پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶
سرمايه‌گذاري در جهت ارتقاي كيفيت محصولات و كالاهاي توليدي، براي پاسخگويي به نياز مصرف كنندگان داخلي و دستيابي به بازارهاي جهاني و افزايش رقابت پذيري، مهمترين اصل در توسعه اقتصادي كشورهاست. يكي از الزامات تحقق چنين هدف بزرگ و راهبردي، استانداردسازي شاخص‌هاي توليد و خدمات و همچنين سنجش و كنترل كيفيت كالاهاست كه بيش از هر چيز نيازمند توجه به توسعه استانداردهاي پيشرفته مبتني بر دانش و فناوري‌هاي نوين است. هر نوآوري كه در دانش و فناوري صورت مي‌پذيرد الزامات جديدي را فراروي استاندارد قرار مي‌دهد. تعامل ميان پيشرفت‌هاي بشر و استاندارد، تعاملي هميشگي است.

شعار سال: استانداردسازي زمينه‌هاي توسعه دانش، مهارت و فناوري را فراهم مي‌سازد و توسعه اين مهارت‌ها و توانمندي‌هاي بشري ضرورت‌هاي استانداردسازي را تشديد مي‌نمايد كه نتيجه آن توسعه و رشد همه جانبه، افزايش توان ملي، ارتقاي قدرت رقابت در عرصه‌هاي بين المللي و افزايش سطح رفاه عمومي است. با تعهد به الزامات استانداردسازي مي‌توان با افزايش سطح كيفيت فرآورده‌ها و توليدات، به فن‌آوري پيشرفته توليد هر محصول نائل آمد و در توسعه و رشد اقتصادي، گوي سبقت را در ميدان جهاني شده توليد و صنعت ربود.

تنها با نگاهي همه جانبه و فراگير به عرصه استانداردسازي مي‌توان نقش موثر آن را در توسعه متوازن و پايدار كشور تضمين نمود. آنچه در ادامه مي‌آيد الزامات تحقق نظام استاندارد مبتني بر الگوي اسلامي ايراني پيشرفت، در عرصه توليد و صنعت كشور است كه در قالب 40 راهبرد اجرايي با هدف تسريع در دستيابي به اهداف سند چشم انداز توسعه و رشد و توسعه متوازن و همه جانبه صنعتي كشور و با نگاهي جامع به همه حوزه‌هاي استانداردسازي ارائه گرديده است.

1- تفكيك امور حاكميتي استانداردسازي از تصدي‌گري و تحكيم حاكميت ملي در عرصه استاندارد كشور.

راهكار: تجديد ساختار مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران در راستاي اعمال حاكميت ملي و ايجاد زمينه‌هاي لازم در جهت رشد و توسعه بخش خصوصي در حوزه تصدي گري.

2- برنامه ريزي لازم در جهت سامان دهي و نظام مندي فرآيند ارتقاي كيفيت و اعمال الزامات استانداردسازي در عرصه صنعتي كشور.

راهكار: تشكيل مركز تأييد صلاحيت كيفيت ايران، به منظور صدور تأييديه‌هاي صلاحيت كيفيت، رتبه بندي و نظارت بر عملكرد موسسات فعال در عرصه استانداردسازي و ارتقاي كيفيت در كشور.

3- برنامه ريزي لازم در جهت كنترل كيفي مستمر، بهره گيري از فناوري‌هاي نوين، ايجاد هماهنگي، هم افزايي و اعمال مديريت و نظارت مداوم (ON-LINE) بر واحدهاي صنعتي.

راهكار: تأسيس شبكه مديريت كيفيت ايران با عضويت كليه توليد كنندگان كالاهاي با نشان استاندارد و نيز عضويت داوطلبانه ساير مراكز توليدي و خدماتي كه تاكنون نشان استاندارد دريافت نكرده اند.

4- ايفاي نقش استاندارد در كليه مراحل تأسيس واحدهاي صنعتي با هدف نظارت مستمر بر مراحل مهندسي توليد و نيز ارائه خدمات فني و مهندسي در جهت ارتقاي كيفيت در سطح استانداردهاي بين المللي.

راهكار: تأسيس سازمان نظام مهندسي كيفيت ايران به منظور نظارت مستمر بر مراحل تأسيس واحدهاي صنعتي و مهندسي توليد.

5- برنامه ريزي لازم در جهت ورود دانشگاه‌ها و مراكز آموزشي و پژوهشي كشور در راستاي تحولي بزرگ به منظور توسعه دانش استاندارد و بهره گيري از فناوري‌هاي نوين در عرصه استانداردسازي كشور.

راهكار: ايجاد رشته‌هاي نوين تحصيلي استانداردسازي در دانشگاه‌ها و مراكز آموزشي و پژوهشي كشور.

6- سازماندهي نيروهاي توانمند و كارآمد در قالب موسسات ارتقاء كيفيت به منظور ايجاد اشتغال پايدار و ارتقاي كيفي فعاليت‌ها در واحدهاي صنعتي.

راهكار: تدوين آئين نامه‌هاي تأسيس موسسات ارتقاء كيفيت در قالب شركت‌هاي زنجيره اي فعال در عرصه استانداردسازي كشور در راستاي اشتغال زايي و توانمند سازي واحدهاي صنعتي به منظور ارتقاي كيفيت محصول و پايداري اشتغال در واحدهاي توليدي صنعتي.

7- توسعه استانداردهاي پژوهش محور در جهت ارتقاي كيفيت توليدات صنعتي در سطح استانداردهاي پيشرفته و ورود رقابت پذير جمهوري اسلامي ايران در عرصه مبادلات بين المللي.

راهكار: تحول اساسي در ماموريت‌ها و ساختار پژوهشگاه استاندارد در جهت بهره گيري از اساتيد برجسته و نخبگان علمي و فني كشور در عرصه استانداردسازي و بررسي راههاي ارتقاي كيفي محصولات با فناوري بالا در راستاي نيل به اهداف سند چشم انداز توسعه.

8- فراهم نمودن امكان بهره گيري از توانمندي‌هاي علمي و تحقيقاتي بخش خصوصي در جهت ارتقاي كيفيت و رقابت پذيري توليدات صنعتي در عرصه‌هاي داخلي و خارجي.

راهكار: تشكيل موسسات علمي تحقيقاتي استانداردسازي با بهره گيري از فناوري‌هاي نوين و پيشرفته و فعال در امر سنجش، كنترل و ارتقاي كيفيت با كسب مجوز از مركز تأييد صلاحيت كيفيت ايران.

9- ارتقاي جايگاه پروانه كاربرد نشان استاندارد ايران متناسب با شرايط نوين و اهداف كلان برنامه‌هاي توسعه و پيشرفت صنعتي كشور.

راهكار: تحول در ساختار و مراحل صدور پروانه كاربرد نشان استاندارد در راستاي بهره گيري از فناوري‌هاي پيشرفته و ايفاي نقش نهاده‌هاي كيفيت توليد.

10- ساماندهي نظام شناسايي، جذب، نگهداشت، بكارگيري و ارتقاي منابع انساني، و برنامه‌ريزي لازم در جهت استفاده بهينه از توانمندي‌هاي نيروهاي متخصص و كارآمد نخبگان علمي و فني كشور در حوزه استانداردسازي.

راهكار: ايجاد بانك اطلاعات منابع انساني استاندارد و كيفيت ايران، بمنظور برنامه‌ريزي لازم در جهت استفاده بهينه از توانمندي‌هاي علمي و تخصصي نيروهاي كارآمد و ماهر در عرصه استانداردسازي كشور.

11- بررسي و برنامه‌ريزي لازم در جهت كاهش قيمت تمام شده محصولات صنعتي داراي نشان استاندارد ايران، بمنظور افزايش رقابت‌پذيري كالاهاي ايراني.

راهكار: تشكيل مؤسسات ارتقاي بهره‌وري در عرصه‌هاي استانداردسازي بمنظور ارائه راههاي عملياتي در جهت افزايش بهره‌وري كل عوامل توليد.

12- تشويق به رقابت‌پذيري بنگاههاي بزرگ صنعتي در پيشتازي و بهره‌گيري از فرآيند‌هاي نوين استانداردسازي.

راهكار: تدوين نظام ارزيابي عملكرد استاندارد در بنگاههاي بزرگ صنعتي، بمنظور اعطاي امتيازات ترجيحي و تشويقي در راستاي رشد و توسعه صنايع بزرگ و راهبردي كشور.

13- لزوم توجه به فرآيند استاندارد كيفيت در مراحل تأسيس واحدهاي صنعتي بمنظور اعطاي نشان استاندارد كيفيت در بدو توليد.

راهكار: ايفاي نقش سازمان استاندارد در صدور پروانه تأسيس و نقش آفريني نظام مهندسي كيفي در مراحل تأسيس واحدهاي توليدي و صنعتي.

14- برنامه‌ريزي لازم در جهت ارتقاي كيفيت كالاهاي وارداتي و تسريع ترخيص كالا در گمركات كشور.

راهكار: تدوين آئين‌نامه الزام وارد كنندگان به ورود كالاهاي با كيفيت بالا با رعايت معيارها و ضوابط تعيين شده از سوي سازمان استاندارد و اخذ تضمين‌هاي مؤثر مبني بر تطبيق كالاي وارداتي با نمونه و مشخصات از پيش ارائه شده توسط وارد كنندگان.

15- برنامه‌ريزي لازم در جهت ارزيابي پيشرفت كمي و كيفي واحدهاي صنعتي در راستاي رقابت‌پذيري و تلاش در جهت ارتقاي جايگاه صنعت كشور.

راهكار: تدوين و ارزيابي سالانه شاخص‌هاي كمي و كيفي پيشرفت واحدهاي صنعتي در دو بخش بزرگ و كوچك (در سطوح عالي، خوب، متوسط و ضعيف) بمنظور تقدير از برگزيدگان و اعطاي جايزه ملي استاندار و كيفيت ايران.

16- اطلاع رساني و ايجاد امكان دسترسي مردم به مشخصات و اطلاعات مربوط به استانداردهاي كالا و خدمات در جهت توسعه نظارت و مشاركت‌هاي مردمي.

راهكار: انتشار هفته‌نامه استاندارد ملي ايران- درج مشخصات استاندارد كالا در بسته بندي‌ها- الكترونيكي نمودن فرآيند استاندارد- انتشار سالنامه آمار و اطلاعات استاندارد كشور.

17- نظارت فراگير و مستمر بر امر كيفيت صادرات و واردات كالا، بمنظور ارتقاي جايگاه جمهوري اسلامي ايران در عرصه تجارب جهاني.

راهكار: ساماندهي ساختار نظام واردات و صادرات كشور با محوريت استاندارد و اخذ تضمين لازم مبني بر انطباق كيفيت محصول با نمونه‌ها و استانداردهاي اعلام شده و نظارت بر حسن اجراي آن.

18- حراست از نشان استاندارد ملي ايران در جهت حفظ و ارتقاي جايگاه استاندارد در كشور

راهكار: تقويت جايگاه حقوقي نظام استاندارد در كشور بمنظور اتخاذ تدابير بازدارنده در جهت برخورد قاطع با متخلفان و ممانعت از سوء استفاده‌هاي احتمالي از نشان استاندارد ملي ايران.

19- يكپارچه سازي سياست‌ها و برنامه‌هاي استانداردسازي كشور در جهت كمك به توسعه متوازن صنعتي و تحقق اهداف سند چشم‌انداز توسعه.

راهكار: تدوين برنامه‌ راهبردي استانداردسازي كشور با مشاركت صاحب‌نظران، متخصصان و نختگان علمي و فني و برگزيدگان جوايز ملي استاندارد و كيفيت توليد و نقد و اصلاح برنامه در نشست‌هاي سالانه.

20- برنامه‌ريزي لازم در جهت بررسي كيفي و ايمني بخشي به كالاهاي داخلي و خارجي كه از حساسيت ويژه برخوردارند.

راهكار: تشكيل كارگروه ويژه بررسي كيفيت كالاهاي خاص و الزام وارد و صادر كنندگان به ارائه نمونه كالا قبل از ورود به گمركات كشور، جهت بررسي كيفي و اخذ و تضمين تطبيق و صدور مجوز.

21- نوسازي، توسعه و ارتقاي كيفي محصولات صنعتي با بهره‌گيري از متخصصين و نخبگان علمي و فني در راستاي پيشبرد اهداف منطقه‌اي توسعه صنعتي كشور.

راهكار: ايجاد قطب‌هاي منطقه‌اي مهندسي كيفيت با محوريت دانشگاهها و به ويژه دانشگاههاي صنعتي.

22- برنامه ريزي لازم در جهت ترغيب واحدهاي صنعتي به رقابت پذير نمودن كالاهاي توليدي از طريق ارزيابي‌هاي مردمي با هدف ارتقاي كيفيت

راهكار: برگزاري جشنواره‌هاي موضوعي و دوره اي كالاهاي داراي نشان استاندارد ايران در سطوح ملي واستاني.

23- ايجاد زمينه‌هاي لازم در جهت متناسب سازي قيمت و كيفيت كالاهاي با نشان استاندارد ملي، به منظور ترغيب توليدكنندگان به رقابت در كيفيت بخشي به محصولات صنعتي

راهكار: رتبه بندي استانداردهاي (رتبه 1،2،3) بر مبناي معيارها و ضوابط اعلام شده از سوي سازمان استاندارد

24- برنامه ريزي لازم به منظور بهره گيري از فناوري‌هاي نوين و دانش جهاني در جهت به روز رساني و افزايش كارايي واثر بخشي نظام استاندارد كشور و حذف استانداردهايي كه كارايي خود را از دست داده اند

راهكار: بازنگري در وضعيت موجود نظام استاندارد كشور در راستاي اعمال الزامات فناوريهاي پيشرفته و ملاحظات نوين زيست محيطي

25- رعايت استانداردها در فرآيند‌هاي توليد،‌توزيع و بهره گيري از منابع كشور در جهت اصلاح الگوي مصرف

راهكار: تدوين استانداردهاي مرتبط با مصرف منابع كشور به ويژه در حوزه‌هاي مصرف سوخت،‌انرژي و آب و برنامه ريزي لازم در جهت توسعه استانداردها

26-كيفيت بخشي به اعطاي وام‌هاي بانكي و جلوگيري از پرداخت‌هاي مشكل آفرين در چرخه صنعت كشور از طريق ايفاء نقش ويژه استاندارد در ارائه تسهيلات بانكي

راهكار: ايفاي نقش ويژه استاندارد در ارائه تسهيلات بانكي و كمك‌هاي فني و اعتباري بعنوان محور اصلي هدايت سرمايه‌هاي بانكي در چرخه توسعه كيفي صنعت كشور

27- بررسي و تشخيص اولويت‌هاي استانداردسازي، در حوزه نيازهاي داخلي و صادراتي كشور

راهكار: تشكيل كميته نياز سنجي جهت شناسايي اولويت‌هاي استانداردسازي در بخش‌هاي مختلف صنعتي و توليدي كشور

28- طراحي و تدوين سند چشم انداز توسعه استاندارد ملي ايران، همگام با سرعت رشد و توسعه اقتصادي كشور

راهكار: برنامه ريزي لازم در جهت نوسازي، توسعه و تدوين استانداردهاي پيشرفته با بهره گيري از فناوري‌هاي نوين و دانش جهاني در راستاي دستيابي به اهداف سند چشم انداز توسعه در افق 1404

29- افزايش قدرت تعامل بين المللي در عرصه استانداردسازي از طريق ايجاد و توسعه كميته‌هاي فني متناظر با سازمان بين المللي استاندارد

راهكار: ايجاد و توسعه كميته‌هاي فني متناظر با سازمان بين المللي استاندارد، هماهنگ سازي استانداردهاي ملي با استانداردهاي بين المللي،مشاركت فعال در تدوين استانداردهاي بين المللي و ايجاد فراكسيون كشورهاي اسلامي در سازمان بين المللي استاندارد

30- ارزيابي عملكرد مديران و كاركنان واحدهاي توليدي و صنعتي بر مبناي مشاركت در تدوين و اجراي استانداردها در جهت ارتقاي كيفيت، شكوفايي و بروز خلاقيت ها

راهكار: تدوين نظام ارزيابي عملكرد مديران و كاركنان واحدهاي توليد و صنعتي بر مبناي نقش آفريني در تدوين، توسعه و اجراي استانداردها و انجام اقدامات نوآورانه.

31- ايجاد ساختارهاي مورد نياز توسعه و ارتقاي كيفيت در بنگاههاي توليدي و صنعتي عضو شبكه مديريت كيفيت ايران.

راهكار: كمك به تأسيس واحدهاي ارتقاي استاندارد در موسسات ياد شده در جهت تلاش مستمر بمنظور ارتقاي كيفيت و تعالي سازماني

.32-تشويق و ترغيب توليد كنندگان به ارائه كالاهاي با استاندارد بالا و رقابت پذير در عصه جهاني با اعطاء مشوق‌هاي مادي و معنوي از قبيل تسهيلات ترجيحي،‌ معافيت‌هاي مالياتي و ...

راهكار: اعطاي مشوق‌هاي مادي و معنوي از قبيل تسهيلات ترجيحي، معافيت‌هاي مالياتي، لوح تقدير و ... به توليد كنندگان كالاهاي با كيفيت بالا.

33- فراهم نمودن امكان پذيرش استانداردها و استفاده از توان مندي‌هاي گروه كشورهاي عضو، بمنظور هم افزايي، تبادل تجربيات و تسهيل فعاليت‌هاي تجاري مشترك.

راهكار: تشكيل مجمع سازمان استاندارد آسيايي با عضويت كشورهاي منتخب آسيا و به ويژه كشورهاي اسلامي با مركزيت جمهوري اسلامي ايران و نيز تشكيل مجمع سازمان استاندارد كشورهاي عضو گروه دي هشت.

34- توجه جدي به توسعه دانش استاندارد در بنگاههاي صنعتي بمنظور افزايش توانمندي‌ها و مهارت‌هاي لازم در كاركنان.

راهكار: ساماندهي نظام ارتقاي دانش، مهارت و تجربه در عرصه استانداردسازي بمنظور ارتقاي كيفيت و استفاده از روش‌ها و فناوري‌هاي نوين در فرايند توليد

35- مشاركت عمومي درراستاي اشاعه فرهنگ استاندارد بمنظور ارتقاي آگاهي‌هاي عمومي و دانش اجتماعي در عرصه استانداردسازي كشور.

راهكار: تأسيس سازمانهاي مردم نهاد فعال در عرصه استاندارد.

36- اعمال الزامات فرهنگي مرتبط با فرايند توليد در راستاي تحكيم ارزش‌هاي اسلامي و انقلابي و اثر گذاري بر نظام استاندارد منطقه اي

راهكار: تدوين استانداردها بر پايه الگوي اسلامي ايراني پيشرفت.

37- فراهم نمودن امكان نظارت‌هاي مردمي بر كيفيت كالاهاي با نشان استاندارد ملي به منظور كيفيت بخشي به توليدات صنعتي كشور.

راهكار: ايجاد سامانه الكترونيكي نظارت بر اجراي استانداردها و اعلام شماره تماس همگاني در جهت توسعه مشاركت عمومي در حفظ استانداردها.

38- تعامل و ارتباط هدفمند ميان بنگاههاي توليدي و صنعتي كشور در جهت هم افزايي، تبادل تجارب،‌ارتقاي دانش و مهارت و بهره گيري از توانمندي‌هاي برگزيدگان.

راهكار: ايجاد زمينه‌هاي لازم بمنظور همكاري‌هاي فني ميان بخش‌ها و بنگاههاي مختلف صنعتي در كشور در قالب قراردادهاي همكاري فني و برگزاري همايش‌هاي هم انديشي موضوعي با هدف شناسايي تجربيات برتر ملي و استاني و ايجاد و توسعه تعاملات مجازي از طريق شبكه مديريت كيفيت ايران.

39- برنامه ريزي لازم در جهت اطمينان بخشي به مردم بمنظور افزايش تمايل به خريد كالاهاي با نشان استاندارد ايران.

راهكار: انجام اقدامات ترويجي و تبليغي از طريق رسانه ملي و مطبوعات و انتشار كتب، جزوات و بروشورهاي ويژه استانداردهاي كالا و خدمات.

40- اعمال سياست‌هاي كاهش تصدي گري و تمهيدات لازم در جهت تحقق اصل 44 قانون اساسي در عرصه استانداردسازي.

راهكار: تأسيس و توسعه شركت‌هاي خصوصي تهيه، تدوين و نظارت بر اجراي استانداردها در راستاي افزايش رقابت و ارائه خدمات با كيفيت برترو ارائه تسهيلات به فعالان و كار آفرينان اين عرصه.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسایت همدان پرس، تاریخ انتشار 22 مهر 1392 ، کد مطلب 271: www. hamedanpress.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
0
0
استاندارد و پروانه بهداشت دو تا از علامت هایی هستن که می تونن خیلی بیشتر از اینها باعث پیشرفت مواد خوراکیه کشور بشن و باید از این پتانسیلشون استفاده کنند
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین