پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۳۸۲۰
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۰
برای خیلی از ما سفر به شمال کشور تنها محدود می‌شود به دو استان مازندران و گیلان غافل از این‌که در بخش دیگری از شمال کشور در مرکز استان گلستان شهری قرار گرفته که با قدمتی چندین هزار ساله دیدنی‌های زیادی دارد که مهجور مانده است.

شعارسال: پژوهش‌های تازه نشان داده‌ که منطقه گرگان از 6 هزار سال پیش تمدن پیش از آریایی‌ها را در خود جای داده بوده ‌است. گرگان همان جایی است که گردشگران با سلایق مختلف و متنوع را راضی می‌کند. شما چه طرفدار تاریخ باشید چه طرفدار طبیعت، چه پی صنایع دستی ناب بگردید یا دنبال چشیدن طعم غذاهای سنتی ایرانی باشید، گرگان جوابگوی ذایقه شماست.

کجاها را ببینیم؟

  گرگان مرکز استان گلستان یکی از سه استان کناره دریای خزر است که یکی از متنوع‌ترین شرایط محیطی را دارد و با این حساب می توانید زیباترین جاذبه‌های طبیعی مثل کوه، بیابان، دریا، رودخانه، زمین کشاورزی، جنگل، تالاب، دشت و چمنزار را در این استان یکجا ببینید

خلیج گرگان با وسعتی 400 کیلومتری، بزرگ‌ترین خلیج دریای مازندران است که حداکثر عمق آن به چهار متر می‌رسد. درجه شوری آب این خلیج در قسمت‌های غربی به علت کمی عمق و افزایش تبخیر، کمی بیشتر از درجه شوری آب دریای مازندران است. حدود 25 رود و نهر کوچک از دامنه شمالی البرز وارد خلیج گرگان می‌شود و این خلیج یکی از سایت‌های مهم پرنده‌نگری در ایران محسوب می‌شود و بد نیست بدانید که آشوراده تنها جزیره ایرانی دریای شمال در یک کیلومتری اسکله بندرترکمن و در همین خلیج واقع شده ‌است.

روستای زیارت همان جایی است که توصیه می کنیم در بازدید از گرگان سری به آن بزنید. این روستا در 17 کیلومتری جنوب شهر گرگان از شمال به ناهارخوران ‌و از جنوب به آبشار و ارتفاعات پوشیده از جنگل محدود می‌شود. علت نامگذاری این روستا به زیارت را وجود عبادتگاهی هزار ساله متعلق به بوداییان می‌دانند. این روستا در میان دو دامنه کوهستانی و جنگلی قرار گرفته و به دلیل هوای خنک و معتدل به روستای ییلاقی گردشگران و مسافران در تابستان‌ها بدل شده است. در زیارت می‌توان به راحتی یکی از اقامتگاه‌های کوچک محلی را اجاره کرده و مدتی را در سکوت و آرامش طبیعت به‌سر برد. چشمه آبگرم این روستا آرام‌بخش بوده و برای انواع بیماری‌های پوستی و درد مفاصل مفید است.

اسم گرگان که می‌آید نخستین چیزی که شاید به ذهن برسد، پارک زیبا، معروف و ‌جنگلی ناهارخوران است. این منطقه نه‌تنها محبوب‌ترین منطقه تفریحی گرگانی‌ها محسوب می‌شود، بلکه بسیاری از مردم از شهرهای مختلف ایران مقصد سفرشان را جنگل ناهارخوران در جنوب شهر گرگان قرار می‌دهند. در 20 سال گذشته با بزرگ شدن گرگان، این پارک جنگلی به شهر متصل شده و جاده ناهارخوران هم امروزه یکی از پررفت‌وآمدترین خیابان‌های شهر به شمار می‌رود.

بازار قدیمی گرگان که به بازار نعلبندان نیز معروف است، در داخل بافت قدیم شهر گرگان، بعد از میدان شهرد‏اری قرار دارد. این بازار که قدمتی دیرینه دارد، از نظر سبک معماری و راسته‌های مربوط، یکی از زیباترین بازارهای استان گلستان و منطقه شمال ایران محسوب می‌شود. موقع گشت‌وگذار در بازار نعلبندان، اگر دلتان خواست یکی از بناهای به‌جامانده از سلجوقیان را از نزدیک ببینید، سری به مسجد جامع گرگان که همان داخل بازار است، بزنید. ترکیب آجر و کاشی به کار رفته در این مسجد، کاشی‌های هفت رنگ، مناره آجری آن و خطوط کوفی نوشته شده روی مناره‌ها، مسجد جامع گرگان را در شمار دیدنی‌ترین مساجد شمال قرار داده است.

پارک جنگلی النگدره که اصلا باید در پاییز به تماشایش نشست نزدیک پارک جنگلی ناهارخوران است. اگر به دنبال رفتن به جایی هستید که تصویری از پاییز، شبیه آن‌چه در قصه‌‎ها و افسانه‌ها شنیده‌اید را به چشم ببینید، باید به النگدره بروید.

همان نزدیکی‌های النگدره دریاچه توشن واقع شده. از گرگان که ۵ کیلومتر به سمت جنوب بروید، به روستای توشن و دریاچه این روستا که هم‌نامش است می‌رسید. توشن به معنی کم شدن آب است و اهالی به آن آبندان هم می‌گویند.

آب‌وهوای خوب اطراف دریاچه، امکان ماهیگیری و قدم زدن اطراف آن، دریاچه توشن را به جایی بسیار خواستنی تبدیل کرده است

اگر فکر می‌کنید حالا دیگر دیدنی‌های طبیعی گرگان تمام شده اشتباه می کنید. در جنوب شرقی گرگان با فاصله‌ای نزدیک به ۱۳ کیلومتر، طبیعت چهره رمانتیکش را به شما نشان می‌دهد. مسیر به جنگل توسکستان ختم می‌شود. در بین جاهای دیدنی گرگان حتماً  سری به جنگل توسکستان بزنید و با راندن در جاده‌ی افسانه‌ای آن که در پاییز زیبایی‌اش به اوج می‌رسد، سفری آرامش‌بخش را تجربه کنید.

در جنوب غربی گرگان آبشار کم ارتفاع اما زیبایی در دل جنگل جا خوش کرده است. طراوت و خنکای آبشار رنگو سرسبزی اطرافش را دو چندان کرده است. ساختار این آبشار شکلی نیم دایره‌ای دارد و سادگی دلنشینی به طبیعت بکر منطقه داده است. برای رسیدن به این آبشار زلال، باید پیاده‌روی کنید.

باورتان می‌شود در ایران و در استان گرگان دیواری مثل دیوار چین وجود داشته باشد؟ دیوار دفاعی گرگان به طول ۲۰۰ کیلومتر در زمان ساسانیان ساخته شده و بعد از دیوار چین و آلمان سومین دیوار بلند دنیاست. این دیوار از ناحیه گمیشان تا کوه‌های گلیداغ در شمال شرق کلاله امتداد پیدا کرده است.

اولین پارک ملی و بزرگ‌ترین پارک طبیعی ایران پارک گلستان است که بیشترین قسمت آن در استان گلستان قرار دارد. در این پارک گیاهان، حیوانات و پرندگان متنوعی می‌بینید و ساعت‌ها محو تماشای چشم‌اندازهای تماشایی می‌شوید.

اما گرگان برای تاریخ‌دوستان هم جذابیت خاص خودش را دارد.

میل گنبد که بلندترین برج تمام آجری جهان است، جزو ابنیه‌ تاریخی مربوط به سده‌ چهارم هجری است. این برج که در شهر گنبد کاووس استان گلستان ساخته شده در میان یک تپه‌ خاکی قرار دارد و فقط دو متر از ارتفاع آن خارج از سطح این تپه است. در ایران باستان، برای راهنمایی مسافران در کنار راه‌ها و جاده‌ها، ساختمان‌های برج‌مانندی می‌ساختند که به آن‌ها میل یا منار می‌گفتند. برای دیدن میل گنبد باید راهی گنبد کاووس شوید.

  چه غذایی بخوریم؟

"خورش ساک" از خوراک‌های سنتی مردم گرگان است که با اسفناج، نخود، آرد، گوشت گوسفندی و آب نارنج تهیه می‌شود. "هلی آش" هم یکی از معروف‌ترین آش‌های سنتی ایرانی است که در گرگان تهیه می‌شود. هلی به معنای گوجه سبز است. در تهیه هلی آش از نخود، لوبیا، کدو، برنج، سبزی‌های محلی به همراه گوجه‌سبز و کمی شکر استفاده می‌شود. "کی آش" هم که با کدو حلوایی و آب انار و نعناع طبخ می‌شود، طرفداران بسیاری دارد. "حلوای گردویی" مهم‌ترین شیرینی محلی گرگان که هم در عزاداری‌ها و هم در مراسم شادی پخته می‌شود، از برنج، شکر، گردو و آب تشکیل شده و طبخش چند ‌ساعتی طول می ‌کشد. کوکو اشپل، بنج‌نون، پیشمه و نان روغنی قاتلمه هم از دیگر خوراک‌های سنتی گرگان است.

سوغات

صنایع دستی که در گرگان به فروش می‌رسد، بیشتر حاصل کار قبایل کوچ‌نشین ترکمن است که محصولات خود را برای عرضه به شهر گرگان می‌آورند. قالیبافی، مهم‌ترین صنعت دستی این منطقه است که با بهترین نوع پشم موسوم به خارچین، توسط زنان و دختران ترکمن بافته می‌شود.  یکی از صنایع دستی مورد علاقه گردشگران، نمازلیق یا همان سجاده است. نمازلیق‌ها قالی‌های کوچکی است‌ که با نقش‌ونگارهای زیبای ترکمنی بافته شده و روی آن نماز می‌خوانند. 

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 15آبان1398، کدخبر: 83540131، life.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین