پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۰۲۷۲۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۷
نخستین کنکور سراسری در ایران با حضور ۴۷ هزار و ۷۰۳ داوطلب برگزار شد و افراد می‌توانستند از بین ۱۲ دانشگاه و تنها ۳۰ رشته تحصیلی؛ مسیر آینده زندگیشان را انتخاب کنند.
شعارسال: نخستین کنکور سراسری ورودی دانشگاه‌ها در کشور، صبح روز ۱۵ مرداد ۱۳۴۸ برگزار شد. با تأسیس وزارت علوم در سال ۱۳۴۷ مسئولان این وزارتخانه یکی از اولین اقدامات خود را برگزاری کنکور اعلام کردند و همین شد که در ۱۵ مرداد سال ۱۳۴۸ آزمونی سراسری برای ورودی همه دانشگاه‌ها برگزار کردند. نخستین کنکور سراسری در ایران با حضور ۴۷ هزار و ۷۰۳ داوطلب برگزار شد و افراد می‌توانستند از بین ۱۲ دانشگاه و تنها ۳۰ رشته تحصیلی؛ مسیر آینده زندگیشان را انتخاب کنند. در آن سال سؤالات کنکور به‌صورت پاسخ کوتاه بود و داوطلبان همرمان با آزمون می‌توانستند ۱۰ رشته دانشگاهی را از میان ۳۰ رشته کل انتخاب کنند. نکته مهم این است که در سال‌های ابتدایی کنکور منابع آزمون ناشناخته بود و از همین رو داوطلبان با سؤالات سخت رو به رو می‌شدند برای همین وزارت علوم ۶ سال بعد از برگزاری نخستین آزمون در سال ۱۳۵۴ مرکزی ویژه برای سازمان دهی کنکور تأسیس کرد که در ابتدا مرکز آزمون شناسی نامگذاری شد، ولی چند سال بعد به سازمان سنجش آموزش کشور تغییر نام داد. با شکل‌گیری سازمان سنجش علاوه بر آزمون سراسری معدل امتحانات نهایی ششم متوسطه و نوع مدرک (دیپلم ریاضی، طبیعی و ادبی)، جنسیت، وضعیت نظام وظیفه و سهمیه منطقه نیز در قبولی کنکور اعمال شد. البته نکته ویژه‌ای که وجود دارد این است که تا پیش از برگزاری کنکور سراسری به شکل امروز آن، با شروع به کار دانشگاه‌ها در ایران (از دانشگاه تهران گرفته تا...) در ابتدا هر کدام از دانشکده‌ها از طریق برگزاری امتحان یا مصاحبه و... اقدام به جذب دانشجو می‌کردند و البته گاهی حتی تعداد متقاضیان به حد کافی نبود. اما در دهه ۴۰ باتوجه به افزایش جمعیت کشور بخصوص جمعیت شهرنشین و افزایش تعداد افرادی که در ایران به مدرسه می‌رفتند و دیپلم می‌گرفتند تعداد متقاضیان ورود به دانشگاه به‌صورت چشمگیری افزایش یافت و به همین علت  برگزاری آزمون سراسری مطرح شد. حتی در سال ۱۳۴۲ جمعی از استادان و مسئولان دانشگاه‌های آن زمان هیأتی را تشکیل و آزمونی با عنوان «مسابقات ورودی دانشگاه‌ها» برگزار کردند، ولی از آن جایی که برگزاری آزمون به این شکل از انسجام لازم برخوردار نبود عملاً مسابقات ورودی دانشگاه‌ها به موفقیت نرسید تا اینکه در سال ۱۳۴۸ بعد از تشکیل وزارت علوم کنکور برگزار شد و تا امروز به جز در سال‌های انقلاب فرهنگی هر سال اجرایی شده است.
 
اولین کنکور کشور در چه سالی و در رشته‌هایی برگزار شد؟

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایران، تاریخ انتشار ۶ مهر ۹۹، کد خبر: ۵۵۵۷۹۲، www.irannewspaper.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
12
3
چقدر دانشگاه رفتن سخت بود والان چقدر اسون شده فقط کافیه هرکسی اراده کنه
پاسخ ها
مهسا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
و البته همه با سوادتر بودند و علم آموزی ارزش ویژه ی خودش رو داشت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
10
21
کنکور رو نباید بردارند در عوض باید سهمیه ها رو بردارند که هرکس براساس سطح هوش و علاقه وارد میدان علم بشود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین