پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۰۷
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸
معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از برنامه ویژه دولت برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد.

شعار سال : نشست مدیران مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری راهبردی بعد از امروز به میزبانی استان البرز و پژوهشکده مواد و انرژی کشور مستقر در این استان برگزار شد.

در بخشی از این مراسم علی وطنی طی سخنانی اظهار داشت: برنامه جامع علمی کشور به تصویب رسیده و مقام عظمای ولایت نیز این برنامه را تایید فرموده‌اند.

وی افزود:‌ از سوی دیگر بر اساس اسناد بالادستی کشور از جمله سند چشم‌انداز 20 ساله و اسناد توسعه پنج ساله کشور، باید به رتبه‌های علمی موفق در منطقه و جهان طی مدت مشخص و معینی دست‌پیدا کنیم.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: به طور قطع دست‌یابی به این اهداف بدون تلاش همه جانبه، ورود نخبگان و حمایت دولت محقق نمی‌شود، به همین دلیل دولت برنامه ویژه‌ای برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار قرار داده است.

وطنی تصریح کرد: در نخستین گام باید از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کرد و شرایط را به صورتی فراهم کنیم که نیروهای متخصص در شرکت‌های فوق ساماندهی شده و بتوانند برنامه‌ها و دیدگاه‌های علمی و تحقیقاتی خود را در فضایی مناسب پیگیری کنند.

وی افزود: در این راستا دولت حمایت ویژه از شرکت‌های دانش‌بنیان را در دستور کار قرار داده و نخستین گام مقرر شد که وام بدون سود تا سقف حداکثر 3 میلیارد ریال به این شرکت‌ها پرداخت شود.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان داشت: همچنین دولت راه‌اندازی صندوق نوآوری و شکوفایی با هدف حمایت از این شرکت‌ها را در دستور کار قرار داده که این صندوق با اعتباری بیش از 30 هزار میلیارد ریال در سال‌های 94 و 95 فعالیت خواهد کرد.

وطنی ادامه داد: از اعتبار 30 هزار میلیارد ریالی این صندوق بیش از 18 هزار میلیارد ریال آن محقق شده است.

وی با اشاره به نیاز کشور به 13 ستاد توسعه فناوری راهبردی در کشور گفت: در حال حاضر 3 ستاد توسعه فناوری راهبردی با بودجه مستقل و 5 ستاد با سند راهبردی در شورای انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد: مجموع حمایت‌های دولت موجب شده که تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در سال 94 به بیش از یک هزار و 850 شرکت افزایش یابد که این تعداد شرکت نشان دهنده وجود شرایط مناسب برای فعالیت در این حوزه است.

وطنی گفت: بر اساس برنامه پنج ساله ششم که در دست تدوین است، باید تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران به بیش از 20 هزار شرکت افزایش یابد که این مهم به طور قطع با تلاش نخبگان و حمایت‌های دولت محقق خواهد شد.

در بخش دیگری از این نشست رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی مستقر در استان البرز نیز طی سخنانی اظهار داشت: ما در کشور بیش از هر چیز به تقویت رابطه علم و ثروت نیاز داریم تا بتوانیم نهادهای علمی را بیش از گذشته تقویت کنیم.

سید محمدمهدی هادوی افزود:‌ برای تحقق این مهم باید تمرکز اصلی را بر تقویت و حمایت از پژوهشگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها قرار دهیم و فعالیت‌های علمی باید از مرحله فناوری تا نوآوری به طور کامل مورد حمایت قرار گیرند.

وی اظهار داشت:‌ بنابراین باید نقش دولت در حمایت از پژوهشگاه‌ها را پررنگ‌تر از گذشته کرده و شرکت‌های دانش‌بنیان و پژوهشگاه‌ها و آزمایشگاه‌های علمی مورد حمایت ویژه قرار گیرند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ نشرخبر: 18 آبان 1394 کد مطلب: 13940818001166 www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین