پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۶۲۰۵
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۳
در حالی شرکت ملی گاز از آغاز مجدد صادرات گازایران به ترکیه خبر داد که هنوز ابهامات موجود دراین خصوص حل و فصل نشده است.

شعار سال: چند روز پیش و در تاریخ ۱۱ تیر ماه بود که محمد عسگری- سخنگوی شرکت ملی گاز ایران از آغاز مجدد صادرات گاز ایران به ترکیه خبر داد.

نکته عجیب ماجرا، اما ابهام عجیب در انفجار خط لوله بود، طبق شنیده‌ها خبر انفجار خط لوله گاز ایران به ترکیه درست زمانی منتشر شد که چند روز قبل ایران درخواست ترکیه مبنی بر پرداخت پول گاز ایران با ۳ ماه تعویق را رد کرده بود.

علاوه بر این، نکته مهم در انفجار خط لوله صادرات گاز ایران به ترکیه، محل حادثه است که در ۹۰۰ متری خاک ترکیه (نسبت به صفر مرزی) رخ داده که طبق نظر کارشناسان از نظر امنیتی، کاملاً در چتر حفاظتی و رصدی نیرو‌های نظامی ترکیه قرار دارد و تا به امروز هیچ انفجار یا خرابکاری در این فاصله رخ نداده است.

نکته بعدی تاخیر زیاد طرف ترک در بازسازی خط لوله بود که شرکت بوتاش با استناد به شیوع ویروس کووید۱۹ و اثرات آن در تهیه اجناس مورد نیاز که اعلام کرده به ایتالیا سفارش داده و منتظر دریافت آن‌ها است و همچنین مشکلات ناشی از محدودیت‌های حمل ونقل و اعزام نیرو و تجهیزات به محل، این تاخیر را به گردن ویروس انداخت، اما گفتنی است، اما این در حالی بود که شرکت ملی گاز ایران از ابتدا با بوتاش تماس مستقیم داشت و برای رفع مشکل، اعلام آمادگی کرد و در این راستا، مکاتبات مستمری با شرکت ترکی طرف قرارداد انجام داده است.

در این میان، اما یک حساب کتاب ساده نشان می‌دهد که تعلل ترک‌ها در تعمیر خط لوله چیزی حدود یک میلیارد و ۶۲۰ میلیون مترمکعب از صادرات گاز ایران کم کرده و خسارتی نزدیک به ۳.۲ هزار میلیارد تومان به اقتصاد ایران خسارت زده است و سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا باز هم طرف ایرانی در دریافت حق و حقوق خود کوتاه خواهد آمد؟

طبق آنچه در قرارداد گازی ایران و ترکیه آمده چنانچه طرف مقابل امکان دریافت گاز را داشته باشد، اما واردات را متوقف کرده باشد باید ۷۰ تا ۸۰ درصد پول گاز صادراتی را پرداخت کند، اما تاکنون مسئولان نفتی کشور در این رابطه هیچ گونه اظهار نظر قطعی و شفافی را نداشته اند.

همچنین به گفته رسانه‌ها سخنگوی شرکت ملی گاز در پاسخ به این سوال که آیا ایران نسبت به دریافت خسارت کارشکنی‌ها ترک‌ها در تعمیر خط لوله اقدامی خواهد کرد، می‌گوید: هیچ اطلاعی در این خصوص ندارم. همین پاسخ، اما گواهی است بر این که، شاید هیچ گاه پاسخی برای این سوال مبنی بر علت ابهام در تاخیر در ترمیم خط لوله منفجر شده نخواهیم یافت.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری نفتی ها، تاریخ انتشار 16 تیر    99، کد خبر:   38668، www.naftiha.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین