پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۸۶۴۴
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۶
یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی بناست با تصاحب شهربازی بجنورد، پروژه‌ای تجاری بسازد که این پروژه انتقادات زیادی را به همراه دارد.

شعار سال: بخش قابل توجهی از رشد و توسعه یک شهر و یا استان به صورت مستقیم مربوط به سرمایه گذاری بخش خصوصی در آن منطقه است؛ به طوری که مدیران فعلی از هر راهی که شده به دنیال پیدا کردن یک سرمایه گذار در بخش‌های مختلف برای شهر خود هستند تا اندکی توسعه سرعت یابد.

خراسان شمالی نیز از این قضیه مستثنی نیست و تلاش‌های بسیاری برای جذب سرمایه گذاران انجام می‌شود. هر چند به نظر می‌رسد این استان موانع بسیاری برای جذب سرمایه گذار دارد، به طوری که یکی از سرمایه گذاران خصوصی بجنورد که سال هاست پروژه اش نیمه تمام مانده و با سرعت اندک رشد می‌کند مدیران را عامل اصلی عدم حضور سرمایه گذاران در بجنورد می داند.

وی می گوید: مدیران گاهی حتی برای عدم حضور سرمایه گذار، سنگ اندازی می‌کنند و اعلام می‌کنند مجوز‌های لازم را برای کاهش حضور سرمایه گذاران در روند اداری آماده کرده اند، اما این فقط در حد حرف است و همین موضوعات باعث شده سرمایه گذاران تمایلی به حضور در خراسان شمالی نداشته باشند.

با این حال گاهی سرمایه گذارانی پیدا می‌شوند که دل را به دریا زده و وارد گود هولناک خراسان شمالی می‌شوند تا مگر بتوانند در این استان کسب و کاری رقم بزنند و درآمدی کسب کنند؛ در کنار آن نیز مردم سودی ببرند. اما این فقط یک روی ماجرا است. روی دیگر سکه افراد به اصطلاح سرمایه گذاری هستند که وارد استان می‌شوند، از منابع بانک‌ها استفاده می‌کنند و مقداری پروژه را جلو می‌برند و در نهایت پروژه را رها کرده و بدون خرج ریالی در استان، به شهر خود کوچ می‌کنند.

گاهی آنقدر جلوی پای سرمایه گذار سنگ می‌اندازند که فرد از سرمایه گذاری منصرف شود و یا آنقدر هول حضور پول در استان را دارند که از آنطرف بام می‌افتند و هزینه‌هایی از بانک‌های استان و یا بیت المال خارج می‌شود. به همین دلایل مردم استان دیگر اطمینان خود را به سرمایه گذاری‌هایی که از طریق برخی واسطه‌ها به استان می‌آیند از دست داده اند.

سرمایه گذار جدید می‌آید؛ اما با سر و صدای فراوان!
طی روز‌های اخیر یکی دیگر از سرمایه گذاران کشور قصد ورود به استان را داشت. اواسط مرداد ماه بود که خبر از توافقی بین شهرداری و یک سرمایه گذار برای ساخت یک مرکز تجاری در درون پارک شهر بازی بجنورد در مساحت ۴ هکتار منتشر شد. خبری که مردم از آن خوشحال نبودند و علت اصلی آن، موقعیت این پروژه است.

بجنورد از نظر فضای سبز نسبت به جمعیت دچار کمبود است با این وجود اینک بنا بود ۴ هکتار از شهربازی اش را نیز از دست بدهد. مردم از همان ابتدا به این موضوع اعتراض کردند که این اعتراض در فضای مجازی در سطح استان منتشر شد. طی یک نظرسنجی حدود ۷۰ درصد مردم با احداث مرکز تجاری در درون پارک مخالفت کردند.

بجنورد دوبی می‌شود!
عده‌ای آنچنان طرح را تطهیر می‌کردند که گویی پروژه «رز» یک مسیر شگفت انگیز برای رشد استان است و دیگری این طرح را با پروژه‌ای تجاری در دبی مقایسه می‌کرد و با انتشار عکس‌های آن پروژه، مخالفان را ضد توسعه خطاب می‌کرد.
بررسی یک سرمایه‌گذاری پر ابهام / بجنورد شبیه دُبی می‌شود یا پارک بانوان از بین می‌رود؟
محالفان نیز دلایل خود را داشتند. آن‌ها در وهله اول خود را موافق سرمایه گذاری، اما از نوع درست عنوان کرده و معتقد بودند پروژه‌ای که در قرارداد آن ده‌ها ابهام وجود دارد، قطعا ثمره‌ای برای مردم نخواهد داشت و بار مالی دیگری بر دوش مردم قرار می‌دهد.

سرمایه گذار به دنبال مکانی برای سود بیشتر است
مهدی محمدی، عضو شورای شهر بجنورد در این خصوص ضمن اعلام موافقت با اجرای این پروژه در شهربازی اظهار کرد: هیچ پروژه‌ای را به طور مطلق نمی‌توان صفر و یا صد در نظر گرفت؛ بلکه هر پروژه‌ای نقاط ضعف و قوتی دارد که باید اثرات نقاط ضعف آن را کاست و نقاط مثبتش را تقویت کرد.

محمدی افزود: برای کاهش دغدغه‌های پیرامون عملیاتی شدن این پروژه در زمین جانمایی شده، یک مشاور انتخاب شود و امضای اول میان طرفین (سرمایه گذار و شهرداری بجنورد) بابت پیش نویس تنظیم شده باشد؛ تا سرمایه گذار مقدمات کار را آماده کرده و قرارداد نهایی میان طرفین امضا شود.

جمشید گریوانی، دیگر عضو شورای شهر بجنورد نیز با اعلام موافقت با اجرای این پروژه عنوان کرده زمین‌های مختلفی به سرمایه گذار پیشنهاد شد که در نهایت زمین چهار هکتاری شهربازی بجنورد را انتخاب کرد.

هاشمی، عضو شورای شهر بجنورد: بجنورد محلی برای زندگی دکتر‌ها ندارد. نباید فقط به زندگی حاشیه نشینان فکر کنیم؛ برخی پولدار هستند و دوست دارند جای خوبی زندگی کنند!



گریوانی تصریح کرد که سرمایه گذار قطعاً به دنبال زمینی خواهد بود که بتواند از محل اجرای پروژه، سود سرمایه هزینه شده را بدست آورد.

فقط نباید به فکر حاشیه شهر باشیم / برخی دوست دارند خوب زندگی کنند!
زهرا هاشمی، دیگر عضو شورای شهر بجنورد که موافق این طرح است، در دفاع از آن گفت: بسیاری از پزشکان در بجنورد به ما می‌گویند بجنورد محلی برای زندگی دکتر‌ها ندارد. وی اضافه کرده که با ساختن این پروژه ما باید به فکر همه اقشار جامعه باشیم. ما که نباید فقط به زندگی حاشیه نشینان فکر کنیم؛ برخی پولدار هستند و دوست دارند جای خوبی زندگی کنند.

علیرضا باغچقی، نائب رییس شورای شهر بجنورد با اعلام مخالفت از جانمایی زمین برای اجرای این پروژه عنوان کرد: با اصل سرمایه گذاری بابت پروژه معرفی شده مخالف نیستم، اما با انتخاب این زمین برای اجرای پروژه که بخشی از فضای پارک شهربازی بجنورد است، مخالفم.

بررسی یک سرمایه‌گذاری پر ابهام / بجنورد شبیه دُبی می‌شود یا پارک بانوان از بین می‌رود؟

باغچقی تصریح کرد: ابتدا سطح اشغال برای اجرای این پروژه ۳۰ درصد اعلام شد، اما الان اعلام می‌شود که سطح اشغال زمین برای اجرای آن ۹۰ درصد خواهد بود.

وی افزود: ابتدا اعلام شد که سهم سود شهرداری بجنورد از محل اجرای این پروژه ۴۵ درصد است، درحالیکه اکنون گفته می‌شود این سهم برای شهرداری بجنورد ۲۲ درصد خواهد بود.

نائب رییس شورای شهر بجنورد گفت: باید قبل از تنظیم و امضای پیش نویس مشاور حقوقی برای شهرداری بجنورد در این پروژه انتخاب شود و نظر مخالفان جانمایی زمین نیز در پیش نویس تنظیمی نوشته شود.


به فکر احیای شهربازی باشیم؛ نه حذف آن!
اما ابراهیم امانی، عضو شورای شهر بجنورد که از مخالفان زمین جانمایی شده بود، گفته: قرار نیست چون تجهیزات شهربازی بجنورد مستهلک شده است، زمین شهربازی را واگذار کنیم؛ درحالیکه ابتدا باید به فکر احیای شهربازی می‌بودیم نه به فکر حذف آن.


مصطفی دلیریان، دیگر عضو شورای شهر بجنورد از دیگر مخالفان جانمایی زمین برای این پروژه است . او هم معتقد است باید بر روی جنبه‌های مختلف این پروژه بررسی‌های کارشناسی انجام شود. دلیریان خواستار شد آن شده تا بررسی این پروژه به کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر بجنورد ارجاع تا بابت آن تصمیم نهایی گرفته شود.

اما سید محسن موسوی عضو دیگر شورای شهر گفته شهربازی بجنورد کارکرد خدماتی دارد و احداث این پروژه، تنها فضای آماده سازی شده برای بانوان بجنورد را حذف خواهد کرد. خواستار این هستم پروژه در مکان دیگری احداث شود.

با این تفاسیر، اعضای شورای شهر بجنورد همچنان در حال رایزنی و بررسی طرح هستند. امیدواریم که بررسی ها به درستی و با دقت بیشتر انجام شود و اینگونه طرح ها که صرفا مخاطب حداقلی آن‌ هم در شهری چون بجنورد خواهد داشت، باعث آسیب به مکان تفریحی عموم مردم نشود. 

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار 16 شهریور    99، کد خبر:   873335، www.snn.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین