111873: www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Canada
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۳
0
0
به جز تعطیلی دانشگاه ها و گسترش دادن فضای مجازی برای تعلیم عملا کاری نکردن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین