پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۴۱۷
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: تاکنون کمتر از 40 درصد زمین های کشاورزی سطح کشور در قالب تعاونی های تولید، شرکت های سهامی زراعی و کشت و صنعت ساماندهی شده اند.

شعارسال: حسین صفایی افزود: تاکنون هزار و 334 تعاونی تولید در سطح کشور شکل گرفته که سه میلیون و 200 هزار هکتار زمین زراعی آبی و 700 هزار هکتار مزرعه دیم را پوشش می دهند.

وی ادامه داد: در مجموع یک چهارم زمین های کشاورزی ایران در قالب این تعاونی ها ساماندهی و 30 شرکت سهامی زراعی شده که این شرکت ها در مجموع 90 هزار هکتار زمین مرغوب کشاورزی را تحت پوشش دارند.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: همچنین شش هزار و 500 واحد کشت و صنعت در سطح کشور ثبت شده که در مجموع در قالب این سه بخش کمتر از 40 درصد مزارع سامان داده شده اند.

وی افزود: بقیه زمین های کشاورزی خرد و بسیار کوچک هستند اما ساماندهی آنها موجب ارتقا وضعیت تولید، کاهش هزینه ها و بهبود وضعیت معیشت و اقتصاد کشاورزی می شود.

صفایی ادامه داد: هم اینک بخش عمده نظام بهره برداری در ایران خرد و دهقانی است که خود یکی از عوامل عقبماندگی بخش کشاورزی محسوب می شود.

وی به قانون مصوب پارسال برای یکپارچه سازی زمینهای کشاورزی اشاره و بیان کرد: بر اساس این قانون یکپارچه سازی زمین هایی که عضو تعاونی های تولید هستند تبیین شده و در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت اما هنوز آیین نامه اجرایی آن به دلیل پیچیدگی ها و ابعاد گسترده موضوع تکمیل و تصویب نشده است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی همچنین به اختصاص خط اعتباری 10 هزار میلیارد ریالی اشاره و بیان کرد: این تسهیلات به کشاورزانی ارائه می شود که بخواهند مزرعه خود را وسعت داده، قطعات پیرامونی را خریداری کنند و کشاورزی را در مقیاس وسیع تر شکل دهند.

وی افزود: در صورتی که ابزار مالی کافی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد بخشی از مشکل خرده مالکی حل می شود اما تاکنون هیج تسهیلاتی برای خرید زمین داده نشده بود.

صفایی گفت: این قانون برای نخستین بار است که با تکلیف مجلس به نظام بانکی زمینه آن را فراهم کرده تا کشاورزان با خریداری زمین های اطراف محدوده فعالیت شان نسبت به یکپارچه سازی مزارع اقدام کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 19شهریور1395، کدخبر: 82223895: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین