پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۱۱۴۷
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹
مناطق نفت خیز جنوب، شرکتی که تا کنون همانند قطاری سالم در زمان‌های برنامه ریزی شده بر روی ریل حرکت می‌کرده و همواره توانسته به خوبی از پس تولید ۸۰ درصد نفت کشور بر بیاید...
شعار سال: مناطق نفت خیز جنوب، شرکتی که تا کنون همانند قطاری سالم در زمان‌های برنامه ریزی شده بر روی ریل حرکت می‌کرده و همواره توانسته به خوبی از پس تولید ۸۰ درصد نفت کشور بر بیاید این روزها با دستوراتی از سوی مدیران بالادست مواجه شده که بسیاری از کارشناسان را نسبت به آینده این قطار و عبور مناسبش از ریل نگران کرده است.
هر چند این تنها نگرانی نیست که این روزها مردان جنوب با آن دست به گریبانند. جمعی از کارشناسان مناطق نفت خیز جنوب که به مردان جنوب معروفند همواره با ارائه نظرات کارشناسی در حوزه بالادست و توسعه میادین نفتی بالاخص در این منطقه سعی بر اعمال روش‌های درست و تخصصی در میادین و البته اداره امور این منطقه داشتند.
این کارشناسان که از اکثر بزرگان نفت و متخصصان صاحب نظر تشکیل شده بودند تا آنجا در منطقه تاثیرگذار بودند که اغلب نیروی انسانی فعال در این شرکت نیز برای رفع مشکلات خود به آنان رجوع می‌کردند و به نوعی رابطی مابین نیروی انسانی فعال در منطقه تولید از چاه های نفتی و … با مدیران بر صندلی نشسته منطقه جنوب بودند. قدرت این مردان تا جایی پیشروی کرده بود که مجلس نشینان نیز برای ارائه رای مثبت به یک وزیر دولت، از آنان نظرخواهی می‌کردند و نظر کارشناسانه آنان را بر هر تصمیمی اولویت می‌دادند. در دور اول انتخاب زنگنه برای مدیریت وزارت نفت دولت روحانی نیز این کارشناسان در قالب بیانیه‌ای با عنوان جمعی از کارشناسان مناطق نفت خیز جنوب حمایت خود از این مدیر را بنا بر شرایط آن روز کشور اعلام کردند که به اذعان بسیاری از کارشناسان بخشی از رای آوری زنگنه برای تصدی نفت مدیون همین بیانیه است.
با اینحال این روزها مردان جنوب از اتحاد گذشته برخوردار نیستند و تشکیل چند تفکر مختلف باعث شده تا قدرت گذشته کمی کاهش یابد. اما از جایی این موضوع نگران کننده می‌شود که نظرات هر گروه بنابر تفکر کارشناسی و بعضا دخالت نگاه سیاسی متفاوت از دیگری است و قطعا این امر انتخاب وزیر بعدی نفت را کمی دشوار خواهد کرد. چراکه این کارشناسان هر یک بنابر نظرات و تفکرات کارشناسی خود سعی بر راهنمائی بهارستانی‌ها خواهند داشت و قطعا جمع بندی این نظرات و رسیدن به یک نتیجه مطلوب و واحد را آسان نمی‌سازد.
بنابر خبرهای واصله، در حال حاضر حدود ۷ گروه کارشناسی مختلف با ۷ تفکر و نگاه متفاوت دراین منطقه شکل گرفته و هر کدام سعی دارند مسایل کارشناسی و تخصصی نفت را بالاخص در مناطق نفت خیز جنوب را از دریچه نگاه خود ارزیابی کنند. هرچند که تمام این گروه ها اولویت اول خود را حفظ منافع مناطق نفت خیز جنوب قرار داده اند و دراین راستا همواره تلاش بر اعمال نظرات تخصصی و کارشناسی دقیق در یکایک میادین تحت پوشش این منطقه را دارند اما در برخی موارد و دستورات ابلاغی شرکت ملی نفت اختلاف نظرهای کارشناسی بسیاری دیده می‌شود. به عنوان مثال در قراردادهای BOO مورد تاکید کرباسیان به شرکت‌های بهره بردار ازجمله مناطق نفت خیز جنوب نظرات متفاوتی ازسوی این گروه ها مطرح می‌گردد. هر چند که تمام بررسی‌ها از منظر کارشناسی مورد تاکید هر کدام ازاین گروه ها درست به نظرمی‌رسد اما قرارندادن تمام پارامترهای اقتصادی، فنی و کارشناسی در کنارهم و ارزیابی نهایی یکی از ضعف‌های اساسی برخی از این گروه‌ها تلقی می‌گردد. برخی صرفا از منظر کارشناسی و تخصصی بررسی می‌کنند و برخی دیگر مسایل اقتصادی حاکم بر شرایط امروز نفت را اولویت ارزیابی خود قرار می‌دهند! اما به هرحال نبود اتحاد میان این کارشناسان گاهی برمشکلات می‌افزاید. چراکه در گذشته این کارشناسان با نگاه های مختلف گرد هم می آمدند و با بررسی تمام ابعاد سعی بر قانع کردن دیگری و رسیدن به یک اجماع نهایی داشتند اما امروز این امر به دلیل اختلاف نظرهای بعضا بزرگ و کوچک میان برخی از بزرگان این مردان، باعث شده تا برخی از تصمیمات کارشناسی وغیرکارشناسی به مناطق نفت خیز جنوب و البته تمام شرکت‌های بهره بردار ابلاغ گردد و به دلیل نبود اتحاد واحد میان کارشناسان در شلوغی نظرات، کار درست یا غلط به اجرا برسد.
باید نگران بود برای شرکتی که قدرت کارشناسی آن در حال فروپاشی است. چراکه در میان تمام شرکت‌های بهره بردار کشور قدرت کارشناسی نیروهای فعال مناطق نفت خیز جنوب بر هیچ کس پوشیده نیست و به نوعی باید آنان را سرمایه ملی دانست که اتحادشان به باروری بیشتر صنعت نفت کشور و توسعه روز افزون آن یاری رسان است. بنابراین شاید بد نباشد یکی از بزرگان نفت در میان این تفکرات تشکیل شده پادرمیانی کند و اتحاد فراموش شده و تاثیرگذاری آن را یادآور شود. چراکه منافع تمام نگاه های متفاوت و دلسوزانه مردان جنوب در اتحادی است که قدرتش برهیچ کس پوشیده نیست!

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری نفتی‌ها، تاریخ انتشار: 29 شهریور1399، کد خبر: 39156،  www.naftiha.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین