پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۰۹۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۴
حال پای وزیر نیرو به تهران و دفترش در وزراتخانه رسیده است و اهالی ارومیه و آذربایجان غربی در انتظار دستور توقف پروژه ای هستند که طبیعت بکر و زیبای آنها را نشانه گرفته است. آقای وزیر! «الوعده، وفا»

شعارسال: اگر دنبال ذره مثقالی اکسیژن خالص هستید، اگر در پی طبیعتی چشم نواز می گردید، اگر کوه و دشت و رود و آبشار را با هم می خواهید به سمت سیلوانا ارومیه حرکت کنید. تکه ای از بهشت ایران زمین.

کوه دالامپر، تالاب گرزرین و آبشار سوله دوکل از فاکتورهای اصلی گردشگری این بخش به شمار می روند که به عنوان موهبتی الهی برای ایجاد محیطی با نشاط روان گردشگرانی که به آنجا عزیمت می کنند را تلطیف می کند. این زیبایی اما این روزها در معرض خطر قرار دارد و شرکتی از سوی وزارت نیرو در حال ساخت نیروگاه برق آبی در مسیر آبشار است که در صورت ساخت آن با وجود تولید برق اندک (حدود ۴ مگاوات)، سبب نابودی آبشار سوله دوکل، و تالاب گرزرین و زیستگاه گونه ای گیاه که برای اولین بار در ایران در این تالاب کشف شده است، می شود.

این نیروگاه ساخته می شود تا برق روستاهای اطراف را تامین کند اما در سوی دیگر با ساخت آن نه تنها محیط زیست منطقه دچار تخریب و نابودی خواهد شد بلکه کشاورزی این ناحیه نیز تحت الشعاع قرار می گیرد چنان که به گفته کارشناسان، شاهد تهدیدات زیست محیطی نظیر بیابان زایی، تغییرات کیفی پوشش گیاهی، افزایش ضریب رواناب و تغییر رژیم سیلابی حوزه آبریز خواهیم بود که در پی آن، اقتصاد کشاورزی در روستاهای اطراف آبشار محکوم به نابودی است و موجب اتلاف منابع محیطی و اراضی کشاورزی زیادی می شود و نتیجه آن روی آوردن کشاورزان به استفاده از آب های زیرزمینی خواهد بود.

با توجه به سردسیر بودن منطقه و یخبندان شدید آب رودخانه ها در زمستان، همچنین کاهش آب در فصل تابستان و پاییز و کاهش آبدهی، امکان استفاده از این نیروگاه در سه فصل از سال امکان پذیر نیست و به واقع این نیروگاه برای تولید تنها ۴ مگاوات برق که سرانه برق ۳۶۰۰ نفر آن هم به صورت فصلی را تامین می کند، هیچ صرفه اقتصادی ندارد.

حال آن که بخش سیلوانا با توجه به موقعیت جغرافیایی خود، مستعد تولید انرژی های تجدیدپذیر از قبیل باد و خورشید است، به طوری که تنها با نصب ۴ توربین بادی این میزان از برق آن هم به صورت دائم تولید خواهد شد.

گذشته از آن نیز سیلوانا ارومیه، یکی از شگفتی های طبیعت ایران و منطقه است و براساس مصوبه سال ۸۷ هیات دولت، به عنوان یکی از مناطق نمونه گردشگری استان شناخته شده است. پیشینه فرهنگی قدیمی، برخورداری از اکوتوریست قوی، قرارگیری در بین ۲۰ منطقه برتر دنیا از لحاظ اکسیژن خالص موجود در هوا، بهترین مکان برای اخترشناسی، وجود پتانسیل های ورزش هوایی مثل پاراگلایدر از پتانسیل های بالقوه این منطقه محسوب می شود، به همین لحاظ در صورت اجرایی شدن طرح های گردشگری در نظر گرفته شده برای این منطقه، درآمدهای ناشی از آن می تواند یک شهرستان را به لحاظ اقتصادی خودکفا کند که با درآمد یک نیروگاه با ظرفیت تولید ۴ مگاوات برق قابل قیاس نیست.

همه این دلایل کفایت می کرد تا پای مسئولان و مقامات عالی به قضیه باز شود. مسئولان استانی جملگی اعتقاد داشتند این پروژه از سوی وزارت نیرو در حال اجراست و نمی توانند نسبت به آن پاسخگو باشند. همین مساله کافی بود تا در سفر وزیر نیرو به ارومیه، خبرنگار همشهری در حاشیه نشست خبری «حمید چیت چیان» این سئوال را از او بپرسد. وزیر نیرو در پاسخ به همشهری اعلام کرد که اجازه تخریب آبشار سول دوکل را نخواهد داد.

چیت چیان گفت: طی ابلاغیه صادر شده در هیچ یک از نقاط کشور هیچ آبشاری به دلیل ساخت نیروگاه تخریب نخواهد شد. وی با تاکید بر این که به هیچ وجه اجازه تخریب آبشار سوله دوکل را نخواهم داد، اظهار کرد: آبشار سوله دوکل قربانی تولید برق نخواهد شد! وزیر نیرو همچنین تاکید کرد: به محض ورود به تهران تمامی دستورهای لازم در جهت جلوگیری از تخریب آبشار سوله دوکل را صادر خواهم کرد.

حال پای وزیر نیرو به تهران و دفترش در وزراتخانه رسیده است و اهالی ارومیه و آذربایجان غربی در انتظار دستور توقف پروژه ای هستند که طبیعت بکر و زیبای آنها را نشانه گرفته است. آقای وزیر! «الوعده، وفا»

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه تحلیلی خبری اکسیر نو ، تاریخ انتشار خبر 8 شهریور 1395، کدمطلب: 95064572 ،www.exireno.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
0
0
ان شاالله که خیره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
0
0
وفا کن به عهدت نازنین
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
0
0
ازاول چرا همچین طرح هایی که محیط زیست اسیب میزنه اصلا اجرا میشه واثعا که وزرا کی به وعدهه اشون عمل کردن که این دفعه دوم باشه به نظزم نباید دل خوش کرد به حرفشون م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین