پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۴۴۶۹
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۸
ارتفاعات شهرستان مراوه تپه در استان گلستان به علت شرایط آب و هوایی خاص، زمستان‌های بسیار سرد و تابستان‌های گرم دارد و زیستگاه طبیعی مناسبی برای رشد درختان پسته به وجود آورده است.

شعار سال: ارتفاعات شهرستان مراوه تپه در استان گلستان به علت شرایط آب و هوایی خاص، زمستان‌های بسیار سرد و تابستان‌های گرم دارد و زیستگاه طبیعی مناسبی برای رشد درختان پسته به وجود آورده است. رشد و باردهی این درختان به صورت خودرو قدمتی ۸۰۰ ساله دارد. درختان پسته وحشی در گستره ۳۰ هزار هکتاری پراکنده شده‌اند که با مجوز اداره منابع طبیعی، مردم منطقه زیر نظر یک شرکت و فقط اجازه مدیریت، بهره‌وری و بهره‌برداری از ۵۶۰۳ هکتار از این درختان را دارند. برداشت پسته وحشی ارگانیگ از درختان جنگلی و کوهی منطقه مرزی قازانقایه و هفت روستای دهستان «پالیزان» که درشمال شرق استان گلستان واقع شده، انجام می‌شود. شرکت توسعه بصیرت نزدیک به هزار نفر عضو دارد که همگی مردم روستا‌های اطراف هستند. هر سال با آغاز فصل برداشت پسته، کوه‌های منطقه از قرق خارج شده و مردم می‌توانند پسته را برداشت کنند. برداشت پسته در قالب تعاونی به مردم محروم روستا‌های مجاور واگذار می‌شود تا هم در اقتصاد منطقه و هم در توسعه و نگهداری درخت‌ها و بهره‌برداری از آن‌ها مؤثر باشد.
یکی از مشکلات موجود، برداشت زودهنگام پسته در این منطقه است که باعث کند شدن تکثیر درختان می‌شود. به گفته مدیر جهاد کشاورزی مراوه‌تپه، وسعت ذخیره‌گاه ژنتیکی پسته مراوه‌تپه در ۶۰ سال گذشته ۵۰ هزار هکتار بود که به علت برداشت زودهنگام محصول، چرای بی‌رویه دام و قطع درختان، به ۷ هزار هکتار کاهش یافته است. قاچاق پسته توسط افراد سود جو و خارج کردن آن از مبادی غیر قانونی، همچنین قیمت گذاری‌های نامتعارف توسط آن‌ها یکی دیگراز دلایلی است که باعث شده مردم منطقه از منافع حاصل از این محصول بی‌بهره باشند.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ، تاریخ انتشار 24 مرداد    99، کد خبر:   99052417534، www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین