پایگاه خبری تحلیلی شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۹۵۸۳
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۸
مدیرکل امور فراورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه تبلیغات در حوزه محصولات تراریخته گمراه‌کننده است، گفت: در تبلیغات، روغن آفتابگردان به عنوان روغن غیرتراریخته معرفی می‌شود در حالیکه اصلا در دنیا دانه آفتابگردان تراریخته وجود ندارد.
شعار سال: دکتر محمدحسین عزیزی با اشاره به اینکه محصولات تراریخته در دنیا موافق و مخالفانی دارد، اظهار کرد: تولید محصولات تراریخته مشمول قوانین بین المللی بوده و تنها منحصر به روغن نیست، اگرچه در کشور ما بیشتر در مورد روغن صحبت می‌شود.

وی افزود: در مورد محصولات تراریخته سه موضوع کشت، مصرف و نحوه برچسب گذاری مطرح است، تولیدکنندگان عمده محصولات تراریخته کشور‌های امریکا، هند و چین هستند و تاکنون محصولات تراریخته در ایران کشت نشده است.

مدیرکل امور فراورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه مصرف محصولات تراریخته در هیچ یک از کشور‌های دنیا ممنوع نیست، عنوان کرد: کشور‌های مختلف قوانین متفاوتی در این حوزه به لحاظ اطلاع رسانی دارند؛ ایران نیز در این زمینه قوانین سختگیرانه اتحادیه اروپا را درمورد برچسب گذاری اجرا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه نقش وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو تنها در زمینه برچسب گذاری و اطلاع رسانی محصولات تراریخته است، گفت: در برخی کشور‌ها مانند امریکا و کانادا برچسب گذاری اختیاری است.

عزیزی تصریح کرد: در برخی کشور‌ها محصولات براساس وجود ژن و DNA در محصول نهایی برچسب گذاری و اطلاع رسانی می‌شود، در برخی کشور‌های دیگر نیز براساس مواد اولیه اصلی که محصول نهایی مانند سویا، کلزا و ذرت از آن‌ها تولید شده، برچسب گذاری می‌شود، یعنی هر محصولی از دانه‌های تراریخته تولید شود، باید برچسب گذاری شود که ایران جزو این کشورهاست.

مدیرکل امور فراورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه الزام برچسب‌گذاری محصولات تراریخته طبق قانون ششم توسعه الزام شده است، عنوان کرد: در حوزه تبلیغات محصولات غذایی گاهی اوقات ادعا‌های نادرست و خلاف واقع مطرح می‌شود که برخی از آن‌ها اصولا موضوعیت ندارد؛ مثلا در مورد تبلیغات روغن خوراکی، روغن آفتابگردان به عنوان روغن غیر تراریخته معرفی می‌شود در حالیکه اصلا در دنیا دانه آفتابگردان تراریخته وجود ندارد و به تبع آن بدهیست که تمام روغن‌های آفتابگردان تولیدی غیر تراریخته هستند.

وی ادامه داد: همچنین درج عنوان بدون کلسترول روی روغن‌های نباتی نیز از این دسته تبلیغات محسوب می‌شود، چراکه روغن‌های نباتی در اصل فاقد کلسترول بوده و تنها در روغن‌های حیوانی وجود دارد. درج عنوان بدون افزودنی روی شیر‌های استریل نیز از این دست تبلیغات است، چراکه شیر‌های استریل نیازی به افزودنی ندارند، چون داخل آن میکروبی وجود ندارد و دلیلی برای استفاده از افزودنی و یا نگهدارنده نیست.

به گفته عزیزی، سازمان غذا و دارو به کارخانجاتی که از این شگرد‌ها برای گمراهی مصرف کن نده استفاده می‌کنند. تذکر داده و سعی دارد که با تعامل مشکل را حل کند، اما در صورت تکرار تخلف با آن‌ها برخورد می‌کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت سازمان غذا و دارو، تاریخ انتشار: 21 شهریور1399، کد خبر: 17599،  www.ifdana.fda.gov.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha:
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین