پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 16
کد خبر: ۲۸۶۰۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۹
کمبود خوابگاه های متاهلی این روزها چالش دانشجویان شده است.
شعار سال: کمبود خوابگاه‌های متاهلی و صف انتظار دانشجویان برای اسکان در این خوابگاه‌ها، مشکلی است که تمامی دانشگاه‌های از دانشگاه‌های سطح یک کشور گرفته تا دانشگاه‌های کوچک با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.
در بررسی‌هایی که در گزارش‌های مختلف به آن پرداختیم به سرنخ‌هایی از عدم توسعه این خوابگاه‌ها رسیدم، در این چالش‌ها مشکل اصلی بودجه عنوان شد که البته تنها عدم اختصاص بودجه مشکل دانشگاه‌ها نبود بلکه نبود فضای فیزیکی، عدم موافقت هیات امنای دانشگاه‌ها برای ساخت خوابگاه جدید، طرح تجمیع دانشگاه‌ها که بسیاری از دانشگاه‌ها با آن مواجه هستند، سدی در برابر توسعه این خوابگاه‌ها شده است.

دست و پنجه نرم کردن دانشجویان متاهل با کمبود امکانات
اما یکی از مسائل مهمی که دانشجویان پس از انتظار طولانی و اسکان در این خوابگاه‌ها با آن مواجه هستند، کمبود امکانات اولیه است که بیشتر خوابگاه‌ها، امکانات مشترک برای زوج‌های دانشجو در نظر گرفته اند، مصداق عینی آن خوابگاه‌هایی که ۱۵۰ زوج یا خانواده در آن ساکن هستند، اما تنها ۳ یا ۴ سرویس بهداشتی یا یخچال و سایر موارد برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.
ضعف امکانات، زندگی را در این خوابگاه‌ها با سختی‌های زیادی همراه کرده که نارضایتی دانشجویان را به دنبال دارد.

دانشگاه شریف و مصائب خوابگاه متاهلی آن
از جمله دانشگاه‌هایی که کمبود امکانات در خوابگاه متاهلی آن مشهود است، دانشگاه شریف است، دانشگاه شریف از جمله دانشگاه‌های تراز یک کشور است که وسعت زیادی داشته و از جمعیت دانشجویی بالایی برخوردار است. این دانشگاه علاوه بر سطح علمی بالای خود، میزان درآمد بالایی درطول سال از قرارداد‌های ملی و یا فعالیت شرکت‌های دانش بنیان دارد که از این وضعیت انتظار می‌رود، خدمات رفاهی در حد نرمال به دانشجویان ارائه دهد، اما این دانشگاه با این امکانات گسترده تنها یک خوابگاه متاهلی داشته و آنچه که از عملکرد مسئولان این دانشگاه برداشت می‌شود تمایلی به توسعه این خوابگاه‌ها ندارند.
تنها خوابگاه متاهلی دانشگاه شریف با داشتن ۱۴۴ واحد برای زوج‌های دانشجو کمترین امکانات اولیه را دارد.
سدی در برابر توسعه خوابگاه های متاهلی
خوابگاه متاهلی دانشگاه شریف از لحاظ امکانات اولیه ضعف ساختاری دارد به گونه‌ای که برای ۱۴۴ زوج دانشجو که در این خوابگاه ساکن هستند، سرویس بهداشتی در وضعیت مناسبی است، اما تنها ۴ یخچال و سه اجاق گاز در آشپزخانه این خوابگاه وجود دارد و امکاناتی از قبیل اتاق تلویزیون، فضای ورزشی، کتابخانه و. را ندارد.

وضعیت امکانات اولیه نسبتا مناسب خوابگاه‌های متاهلی دانشگاه تهران
دانشگاه تهران، اما وضعیت مناسب تری نسبت به دانشگاه شریف دارد این دانشگاه با داشتنن سه خوابگاه متاهلی، بیشترین خوابگاه‌های متاهلی را به خود اختصاص داده و دانشجویان بیشتری را اسکان می‌دهد.
خوابگاه‌های متاهلی دانشگاه تهران به گفته مسئولین دانشجویی این دانشگاه امکانات مجزا برای هر زوج در واحد‌های خوابگاه طراحی شده و در واقع خوابگاه مستقلی را برای دانشجویان فراهم کرده است که به شرح زیر است:

خوابگاه متاهلین غدیر:
این خوابگاه که قبلاً به صورت مجردی کاربری داشته است در سال ۱۳۵۵ به مساحت ۴۷۰۰ مترمربع احداث گردید، در سال تحصیلی ۹۰- ۸۹ به خوابگاه متاهلین تغییر کاربری داده شد. این خوابگاه شامل ۶۰ واحد می‌باشد و در ضلع جنوب شرقی و نزدیک به درب فنی مجتمع کوی قرار دارد. هر واحد دارای دو اتاق، سرویس بهداشتی، حمام و آشپزخانه می‌باشد.

خوابگاه متاهلین جلال آل احمد:
این خوابگاه در بزگراه جلال آل احمد، ابتدای اتوبان کردستان، در سال ۱۳۶۸ به مساحت ۱۱۰۰۰ مترمربع در ۴ طبقه و با ظرفیت ۲۰۰ خانوار احداث گردید. این خوابگاه بصورت یک مجتمع است. واحد‌های این خوابگاه دارای حمام، آشپزخانه و سرویس بهداشتی می‌باشد. در زیرزمین مجتمع نمازخانه‌ای به مساحت ۱۳۲ مترمربع، سالن بدنسازی، سالن مطالعه و رختشوی خانه قرار گرفته اند.
سدی در برابر توسعه خوابگاه های متاهلی

خوابگاه متاهلین شهید مطهری (سعادت آباد):
این خوابگاه در سعات آباد، سوم شرقی؛ پلاک ۱۹ در سال ۱۳۷۵ به مساحت ۱۱۰۰۰ مترمربع در ۹ طبقه و با ظرفیت ۱۷۵ واحد احداث گردید. این خوابگاه بصورت یک مجتمع است و در خارج مجتمع فروشگاه برای خوابگاه وجود دارد. واحد‌های این خوابگاه دارای حمام، آشپزخانه و سرویس بهداشتی می‌باشد. ۲سالن مطالعه برای آقایان و خانم‌ها در پشت فروشگاه، نمازخانه‌ای به مساحت ۲۸ مترمربع و سالن ورزشی در زیرزمین خوابگاه قرار گرفته است. در طبقه همکف آن سایت رایانه نیز وجود دارد.

۵۱ واحد سهم دانشجویان متاهل دانشگاه تربیت مدرس
خوابگاه متاهلی «درس» دانشگاه تربیت مدرس، شامل سه بلوک و ۵۱ واحد است که واحد‌های هر بلوک یک خوابه بوده و آشپزخانه آن نیز جداگانه است، همچنین طبقه اول و دوم این بلوک‌ها دارای تراس بوده و اتاق‌های واحد‌ها تمیز و امکانات مناسبی برای زوج‌های دانشجو دارد.
امتیازبندی برای اسکان در این خوابگاه، بستگی به مسافت راه، رزمنده و ایثارگر بودن، معدل بالا و داشتن فرزند دارد. امکانات ورزشی برای خانواده‌های ساکن در این خوابگاه فراهم است؛ زوج‌های متاهل همچنین امکان سفر به اماکن زیارتی و سیاحتی با هزینه‌های ناچیز را دارند.
همچنین ارائه یک خط اینترنتی به دانشجویان مقاطع دکترا تا پایان دوره تحصیلشان از دیگر امکانات در دسترس دانشجویان ساکن در این خوابگاه است که استفاده از اینترنت برای آنان ارزان‌تر از بیرون بوده و این امکان را دانشگاه فراهم کرده است.

امکانات ویژه خوابگاه متاهلین شهید بهشتی
خوابگاه متاهلین دانش پژوهان (خوابگاه موقوفه دانش پژوهان) در منطقه ولنجک، بلوار دانشجو واقع در شمال دانشگاه شهید بهشتی در سال ۱۳۸۲ توسط خیرین احداث و وقف شد. این خوابگاه شامل واحد‌های مستقل است و هر واحد دارای امکانات بهداشتی جداگانه است.
سدی در برابر توسعه خوابگاه های متاهلی
خوابگاه‌های دانشگاه مجهز به سالن غذاخوری، سیستم وایرلس، سالن مطالعه، نمازخانه، سالن تلویوزیون و امکانات ورزشی، سالن بدنسازی، زمین چمن مصنوعی، خدمات پزشکی و مشاوره، مراکز خدماتی شامل فروشگاه مواد غذایی، بوفه، خشکشویی، نانوایی، آرایشگاه، خیاطی و.. می‌باشند.
بنا به گفته مسئولان دانشگاه‌ها در حال حاضر تمام واحد‌های خوابگاه‌های متاهلی دانشجویان ساکن هستند و ظرفیت خالی برای اسکان درخواست‌های جدید وجود ندارد. البته کمبود خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه‌ها به گونه‌ای است که دانشجویان حاضرند با همین امکانات محدود در این خوابگاه‌ها ساکن شوند و اعتراضی نسبت به کمبود امکانات ندارند، اما مسئولین دانشگاه‌ها باید رویه و نگاه خود را نسبت به وضعیت این خوابگاه‌ها تغییر داد و کمی هم به فکر توسعه امکانات اولیه برای دانشجویان باشند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۹، کد خبر: ۸۵۹۳۵۴، snn.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
France
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
0
0
یکی دیگه از مشکلات دانشجوهای متاهل همین مسئله خوابگاه هاست که بسیاری رو با مشکل مواجه کرده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین