پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۳۲۰۴
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۵
مصطفی منصورپور، مدیرکل "سنجش از دور سازمان فضایی ایران" می‌گوید "بارندگی‌های سال جاری نه تنها موجب شد سطح آب دریاچه ارومیه در شرایط خوبی قرار گیرد، بلکه تالاب‌های کشور که در پاییز تقریبا خشک شده بودند نیز پر آب شوند".
شعارسال:مصطفی منصورپور، مدیرکل "سنجش از دور سازمان فضایی ایران" می‌گوید "بارندگی‌های سال جاری نه تنها موجب شد سطح آب دریاچه ارومیه در شرایط خوبی قرار گیرد، بلکه تالاب‌های کشور که در پاییز تقریبا خشک شده بودند نیز پر آب شوند".
 
 مدیرکل سنجش از دور سازمان فضایی ایران می‌گوید " به نظر می‌رسد حتی اردیبهشت سال جاری متفاوت از اردیبهشت ماه سال گذشته باشد و امیدواریم پس از یک دهه خشکسالی در کشور، به تدریج تغییرات خوبی در طبیعت خشک شده کشور مشاهده کنیم.".
 
به گفته آقای منصورپور، "در بارندگی‌های سال جاری بر خلاف سال گذشته که تبدیل به سیل شد، [آب] مهار و در مخازن پشت سدها جمع آوری شدند".
 
افزایش حجم آب دریاچه‌ قم و ارومیه و تالاب جازموریان و بختگان
 
در حال حاضر حجم آب دریاچه ارومیه به بالاترین حد در ده سال گذشته رسیده است.
 
در همین خصوص منصورپور می‌گوید مساحت آب دریاچه ارومیه در سال جاری نسبت به اردیبهشت سال ۹۷ "افزایش ۵۰ درصدی" دارد و سدهای اطراف این دریاچه نیز "بیش از ۹۰ درصد" آبگیری داشتند.
 
او ابراز امیدواری کرد که اگر بارندگی‌های امسال، سال آینده هم ادامه پیدا کند، "می‌توانیم شاهد احیای این دریاچه باشیم".
 
او همچنین گفته "بررسی تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که از دی تا اسفند ماه سال گذشته بیشتر بارندگی‌ها در شمال غرب و جنوب شرق کشور بوده، ولی از فروردین ماه سال جاری بیشترین بارندگی‌ها را در بخش‌های جنوبی کشور داشتیم و این بارندگی‌ها موجب آبگیری تالاب جازموریان و هامون شده است".
 
بنابر برآورد سنجش از دور سازمان فضایی ایران، تالاب جازمویان شرایط خوبی دارد و حدود ۵۰ درصد از پهنه این تالاب آبگیری شده است. این تالاب در پاییز سال قبل تقریبا خشک شده بود.
 
سنجش‌های از راه دور نشان می‎‌دهد در بخش‌های بالادست هامون‌ها در کشور افغانستان نیز بارندگی خوب بوده است.
 
مساحت آبی دریاچه نمک استان قم نیز در یک ماه اخیر پنج برابر شده از ۴۷ کیلومتر مربع به حدود ۲۱۷ کیلومترمربع رسیده است.
 
بر اساس اظهارات آقای منصورپور تصاویر هوایی نشان می‌دهد مساحت آب تالاب بختگان نیز رشد خوبی داشته و در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته دو برابر شده است.
 
دریاچه بختگان در دوران پر آبی ۱۵۰ هزار هکتار وسعت داشت. خبر خشکی کامل دریاچه بختگان نخستین بار در سال ۱۳۹۴ اعلام شد.
 
اکنون، مدیرکل سنجش از دور سازمان فضایی ایران می‌گوید این بارندگی‌ها در بخش‌های مرکزی کشور در منطقه "زواره" یک دریاچه ایجاد کرده و باعث آبگیری تالاب‌ها در مناطق کویری شده است.
 
بنابر برآورد این سازمان، اکثر سدهای مهم کشور بیش از ۸۰ درصد ظرفیت آنها آبگیری شده است و پیش‌بینی کرده احتمالا در تابستان سال جاری این کشور با کمبود آب مواجه نخواهد بود.
 
او می‌گوید بارندگی امسال بر خلاف سال گذشته، سراسری بود.
 
بنابر آمارهای رسمی سال آبی ۹۷-۱۳۹۶ خشک‌ترین سال آبی ایران در ۵۰ سال گذشته بود. اما در دو سال گذشته، بارندگی‌ها در ایران افزایش یافته است.
 
توسعه کشاورزی و حفر چاه، سدسازی و همچنین کاهش بارش در ایران سبب شده بود دستکم دو سوم مساحت تالاب‌های ایران خشک شوند.
 
 
شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از   سایت خبری اسکان نیوز  ،تاریخ انتشار:  9 اردیبهشت   1399،کدخبر:27153  ،www.eskannews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین