پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۰۸۶۱
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۵
در شرایطی که خراسان شمالی در وضعیت هشدار کرونا قرار دارد؛ اما دانشگاه علوم پزشکی این استان تصمیم به برگزاری کلاس‌های عملی گرفته که این تصمیم اعتراض دانشجویان را به دنبال داشته است.
شعارسال: اینک بیش از ۳ ماه از آغاز کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها می‌گذرد و آرام آرام زمزمه بازگشایی برخی دانشگاه‌ها شنیده می‌شود. یکی از این دانشگاه‌ها دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی است که طبق اطلاعیه دانشگاه کلاس‌های عملی و بالینی از دو روز گذشته آغاز شده است.

این درحالی است که خراسان شمالی بار‌ها از سوی وزارت بهداشت جزو استان‌های در معرض هشدار اعلام شده و روز گذشته نیز بیش از ۴۰ مبتلا به کووید ۱۹ در استان شناسایی شده اند. همچنین این استان دارای ۶ شهر در وضعیت قرمز است که خطرات بازگشایی دانشگاه‌ها را بیشتر می‌کند.

از سوی دیگر، ولی الله حیاتی، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی نیز در خصوص بازگشایی دانشگاه‌های استان و برگزاری امتحانات گفته بود با توجه به قرارگرفتن خراسان شمالی در وضعیت قرمز کرونا ویروس، امتحانات دانشگاه‌های استان به صورت غیر حضوری برگزار می‌شود.

هرچند معاون سیاسی استاندار دروس کارگاهی و عملی را از این قائده مستثنی کرد، اما این سئوال مطرح است که در شرایط قرمز یک استان چطور می‌شود اقدام به برگزاری کلاس‌ها و امتحانات دروس عملی کرد؟

این درحالی است که بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی هفته گذشته طی نامه‌ای به رئیس کمیسیون دانشجویی استان نسبت به خطرات بازگشایی دانشگاه‌ها هشدار داده بود و در آن نامه از مسئولان خواسته بود برگزاری امتحانات و یا کلاس‌ها را به صورت مجازی دنبال کرده و یا آن را به تعویق بیندازند.









نامه‌های متعدد دانشجویان به مسئولان.
اما تصمیمات دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی باعث شد دانشجویان خود وارد عمل شوند و اعتراض به این تصمیم را اعلام کنند. دانشجویان رشته‌ها و ورودی‌های مختلف این دانشگاه در نامه‌های جداگانه‌ای از معاونت آموزشی دانشگاه خواستند تا کلاس‌های عملی به شکل ویدیویی برگزار شود تا حضور دانشجویان در دانشگاه به حداقل برسد.

دانشجویان حضور خود در دانشگاه را همراه با خطر ایجاد زنجیره انتقال کرونا ویروس می‌دانند و معتقدند با توجه به زیرساخت‌های ضعیف خراسان شمالی امکان شناسایی دانشجویان بیمار وجود ندارد لذا حضور آنان باعث افزایش تعداد مبتلایان در استان خواهد شد.

امکان برگزاری برخی دروس عملی به صورت مجازی
در این خصوص حجت داورپناه، دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی بجنورد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو گفت: از ششم خرداد ماه ابلاغیه وزارت بهداشت مبنی بر بازگشایی دانشگاه‌ها صادر شد که در بند ۴ این ابلاغیه عنوان شده که کلاس‌های عملی باید برگزار شود، اما شرطی مبنی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز در آن قرار داده شده است.

داورپناه ادامه داد: طبق این ابلاغیه دانشگاه باید شرایط را بسنجد و تصمیم بگیرد؛ به عنوان نمونه بوشهر، زنجان یا خوزستان متناسب با شرایط تصمیم بر عدم بازگشایی دانشگاه گرفتند.

این فعال دانشجویی خاطرنشان کرد: مطالبه ما از دانشگاه این است که دروس عملی که پتانسیل آموزش را به شکل مجازی را دارند به همین صورت انجام شود و دروسی که امکان مجازی برگزار کردنشان وجود ندارد که تعداد بسیار اندکی را شامل می‌شود در مهر ماه با هماهنگی دانشجو و اساتید کلاس‌ها به شکل حضوری برگزار شود.

یک ماسک برای مقابله با کرونا کافی نیست!
وی عدم وجود امکانات بهداشتی را دیگر مشکل برگزاری کلاس‌های حضوری دانست و افزود: اکنون فقط به دانشجویانی که کارآموزی خود را در بیمارستان سپری می‌کنند یک ماسک داده می‌شود، اما به دانشجویانی که قرار بود در خوابگاه‌ها حاضر باشند هیچ امکاناتی ارائه نشد و فقط محل‌های عمومی خوابگاه‌ها ضدعفونی شد.

داورپناه از عدم حضور اکثریت دانشجویان در کلاس‌های دانشگاه خبر داد و تصریح کرد: دانشگاه به دانشجویان زنگ می‌زند و آن‌ها را تهدید به حذف می‌کند که کار درستی نیست. اکنون کمتر از ۲۰ درصد دانشجویان در کلاس‌ها شرکت می‌کنند.

چند راهکار برای حل مسئله
دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی حضور اختیاری دانشجویان را دیگر راهکار دانست و بیان داشت: می‌شود دانشجویانی که از کلاس‌های مجازی راضی نیستند به کلاس‌ها رفته و صدا و فیلم کلاس‌ها را به دانشجویانی که فاصله زیادی از بجنورد دارند ارسال کنند لذا نیاز نباشد شاهد حضور ۱۰۰ درصدی دانشجویان در کلاس باشیم.

وی افزود: پیشنهاد دیگر ما این است که دانشجویان بتوانند چند واحد خود را ناتمام باقی بگذارند که در ترم آتی ادامه این درس را سپری کنند که دانشگاه این مورد را نیز نپذیرفته است.

رئیس دانشگاه به دانشجویان پاسخ نمی‌دهد
داورپناه تاکید کرد: هفته گذشته دانشگاه ۲ روز به دانشجویان فرصت داد تا وسایل خوابگاه خود را بردارند؛ در غیر این صورت تضمینی برای گم نشدن وسایل وجود ندارد. سئوال ما این بود چطور می‌شود کسی که هزار کیلومتر از بجنورد دور است طی ۴۸ ساعت خود را به بجنورد برساند؟

این فعال دانشجویی در انتها با گلایه از رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: یک ماه است که درخواست دیدار با رئیس دانشگاه را داده ایم تا مشکلات عنوان شود؛ ۴ بار این درخواست را داده ایم و هر بار این موضوع توسط رئیس دانشگاه رد شده است. درست است ایشان مشغله فراوانی داشتند، اما می‌شد پاسخ مناسب تری به دانشجویان دهند.

پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود.
اما محمد رضا صفدری، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار ما از اجرای پروتکل‌های بهداشتی در دانشگاه خبر داد و گفت: پروتکل‌های بهداشتی مراکز آموزشی توسط معاونت بهداشتی وزارت بهداشت به دانشگاه‌ها ابلاغ شده و مطابق با دستورالعمل‌ها وسایل محافظتی و به ویژه رعایت فاصله گذاری با کاهش تعداد دانشجویان حاضر در محیط فعالیت آموزشی تمهید شده است.

صفدری ادامه داد: وسایل محافظتی بسته به محیط فعالیت متفاوت خواهد بود و بدیهی است در صورت مواجهه با بیمار مشکوک و با علائم تنفسی حداکثر محافظت انجام خواهد شد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی به تصمیمات دانشگاه درخصوص نحوه برگزاری کلاس‌ها اشاره کرد و بیان داشت: در مورد کلاس‌های نظری تصمیم بر آن شد که به صورت صددرصد مجازی و از طریق سامانه نوید انجام گیرد و کلاس نظری حضوری نخواهیم داشت البته در صورت درخواست دانشجویان امکان برگزاری کلاس‌های رفع اشکال با هماهنگی دانشکده و گروه مربوطه وجود دارد.

سرنوشت دانشجویانی که به کلاس نروند چیست؟
وی افزود: در بخشنامه معاونت آموزشی وزارت بهداشت امکان حذف تک درس تا یک هفته به آزمون و حذف ترم بدون احتساب در سنوات برای دانشجویان در ترم جاری مجاز شده است.

صفدری تاکید کرد: برنامه ریزی برای کلاس‌های عملی و کارگاه‌ها و ... به صورت فشرده و با حداقل میزان حضور برای ارائه محتوا‌های ضروری و اصلی صورت گرفته است.

حساسیت بر یادگیری دروس علوم پزشکی زیاد است
این مسئول اظهار کرد: در ارتباط با نوع آزمون‌ها فعلا مبنا بر آزمون حضوری است البته در حال بررسی امکان برگزاری آنلاین هستیم که با توجه به مشکلات و دغدغه‌های زیاد در ارتباط با سلامت آزمون منتظر تصمیم و مجوز برگزاری آزمون آنلاین از طرف معاونت آموزشی وزارت بهداشت هستیم البته برگزاری خود آزمون با رعایت فاصله گذاری مناسب در دانشگاه میسر است.

وی در پایان با اشاره به لزوم یادگیری دروس توسط دانشجویان گفت: حساسیت برای یادگیری دقیق و کامل به ویژه در مورد دانشجویان علوم پزشکی با توجه به مسئولیت اجتماعی و تربیت نیرو‌هایی که در آینده سلامت جامعه را به عهده خواهند داشت بسیار بالا است و این مورد در تمام تصمیمات باید در نظر گرفته شود.

حال باید دید سرنوشت کلاس‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی چه می‌شود؟ آیا زور مسئولان می‌چربد و یا اتحاد دانشجویان؟





شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، کد خبر:۸۵۳۳۵۳، تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹، snn.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین