پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۳۵۸۵
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۵
رایگانی با اعلام آمار پرونده‌های احتکار و گران‌فروشی گفت: از ابتدای سال جاری تا ۱۲ مرداد تعداد ۳ هزار و ٩٩۵ خودرو، بیش از ٩ میلیون ماسک کشف و حساب ۳ شرکت متخلف لبنی مسدود شد.
شعار سال: سید یاسر رایگانی روز دوشنبه در نشست خبری افزود: برند «پاژن» با سه میلیارد و ۴٠٠ میلیون تومان جریمه، برند «چوپان» با دو میلیارد و ٨٠٠ میلیون تومان جریمه و برند «می ماست» با یک میلیارد و ۶٠٠ میلیون تومان جریمه علی‌رغم مهلت‌های قانونی تعزیرات تسویه جریمه انجام نداده‌اند و در صورت عدم تسویه خطوط تولیدی توقیف می‌شود.

وی ادامه: شرکت لبنیات پگاه با دو میلیارد و ٧٠٠ میلیون تومان و برند لبنیات سحر با یک و نیم میلیارد تومان جریمه، تسویه جریمه انجام داده‌اند.

رایگانی اظهار داشت: دو پرونده در شعبه ۴٠ شهر تهران در حال رسیدگی است و تاکنون ١۵ نامه از این شعبه به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارسال‌شده تا میزان دقیق تخلف را اعلام کنند، اما تا این لحظه میزان دقیق و کارشناسی تخلف به تعزیرات اعلام‌نشده است.

وی ادامه داد: پرونده دیگری نیز به‌تازگی اعلام کارشناسی میزان تخلف شده و در فرایند رسیدگی قرار دارد.

رایگانی افزود: سه پرونده درخصوص لبنیات در اداره کل شهرستان‌های استان تهران در جریان رسیدگی قرار دارد که یکی از پرونده‌ها در مرحله بدوی هفت میلیارد تومان محکوم‌شده است.

سخنگوی تعزیرات اظهار داشت: پرونده‌ای به ارزش ١٠ میلیارد تومان و پرونده دیگری نیز هفته قبل تشکیل‌شده که در مراحل اولیه رسیدگی است.

کشف ٣٩٩۵ خودرو
سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی درباره پرونده‌های احتکار و گران‌فروشی خودرو از ابتدای سال جاری تا ۱۲ مرداد اظهار داشت: تعداد ۹۳۴ تیم گشت مشترک اعزام و ۳۰۰۲ مورد بازرسی صورت گرفته است. در این حوزه ۱۴۹ پرونده در تعزیرات تشکیل‌شده و مجموعه خودرو‌های مکشوفه سه هزار و ٩٩۵ خودرو مورد بوده است.
رایگانی افزود: در این مدت، درمجموع متخلفان حوزه خودرو ۱۶ میلیارد و ۹۴۳ میلیون تومان جریمه‌شده‌اند.

کشف بیش از ٩ میلیون ماسک
وی درباره پرونده‌های مربوط به طرح مقابله با کرونا گفت: از سوم اسفند ۹۸ تا ۱۸ مرداد سال جاری، تعداد ۱۱ هزار و ۱۹۲ گشت مشترک، ۶۴ هزار و ۴۴۸ مورد بازرسی انجام‌شده که منجر به تشکیل ۶ هزار و ۳۵۲ پرونده در سازمان تعزیرات حکومتی شده است.
رایگانی اظهارداشت: در این بازه زمانی تعداد ۹ میلیون و ۴۰۹ هزار و ۹۴۴ عدد ماسک و ۵۷۸ و ۸۰۱ لیتر الکل و مشتقات ضدعفونی، ۷۵ میلیون و ۴۹۴ هزار و ۳۳۱ جفت دستکش همچنین ۶۸ هزار و ۵۵۳ عدد روپوش کشف‌شده است.

تشکیل ١١٧٠ پرونده حوزه لوازم‌خانگی
سخنگوی تعزیرات با اشاره به مشکلات بازار لوازم‌خانگی افزود: در دو ماه اخیر، تعداد هزار و ۳۱۹ گشت مشترک و چهار هزار و ۵۰۲ مورد بازرسی از واحد‌های صنفی لوازم‌خانگی انجام‌شده است.
وی ادامه داد: تعداد هزار و ۱۷۰ پرونده به شعب تعزیرات واردشده که ۶۷۸ پرونده مختومه و تعداد ۵۲۹ پرونده مانده در حال رسیدگی است.
رایگانی اضافه کرد: از این تعداد پرونده ۱۷ مورد مربوط به احتکار، هفت مورد مربوط به اختفاء، ۴۸۲ مورد مربوط به گران‌فروشی و ۹۴۳ مورد مربوط به سایر تخلفات است و متخلفان تاکنون ۱۳۰ میلیارد ریال جریمه شدند.
وی ادامه داد: متأسفانه در یک ماه، تولیدکننده داخلی یخچال را از ٢۵ میلیون تومان به ۵٠ میلیون تومان افزایش قیمت داده که جای بررسی از سوی نهاد‌های ناظر دارد که چرا کالای داخلی تا این حد افزایش قیمت داشته است.

تخلفات بازار لاستیک
سخنگوی تعزیرات درباره آمار مربوط به پرونده‌های لاستیک از ابتدای سال جاری تاکنون گفت: تعداد ۴۲۵ پرونده در خصوص لاستیک در تعزیرات تشکیل‌شده که ۲۷۰ مورد آن مربوط به حوزه کالا‌ها و خدمات و ۱۵۵ مورد مربوط به پرونده‌های قاچاق کالا و ارز است همچنین تعداد ۱۲۴ پرونده در حال رسیدگی و برای ۶۸ پرونده حکم برائت با توجه به ارائه مدارک قانونی صادرشده است.
وی ادامه داد: چهار پرونده نیز با توجه به اینکه موضوع در صلاحیت رسیدگی سازمان تعزیرات نبوده، حکم به عدم صلاحیت صادر و به مرجع صالح بر رسیدگی ارسال‌شده است.
رایگانی اظهارداشت: در ۳۰ پرونده حکم قرار صادرشده و درنهایت متخلفان در ۲۵۳ پرونده جمعاً به پرداخت ۶۵ میلیارد و ۸۲۴ میلیون ریال جریمه محکوم‌شده‌اند.

پرونده‌های عدم ایفای تعهدات ارزی
سخنگوی تعزیرات درباره پرونده‌های وارده و مختومه عدم ایفای تعهدات ارزی واردکنندگان در قبال دریافت ارز و خدمات دولتی در شعب سازمان تعزیرات از ابتدای سال جاری تاکنون گفت: در چهارماهه اول سال ۹۹ تعداد ۷۹۷ پرونده وارد و تعداد ۸۲۷ پرونده مختومه شده که ارزش ریالی پرونده‌های مختومه ۱۷۰ هزار میلیارد ریال است.
وی ادامه داد: میزان محکومیت متخلفان پرونده‌های عدم ایفای تعهدات ارزی واردکنندگان در قبال دریافت ارز و خدمات دولتی در چهارماهه نخست سال جاری یک میلیارد و ۶۳۱ میلیون روپیه، ۹۹۷ میلیارد ریال، یک‌میلیون و ۶۶۰ لیره ترکیه، ۱۲ میلیون روبل روسیه، سه میلیارد درهم، ۲۳ میلیارد وون کره جنوبی، ۲ میلیارد یوان چین، ۳ میلیارد یورو، ۱۷ میلیون دلار، یک میلیارد ین، ۲۹۸هزار دلار کانادا است.

کاهش ٢۴ درصدی زمان رسیدگی به پرونده‌های قاچاق
سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: در حوزه قاچاق کالا در چهارماهه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته رشد ۹۹ درصدی داشته‌ایم. یعنی ۹۹ درصد افزایش عملکرد در شعب تعزیرات داشته‌ایم.
وی ادامه داد: میانگین رسیدگی در پرونده‌های قاچاق ۲۴ درصد کاهش مدت‌زمان رسیدگی داشته و سرعت رسیدگی‌ها افزایش‌یافته است که این در حالی است که ما با شیوع کرونا مواجه بوده‌ایم.

مهم‌ترین پرونده‌های استانی
سخنگوی تعزیرات حکومتی درباره اهم پرونده‌های استانی گفت: در استان گلستان، بر اساس گزارش سازمان صنعت، معدن و تجارت، شرکت غله و خدمات بازرگانی و جهاد کشاورزی مبنی بر اینکه یک شرکت نگهدارنده گندم امانی دولتی در بازرسی انجام‌شده به مقدار بیش از هفت میلیون و ١٠٠ هزار کیلوگرم گندم کسری داشته؛ پرونده‌ای در اداره تعزیرات حکومتی مینودشت تشکیل و مورد رسیدگی قرار گرفت.
وی ادامه داد: پس از سیر مراحل قانونی و اخذ نظریه کارشناسی از سوی شعبه رسیدگی‌کننده در تعزیرات، تخلف انتسابی کسری گندم در سیلو‌های شرکت محرز و با استناد به بند الف ماده ۶۱ قانون اصلاح قانون نظام صنفی شرکت نگهدارنده گندم امانی دولتی ملزم به استرداد کالا در شبکه و پرداخت ۱۷۷ میلیارد ریال جریمه محکوم شد.

وی با اشاره به پرونده‌ای در استان اصفهان افزود: با اعلام گزارش پلیس امنیت اقتصادی مبنی بر کشف ۳۰۰۰ لیتر گازوییل مظنون به قاچاق از یک دستگاه کامیون کشنده، پرونده متشکله جهت رسیدگی به شعبه ششم ویژه رسیدگی به تخلفات قاچاق کالا و ارز تعزیرات حکومتی استان ارجاع گردید و شعبه مذکور بعد از رسیدگی به پرونده و نهایتاً احراز تخلف، راننده کامیون کشنده را به دلیل مباشرت در قاچاق فرآورده‌های نفتی به پرداخت مبلغ ۳ میلیارد و ۸۴۰ میلیون ریال جریمه در حق صندوق دولت محکوم کرد.

رایگانی با اشاره به پرونده‌ای در استان خوزستان گفت: پس از ارسال گزارشی از سوی نیروی انتظامی شهرستان اهواز مبنی بر کشف مقادیری پوشاک، این گزارش به اداره تعزیرات حکومتی شهرستان اهواز ارسال و به شعبه هفتم ارجاع شد و پس از استعلامات لازم و اخذ دفاعیات متهم، تخلف محرز و متهم به ضبط کالا مکشوفه و پرداخت ۲ میلیارد و ۳۷۱میلیون ریال جریمه محکوم شد.

رایگانی درباره پرونده‌ای در استان مرکزی افزود: با کشف محموله ۳۳ هزار و ۱۰۳ متر پارچه پرونده به تعزیرات ارجاع و با توجه به عدم ارائه مدارک قانونی، متهم به دلیل حمل و مباشرت در قاچاق به پرداخت ۳ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد.

وی اضافه کرد: در استان خراسان شمالی، با گزارش اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان مانه و سملقان مبنی بر تخلف عرضه خارج از شبکه مواد پتروشیمی به مقدار ۱۱۰ تن، پرونده تشکیل و در بررسی‌ها مشخص شد که شرکت تولیدی با دریافت مواد پتروشیمی سهمیه‌ای با نرخ دولتی، مواد را به‌صورت عرضه خارج از شبکه به فروش رسانده که در همین راستا شعبه پس از بررسی و رسیدگی پرونده، متهم به قطع سهمیه به مدت سه ماه، پرداخت مبلغ یک میلیارد و ۱۶۶ میلیون ریال جریمه محکوم و جریمه نقدی حکم صادره وصولی شده است.

رایگانی اظهارداشت: در استان کردستان، مأموران نیروی انتظامی مستقر در ایست بازرسی صلوات‌آباد سنندج در حین کنترل و بازرسی خودرو‌های عبوری از یک دستگاه خودرو سواری مشکوک و مجموعاً ۳۳۹ هزار و ۷۲۰ نخ سیگار خارجی کشف و پس از رسیدگی و احراز تخلف، حکم به ضبط محموله صادر و متهم به پرداخت یک میلیارد و ۱۲۷ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شدند.

وی افزود: در استان فارس، با شکایت یکی از بانک‌های استان از یک شرکت بازرگانی مبنی بر عدم ایفای تعهدات ارزی، پرونده‌ای در شعبه چهارم تعزیرات حکومتی استان تشکیل شد. بانک شاکی در شکایت خود ادعا کرده بود که شرکت یادشده مبلغ یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار یوآن ارز دولتی را برای واردات کالا‌های موردنیاز کشور دریافت کرده و این در حالی بوده که طبق گزارش گمرک کالایی وارد کشور نشده است. طی تحقیقات انجام‌شده و استعلام از مراجع مربوطه، تخلف این شرکت بازرگانی محرز و درنهایت شعبه رسیدگی‌کننده حکم به استرداد مبلغ یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار یوآن به بانک شاکی و تعلیق کارت بازرگانی شرکت متخلف به مدت ۶ ماه صادر کرد.

رایگانی گفت: در استان آذربایجان غربی، مأموران دایره مبارزه با قاچاق کالا و ارز شهرستان خوی در موقعیت ایستگاه بازرسی ایواوغلی به یک دستگاه خودروی کامیون ایسوز حامل بار گمرکی برخورد و در بازرسی از آن تعداد۶۰دستگاه محرک سم‌پاش و۲۰ عدد گلات سم‌پاش را به ظن قاچاق کشف و ضبط و مراتب را طی گزارشی به تعزیرات حکومتی شهرستان خوی ارسال کردند. شعبه اول ویژه رسیدگی به قاچاق کالا و ارز شهرستان خوی بنا به گواهی گمرک مبنی بر عدم مطابقت کالا‌های مکشوفه با اسناد، اتهام مباشرت در قاچاق کالا را محرز تشخیص و متهم را به ضبط کالا‌های مکشوفه به نفع دولت و پرداخت ۶ میلیارد و ۲۷۵ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم کرد.

سخنگوی تعزیرات ادامه داد: در استان زنجان با حسب شکایات شرکت‌های خصوصی پرونده یک واحد دامداری به اتهام گران‌فروشی شیر خام در تعزیرات حکومتی شهرستان ابهر تشکیل و مورد رسیدگی قرار گرفت. پس از دریافت گزارشات کارشناسی تخلف گران‌فروشی محرز و بر اساس حکم صادره شرکت متخلف به پرداخت ۵۲ میلیارد ریال در حق صندوق دولت محکوم شد.

رایگانی با اشاره به پرونده‌ای در استان سیستان و بلوچستان افزود: مأموران انتظامی مستقر در ایست و بازرسی شهرستان سراوان در بازرسی از یک دستگاه خودروی کامیون مقدار ۱۰ هزار کیلوگرم سم پروپارژیت مشکوک به قاچاق را کشف کردند. در همین راستا با تشکیل پرونده و رسیدگی آن در تعزیرات حکومتی سراوان، شعبه رسیدگی‌کننده به دلیل محبوبیت این کالا در کشور پاکستان و عدم ارائه مدارک قانونی توسط متهم رأی بر محکومیت قاچاقچی به میزان ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون و ضبط سموم مکشوفه صادر کرد.

وی اظهارداشت: در استان کرمان تعداد سه پرونده با موضوع عرضه خارج از شبکه و عدم رعایت ضوابط قیمت‌گذاری و توزیع یک شرکت به ارزش ۹۴۴ میلیارد ریال، شرکت دوم به ارزش ۱۲ میلیارد ریال و شرکت سوم به ارزش ریالی تخلف فروردین ۹۸ تا مهر ۹۸: ۳۸۰ میلیارد تومان، آبان ۹۸ تا بهمن ۹۸: ۲۷۱ میلیارد تومان، اسفندماه ۹۸: ۱۳۷ میلیارد تومان جمعاً به ارزش ۷۸۹ میلیارد تومان در شعبه اول بدوی در حال رسیدگی است.
رایگانی توضیح داد: در خصوص پرونده‌های اتهامی دو شرکت نخست، فرآیند رسیدگی پس از احضار مدیرعامل شرکت‌های موصوف و اخذ اظهارات ایشان، در مرحله استعلام مدارک ارائه‌شده از سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قرار دارد و پرونده اتهامی شرکت سوم در مرحله تحقیقات مقدماتی است.

رسیدگی به پرونده تخلف اپراتور‌ها در افزایش قیمت بسته‌های اینترنت
سخنگوی تعزیرات درباره تخلف اپراتور‌ها درخصوص گران‌فروشی بسته‌های اینترنت گفت: در گزارش اولیه‌ای که سازمان تنظیم مقررات رادیویی به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال کرد، میزان تخلف اولیه اعلام‌شده بود و برهمان اساس، شعبه رسیدگی‌کننده هم روند رسیدگی به این پرونده را آغاز کرد.

وی ادامه داد:، اما اعلام دقیق و کارشناسی میزان تخلف اپراتور‌ها از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برای رسیدگی به پرونده موردنیاز بود که آن‌ها هم عین همان نامه و میزان تخلف اعلامی از سوی سازمان تنظیم مقررات رادیویی را ارسال کردند که البته باید طبق مقررات و ضوابط قیمت‌گذاری این کار را انجام دهند و هنوز انجام‌نشده است.
رایگانی اظهار داشت: شعبه رسیدگی‌کننده از سازمان تنظیم مقررات رادیویی درخواست کرده است تا با حضور در این شعبه نحوه محاسبه میزان تخلف را اعلام کنند و از سوی دیگر سازمان حمایت نیز میزان تخلف را برای رسیدگی به شعبه اعلام کند.

کشف تخلف شرکت مس
سخنگوی تعزیرات درباره عملکرد شرکت‌های فولاد در بورس که عرضه‌های کمی دارند، گفت: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان دراین‌باره از شرکت مس کشف تخلف و به سازمان تعزیرات اعلام کرده است.
رایگانی درباره اطاله در رسیدگی پرونده‌های تعزیرات گفت: فرایند رسیدگی به پرونده‌ها طبق قانون مشخص است؛ پس از صدور رأی متخلف می‌تواند به رأی بعدی اعتراض کند و در تجدیدنظر دوباره بررسی و حکم صادر می‌شود سپس در پرونده‌های صنفی در حکم تجدیدنظر یا شعبه عالی هم اعتراض می‌شود و پرونده به دیوان عدالت اداری می‌رود که این فرایند زمان‌بر است و گاهی تا یک سال هم طول می‌کشد.
وی تصریح کرد: این روند در قانون تعریف‌شده است و طبق قانون میزان جرائم تخلفات خصوصاً در پرونده‌های صنفی به‌اندازه‌ای نیست که بازدارنده باشد. بار‌ها به مراجع قانون‌گذار؛ مجمع تشخیص مصلحت و مجلس شورای اسلامی پیشنهاد دادیم که با تصویب مواد قانونی این مشکلات را حل کنند.

واحد‌های بسته‌بندی کالا‌ها ضوابط قیمت‌گذاری را رعایت کنند
سخنگوی تعزیرات درباره گران بودن اجناس بسته‌بندی گفت: اعتقاد ما بر این است که این کالا‌ها و اجناس در واحد‌های تولیدی بسته‌بندی و توزیع می‌شود تا در فروشگاه‌ها عرضه شوند پس هم پروانه دارند، هم نظارت بهداشتی می‌شوند و هم مجوز از وزارت صمت و شناسه تولید دارند بنابراین باید ضوابط قیمت‌گذاری را رعایت کنند و اگر این‌طور نیست مراجع ناظر وظیفه‌دارند نظارت خود را انجام دهند و در صورت ارجاع پرونده به سازمان تعزیرات حکومتی به این پرونده رسیدگی خواهد شد.

رایگانی با تأکید بر اینکه تعزیرات مرجع رسیدگی به تخلفات است، افزود: تا زمانی که از سوی نهاد‌های ناظر مانند سازمان حمایت به تعزیرات گزارش تخلف داده نشود، تعزیرات نمی‌تواند ورود کند و اخیراً هم معاونت حقوقی قوه قضاییه در یک نظریه مشورتی اعلام کرد که تعزیرات یک‌نهاد ناظر نیست و آنچه در قالب گشت‌های تعزیرات انجام می‌شود با حضور مراجع نظارتی است بنابراین تعزیرات کاشف و ناظر تخلف یا قیمت گذار نیست.
رایگانی درباره پرونده شرکت آمیکو گفت: با اعلام شکایت شاکیان پرونده و اعتراض سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به رأی صادره بدوی اعتراض شد و این رأی در شعبه تجدیدنظر استان تهران در حال رسیدگی است و رأی تجدیدنظر احتمالاً تا هفته آینده صادر خواهد شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹، کد خبر: ۸۳۹۰۲۱۷۷، www. irna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین