پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۸۶۱۵
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸
اگر حیوانی بنا بر نظر سازمان‌های ذی‌صلاح از جمله سازمان حفاظت محیط زیست در زمره حیوانات در حال انقراض و شکار آن غیرقانونی اعلام شده باشد، آیا به لحاظ شرعی می‌توان آن‌ها را شکار کرد؟ حتی در موارد شکار قانونی دیدگاه و سفارشات و احتیاطات شرع مقدس چیست؟

شعار سال: حیوان‌آزاری پدیده‌ای رو به رشد در جوامع امروز شده است و حال سئوال اینجاست که علمای دینی چه نظری در این رابطه دارند.

متن پرسش‌های مطرح‌شده در این رابطه و پاسخ این مراجع تقلید را در ادامه می‌خوانید:

- دیدگاه شرع مقدس درباره حقوق حیوانات چیست؟   آزار حیوانات غیر موذی که زیانی از آن‌ها متوجه انسان نیست و یا حتی حیوانات موذی که انسان‌ها در معرض خطر آن‌ها نیستند چه حکمی دارد؟ آیا می‌توان با حیوان آزاری به تفریح نشست؟  آیا می‌توان با آزار و شکنجه حیوانات اقدام به برگزاری مسابقه نظیر گاوبازی کرد که ممکن است هم خطر جانی برای گاو باز و هم کشتار گاو را بدنبال داشته باشد؟ آیا حیواناتی که در احکام دینی نجس دانسته شده اند نظیر سگ و خوک را می‌توان آزار داد؟ گفته شده که بزرگان دین بعضا از طعام خود به حیوانات حرام گوشت اهلی یا وحوش بیابان بخشیده و نسبت به آنان سفارش داشته اند. در این خصوص آیا مستندی وجود دارد؟

- اگر حیوانی بنا بر نظر سازمان‌های ذی‌صلاح از جمله سازمان حفاظت محیط زیست در زمره حیوانات در حال انقراض و شکار آن غیرقانونی اعلام شده باشد، آیا به لحاظ شرعی می‌توان آن‌ها را شکار کرد؟ حتی در موارد شکار قانونی دیدگاه و سفارشات و احتیاطات شرع مقدس چیست؟

آیت‌الله العظمی سیستانی:

۱- سزاوار است که اذیت حیوانات ترک شود.

۲- اگر حاکم شرعی منع کند تخلف از آن جایز نیست.

آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی:

۱- درباره حسن ترحم بر آنان و لزوم مراعاتشان روایات متعددی وارد شده است. به طور کلی در ایذاء حیوانات و نیز کشتن آن‌ها و نحوه آن اگر عقلاء این کار را ظلم به حیوان و قبیح بدانند جایز نخواهد بود و فرقی بین انواع حیوانات نیست.

۲- رعایت قانون بنابر احتیاط لازم است ضمن آنکه اخلال در محیط زیست اگر موجب سلب حق دیگران و اضرار به آن‌ها ولو آیندگان شود از موارد حق‌الناس و حرام است.

آیت‌الله العظمی مکارم‌شیرازی:

۱- در روایات اسلامی آزار رساندن به غیر حیوانات موذی نهی شده و به حقوق حیوانات اهمیت داده شده و آزار رساندن به آن‌ها برای تفریح، نکوهیده‌تر است.

۲- از نظر شرعی شکار آن‌ها خالی از اشکال نیست.

آیت‌الله العظمی نوری همدانی:

۱- آزار و اذیت حیوانات جایز نیست.

۲- خیر، جایز نیست و لازم است بر اساس مقررات حکومت اسلامی عمل شود.

 

شعار سال،‌ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از مرگز مجازی پژوهش‌های راهبردی دامپزشکی‌ «حکیم مهر»، به تاریخ: ۲۶ تیر ۱۳۹۹، کدخبر: ۵۸۵۹۳، www.hakimemehr.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین