پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۸۵۴۰
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
قتل و تجاوز و خشونت جنسی و ... مختص ایران و کشورهای اسلامی و عقب افتاده شرق نیست بل در جامعه شناسی یاد میگیریم که این مولفه های بزهکارانه بخشی از زندگی اجتماعی است و هر چه جامعه "ارگانیک تر" (یعنی تغییر و تحول در آن شتابان تر)‌ بزهکاری و جرم و جنایت در آن گسترده تر و از قضا در جوامع کوچک تر گستردگی بزه و جرم محدودتر بوده است.
شعار سال: این یادداشت به منزله نفی خشونت علیه دختری معصوم نیست و تاییدی بر سبعیت حرکت پدری نادان نیست. اما جامعه علمی کشور چگونه باید به مسائل بپردازد؟ تا اتفاقی در کشور رخ می دهد همگی باید دست به قلم برده و از تمدن و فرهنگ و تاریخ و جامعه و سنت و دین و آیین و کلیت بودِ خویش را به باد انتقاد بگیریم و چنین بپنداریم که ما بدبخت ترین ملت روی زمین در این عصر هستیم و این باور را درونی خویش کنیم و آن را بسط دهیم؟ آیا نمی دانید ساختارها فقط محدود به نهادهای بیرونی نیستند بل واقعیات ذهنی هم با مفاهیم جزیی از ساختارها می شوند و جهان ذهنی ما را تسخیر می کنند و ما را به این باور می رسانند که هستی جمعی ما چیزی جز فلاکت نیست و این ذهنیت نمی تواند هستی اجتماعی توانا خلق کند. حال با این مقدمه اجازه دهید بگویم که قتل و تجاوز و خشونت جنسی و ... مختص ایران و کشورهای اسلامی و عقب افتاده شرق نیست بل در جامعه شناسی یاد میگیریم که این مولفه های بزهکارانه بخشی از زندگی اجتماعی است و هر چه جامعه "ارگانیک تر" (یعنی تغییر و تحول در آن شتابان تر)‌ بزهکاری و جرم و جنایت در آن گسترده تر و از قضا در جوامع کوچک تر گستردگی بزه و جرم محدودتر بوده است. به عنوان مثال، بریتانیا به عنوان یک کشور پیشرفته آماری در ۲۰۱۷ ارائه داده است که در اینجا می خوانیم:
 

20% of women and 4% of men have experienced some type of sexual assault since the age of 16, equivalent to 3.4 million female and 631,000 male victims
3.1% of women (510,000) and 0.8% of men (138,000) aged 16 to 59 had experienced a sexual assault in the last year

ترجمه متن

20٪ از زنان و 4٪ از مردان از سن 16 سالگی نوعی تجاوز جنسی را تجربه کرده اند ، معادل 3.4 میلیون زن و 631،000 قربانی مرد.

3.1٪ از زنان (510،000) و 0.8٪ از مردان (138،000) از سن 16 تا 59 سال در سال گذشته مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند.

این آمار صرفاً محدود به نمونه های ثبت شده هستند و بسیاری از قربانیان که به دلائل گوناگون شکایت نکردند یا قربانیانی که کشته شده اند و اجساد آنها سالها بعد کشف شده اند در این آمار نیستند. به سخن دیگر، برای فهم قتل و جرم و جنایت و بزه در این سطح ما نباید به مثابه جامعه شناس و آکادمیسین ساده سازی کنیم و چنین بپنداریم که این جنایات فقط خاص جامعه ایران است. اینگونه نمی توان تحلیل کرد و افسار کار را هم نمی توان به گزارش های خبری داد. کار یک جامعه شناس جرم با فعال سیاسی/اجتماعی و کنشگران متفاوت است. جامعه شناس جرم تلاش می کند انحراف، جرم و کنترل اجتماعی و رابطه آنها با ارزش های اجتماعی و عادات و آداب و قوانین را از منظرهای نظری مورد مطالعه و ارزیابی قرار دهد و در یک تلاش نظری و تجربی مطالعه شده نتیجه پژوهش خویش را بدون هیجانات عوامانه ارائه دهد. این نکته ای است که به نظرم در فضای ملتهب مجازی مفقود است.
 
یادداشت سیدجوادمیری

برگرفته از فضای مجازی

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین