پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۰۱۶۷۲
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲
مسئول شبکه آموزشی دانش‌آموزان (شاد)، از فعال شدن داشبورد «شاد» و حضوروغیاب هر 7 دقیقه یک‌بار دانش‌آموزان از ابتدای هفته آینده در سامانه «شاد» خبر داد.
شعار سال: در آخرین ماه سال گذشته با ورود کرونا به کشور، مدارس برای پیشگیری از شیوع کرونا تعطیل شد اما آموزش از طریق آموزش‌های تلویزیونی به شکل سراسری و آموزش‌های مجازی توسط برخی معلمان ادامه داشت. آموزش مجازی معلمان، مسئولان آموزش‌وپرورش را به این واداشت که پلتفرمی مخصوص دانش‌آموزان طراحی کنند.

درنهایت در روز 21 فروردین طی اطلاعیه‌ای از سوی آموزش‌وپرورش اعلام شد: «پیگیری‌های مستمر وزیر آموزش‌وپرورش و همکاری وزارت ارتباطات، دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی، مساعدت دانشگاه صنعتی شریف و تلاش شبانه‌روزی تیم فنی، اجرایی و حقوقی پلتفرم اختصاصی آموزش‌وپرورش به نام SHADAP با مالکیت و مدیریت وزارت متبوع، در مرحله بهره‌برداری قرار گرفته است. طبق برنامه پیش‌بینی شده، از امروز ۲۱ فروردین ورود مدیران، معلمان و دانش‌آموزان دوره ابتدایی به پلتفرم اختصاصی آموزش‌وپرورش آغاز شده و تا اواسط هفته آینده ادامه خواهد داشت».

از اول اردیبهشت امسال هم رسماً فعالیت آموزشی در «شاد» آغاز شد اما نکته حائز اهمیت این بود که سامانه «شاد» در آن زمان نواقصی داشت و کار را کمی سخت می‌کرد ضمن اینکه در برابر پیام‌رسان‌های جدید هنوز حرف زیادی برای گفتن نداشت اما نسخه جدید شبکه آموزشی دانش‌آموزان(شاد) 13 شهریور رونمایی شد و از شنبه 15 شهریور هم به‌روز شد.

عنوان شد که در نسخه جدید مشکلات نسخه اول برطرف شده است و امکانات جدیدی نیز به آن افروده شده است؛ حالا بعد از گذشت حدود دو هفته از به‌روزرسانی «شاد» به سراغ سید حسن الحسینی مسئول شبکه آموزشی دانش‌آموزان(شاد) و مشاور وزیر آموزش‌وپرورش رفتیم تا درباره فعالیت این سامانه به گفت‌وگو بنشینیم.
حضوروغیاب 7 دقیقه یک‌بار دانش‌آموزان در شاد
حضور 11 میلیون و 28 هزار و 172 دانش‌آموز در «شاد»
از 15 شهریور، نسخه جدید شاد به‌روز شد، این به‌روز شدن شامل چه چیزهایی بود؟
«شاد 2» در واقع تکمیل شده «شاد یک» است و «شاد یک» همان پلتفرم پیام‌رسان بود اما «شاد 2» یک پلتفرم کاملا آموزشی و تعاملی است که از ابتدای سال تحصیلی امسال به کار گرفته شده است. از جمله تغییرات آن شامل زیباسازی، بازسازی و طراحی صفحه و رابطه کاربری تا احراز هویت و اهدای نقش کاربران، بارگذاری محتواهای آموزشی رسمی بر اساس تکفیک‌های درسی و بخشی، سیستم حضوروغیاب، ارتباط زنده دوطرفه، پخش زنده کلاس‌ها، تماس تصویری دو طرفه، امکان داشتن تکالیف دانش‌آموزان و آزمون‌ساز، پروفایل مخصوص معلم و دانش‌آموز، شادینو، نظرسنجی، اشتراک‌گذاری، شادنما، کلاس‌بندی، سامانه تیکتینگ است. امیدواریم دانش‌آموزان و معلمان بهتر بتوانند در این سامانه راحت‌تر و روان‌تر کار کنند.

درباره برخی از آیکون‌ها بیشتر توضیح می‌دهید؟
به عنوان مثال سامانه آنلاین آزمون ساز «شاد»، با رویکرد ارائه سرویس‌های جامع تعریف آزمون برای معلمان و کاربرپسندترین حالت دریافت آن برای دانش‌آموزان، توسعه‌یافته است؛ آزمون ساز شاد قابلیت برگزاری آزمون‌های تشریحی و تستی را دارد؛ هدف از ارائه این سرویس برگزاری آزمون به‌صورت آنلاین برای سنجش دانش و یادگیری دانش‌آموزان و یافتن نقاط ضعف و قوت هر دانش‌آموز در مباحث مختلف است. معلم با طرح سؤالات در قالب امتحان‌های ترم یا مبحث و یا فصل می‌تواند سؤالات را آپلود کند و پاسخ‌نامه را از دانش‌آموز دریافت کند.

113 هزار و 928 مدرسه در «شاد» داریم و 2 میلیون و 465 هزار کانال و گروه ایجاد شده است
معلم امکان ایجاد سؤالات به‌صورت نگارش متن یا آپلود فایل را دارد؛ معلم با درج مشخصات آزمون شامل نام درس، نام یا شماره آزمون، تاریخ، ساعت شروع و پایان، مدت زمان آزمون، تعداد سوالات، بارم کلی، بارم هر سوال می‌تواند آزمون مخصوص به خود را تعریف کند؛ امکان مشاهده سوالات آزمون‌های در جریان، آزمون‌های به اتمام رسیده و پاسخنامه دانش آموز پس از ارسال نیز برای هردو نوع کاربر وجود دارد.

یا اینکه با توجه به گستردگی و تنوع کاربران و اهمیت بالای فرایندها در شاد، انبوهی از درخواست‌ها، سؤالات و پیام‌های متفاوت با موضوعات مختلفی در پشتیبانی شاد مطرح می‌شود؛ به‌منظور پاسخگویی بهتر به کاربران و افزایش رضایتمندی معلمان، مدیران، دانش آموزان و والدین و افزایش تعامل و نگه داشت کاربران در پلتفرم، سیستم تیکتینگ شاد توسعه داده‌شده است چراکه در یک‌زمان کوتاه حجم پیام‌ها و درخواست‌ها به‌قدری افزایش می‌یابد که مدیریت آنها تنها با سیستم تیکتینگ شاد امکان‌پذیر خواهد بود تا علاوه بر دسترسی همیشگی به این درخواست‌ها، بدون محدودیت زمان و مکان نیز امکان پاسخگویی باشد.

در سامانه تیکتینگ شاد تمامی درخواست‌ها ( تیکت‌ها) از تمامی کانال‌های ورودی تعریف‌شده بر روی یک بستر جامع و منسجم گردآوری، دسته‌بندی‌شده و اولویت‌بندی می‌شوند.

ارسال 408 میلیون فایل و یک میلیارد و 800 میلیون پیام در «شاد»
تاکنون چه تعداد از معلمان، دانش‌آموزان و مدیران مدارس وارد شاد شدند؟
11 میلیون و 28 هزار و 172 دانش‌آموز، 100 هزار و 744 مدیر، 610 هزار و 7 معلم تاکنون در شاد حضور دارند و فعال هستند. 113 هزار و 928 مدرسه داریم و 2 میلیون و 465 هزار کانال و گروه ایجاد شده است و 408 میلیون فایل و یک میلیارد و 800 میلیون پیام نیز در این سامانه ارسال شده است.
حضوروغیاب 7 دقیقه یک‌بار دانش‌آموزان در شاد
3.5 میلیون دانش‌آموز ابزار یا اینترنت برای اتصال به «شاد» ندارند
این آمار به این معناست که حدود 4 میلیون دانش‌آموز عضو شاد نیستند؟
ما حدود 14 میلیون و 600 هزار دانش‌آموز داریم که 11 میلیون و 28 هزار دانش‌آموز احراز هویت و گروه‌بندی شدند و عملا می‌توانند آموزش را داشته باشند؛ آن تعدادی که نیامدند که چه می‌شود؟ ما از قبل اعلام کردیم که 3.5 میلیون نفر وسیله (device) یا دسترسی به اینترنت ندارند. بخشی از این تعداد دانش‌آموز در مناطق کم‌جمعیت حضور دارند که یا کلاس حضوری برگزار می‌شود یا از آموزش تلویزیونی و یا اینکه از بسته‌های آموزشی استفاده می‌کنند.

چرا بین تعداد مدارس تشکیل شده و تعداد مدیر تفاوت است؟ آیا مدیرانی هستند که در این سامانه عضو نشده باشند؟
مدارس، مستقل یا ضمیمه است. به عبارت دیگ مدیران بعضی از مدارس، مدارس ضمیمه را نیز مدیریت می‌کنند و بر این اساس تعداد مدیران کمتر از تعداد مدارس است. این 13 هزار اختلاف، همان میزان مدارس ضمیمه است.
حضوروغیاب 7 دقیقه یک‌بار دانش‌آموزان در شاد
تا اوایل هفته آینده داشبورد(BI) «شاد» رونمایی می‌شود
از 15 شهریور تاکنون چقدر کلاس آنلاین در سامانه «شاد» برگزار شده است؟
آمار دیتاهای مبادله شده در کلاس را در حال حاضر ندارم اما تا اوایل هفته آینده داشبورد(BI) «شاد» رونمایی می‌شود و فعالیت تک‌تک کلاس‌ها و سرجمع آنها در منطقه و کشور مشخص می‌شود و در معرض دید و مونیتورینگ مدیران قرار می‌گیرد.

آیا می‌شود با اطمینان گفت که همه مدارس از «شاد» استفاده می‌کنند؟
یعنی کلاس درس در «شاد» برگزار می‌شود؟ چرا که مواردی گزارش می‌شود که برخی مدارس فقط یک سری فایل در «شاد» ارسال می‌کنند و عملا در سامانه‌های دیگر فعالیت دارند.

وقتی می‌توانیم دقیقا دانش‌آموزان و کلاس‌ها را رصد کنیم و ببینیم چقدر در «شاد» تراکنش دارند که داشبورد را در اختیار داشته باشیم ولی اجمالا می‌دانیم که برخی مدارس و برخی معلمان هم با «شاد» و هم با دیگر اپلیکیشن‌ها کار می‌کنند.

ما هم ممانعتی نداریم و آنها در انتخاب اپلیکیشن‌های خودشان آزادند ولی خدمات پایه، رایگان و باکیفیت «شاد» در اختیار همه مدارس هست و اختیار با مدرسه و معلم است.
حضوروغیاب 7 دقیقه یک‌بار دانش‌آموزان در شاد
«شاد» هم برای دانش‌آموزان و هم برای معلمان رایگان است
از رایگان بودن شاد نام بردید، آیا «شاد» برای دانش‌آموزان و معلمان رایگان است؟
بله، هم برای دانش‌آموزان و هم معلمان رایگان است.

سیمکارت «شاد» منتفی شد
قرار بود به دانش‌آموزان سیمکارت «شاد» بدهند، به کجا رسید؟
نه. هیچ سیمکارت خاصی برای «شاد» نداریم. سیمکارت خاصی و مستقل از سیمکارت عادی، سامانه شاد ندارد.

اما در مراسم رونمایی از نسخه جدید «شاد» بحث عرضه سیمکارت «شاد» مطرح شد.
بله همینطور بود. ابتدا بنا بود که سیمکارت شاد داده شود که با اشکالات فنی برخورد کرد. از طرف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، منتفی اعلام شد و ظاهرا الان سیمکارت نوجوان وجود دارد که ما بی‌طرفیم.
حضوروغیاب 7 دقیقه یک‌بار دانش‌آموزان در شاد
17 میلیون و 244 هزار و 932 بار «شاد» نصب شده است
«شاد» برای افرادی به غیر از معلمان و دانش‌آموزان رایگان است؟
ببینید فقط برای آنهایی است که احراز هویت می‌شوند و احراز هویت با کدملی و تلفنی که با آن کار می‌کنند، است و فقط دانش‌آموز و معلم احراز هویت می‌شوند و می‌توانند از این امتیاز رایگان بهره‌مند شوند.

به غیر از گروه معلمان، مدیران و دانش‌آموزان، چقدر افراد دیگر، «شاد» را نصب کردند؟
تعداد نصب آزاد، 17 میلیون و 244 هزار و 932 مورد نصب شده است که یا دانش‌آموز با دو وسیله نصب کرده است و یا افراد دیگر هستند.
حضوروغیاب 7 دقیقه یک‌بار دانش‌آموزان در شاد
معرفی 6 استان فعال در «شاد»
آماری دارید که کدام استان بیشتر سامانه «شاد» را نصب کرده و کدام استان کمتر نصب کرده است؟
استان‌های البرز، کرمانشاه، مرکزی، قم، تهران، شهرستان‌های تهران و قزوین، 6 استان برتر بر اساس احراز هویت دانش‌آموز هستند و بر اساس فعالیت صورت گرفته در «شاد»، قم، البرز، مرکزی، کرمانشاه، شهرستان‌های تهران، سمنان و یزد، استان‌های فعال و برتر هستند.
 
برخی از معلمان و دانش‌آموزان می‌گویند هنوز در استفاده از «شاد» با کندی مواجه هستند 
ترافیک «شاد» نامحدود نیست اما تا الان مشکلی نداشته است. یعنی واقعا از جهت رصدی که داشتیم گاهی وقت‌ها کند شده است که به دلیل کند شدن اینترنت در کشور است. اما به هیچ وجه مشکل جدی تا الان برای کار با «شاد» نداشتیم و فکر می‌کنیم با صیانتی که از طرف شورای عالی فضای مجازی می‌شود و کنترل که صورت می‌گیرد تا حداقل‌ها به نظام تعلیم و تربیت اختصاص پیدا کند، هیچ مشکلی نخواهیم داشت.
حضوروغیاب 7 دقیقه یک‌بار دانش‌آموزان در شاد
بات حضوروغیاب از اول هفته آینده فعال می‌شود
حضوروغیاب هر 7 دقیقه یک‌بار انجام می‌شود؟
بات حضوروغیاب از اول هفته آینده فعال می‌شود و هر 7 دقیقه یک‌بار حضور دانش‌آموزان کنترل می‌شود.
 
این موارد جدید که اعلام کردید، به تدریج به‌روز می‌شوند؟
اینهایی که گفتم انجام شده است و حضوروغیاب هم هست. ولی ما منتظر بودیم که بعد از مرور درس‌ها، عملیات جدی تدریس صورت شود و اعمال کنیم. هنوز هم هستند برنامه‌هایی که در آینده فعال خواهند شد و ما به نوبت در زمان خودش توضیح می‌دهیم.

«شاد» امن است
تا الان چه تعداد آیکون جدید به «شاد» اضافه شده است؟
کمیت آیکون‌ها خیلی مهم نیست بلکه کیفیت آن مهم است اما حدود 18، 19 آیکون فعال داریم که از اینها می‌توان استفاده کرد.

امنیت «شاد» را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
واقعا ما همه هدفمان این بوده است که یک فضای امن برای تعلیم و تربیت دانش‌آموزانمان به وجود بیاوریم و از این جهت خیال همه راحت باشد که فقط کسانی می‌توانند وارد «شاد» شوند که احراز هویت شده‌اند یعنی با شناسنامه وارد می‌شوند و کار خلاف و فعالیت‌ مخل امنیت فردی، حتما وجود ندارد.

برخی مخاطبان این خبرگزاری در سامانه فارس من با ثبت سوژه‌های با عنوان «اپلیکیشن شاد جوابگوی آموزش نیست»، «آموزش با نرم‌افزار شاد نیازمند بررسی جدی»، «بلاتکلیفی در رایگان بودن یا نبودن برنامه شاد» و «مشکلات نرم‌افزار شاد در سال تحصیلی برطرف شود» خواستار پیگیری بودند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 2 مهر ۱۳۹۹، کد خبر: 13990702000054، www. farsnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین