پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 17
کد خبر: ۲۷۶۲۴
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۸
وزیر آموزش و پرورش گفت: استخدام نیروی انسانی و نقل و انتقال معلمان در آموزش و پرورش تماما بر اساس ضوابط صورت می‌گیرد و عدالتی را در این زمینه شاهدیم.

شعارسال: علی‌اصغر فانی در همایش تبیین دستاوردهای فرهنگی دولت به چند محور مهم اشاره کرد و گفت: تلاش کردیم امنیت فرهنگی را جایگزین فرهنگ امنیتی کنیم.

وی افزود: طی سه سالی که از عمر دولت تدبیر و امید گذشته است تلاش داشتیم تا زمینه‌های اظهارنظر فرهنگیان و دانش‌آموزان را فراهم کنیم، با تشکل‌های معلمی و دانش‌آموزی در تعامل بودیم و زمینه توسعه مشارکت‌ها در این بخش را فراهم کردیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری نشست‌های موثر، صریح و صمیمی با تشکل‌های معلمی، گفت: تهیه منشور حقوق داوطلبان خدمت در آموزش و پرورش و ابلاغ آن به هسته‌های گزینش از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه است. همچنین برای تغییر رویکرد حراست از نگاه مچ‌گیرانه و تفتیش عقاید به رویکردی مبتنی بر تکریم مخاطبان اقدامات خوبی انجام شده است. امیدبخشی و امیدآفرینی در جامعه معلمین و جمعیت دانش‌آموزی نیز نمونه‌هایی از اجرایی کردن سیاست امنیت فرهنگی به جای فرهنگ امنیتی است.

فانی به سیاست توسعه مشارکت‌جویی و مشارکت‌پذیری در آموزش و پرورش نیز اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش به تعبیر مقام معظم رهبری 40 میلیون مخاطب مستقیم دارد. ما در همه نقاط کشور مدرسه داریم و پرچم جمهوری اسلامی بالای سر مدارس در مناطقی است که هیچ نهاد حاکمیتی در آنجا حضور ندارد.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش باید از توان همه نهادها استفاده کند. ذیل سیاست توسعه مشارکت‌ها با 25 دستگاه تفاهم‌نامه امضا کردیم و امکانات خوبی به آموزش و پرورش سرازیر شده است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه با افزایش میزان حضور موثر مردم در توسعه مدارس غیردولتی روبرو هستیم، گفت: در ابتدای دولت سهم دانش‌آموزان مدارس غیردولتی نسبت به کل دانش‌آموزان بیش از 8.5 درصد بود که اکنون به حدود 12 درصد رسیده است.

فانی افزود: پیگیری و اجرای قانون شوراهای آموزش و پرورش یکی از قوانین مترقی بود که به اندازه کافی به آن توجه نمی‌شد. قانون شوراها کمک می‌کند بتوانیم از امکانات موجود در جامعه بهره ببریم. ماهانه یک جلسه در استان‌ها و مناطق به مسئولیت استانداران و فرمانداران تشکیل می‌شود.

وی محور سوم سخنانش را اهتمام به انسجام فرهنگی اختصاص داد و گفت: آموزش و پرورش به مثابه یک نهاد تربیتی است. برگزاری اردوهای مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی با حضور دانش‌آموزان از نقاط مختلف از جمله دانش‌آموزان عشایری برای شکل‌گیری گفتگوهای میان‌ فرهنگی انجام می‌شود. توجه به نقش اساسی مدرسه در شکل‌گیری هویت ایرانی اسلامی از طریق برگزاری جشنواره‌های ملی با هدف تقویت فرهنگ‌ها کار مفید دیگری بوده که صورت پذیرفته است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه جشنواره‌های فرهنگی هنری آیینی با هدف تعمیق فرهنگ ایرانی اسلامی و آموزش آداب و سبک زندگی ایرانی اسلامی از دیگر اقدامات فرهنگی آموزش و پرورش است، گفت: در آخرین پرسش مهر رییس‌جمهور که به فرصت‌های پسابرجام اختصاص داشت، بیش از سه میلیون و 300 هزار دانش آموز، اولیا و معلم شرکت کردند.

فانی به مدیریت علمی، حرفه‌ای و کارشناسی در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: پرهیز از شتاب‌زدگی و اخذ تصمیمات کارشناسانه به جای تصمیمات خلق‌الساعه و بهره‌گیری از خرد جمعی را در دستور کار قرار دادیم به گونه‌ای که امروز سند تحول بنیادین مبنای کار قرار گرفته و زیربنا و هدف توسعه در آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه است. نقشه راه سند تحول آماده شده و بیش از 150 برنامه را در حال پیگیری و اجرا داریم.

وی ادامه داد: مقوله‌هایی چون استخدام نیروی انسانی و نقل انتقال معلمان تماما بر اساس ضوابط است و عدالتی را در این خصوص شاهد هستیم.

وزیر آموزش و پرورش به نشاط‌آفرینی در ارتقای سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان و استقرار نظام مراقبت اجتماعی در مدارس اشاره کرد و گفت: توسعه ورزش همگانی، اجرای طرح المپیادهای درون مدرسه‌ای و کانون‌های ورزشی در همین راستا انجام شده و برای نخستین بار کتاب‌هایی چون تفکر و سواد رسانه‌ای و محیط زیست را تدوین کردیم.

فانی در خاتمه بیان کرد: در زمینه تربیت دینی نیز احیای دارالقرآن‌ها، برگزاری مسابقات حفظ موضوعی قرآن، اجرای طرح مصباح‌الهدی، اقامه نماز جماعت در 55 هزار مدرسه، اعزام بیش از 600 هزار دانش‌آموز به اردوهای راهیان نور نیز انجام شده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 13شهریور1395، کدخبر: 95061308607: www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین