پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۴۱۲۹
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۹
حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات مواد اولیه تولید تایر هزینه تولید را افزایش داده است، افزایش ۳۰ درصدی قیمت تایر راهکاری است که سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به طور موقت برای این افزایش بها اندیشیده است، اما تولیدکنندگان می‌گویند ۳۰ درصد برای پوشش هزینه‌های تولید کافی نیست، البته اگر ارز نیمایی به راحتی در اختیار آن‌ها قرار بگیرد.
شعار سال: سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با افزایش ۳۰درصدی قیمت تایر خودرو موافقت کرد. این افزایش قیمت به این دلیل اتفاق افتاد که اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات مواد اولیه ساخت تایر متوقف شده و تولیدکنندگان مجبورند برای واردات این مواد به ارز نیمایی متوسل شوند، اتفاقی که بهای تایر را افزایش می‌دهد.

مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران، درباره این افزایش بهای ۳۰ درصدی گفت: ارز نیمایی حدود ۱۶ هزار تومان است در حالی که ارز دولتی حدود ۴ هزار تومان بود. توقف اختصاص ارز دولتی به واردات کالا به این معنی است که هزینه قیمت تمام شده ۷۵ درصد رشد می‌کند در حالی که قیمت کالا تنها ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

او افزود: به باور من قیمت تمام‌شده باید به اندازه قیمت تفاوت ارز دولتی و نیمایی تغییر می‌کرد تا برای تولیدکننده مقرون به صرفه می‌بود. تنها هزینه مواد اولیه نیست، مرکز آمار ایران تورم بخش تولید را ۳۶ درصد اعلام کرده است، یعنی تولید تایر علاوه بر تورم عمومی باید با افزایش بهای مواد اولیه تولید رو‌به‌رو شود.

احمدرضا متقــی، نایب رئیس انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو، نیز در تکمیل گفته‌های تنها خاطرنشان کرد: در حال حاضر ارز نیمایی گیر نمی‌آید و واردکننده مواد اولیه باید ارز را با قیمت بازار آزاد تهیه کند.

او در پاسخ به این سوال که اگر قیمت تایر خودرو با احتساب ارز آزاد برای تهیه مواد اولیه افزایش یابد، قدرت خرید آن برای مردم وجود دارد یا نه؟ گفت: امروز فروش بسیاری از کالا‌های کشور را نه قدرت بازار که نیاز مردم، تعیین می‌کند.

متقــی افزود: متاسفانه این قیمت‌ها را نرخ ارز بر بازار تحمیل می‌کند و از معادلات اقتصادی عرضه و تقاضا خارج است. البته جای خوشحالی دارد که تایر در مقایسه با دیگر لوازم مصرفی خودرو دوام بیشتری دارد و نیاز به تعویض آن در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت نیست.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: 6 تیر 1399، کد خبر: 4956563،www.borna.news 
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین