پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۲۴۷۱
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳
صنعت پرورش شترمرغ هنوز در ایران جا نیفتاده است. صنعت پرورش شترمرغ در زیربخش‌های کشاورزی - تولید گوشت - صنایع دستی - تولید کیف و کفش از پوست آن، بهداشتی و دارویی - تولید اقلام بهداشتی و دارویی از روغن آن و گردشگری - برگزاری مسابقات و جشنواره‌های شترمرغ سواری حایز اهمیت است.
شعار سال: یک پرورش‌دهنده شترمرغ با اشاره به مشکلات پیش روی فعالان این حوزه گفت: صنعت پرورش شترمرغ هنوز در ایران جا نیفتاده است.

«کریم اسلامی» روز سه شنبه افزود: امروزه در جهان به طور متوسط پرورش هر نفر شترمرغ بیش از یکهزار دلار ارزآوری دارد، اما در کشور ما هنوز نهاد‌های مسوول و مردم آشنایی کافی با فواید پرورش این حیوان ندارند.

وی افزود: صنعت پرورش شترمرغ در زیربخش‌های کشاورزی - تولید گوشت - صنایع دستی - تولید کیف و کفش از پوست آن، بهداشتی و دارویی - تولید اقلام بهداشتی و دارویی از روغن آن و گردشگری - برگزاری مسابقات و جشنواره‌های شترمرغ سواری حایز اهمیت است.

وی اضافه کرد: در تبیین اهمیت گردشگری صنعت پرورش شترمرغ باید اشاره کنم که در آیین افتتاحیه رویداد بین المللی «تبریز ۲۰۱۸»، یکی از شترمرغ‌های تعلیم داده شده را به استقبال میهمانان خارجی بردم و آنان از تجربه شترمرغ سواری بسیار لذت بردند.

اسلامی ادامه داد: در همان برنامه میهمانان خارجی زیادی علاقه‌مند به شترمرغ سواری در قبال پرداخت هزینه بودند، اما متاسفانه به دلیل محدودیت‌های جاری، تاکنون گام چشمگیری در این زمینه برداشته نشده است.

وی گفت: تعداد شترمرغ‌های مجموعه ما بین ۵۰ تا ۲۰۰ عدد متغیر است، اما در صورت در اختیار داشتن فضای کافی می‌توان آن را توسعه داد.

وی یادآوری کرد: یکی از مشکلات اساسی پرورش دهندگان شترمرغ، نبود کشتارگاه تخصصی آن در آذربایجان شرقی است که مشکلات مالی و حمل و نقل زیادی را بر ما تحمیل می‌کند. نفر تخصصی ذبح شترمرغ در کشتارگاه‌ها نیست و باید خودمان ذبح کنیم.

این پرورش دهنده شترمرغ گفت:، چون خودروی ویژه حمل گوشت شترمرغ در کشتارگاه‌ها نیست؛ هر پرورش دهنده شترمرغ ناگزیر است برای ادامه فعالیت خود یک دستگاه خودروی حمل زنده و یک دستگاه خودروی یخچال دار ویژه حمل گوشت ذبح شده بخرد که هزینه‌ای افزون بر ۵۰۰ میلیون تومان را تحمیل می‌کند.

وی افزود: پرورش شترمرغ و فرآوروده‌های مرتبط با آن اعم از گوشت، تخم مرغ و پوست این حیوان مخاطبان زیادی دارد و اغلب کسانی که برای تماشای شترمرغ‌ها به اینجا می‌آیند، برای خوردن گوشت آن در محل اظهار علاقه می‌کنند.

وی اضافه کرد: در کل ایران هیچ استفاده‌ای از ظرفیت‌های گردشگری شترمرغ نمی‌شود، در حالی که می‌توان مسابقات شترمرغ سواری و کالسکه‌ای آن را برگزار کرد و کباب سرا و غذاخوری تخصصی شترمرغ را بنیان گذاشت.

اسلامی تشریح کرد: صنایع دستی یکی از کاربرد‌های مهم پرورش شترمرغ است که می‌توان کیف و کفش به دست آمده از پوست این حیوان را به نمایش گذاشت و فروخت؛ امروزه حداقل ۱۰۰ قلم لوازم آرایشی و بهداشتی و درمانی از گوشت و روغن شترمرغ به دست می‌آید.

وی گفت: هلند با اینکه مهد پرورش شترمرغ است، محصولات مان را به صورت آماتور به این کشور فرستاده ایم که استقبال خوبی شده است، در حالی که اگر آموزش‌های لازم در حوزه صادرات برای فعالان این حوزه برگزار شود، ارز آوری خوبی می‌تواند داشته باشد.

وی افزود: هر یک از زیربخش‌های مرتبط با پرورش شترمرغ، در صورت سرمایه گذاری، وضع قوانین و مقررات لازم و ارایه آموزش‌های تخصصی به علاقه مندان می‌تواند حداقل برای ۵۰ نفر اشتغالزایی مستقیم داشته باشد.

وی با اشاره به نیاز جدی فعالان صنعت پرورش شترمرغ به حمایت‌های جهاد کشاورزی و دامپزشکی برای پا گرفتن و توسعه گفت: امروزه جای بازارچه محلی و تخصصی محصولات شترمرغ در آذربایجان شرقی خالی است، در حالی که گوشت و روغن و دیگر فرآورده‌های آن برای سلامتی بسیار مفید است.

این پرورش دهنده شترمرغ ادامه داد: امروزه با توجه به شیوع مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی - عروقی و هزینه‌های بالای آن برای نظام سلامت، تبلیغ گوشت شترمرغ درصد کلسترول بسیار ناچیزی دارد، در رسانه‌ها ضرورت دارد.

وی افزود: دباغی پوست شترمرغ در ایران در انحصار ۲ نفر است که آن‌ها نیز به شکل غیرحرفه‌ای و با قیمت‌های نامتعارف اقدام به این کار می‌کنند، در حالی که اداره کل فنی و حرفه‌ای می‌تواند با برگزاری دوره آموزشی برای رفع این خلاء اقدام کند.

وی تاکید کرد: ما حاضر هستیم در صورت در اختیار گذاشتن فضای فیزیکی از سوی موسسه تحقیقات جهاد کشاورزی استان، دوره‌های آموزشی در حد رایگان برای علاقه‌مندان صنایع دستی حاصل از شترمرغ برگزار کنیم.

اسلامی از زمینه سازی برای حضور سرمایه گذاران در شاخه‌های مختلف پرورش شترمرغ به عنوان یکی از ضروریات این صنعت نوپا در کشور یاد کرد.



شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از حکیم مهر، کد خبر:۵۸۰۳۷، تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۹، hakimemehr.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین