پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۳۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷
از گفته های مسئولان اینگونه بر می آیدکه پول حاصل از فروش سینمای میاندوآب که سهم مردم این شهر است، به جای اینکه صرف امورات فرهنگی در این شهر شود یا از آن برای ایجاد و احداث یک مکان فرهنگی دیگر استفاده شود، در دیگر شهرها مورد استفاده قرار می گیرد که بسیار جای تاسف دارد.
شعارسال: امروزه هنر یکی از مقوله های مهم فرهنگی و اجتماعی است که می تواند در زمینه های مختلفی خود را نشان داده و به عنوان یک هادی در انتقال مفاهیم مختلف فرهنگی عمل کند.

یکی از عرصه های هنری و مقوله های فرهنگ، سینما است که در عصر کنونی از آن به عنوان هنر هفتم یاد می شود و ارتباط مستقیمی نیز با جامعه و فرهنگ دارد به عبارتی نقش مهمی در فرهنگ جامعه داشته و برگرفته از موضوعاتی است که در دل جامعه قرار دارند.

رهبر معظم انقلاب نیز نگاه ویژه ای به سینما دارند و در این زمینه می فرمایند: "اهمیت سینما و ضرورت پیشرفت در آن فیلم و سینما، وسیله ای بلیغ و تبیین کننده ای رسا برای ارائه برترین حقایق عالم، یعنی حقیقت دین به شمار می رود و برای این منظور دست اندرکاران امور سینمایی باید بر توانایی های خود بیفزایند."

بنابراین سینما به عنوان یک رسانه جمعی و صنعتی فرهنگ ساز، نقش بسیار مهمی در شکل گیری شخصیت افراد و جوامع و شیوه و سبک زندگی آنها داشته و دارد.

اما سال هاست که سینما برای مردم میاندوآب واژه ای غریب است، مردمی که به غير از نيازهاي مادي مقداري نياز فرهنگي هم دارند و پاسخگوي بخشي از اين نيازها می تواند وجود سينما باشد.

سال گذشته در همین ایام بود که با خبر شدیم، میاندوآب دیگر سینما به معنای سینمای واقعی را دیگر به خود نخواهد دید و سینمای پیر و فرسوده چندین سال قبل این شهر فروخته شده است.

در آن زمان مدیر امور سینمایی آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار زرین خبر درباره آخرین وضعیت سینمای میاندوآب و دلیل عدم راه اندازی مجدد آن گفت: سینمای میاندوآب به یکی از اهالی میاندوآب به اسم آقای (ب) واگذار شده است.

سیداحمد قریشی با بیان اینکه این فرد به توافق رسیده تا مکان سینمای فعلی را به مجتمع چندمنظوره به همراه سالن سینما تبدیل کند، اظهار کرد: حوزه هنری توان تعمیر و بازسازی این مکان را نداشت.

وی با اشاره به اینکه سینمای فعلی میاندوآب عمر مفید خود را سپری کرده بود، افزود: حتی یکی از دلایل تعطیلی آن در سال 84 این بود که کمیسیون ماده5 ارشاد ایمنی آن را تایید نکرده بود.

مدیر امور سینمایی آذربایجان غربی تصریح کرد: در این راستا نیز ما جلسات متعددی با فرماندار و مسئولان وقت شهر برگزار کردیم و حتی حاضر شدیم تا 50 درصد هزینه را خودمان متحمل شویم و بقیه را مسئولان شهر تامین کنند که اراده ای در این زمینه در مسئولان شهر ندیدیم.

قریشی گفت: در نتیجه این جلسات ما تصمیم گرفتیم که این مکان را واگذار کنیم که شخصی اعلام آمادگی کرد و در نهایت امسال(سال گذشته) این مکان را واگذار کردیم.

از سوی دیگر در حالی که در رسانه ها اخبار مربوط به وضعیت سینماهای استان را مرور می کردیم، به اخبار جالبی برخوردیم که در همه آنها به نوعی به سینمای میاندوآب اشاره شده بود که در پس این اخبار و مصاحبه های منتشر شده، جزئیات دیگری از فروش سینمای میاندوآب از جمله اینکه اروم نیوز نوشت: درآمد حاصل از فروش سینماهای استان در استانهای دیگر(سنندج) سرمایه گذاری می شود و سینماهای دیگر استانها با پول فروش سینماهای ما تجهیز خواهند شد.

اما این تمام ماجرا درباره سینمای میاندوآب نبود، بلکه دیروز پایگاه خبری، تحلیلی اروم نیوز، مصاحبه ای را بر روی خروجی خود قرار داد که حاکی از جزئیات دیگری از سینمای میاندوآب و پول حاصل از فروش آن بود.

سید احمد قریشی مسئول سینماهای آذربایجان غربی در گفت و گو با اروم نیوز اظهار کرد: از مجموع 19 سینمای موجود در آذربایجان غربی تنها سه سینما در ارومیه فعال است.

وی افزود: از این تعداد سینما 12 سینما در مالکیت حوزه هنری و 7 سینما نیز در مالکیت بخش خصوصی و یا سایر سازمانها از جمله شهرداری و هلال احمر قرار دارد.

مسئول سینماهای آذربایجان غربی گفت: علیرغم اخبار رسانه ها امسال هیچ سینمایی در استان خرید و فروش نشده است.

قریشی با اشاره به اینکه حوزه هنری پروانه بازسازی سینماها را ندارد، ادامه داد: سالهای طولانی بود که از مسئولان و بخش خصوصی برای بازسازی سینمای میاندوآب درخواست مشارکت داشتیم که انجام نشد و در نهایت در سال 1393 به بخش خصوصی واگذار کردیم.

مسئول مؤسسه بهمن سبز استان تصریح کرد: حتی در هنگام استعلامات برای فروش و واگذاری سینمای میاندوآب، اداره ارشاد این شهرستان با استعلام برای واگذاری جواب نداد اما اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به این کار کرد و با اطلاع کامل حجت الاسلام کریمی انجام گرفت.

قریشی یادآور شد: مجوز این معامله صادر شد و استعلامات از شهرداری، ارشاد و حتی تأمین اجتماعی انجام گرفت زیرا فروش و واگذاری مکانهای فرهنگی بدون استعلام نمی تواند انجام بگیرد.

وی با بیان اینکه مالک خصوصی سینمای میاندوآب تعهد داده که سالنی با 250 نفر گنجایش ایجاد کند، یادآور شد: در آن مکان هیچ نوع فعالیت غیرفرهنگی نمی تواند انجام شود.

قریشی تأکید کرد: حوزه هنری در سطح کشور سینماسازی دارد و پول حاصل از فروش سینمای میاندوآب نیز در تهران محفوظ است و چنانچه پردیسی در استان به اجرا دربیاید درخواست خواهیم داد و در این راستا پیشنهاد ما پردیس سینمایی خوی است.

مسئول سینماهای آذربایجان غربی در پاسخ به سؤال اروم نیوز مبنی اینکه چرا برای شروع و ساخت پردیس سینمایی خوی آغاز نشده و چه زمانی شروع ساخت آن را خواهیم دید، گفت: مسئولان مباحث فرهنگی را جدی نگرفته اند و در این راستا هر کجا رفته ایم جواب نگرفته ایم.

با توجه به این مصاحبه ها اینگونه برداشت می شود، که پول حاصل از فروش یک مکان فرهنگی(سینما) در میاندوآب که سهم مردم این شهر است، به جای اینکه صرف امورات فرهنگی در این شهر شود یا از آن برای ایجاد و احداث یک مکان فرهنگی دیگر استفاده شود، احتمالا در دیگر شهرها مورد استفاده قرار می گیرد که بسیار جای تاسف دارد.

چرا برای مسئولان ساخت پردیس سینمایی در یک شهر دیگر مهم است اما مهم نیست که میاندوآب سینما داشته باشند یا نه؟ چرا پول حاصل از فروش سینمای میاندوآب، صرف احداث پردیس سینمایی در خود این شهر نمی شود؟ چرا اصلا سینمای میاندوآب به فروش رفت؟ چرا تاکنون صدایی از احداث مجتمع فرهنگی مدنظر مسئولان به گوش نمی رسد؟ و هزاران چراهای دیگر که مسئولان باید پاسخگوی آن باشند.

سوالی دیگر نیز مطرح است که چرا باید به جای ترمیم سینمای قدیمی میاندوآب که قطعاً هزینه ای کمتر از ساخت یک سینما را دارد، مسئولان تصمیم به فروش آن گرفته و پیشنهاد آن ها صرف هزینه حاصل از این فروش، ایجاد پردیس سینمایی در خوی باشد، چرا باید معدود امکانات فرهنگی موجود هم از میاندوآب گرفته شده و صرف فرهنگ دیگر شهرها شود؟

و البته امیدواریم که مسئولان در این زمینه با توجه به اهمیت موضوع فرهنگ به وظیفه خود عمل کرده و مانع از صرف هزینه حاصل از فروش سینمای میاندوآب در دیگر شهرها شده و آن را صرف امورات فرهنگی در این شهر کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی زرین خبر، تاریخ انتشار: یکشنبه 28 شهریور 1395، کد خبر: 263613، www.zarinkhabar.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
0
0
جای تاسف دارد که برای مسئولین فرهنگی، تنها چیزی که اهمیت ندارد فرهنگ است.م.ق 71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین